Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod sirgeorge67 » ned 20 pro, 2015 1:02 am

Zdravím všechny,
rád bych se tady s Vámi pobavil o mé vizi kolejiště ve vel. TT.
Jediným a ústředním motivem by měla být velká úvraťová stanice s možnou odbočnou tratí, dvěmi vlečkami (Benzina, Ostroj) a s areálem VNVK (všeobecně vykl. a nakl. kolejí). Samozřejmostí je malé depo pro vedl. trať. Je mi předem jasné, že mám asi moc velké oči :shock: a proto bych rád uvítal Vaše postřehy.Idea práce stanice je v objíždění či přepřahání osobních a nákladních vlaků z hlavní trati, tvorba výchozích a končících vlaků pro vedlejší trať a jednou až dvakrát denně končící a výchozí rychlík. V neposlední řadě také obsluha obou vleček a komerčního obvodu.
Co se mi líbí je právě práce stanice, jízdu krajinou moc neřeším a i proto se přikláním k tomuto řešení návrhu. Jediným mimo železničním prvkem by mohla být městská zástavba v pravém horním rohu (krajina mi fakt moc nejde :cry: ).
Jedná se o první nástřel a i celkové rozměry se ještě můžou pohnout do všech směrů, i když jen mírně.
V plánku mi vyšla užitná délka kolejí která je uvedena v obrázku (nejmenší 830 mm a nejdelší 1620 mm). Celková délka jednotlivých kolejí (od výhybky k výhybce) je ještě o něco větší.
Výhybky a koleje by problém být neměly, značnou část již mám doma pod postelí.
Předem dík za všechny připomínky a návrhy.
Přílohy
koncové B 3D.0001.jpg
koncové B.jpg
sirgeorge67
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 10 čer, 2015 8:15 am

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod milan ferdián » ned 20 pro, 2015 8:00 am

Téma je velmi zajímavé,jen by bylo dobré
1)krýt vedlejší trať odvratnou kolejí
2)nebo přidat souběžnou kolej vedle traťových kolejí
2a)která by mohla sloužit pro nezávislý posun z nákladních kolejí
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod sidlo » ned 20 pro, 2015 8:11 am

A nestačila by jako hlavní trať pouze jednokolejka?
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod Myšpulín » ned 20 pro, 2015 8:31 am

sirgeorge67 píše:... Idea práce stanice je v objíždění či přepřahání osobních a nákladních vlaků z hlavní trati, tvorba výchozích a končících vlaků pro vedlejší trať a jednou až dvakrát denně končící a výchozí rychlík. ...

Rád bych viděl i tu druhou "půlku" kolejiště, která zajistí, že do stanice nepřijede sunutý vlak. A že nepřijede ani ten, co zrovna odjel. Tedy skryté nádraží se smyčkou pro hlavní trať i pro odbočnou. Jinak námět vypadá zajímavě.
V tomto případě bude asi největší problém vyřešit inteligentně mechanické odpojování vozů, protože neustále hrabat rukama v kolejišti a provádět ruční odpojování nebude vypadat hezky.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod Polabský » ned 20 pro, 2015 9:29 am

Měl bych snad jen několik drobností, k již vyřčeným připomínkám.
Vedlejší trať bych alespoň trošku v náznaku směrově a možná i výškově v náznaku rozpohyboval.
Tím by byl znázorněný historický vývoj, že vedlejší trať vznikala dříve, nebo naopak následně později.
V depu by se určitě uplatnila točna, jako vzpomínka parního provozu a i kolejiště depa by si zasloužilo mírné rozkošatění, naznačující, zřejmě bývalý parní provoz. Například i tak že zde bude pozůstatek malého lokálního depa a vedle hala moderní trakce. Navíc bývalo pravidlem, že depo mělo dvě kolejové napojení, z důvodu případné nehody, závady na jednom výjezdu.
Ten druhý výjezd mohl být záložní, pravidelně neužívaný, i případně dlouhodobě obsazený odstavenými lokomotivami.
Hezký den !!
Naposledy upravil Polabský dne ned 20 pro, 2015 10:41 am, celkově upraveno 1
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod Rocky_MK » ned 20 pro, 2015 10:00 am

Depo by to fakt chtělo vybavenější. Odvrat na vedlejší trati taky. Zvážil bych i prodloužení např. na 310cm, ty šturcy by trochu delší být mohly. Mně se to jinak líbí, možná bych to nádraží jen trochu zeštíhlil.
velka uvratova.jpg
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod Polabský » ned 20 pro, 2015 10:45 am

Rocky_MK píše:Depo by to fakt chtělo vybavenější. Odvrat na vedlejší trati taky. Zvážil bych i prodloužení např. na 310cm, ty šturcy by trochu delší být mohly. Mně se to jinak líbí, možná bych to nádraží jen trochu zeštíhlil.
velka uvratova.jpg


Má pravdu předsedo !!
Takhle nějak bych to depo pojal.
Ten "druhý vjezd! je správně, jen je nutno na něm počítat s angličanem, nemůže to být křížení.
Jinak tak velké nádraží by mělo mít někde jednu kolej traťovky. Tam odstavená mechanizace a její občasný pohyb může být zpestřením provozu
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod hank » ned 20 pro, 2015 11:10 am

Takováhle stanice by určitě plnila i funkce vlakotvorné stanice pro nákladní dopravu, viz rozsáhlé vlečky. Tzn., že chybí skupina kolejí pro rozpouštění a řazení nákladních vlaků. A odstavné koleje jsou zoufale krátké, většina osobních vlaků tu bude začínat a končit, takže jestli budeš provozovat klasické soupravy (viz dále), nutně potřebuješ nějaké odstavné koleje, kam se vejdou celé osobní soupravy. Pro některé osobní soupravy to bude domovská stanice, takže kromě lok. depa potřebuješ i pracoviště vozmistra, tj. halu nebo aspoň kolej(e) s přístřeškem pro čištění a běžnou údržbu nebo i nižší stupně oprav osobních vozů.

Dobrý příklad skutečné stanice tohoto uspořádání je Opava východ. Tam se scházejí dvě hlavní jednokolejné tratě ze Svinova a z Krnova a kromě toho zde začínají/končí vlaky tří lokálek, které ale odbočují z hlavní tratě mimo vlastní stanici. No ale kdybys tu druhou trať nechal jako jednokolejnou a kdybys jednu z těch tratí elektrifikoval, mohl bys zavést provoz cizích vratných elektrických jednotek s ostrými obraty a tím by sis ušetřil spoustu manipulací i potřebu odstavných kolejí. Ani bys nemusel drátovat všechny koleje ve stanici. Pro el. jednotky by sis vyhradil jako dopravní kolej(e) jeden nebo dva šturcy potřebné délky a měl bys vyřešenou část problému. Taky záleží na epoše, v poslední době se vyrojila spousta 3- nebo dokonce 2vozových jednotek (471/971, 440, 640, 650), kterými by se dobře znázornil provoz na hlavní trati a přitom délkové nároky (v reálu délky souprav < 80 m) nejsou nijak tragické.

Ony by koneckonců i ty osobní soupravy v nezávislé trakci mohly být v V. - VI. epoše vratné, pro hlavní trať např. 843/043/943 nebo 854/056/954. A na lokálku/lokálky se může odbočovat někde ve skryťáku a když tam budeš provozovat sólo šukafóny, regionovy nebo štádlery, nemusíš odvěšování hnacích vozidel osobních souprav řešit vůbec. Pak by ti v klasice zbyly možná nějaké dva páry rychlíků denně s cizím hnacím vozidlem - vidím výměnu HV při přechodu ze závislé do nezávislé trakce a naopak - a to už by se možná dalo zmanipulovat i na této sestavě kolejí, i kdybys nějaké koleje vyhradil pro nahoře zmíněné nákladové manipulace. Depo by pak bylo pro nezávislou trakci, především pro lokálkové motory a nějaké ty bangle (742) pro náklady a posun.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6076
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod _pavel_ » ned 20 pro, 2015 11:36 am

Také mě jak Hanka při prvním pohledu napadla Opava východ. Takže by bylo nejlepší ji "zkopírovat" alespoň tu hlavní část, a ten zbytek upravit. Jinak na takovou stanici chybí minimálně půl metru délky, aby se tam vešlo výše zmiňované - delší odstavné, traťovka..... Můj názor je ten, že obsluha takového nádraží asi nejlépe přes PC nebo alespoň dvoumužná sestava :D Dá se i v jednom, ale vzhledem kolik tam bude posunu - vlastně pořád - tak jeden se jo zapotí.
_pavel_
 
Příspěvky: 220
Registrován: stř 05 čer, 2013 8:35 am
Bydliště: okres ostrava

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod Rocky_MK » ned 20 pro, 2015 11:45 am

