od milan ferdián » ned 13 pro, 2015 6:24 pm
žst.Zaháj H0/1:87 1300 x 1300 TILLIG/ELITE/15°
Sněhové vločky lehce poletuji a jemný mrazivý vánek s nimi vytváří čarokrásné obrazce ve vzduchu.Jemný prašan,na půl metru nasněžený,již dodává nádech předvánočních svátků.Sýkorky koňadry se svým vůdcem brhlíkem neustále kontrolují krmítko usazené v malé zahrádce paní přednostové,zda tam opět není něco na zub.Hejno vrabců spíše poletují okolo vypouštěných slepic,aby jim uzobly nějaké to rozsypané zrnko pšenice.Pán přednosta zatočil klikou od telefonu a volá:
"Františku stáhni šraňky,postav na prvou a dej na vjezdovku volno pro školáka 803" od Orlova.Vychází pomalu před staniční budovu a otáčí se na opačnou stranu,odkud pomalu přijíždí přípoj z hluboce zasněžené stanice Tržek,který již přijal.
Zabafá mocně ze své fajfky,pokyne Tondovi na pozdrav.Z motoráku vystupuje spousta dětí,přestupujíc na školáka 803.Na peróně stojí i pár lidiček,aby spolu s rozjařenými žáčky odjeli společně do městečka Borova.Zahoukání před přejezdem,
nám dává znamení,motorák s přívěsem dojíždí do stanice.Po zastavení se houf dětí nahrne do přívěšáku,protože je to jejich oblíbený vagón,kdy i pan průvodčí nějaký vtípek prohodí a sem tam i ten sladký bonbón vypadne z kapsy.Vždyť budou Vánoce,s tím spojené s voňavým cukrovím,jmelím a hlavně s malými drobnými dárky pod vánočním svátečním rozsvíceným stromečkem.
Pán průvodčí kontroluje zda již jsou všichni zájemci pro cestu do městečka nastoupeni,zavírá ještě dodatečně dveře,
pokyne panu přednostovi,ten ještě naposled pohledem zkontroluje vlak a dává svou výpravkou odjezd.Průvodčí houkne a "Školák" 803 se dává do pohybu.Tonda již ví z dopravní kanceláře,že bere uhlí do Tržek pro sklárny.Opatrně najíždí na kusou kolej ,kde si uhlák přivěsí a popojede zpět před staniční budovu k nástupišti.I pár cestujících se vrací do vesničky,
zapadlé někde v horách kupou sněhu.Stejná procedura jak u školáka a motor se rozjíždí a Tonda ví,že se musí pořádně rozjet s nákladem,protože ho čeká až na konečnou dlouhé stoupání.Motorák se rozjel a tatrovácky motor z Kopřivnice,
jasně dává najevo,že nějaké uhlí,ho nemůže rozházet.Motorák spokojeně brumlá do kopce,sněhové vločky ve svých piruetách vlak doprovází svou předvánoční symfonií.A už podjíždíme dřevěný silniční nadjezd sloužíci jen pro polní potřeby.Motorák zastavuje ve stanici Tržek,která je velká jak dlaň.Má všehovšudy dvě staniční koleje a vlečku do skláren.
Nechává vystoupit cestující a jelikož je zde svým pánem,zahlásí z dopravní kanceláře svůj příjezd a žádá o souhlas k posunu na vlečku skláren.Souhlas dostává,uvolňuje klíčemi výkolejku,odemýká výhybku a přehazuje veksl.Dnes má štěstí,
vůz s uhlím jen přistaví na plac,který už je řádně zameten a uklizen od hromadu sněhu.Vůz s uhlím sune na vlečku,
odvěšuje a zajišťuje čubami vůz a vrací se zpět ke staniční budově.Přehazuje zpět výhybku do základní polohy,tu uzamyká
,pak vrací výkolejku do původní polohy a též uzamkne.Opět jde do dopravní kanceláře,kde telefonem informuje dirigu-
jícího dispečera o ukončení posunu na vlečce a žádá o odjezd do Zaháje.Ze Zaháje bude pokračovat přímo Orlova.Od komerčního pracovníka přebírá ještě pár balíků,nechá nastoupit cestující,zkontroluje dveře,houkne a odjíždí.Sněhové vločky mu na rozloučení zatancují ještě navíc další tanečky a motorák mizí v husté chumelenici.
Tichá mrazivá noc a jen sem tam jdou ve tmě vidět stříbrné linky kolejnic.Ze tmy nám mráz najednou vykreslil malý kapesní skryťák Borová/Orlov o dvou kolejích a třech šturcech.První kolej pro náš potřebný manipuláček,na druhé koleji stojí osobní motoráček.První šturc osobní přívěsák,druhý šturc pro dva dvouosé nákladní vozy a nahoře v koutě se nám krčí třetí šturc pro jeden dvouosý nákladní vůz.Tak akorát zátěž pro obměnu i vozidla pro dopravní obslužnost této lokálky.
- Přílohy
-
-