NeKoncové TT 2600 x 900 bez smyčky

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

NeKoncové TT 2600 x 900 bez smyčky

Příspěvekod hopeter » čtv 08 říj, 2015 5:38 pm

Zdravím místní kolegy. Rád bych představil svůj návrh a přijal případné návrhy k vylepšení.
Kolejiště by mělo představovat koncové nádraží s vlečkou. Epocha III. Osobní provoz M131a M152. Nákladní doprava parní v kombinaci s T334 , T435 případně brejlovec. Nákladní vlaky by měly obsluhovat vlečku ( pila nebo nějaká továrna ) a volnou nakládku ( případně skladiště ) u manipulační koleje. Remíza jednomístná s volnou kolejí pro popelovou jámu a zauhlování. Stavby pouze drážní , do města bude sinice. Za budovou nádraží bude kopec případně skála. Portál tunelu v místě předělu do SN a částečně pod úrovní roviny nádraží aby vyšlo mírnější stoupání. Výška stropu v SN cca 9 cm , vstup do zadní části smyčky zespodu.
Kolejivo kuehn , ovládání analog ( prosím nenutit k digitálu... ) , rám bude kostra z překližky. Kolejiště plánuji přenosné.
Koncové se smyčkou_5.idw.pdf
(130.77 KiB) 2628 krát

Tolik pro začátek... :D
http://hopeter.rajce.idnes.cz/Kolejiste_Koncova_stanice_se_smyckou
Naposledy upravil hopeter dne sob 10 pro, 2016 9:20 pm, celkově upraveno 3
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod hank » čtv 08 říj, 2015 7:51 pm

Šukafón a brejlák nepatří do III. epochy...

Máš řádně naplánované výškové poměry krajiny s ohledem na odvodnění? Jde o to, aby tunelové ústí nebylo nejnižším bodem viditelné části krajiny.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod czhunter » čtv 08 říj, 2015 7:55 pm

Jen taková praktická rada - u takhle malých nádraží se obvykle vyplatí větvit hlavní kolej rovnoměrně na obě strany - ne v zásadě na jednu stranu, jak to máš ty - pak ti ta krajní (u tebe spodní) kolej vyjde směšně krátká.
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 557
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod Adam96 » čtv 08 říj, 2015 8:27 pm

Upravil bych ještě koncové zhlaví, stanici ohnul do mírného ( velmi mírného ) oblouku a bude to velmi rozumná varianta. Tento námět se mi velmi líbí, sám stavím něco podobného, taky v TT, ale 92x200(230) cm. Předloha Rožnov pod Radhoštěm.
Jaké budeš mít stoupání na trati ze smyčky do stanice ? Já mám kolejiště delší a abych měl rozumný sklon pod 3cm/m, tak jsem musel udělat spirálu o jednom "závitu".
TT, DCC, ep. IV/současnost. Brejlovec je nejhezčí lokomotiva !
Uživatelský avatar
Adam96
 
Příspěvky: 488
Registrován: sob 30 čer, 2012 8:04 pm

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod Rocky_MK » čtv 08 říj, 2015 9:01 pm

czhunter píše:Jen taková praktická rada - u takhle malých nádraží se obvykle vyplatí větvit hlavní kolej rovnoměrně na obě strany - ne v zásadě na jednu stranu, jak to máš ty - pak ti ta krajní (u tebe spodní) kolej vyjde směšně krátká.

Já bych to tak asi nechal, vždyť ta nejkratší kolej může být pouze objízdná.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod hank » čtv 08 říj, 2015 9:12 pm

Co to je objízdná kolej? Ve stanicích jsou koleje dopravní a manipulační... Postavit něco tak krátkého, aby se tam nic nevešlo a pak to z nouze nazvat "objízdná" kolej, to by u skutečné dráhy byl nemóresní luxus. A ta předmětná kolej se mi navíc nezdá tak krátká. (Nemůžu to na plánku přečíst...) Jinak ta stanice je "normální", 3 koleje dopravní a jedna manipulační, to je na takovou stanici až dost, stejně se v ní na takové lokálce víc než dva vlaky nesejdou.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod Rocky_MK » čtv 08 říj, 2015 10:00 pm

Odpusť, hanku, že se nevyjadřuji zcela terminologicky korektně :) ale termín objízdná kolej se vyskytuje i v knize Modely železnic v terénu od tvého oblíbence V. Zusky. Myslí se tím dopravní kolej, která má zůstat stále volná, aby po ní mohla hnací vozidla objíždět soupravy. Co jiného by to mělo být, tohle přece každému dojde. Stejně jako každý ví, co se myslí slepou kolejí, přestože se správně nazývá kusou či tupou.

EDIT: A abych jen prázdně netlachal, zde předkládám můj návrh stanice. Vlečka dole, skladiště a skládka u koncového zhlaví, remíza se zásobovací kolejí u vjezdového zhlaví. http://rockymk.rajce.idnes.cz/junkyard#hopeter.jpg
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod alexander » pát 09 říj, 2015 8:51 am

Ak je spodná strana obrázka predná, pohľadová strana panelu, tak by som to celé otočil. Tak, aby vjazdové zhlavie bolo v pravom hornom rohu a koncový šturc v ľavom dolnom. A vjazd do tunelu tým pádom v popredí. Trať zo stanice bude klesať smerom k pozorovateľovi a nie opačne....
alexander
 
Příspěvky: 394
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod hank » pát 09 říj, 2015 10:19 am

Rocky_MK: " Myslí se tím dopravní kolej, která má zůstat stále volná, aby po ní mohla hnací vozidla objíždět soupravy." Pak to ale nemůže být dopravní kolej. Dopravní kolej slouží především pro vjezd a odjezd vlaků a v žádné staniční technologii by nebyla její hlavní funkce trvale blokovaná tímto způsobem.

V konkrétní situaci by zřejmě byly definovány dopravní a manipulační koleje a pak by záleželo na způsobu zabezpečení stanice/dopravny, o kterém mimochodem ještě nebyla řeč. Buď by byla stanovena staniční technologie, která by přesně určovala každý pohyb vlaku a posunu v návaznosti na druh zabezpečovacího zařízení, ale to bývá tam, kde zabezpečovací zařízení umožňuje nějaké závislosti stavění jízdních cest a návěstění. Nebo - což bude doufám tento případ - nejsou žádné závislosti (nebo ani žádná návěstidla a jezdí se podle D3) a pak to zcela závisí na úvaze výpravčího nebo vlakvedoucího (případně vedoucího posunu nebo toho, kdo tu funkci vykonává, a když se jezdí podle D3, tak ještě na svolení dirigujícího dispečera).

Bohužel je oblíbeným zlozvykem, že když někomu někde na kolejišti zbude kousek místa a v krabici nějaké kolejivo a jedna nebo dvě výhybky, tak někam narve ještě nějakou směšně krátkou kolej, aby jich tam měl co nejvíc, a protože se mu pak na ni nic reálného nevejde, tak ji označí za objízdnou kolej a je vymalováno. Jenže to tenhle případ zřejmě není (z plánku bohužel nevyčtu délky...), takže není důvod, proč by v té stanici nemohly být tři rovnocenné dopravní koleje a proč by se nemohlo objíždět po kterékoli z nich, která je zrovna volná. Nebo by se kolej do remízy zaústila do té nejvzdálenější koleje od budovy a pak by se ta kolej klidně mohla vyhlásit za kolej manipulační a asi by opravdu sloužila přednostně pohybu strojů z/do remízy a objíždění souprav.

A když už jsme teda u toho, tak v takové stanici by asi ta kolej nejblíž u baráku - ať už by sloužila jako manipulační nebo dopravní - byla taky průjezdná, tj. napojená na hlavní staniční kolej. A jestli má stavitel toho kolejiště ještě dvě výhybky, tak tam může udělat kolejovou spojku a vznikne mu jeden šturc navíc, kam může odstavovat vozy k nakládce/vykládce nebo který může sloužit jako krátká vlečka. Naopak ten šturc, který je pokračováním hlavní (traťové) koleje na slepém zhlaví, by asi v reálu nebyl tak krátký.

S pojmem objízdná (taky strojová) kolej a/nebo s podobným vymezením jejího účelu, jak je uvedeno zde, jsem se setkal na vlečkách, v depech nebo v tramvajové dopravě. Ve větších depech jsou koleje, které skutečně slouží jen pohybu lokomotiv ze služebny do stanice a zpět, případně k objíždění míst, která slouží ke zbrojení, odstavování apod. Ve stanicích to tak nebývá.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod Rocky_MK » pát 09 říj, 2015 11:01 am

Takže podle toho tvého elaborátu (díky za něj, rád čtu tvé sáhodlouhé příspěvky) strojová kolej zřejmě spadá pod manipulační. To jsem se mohl dozvědět dřív, kdybych četl pořádně :D tak se omlouvám.
http://rockymk.rajce.idnes.cz/junkyard# ... 125330.jpg
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod hopeter » pát 09 říj, 2015 4:48 pm

Koncové se smyčkou_6.idw.pdf
(108.11 KiB) 661 krát

Zdravím všechny a děkuji za připomínky a rady.
Po řádném přečtení normy pro epochy opravuji na přelom III a IV epochy. Brejláka škrtám ale M152 ( ČSD ) bych tam s přimhouřením oka asi nacpal.
Odvodnění zkusím doladit vložením mostu před tunel a v místě středu smyčky by šel terén do údolí.
Staniční koleje jsem upravil podle návrhu Rockyho. "Objízdnou" kolej jsem zrušil. Zůstávají dvě koleje dopravní a jedna manipulační.Odbočku do depa musím zachovat původní i když hodně zkracuje manipulační kolej , protože z výhybky v oblouku už není místo pro remízu. Nevím jestli je to provozně správně ale v případě obsazení obou dopravních kolejí počítám s objetím po manipulační koleji.
Stanici do oblouku nechci a v kolejivu kuehn bych musel improvizovat z flexikolejí. Obě kusé koleje na koncovém zhlaví budou dotaženy až na okraj a tím by se měla lokomotiva bezpečně vejít. Z důvodu přenosnosti a prostorových možností už delší kolejiště udělat nemohu.
Co se týká mizení tratě za kopec tak jsem dal přednost přístupnosti do stanice a na vlečku , která je hlavním námětem. Otočením bych měl vlečku 80 cm "od pupíku" což je nedosažitelné.
Vlečku jsem rozšířil na dvě koleje ovšem nevím jestli je to tak reálné nebo je vhodnější zůstat u jedné koleje. S největší pravděpodobností to bude aerál pily
Stoupání tratě mě vychází cca 3,5 cm na metr. Smyčka je v nule , portál tunelu +56 a stanice +110. Myslím , že ještě můžu snížit prostor SN na 100 až 90 cm.
Délka vlaků vzhledem k délce dopravních kolejí nepřekročí 5 krátkých vagonů tak asi dám přednost prostoru v SN.
Zabezpečení návěstidly je zatím otevřená otázka. Uvažuji o krytí vjezdovým mechanickým návěstidlem nebo tabulka dle D3.
Jelikož chci zachovat co nejvíce českou krajinu potřeboval bych tipy na staniční budovu , jednomístnou remízu a skladiště. Auhagen bohužel nabízí vše německé.
Hezký večer.
Honza.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod milan ferdián » pát 09 říj, 2015 5:18 pm

Tady máš přesně koncovou lokálkovou staničku,kdy dopravní kolej je jen jedna :mrgreen: .
Přílohy
planek-veseli.jpg
planek-veseli.jpg (24.64 KiB) Zobrazeno 18863 krát
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod hank » pát 09 říj, 2015 5:49 pm

Ten šturc na konci 129 mm = 15,48 m v reálu je zoufale krátký, na to se nevejde málem ani ten šukafón dlouhý 14 m, o 4nápravových motorech ani nemluvě (M 240.0 18,5 m, M 262.0 21,2 m). I v delších šturcech nepozorní strojvedoucí občas bourali zarážedla :mrgreen: A přitom by asi stačilo vložit před vjezdové zhlaví ještě jeden krátký oblouk, aby se podélná osa stanice pootočila, tím co nejtěsněji přimkla k úhlopříčce základní desky kolejiště a šturc by se tak mohl protáhnout až co nejdál do SZ rohu. Nebo i sám ten šturc by mohl být v oblouku, přivěšovat/odvěšovat tam nic nebudeš.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod Pavel-HP » pát 09 říj, 2015 5:55 pm

A co do šturcu dát místo pravý výhybky levou a tu paralelní kolej taky odklonit pomocí obloučku.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1018
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod hank » pát 09 říj, 2015 5:59 pm

Ale no tak Milane, to byl přece argumentační faul... Vsadím se o co chceš, že traťmistr někdy v 70. letech, kdy už Vysoké Veselí mělo statut nákladiště se zastávkou, si ty výkolejky domaloval do plánku ze 30. let, kdy se naopak "stanice" říkalo všemu, co mělo víc než jednu kolej a ta druhá klidně mohla být slepá manipulační.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků