Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod Polabský » sob 26 pro, 2015 8:20 pm

K tuplovanému výjezdu z depa jen toto:
Toto řešení bylo provozně praktické a také z důvodů bezpečnosti a spolehlivosti provozu "modré armády".
Z těch dob bylo například nutné aby v depu stála vždy připravená zatopená "slušná" lokomotiva s kompletní osádkou.
Dvojité připojení depa bylo tedy nejen z důvodu zajištění a zvýšení spolehlivosti systému provozu.

Hezký den Všem !!
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod jirkan » sob 26 pro, 2015 9:46 pm

to lajblt: vypadá to stále lépe. Jen mě napadlo, že kolega původně předpokládal i zaústění nějaké lokálky, kde by se objevovaly jen kratší soupravy. Kdyby tato trať odbočovala z té horní hlavní trati, tak by možná bylo zajímavé pokusit se posunout celou nádražní budovu kousek vpravo a vlevo od ní místo skladiště vytvořit malou skupinu kratších kolejí pro vlaky té lokálky. Vedle pošty by mohla být ještě odstavná kolej (koleje) pro posilu na této trati.
Jinak ale jen obdiv k Vaší invenci!!!!!!
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod sirgeorge67 » ned 27 pro, 2015 12:24 am

[quote="lajblt"]A co takhle?
Depo už je přestavěné pro motorový provoz, tj. namísto uhlí je zbrojení naftou, vše ostatní (točna, rotunda, olej, písek) zůstalo.....

Podle plánku od Tomáše Lajbla jsem poněkud upravil i svůj návrh (jak je možné, že jsem tak elegantní řešení s těmi Y výhybkami neviděl? :roll: :roll: :D ). "Stvořil" jsem tedy další 2 varianty s rozdílnými depy (osobně se více líbí ta ve stylu od Tomáše) :mrgreen:. Jinak vlečka Benziny přesunuta vlevo dolů (dále od obytné zóny) a na její místo se přestěhovaly malé dílny. Nápad s poštou se mi líbí a proto je taky "zkopírován" :oops:




Někde výše jsem četl dotaz s jak velkým nákladním provozem se počítá. Myslel jsem, že stanice bude vlakotvorná pro vlaky určené na vedlejší trať - 1x denně (která je v tuto chvíli někde za jedním z tunelů) a pro vlaky z vlečky Benzina - 1x denně nebo dle potřeby. Zátěž pro místní manipulaci, a vlečku Ostroj by měla být navážena a odvážena manipulačními vlaky, které by jezdily max. dvakrát denně ve směru "A - stanice - B" a naopak. Ve spolupráci s odstavnými kolejemi by 2-3 dopravní koleje mohly stačit.
Přílohy
koncové Y bb.jpg
depo moje
koncové Y c.jpg
depo "lajblt"
sirgeorge67
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 10 čer, 2015 8:15 am

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod Vladimír_B » ned 27 pro, 2015 11:49 am

A neuvažoval jsi nad obdélníkovou remízou? Ušetřila by spoustu místa. Dále bych jedno zhlaví vytáhl do oblouku (té důležitější tratě). Z lokálky by si sice mohl vjet akorát na dvě koleje a vždyť to stačí. Nedělal bych samostatné odstavné nádraží. Soupravy můžeš odstavovat ve stanici a nějaké přebytečné nákladní vozy si dáš na dvě tři koleje ke skladu...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod lajblt » ned 27 pro, 2015 12:01 pm

2 sirgeorge67: U obou plánků mi přijde nelogických několik věcí:

1) Vlečka Ostroj je zapojena do skupiny "osobních" kolejí - manipulační nákladní vlaky budou bránit cestujícím v přístupu k osobním soupravám.
2) Totéž malé dílny - neustálé přejezdy přes přechody pro cestující.
3) Rampa a volná skládka ústí do strojové koleje - ta bude často blokována posunem. Ve skutečnosti slouží pouze hnacím vozidlům pro objíždění souprav.
4) Totéž platí pro odstavné koleje.

Na druhém plánku je navíc prakticky nemožné zásobovat uhelnou skládku - na točnu se nevejde víc, než 1 uhlák. To by se obsluha depa uposunovala.

Na mnou navrženém rozložení je rampa se skladem spěšnin a volnou skládkou na kusé 7. staniční koleji. Protože pro nákladní dopravu jsou k dispozici jen 2 (4. a 6. SK) resp. 3 (pokud počítáme i nejdelší 2. SK u ostrovního nástupiště) koleje, bude stanice docela vytížená už tím, že bude obsluhovat vlečku Benzina (ucelenky kotlových vozů) a Ostroj (plošinové a kryté vozy) vpravo dole. Odstavné koleje budou využity i vozy z dílen a hlavně osobními soupravami (stanice je vlakotvorná).
Strojová kolej slouží jen pro objezdy HV (a to převážně shora dolů) a obsluha vleček se odehrává po k tomu určené koleji - při vhodném oběhu vlaků nebude docházet ani ke kolizím s provozem depa.

Na obrázku jsem si tak trochu pohrál, jak by to mohlo "v reálném provozu" vypadat. Třeba v dopolední pauze, kdy ve stanici není moc plno... Ten šedivý kvádr ve zhlaví měla být budova "ústředního stavědla". :)
Přílohy
sirgeorge67-3D-provoz.jpg
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod hank » ned 27 pro, 2015 1:07 pm

sirgeorge67: Nezbývá mi než znovu podpořit lajblta. Jeho návrhy mají logiku nejvíc se blížící skutečnému provozu a po odstranění několika drobností, na které tu poukázal např. Polabský, by se daly rovnou realizovat. Schválně si zkus nakreslit grafikon a "vyjezdit" si jeden grafikonový den na plánu kolejiště zmenšeném třeba 1:5 s kousky papíru znázorňujícími vozidla. Hned uvidíš to množství kolizních situací, které vzniknou na tvém návrhu.

Kompromis mezi přáním mít za každou cenu rotundu s točnou a nedostatkem místa bych řešil omezením počtu stání v rotundě na dvě a ponecháním nanejvýš jednoho nezastřešeného paprsku. Pak by už ale měla sloužit jen pro jednu trakci. Točna sama by mohla mít průměr 14 - 16 m - dlouhý motor se na ní sice neotočí, ale běžný diesel (75x, 742, 72x) ano. Standard zděděný po kkStB byl 14.5 m (viz např. Čerčany) - na tom se otočila i "velká" parní mašina s tendrem jako třeba stosedmdesátka = 434.0/434.2 ČSD.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6108
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod sirgeorge67 » ned 27 pro, 2015 3:44 pm

Točna s rotundou se objevila až později. Ze začátku jsem s ní ani nepočítal. Byla tam remíza se 4-mi kolejemi.
Postupem času se objevila v pláncích točna.
Co se týká vleček či dílen ani tady nevidím velký problém. Obě vlečky jsou malé a obsluhy na nich jsou otázkou jedné za den a možná ani to ne. Přístavba do a z dílen může být řešena v době osobních sedel či v noci. Osobní doprava tady taky nebude jezdit každých deset minut a přístup k osobním vlakům mimo nástupiště může být řešen přechodovou lávkou nebo i podchodem. Ve skutečných stanicích je často manipulační kolej i ta první od staniční budovy a přístavba na manipulační místa je právě po nich (osobní zkušenost z žst. Jistebník a to ještě v době kdy zde nebyla nástupiště s podchodem a na dopravní kolej č.4 se často odstavovaly nákl. vlaky i s dělením kvůli jejich délce :) ).
Ad 1) přístavba na vlečku Ostroj je (bude) jednou denně a na to se místo v grafikonu najde vždy
Ad 2) viz výše
Ad 3) Lv můžou vyjíždět i na kolej která dále pokračuje na vlečku Benziny (kolize výjezdu lV a obsluhy vleček je zbytečná - těch skutečných 20-30 minut pro obsluhu vlečky se v klidu najde a z depa taky nevyjíždejí každou půlhodinu). A navíc v posledním návrhu přibyla i vjezdová kolej do depa z kraje levého zhlaví
Ad 4) To je možná už trochu kompromis, nicméně taky na něm nevidím až tolik špatného.
sirgeorge67
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 10 čer, 2015 8:15 am

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod vmucha » ned 27 pro, 2015 4:39 pm

sirgeorge67 píše: Osobní doprava tady taky nebude jezdit každých deset minut ...

Na modelovém kolejišti ti tam za 10 minut přijede a odjede hned několik vlaků.

Jinak souhlas s Hankem. Lajbltův návrh je provozně lepší než tvé návrhy, i když oproti první verzi jsi udělal pořádný skok vpřed .
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 643
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod sidlo » ned 27 pro, 2015 4:56 pm

Líbí se mi návrh Vladimír_B - zmenšit počet dopravních kolejí na které se dá jezdit z/do lokálka a získat ta více místa pro koleje hlavní tratě. Dále bych zrušil tu spojku hlavní tratě a lokálky, stavíš přece úvraťovou stanici. A dále bych respektoval všechny připomínky od znalců reálného provozu. Sice se vždycky najde v reálu nějaký příklad, který pravidlo porušuje, ale když k tomu není opravdu dobrý důvod (obyčejně prostorový), tak bych ty pravidla (a rady) dodržoval.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3605
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod sirgeorge67 » ned 27 pro, 2015 9:52 pm

sidlo píše:Líbí se mi návrh Vladimír_B - zmenšit počet dopravních kolejí na které se dá jezdit z/do lokálka a získat ta více místa pro koleje hlavní tratě. Dále bych zrušil tu spojku hlavní tratě a lokálky, stavíš přece úvraťovou stanici. A dále bych respektoval všechny připomínky od znalců reálného provozu. Sice se vždycky najde v reálu nějaký příklad, který pravidlo porušuje, ale když k tomu není opravdu dobrý důvod (obyčejně prostorový), tak bych ty pravidla (a rady) dodržoval.


Nezapomeňte, že se nejedná o systém koncová stanice a odbočka. Jedná se o systém hlavní tratě, do které je vloženo koncové nádraží tak, jak je v návrzích, protože nebylo místo vložit ho jako průjezdní. Nejvíc se mi líbí projekt, že se jedná v podstatě o původně dvě nádraží, jedno koncové na hlavní trati a druhé koncové místní dráhy. V pozdějších dobách došlo k rozvoji místní dráhy (nárůst průmyslu a obyvatel) a tím vyvstal požadavek rozšířit dopravní obslužnost vedlejší tratě. Nejjednodušším řešením bylo spojit dvě nádraží v jeden celek a propojit spojkou vjezdová zhlaví obou nádraží tak, aby byla možnost projíždět vlaky z původně vedlejší tratě na hlavní a naopak bez nutnosti otáčení lokomotiv. V té době už stály objekty jak vlečky Ostroj tak i Benziny a vzniklo pouze nové depo zaměřené již na provoz motorových lokomotiv.
Prostě kompromis - minulost - přítomnost.
sirgeorge67
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 10 čer, 2015 8:15 am

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod lajblt » ned 27 pro, 2015 11:20 pm

Poslední variace na toto téma. Kolejiště stanice nedoznalo změn, upravena byla výtopna. Při návrzích se řídím pokud možno (kromě snahy o věrné ztvárnění provozu) ještě jednou věcí - kolejiště je jako jeviště, tudíž vše důležité musí být vidět. Bylo by tedy dobré, aby se tak efektní věc jako je točna a rotunda neotáčely k divákovi zády. :) Nehledě na snadnou přístupnost. Současně se vyřešil problém kolizních posunových cest z/do depa, protože se teď vjíždí horem a vyjíždí spodem. Počítáno je opět pouze s motorovým provozem.
Přílohy
sirgeorge67-04h-2D-resized.jpg
sirgeorge67-4h-3D-provoz.jpg
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod Polabský » ned 27 pro, 2015 11:40 pm

lajblt píše:Poslední variace na toto téma. Kolejiště stanice nedoznalo změn, upravena byla výtopna. Při návrzích se řídím pokud možno (kromě snahy o věrné ztvárnění provozu) ještě jednou věcí - kolejiště je jako jeviště, tudíž vše důležité musí být vidět. Bylo by tedy dobré, aby se tak efektní věc jako je točna a rotunda neotáčely k divákovi zády. :) Nehledě na snadnou přístupnost. Současně se vyřešil problém kolizních posunových cest z/do depa, protože se teď vjíždí horem a vyjíždí spodem. Počítáno je opět pouze s motorovým provozem.



Vážení,
dovolil bych si podotknout:
Dožívající pozůstatky parního provozu (točna), přežívají i u nás ( třeba v Chomutově, byl to Žatec i Fšetaty, Kralupy a nevím kde fšude ještě) :D .
Značně totiž zjednodušují provoz i moderní trakce a oprava točny nestála tolik, co výstavba nové haly s novým kolejištěm s mnoha výhybkami. tak proto zůstalo toto "archaické" uspořádání, které má i jiné, než jen provozní výhody. :D
A provoz by Vám mohl vyprávět :lol: :lol: :lol: :lol: :mrgreen:
Proč asi na mnoha místech ty dožilé točny vlastně drží v provozu ???????????
Hezký den Všem !!
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod lajblt » pon 28 pro, 2015 9:47 am

Ono se stačí podívat z okna vlaku v České Třebové, kde jsou dodnes 2 funkční rotundy s točnami. Toto řešení totiž zabírá u větších výtopen mnohem méně místa než hala s rozvětveným kolejištěm. A jak už podotkl kolega Polabský, přestavba na řadovou halu a kolejiště s přesuvnou je dost drahá. :)
Naposledy upravil lajblt dne pon 28 pro, 2015 10:12 am, celkově upraveno 2
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod VojtikJ » pon 28 pro, 2015 10:05 am

3 točny/rotundy v Třebový? Kde je ta třetí?
Nebo když chceš halu a není místo na výhybky tak existujou i posuvny :)
Šašci
VojtikJ
 
Příspěvky: 564
Registrován: stř 11 led, 2012 8:35 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod lajblt » pon 28 pro, 2015 10:11 am

Sorry, teď jsem se díval na mapy a jsou tam fakt jenom 2. A to jsem tam před měsícem čtyřikrát jel okolo (nahoře opraveno)!
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: RebelYell a 21 návštevníků