Polabský píše:
Rocky_MK píše:Depo by to fakt chtělo vybavenější. Odvrat na vedlejší trati taky. Zvážil bych i prodloužení např. na 310cm, ty šturcy by trochu delší být mohly. Mně se to jinak líbí, možná bych to nádraží jen trochu zeštíhlil.
velka uvratova.jpg


Má pravdu předsedo !!
Takhle nějak bych to depo pojal.
Ten "druhý vjezd! je správně, jen je nutno na něm počítat s angličanem, nemůže to být křížení.
Jinak tak velké nádraží by mělo mít někde jednu kolej traťovky. Tam odstavená mechanizace a její občasný pohyb může být zpestřením provozu

Však to taky má být angličan, je to jen náčrt. A ta kusá kolej ,,N" je stanoviště nehodové soupravy :)
Z toho, co napsal Hank, mi jednoznačně vyplývá, že prostor je na dané téma malý a chce to očesat. Minimálně bych zrušil dvoukolejku a nahradil jednokolejkou. A některé z těch vleček (zejména Benzinu, abys měl místo na svah) bych taky o jednu kusou kolej redukoval. Rozbití rovnoběžnosti s hranou panelu - rozhodně ano.

Prostor je pevně dán anebo s ním lze ,,pohnout" ? Staniční budova u hrany panelu je nutná? Nemůže to být naopak?

P.S.: Nevím, co na to ostatní, ale tu zástavbu vpravo nahoře bych řešil následovně - souběžně s nejvzdálenější kolejí vlečky Benziny bych dal opěrnou zeď cca na výšku vagonu v TT, nad ní svah a úplně nahoře dvě - tři stavby ve velikosti N (a zbytek zástavby na kulise). Jinak by ti to mohlo opticky hodně zmenšovat prostor.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod sirgeorge67 » ned 20 pro, 2015 12:38 pm

Rocky_MK píše:Depo by to fakt chtělo vybavenější. Odvrat na vedlejší trati taky. Zvážil bych i prodloužení např. na 310cm, ty šturcy by trochu delší být mohly. Mně se to jinak líbí, možná bych to nádraží jen trochu zeštíhlil.
velka uvratova.jpg



Jo jo, depo jsem nějak takhle zvažoval, jen si myslím , že to rozměrově prostě nevyjde. Právě zkouším ve Wintracku provést navrhované změny (depo a zjednokolejnění hlavní tratě + přidám 20 cm k celkové délce). Uvidím jak to dopadne a když tak přihodím výsledek.
sirgeorge67
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 10 čer, 2015 8:15 am

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod milan ferdián » ned 20 pro, 2015 12:59 pm

Taky jsem si trochu hrál :mrgreen: .
Přílohy
velka uvratova.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod sirgeorge67 » ned 20 pro, 2015 1:20 pm

milan ferdián píše:Taky jsem si trochu hrál :mrgreen: .


Hrál jo? :lol: :lol:
Tohle se mi moc líbí, jdu si taky hrát ve Wintracku.
sirgeorge67
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 10 čer, 2015 8:15 am

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod hopeter » ned 20 pro, 2015 3:39 pm

Za mě toto. Ten angličan u volné skládky , kusá z něj a "zkratka" ke šturcům mě připadá navíc. Koncové šturcy moc krátké. Ta dvoukolejka jen komplikuje vjezdové zhlaví. Souběžné volné tratě by to chtělo trochu rozhodit. Nad tím tunelem by lépe vypadal zalesněný kopec než sídliště. Jinak hezký projekt.
Ať se daří.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod sirgeorge67 » ned 20 pro, 2015 3:56 pm

sirgeorge67 píše:
milan ferdián píše:Taky jsem si trochu hrál :mrgreen: .


Hrál jo? :lol: :lol:
Tohle se mi moc líbí, jdu si taky hrát ve Wintracku.



Takže tohle mi z programu vypadlo po zapracování změn. Celkově panel prodloužen o 20 cm na délku a 5 na šířku. Ze dvou hlavních tratí a odbočné zredukováno na jednokolejku a vedlejší trať. Nakonec se vlezla i točna :).
Přílohy
[koncové A MF 3D.0001.jpg
pohled z levé strany
[koncové A MF].0001.jpg
pohled z pravé strany
koncové A MF.jpg
sirgeorge67
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 10 čer, 2015 8:15 am

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků