... a již mne to naštvalo, že po pár minutách na nových deskách odejdou červená světla. Stejně tak ty kecy okolo, že jsem asi jedinný, když jich byly prodány stovky.
Takže: Každý s novým rozhraním dopadl za chvíli stejně - cca 20 až 25 minut a nejen u mne. Dáte nové a opakuje se to úplně stejně. Kde je problém? Ještě troška ironie ke Kuehnu: Cokoliv Jakkoliv - precizní práce to rozhodně není. Asi bych byl hodně sprostý (píp) na to, co je ve finále uvnitř a naštve nás, také chudáci obchodníci - jak z této prekérní situace ven...
Bohužel většina z nás na takové chyby nepřijde...
Máte doma klasické analogové zdroje FZ1, F2 a pod... máte zde stoprocentně problém. Prodali se jich desetitisíce a kde kdo je máme, používáme, částečně používáme (i já zatím na část kolejiště, než vše osadím dekodéry, protože chci jezdit se vším), kolikpak jich je v Německu...?
A u KUEHNů to neřeší, neberou na to ohled a nechávají si navrhovat asi od školáků nebo těch, co se toho moc nenaučili a zasluhují...
Kdyby u KUEHNů potřebovali pomoci, sám jim na to dám odkazy, kde si to nechat v ČR navrhnout a udělat a nebyl bych jedinný, kdo by jim řekl kde.
Zajímavé je, že problém dlouhodobě neřeší a tohle je v dalších sériích stále a stále. Tomu se říká odolnost vůči průšvihu.
... na začátku je školácká chyba při návrhu-vývoji desky, tak do deseti korun pro zákazníka, když to má být univerzal.
Osvětlení realizované pomocí LED diod má několik zásadních problémů:1)
Napájení LED diod není stabilizované a proud diod je omezen pouze předřadným odpoream o velikosti cca 2-3K Ohm.
2)
Červená LED v "analogovém" režimu pravidelně "odchází". Toto je způsobeno především tím, že při změně směru jízdy se změní i polarita napájení LED. V tomto režimu je na LED
v závěrném směru připojeno napětí jen o cca 1 V nižší, než je napětí na kolejích, což ve špičkách a při použití nestabilitovaných a nefiltrovaných zdrojů může být až cca. 30 V (je tomu tak - F2 dá 26V).
Běžně tak na diodu v závěrném směru přijde 12 V a více. Maximální napětí těchto LED v závěrném směru, které snesou, je cca 5 V, což vede ke spolehlivému zničení těchto diod už po několika desítkách minut provozu (bílé snesou více).
Zjednodušeně - červené diody odejdou, když nesvítí. Že tohle někdo udělá u takovéto firmy je minimálně k výsměchu nebo možná k fyzickému trestu.
Takže kombinace těchto věcí: Nestabilní nefiltrovaný zdroj (např FZ1), neexistující stabilizace v lokomotivě a žádná ochrana závěrného směru je pro červená světla smrtelná.
Možné řešení (reklamace problém nevyřeší):
1) Řešení nejlepší je nová deska od nějakého českého šikuly, kterou si pořídíme s povzdechem, proč zase máme v TT něco řešit za výrobce a prodražit model o pár stokorun...
2) Nesystémovým řešením, ale asi nejjednodušším, může být vřazení usměrňovací diody do série s LED, prakticky může být výhodnější zapojit běžnou usměrňovací diodu (např. 1N4148) antipararelně k LED (tzn. Katada na Anodu a Anoda na Katodu). Výhodou tohoto řešení je, že není nutné přerušovat žádnou cestu, nevýhodou pak to, že je spotřebováván přibližně stejný proud i v režimu, když LED nesvítí. Vzhledem ke spotřebě v řádu jednotek mA to však není zásadní.
Pro mne tedy nejjednoduší připájet tuto diodu antiparalelně - k ploškám ji lze připájet celkem snadno. Vzhledem k tomu, jak je deska dovolím si tvrdit navržena člověkem, který toho moc neumí (a divím se, že toto dílo Kuehn sežral a stále neřeší), je toto řešení takové adekvátní k tomuto výrobku, že se za to moc nestydím.
Jen si kladu otázku, jakou metodu zvolí obchodníci? 1) Budou to stále reklamovat nebo přestanou tento model prodávat?
2) Zeptají se zákazníka, nechcete s tím náhodou jezdit na socialistických zdrojích typu FZ1? Hele ono vám to odejde, nechcete si tam toto udělat nebo za příplatek vám to udělám? Zákazník na to bude nechápavě čumět...
3) Vymění preventivně desku za jinou a navýší cenu modelu?
4) Prevetivně tam dobastlí navrhované řešení a budou doufat, že si toho nikdo nevšimne a nebude se ptát, mám skutečně novou lokomotivu...?
5) Při reklamaci navrhne zákazníkovi, že to tímto způsobem opraví nebo zda chce novou desku...
6) Chcete mít tuto lokomotivu v analogu, kupte si k tomu jiný zdroj?
7) ... a možná nějaká další řešení, která mne nenapadla, ale nezávidím obchodníkům, jak k tomu přistupují nebo přistoupí. Je to zapeklitá situace.
Podívám se ještě, jaké hodnoty se objeví v analogu (FZ1) při osazení dekodéru a co tam je při použití roco centrály. To dnes nějak stačilo, lépe pak bylo navrhovat univerzální tišťák na osvětlení jakéhokoliv 4 nápravového osobního vozu, který lze zakracovat a lze v něm mít různě umístěna světla včetně chodbiček. Trochu kravina a zvlášní přístup si rozhodnout, co a jak a kde bude svítit. Mimochodem, stabilizace tam na rozdíl od KUEHNU bude, já ty 3 Kč do toho "švábu" v desce dám.
Poslední věc, když už ta fotka tam je, pořídil jsem si tuhle další Kuehn DB lokomotivu, prostě se mi líbila. A zase se mi potvrdilo, že udělat jednu hnanou nápravu a zbytek přes ojnice není vždy super řešení pro dokonale klidnou jízdu - bohužel jsem si tohoto předem nevšiml a nezkoumal ji podrobně, nečekal jsem to. Není to jízdně ono, ať již to někdo obhajuje - nerozumím, proč neudělali pohon ideálně na první a poslední, když už nechtěli udělat všechny. Jsem z jízdy na rozpacích a uvidím zda se to nezlepší, jinak váhám nad tím, proč mít doma jen lokomotivu do poličky...