NeKoncové TT 2600 x 900 bez smyčky

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod hopeter » úte 29 srp, 2017 2:29 pm

návěstidla.jpg
návěstidla.jpg (47.72 KiB) Zobrazeno 6009 krát


Došlo na řešení zajištění provozu... Jelikož jsem dopravních předpisů neznalý uvítám radu jak tuto stanici zajistit návěstidly.
Moje naivní přestava je tato:
Stanice bude provozována dvojím způsobem. Bez přístavby jako koncová a s přístavbou mezilehlá.
V případě koncové stanice bych na vjezdu použil jednoramenné mechanické návěstidlo a omezení rychlosti na 40 km/h. Dále bílý kolík s modrou čepicí na označení konce posunu. Obě vlečky bych jistil výkolejkou a v továrně navíc bude brána se znaky konec posunu ( modrobílý kosočtverec ). Koleje počítáno od staniční budovy jsou 1. manipulační , 2. hlavní dopravní , 3. dopravní objízdná , 4. manipulační strojní , 5. skládková u zauhlování je zrušena.
S přístavbou bych na přístavek přidal vjezdové jednoramenné mechanické návěstidlo , omezení rychlosti na 40 km/h a kolík označující konec posunu. Vlečky a využití kolejí jako u koncové stanice.
Odjezdy a povolení posunu bych řešil v obou případech službou výpravčího. U vjezdového zhlaví vpravo bude stavědlo a na levém/koncovém zhlaví bouda pro výhybkáře.
Tak a teď do mě... :oops:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod milan ferdián » úte 29 srp, 2017 2:37 pm

V podstatě se do tebe nepustíme neboť tě máme rádi. :D
1)Jestli chceš ušetřit finance,stačí krýt stanici jen lichoběžníková(é) tabulka(y).Jak jsi popsal krytí vleček,ano.Odpadnou ti i stavby stavědla a budka pro výhybkáře.
2)Tvoje popsaná varianta

Znalci poměrů mě určitě doplní :wink: .Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11824
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod Vojtěch Vorel » úte 29 srp, 2017 2:54 pm

Co se týče posunu, tak si myslím, že ten je vyřešen skvěle. Hlavně se mi líbí ten "modrý kosočtverec" (myslím, že se tomu lidově říká ranžírka) z fabriky. Přesně to mě napadlo, ještě než jsem k tomu došel v textu :D. K vjezdovým návěstidlům: osobně bych se přimlouval za dvouramenná. Myslím, že by to vylepšilo vzhled a zpestřilo obsluhu. Lichoběžníkové tabulky bych do takhle velké stanice nedával. Případně bych se zamyslel třeba nad skupinovými jednoramennými odjezdovými návěstidly (nevím, jestli by to tak šlo, ale sám si pohrávám s myšlenkou vyndávacích a zastamdacích).
Případně by možná ještě stálo za úvahu v případě použití odjezdových návěstidel ještě přidat jednu ranžírku na konec 4. koleje od budovy (až k výhybce na hlavní trať), v opačném směru pak před výhybku před výtopnou vyčkávací návěst (modré véčko; ta zakazuje posun, myslím, že se dává na okraj obvodu depa nebo např. před točnu).
Co na to ostatní?
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod hopeter » úte 29 srp, 2017 6:35 pm

Díky za odpovědi , jsem rád , že jsem si to vymyslel celkem použitelné... :wink:
Volba pouze jednoramenných vjezdových návěstidel je z praktického důvodu. Jednak už je mám připravené a bude snažší řešení servopohonu. Jelikož mám obě zhlaví do oblouku tak jsem považoval za rozumné vždy snížit rychlost na 40 km/h. Možná ještě doplním mechanické předzvěsti.
Zajištění vleček udělám jak jsem popsal. Ještě bych se zeptal jestli kolem roku 1970 měly výkolejky návěstidlo uzamčení/odemčení jako dnes ( otočný modrobílý kosočtverec )
Zajištění výjezdu z obvodu depa mě je naprosto neznámé. Můžu poprosit o podrobnější popis nebo náčrt ?
Dále nevím jestli se nějak zajišťuje manipulační kolej v případě , když u skladu stojí vagóny ?
Stavědlo udělám určitě , protože u zhlaví budou závory. Bouda pro výhybkáře u koncového zhlaví bude jako pozůstatek bývalého pokračování tratě. V případě provozu bez přístavku bude kolejiště nastaveno krátkým segmentem a trať ukončena červenobílým terčem.
Odjezdová návěstidla nebudou opět z praktického důvodu. Jednak nebezpečí olámání a na koncovém zhlaví bych je musel řešit vyndávací a na to jsem línej... :)
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod Vojtěch Vorel » stř 30 srp, 2017 4:28 pm

Tak teď už jsem si to musel zkusit zjistit :D. Pokud jsou mé informace správné, tak výkolejky i v 70. letech měly otočná návěstidla. Zde ze strany z vlečky modrý čtverec na rohu, v případě odklopení svislá bílá čára (asi jako u výhybky). Ze strany proti čtverci pak bývaly dva bílé "kruhy" (měly sloužit asi jako kontrola na stavědlo, že světlo svítí.)
Vyčkávací návěstidlo se prý umisťují ne na vjezdu do depa (jak jsem psal původně), ale na výjezdu z depa. Je to vlastně logické; když lokomotiva odjíždí do depa (např. z dopravní koleje), tak má od výpravčího svolení k posunu, když odjíždí z depa, tak jej musí teprve dostat (asi jsem to nenapsal nejlíp...). Takže bych ho umístil směrem z depa mezi ty dvě výhybky na 4. koleji.
Na internetu je ke stažení celý návěstní předpis (je toho asi 360 stránek). Stačí napsat do Gůglu "SŽDC D1" a stáhnout první .pdf. Tady je ukázka právě o vyčkávacím návěstidle (tvar je dost zkreslený):
Přílohy
VN.jpg
SŽDC D1 - Vyčkávací návěst
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod sidlo » stř 30 srp, 2017 7:12 pm

hopeter píše:Dále nevím jestli se nějak zajišťuje manipulační kolej v případě , když u skladu stojí vagóny ?

Manipulační nebo vlečkové koleje mají buď výkolejky nebo odvratné výhybky.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3602
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod hopeter » stř 30 srp, 2017 7:48 pm

Kluci díky. Už mám zase o trochu jasněji. Ještě jsem našel návěstidlo uzavření koleje jenom nevím jestli se hodí do epochy III/IV. Je to krabice na stožáru kde je bílý kruh s černou vodorovnou čarou pro zákaz jízdy a pro povolení jízdy se překlápí do šikmé polohy.
Ono mě stejně nezbude než si ten návěstní předpis pročíst... :oops:
Dnes jsem přiobjednal mechanickou předvěst od DKmodel ale jestli ji pořídím z leptu sestavit to nevím. :roll:
Ještě k zajištění manipulační koleje. Chápu to správně, že je v mém případě na obou koncích manipulační koleje ( první u staniční budovy ) výkolejka a odemyká se při stavění cesty na tuto kolej ?
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod sidlo » stř 30 srp, 2017 8:08 pm

Uzávěra koleje byla na ČSD ojedinělá. Vyskytovala se pouze ve stanicích, kde byla zřízena v době okupace pohraničí.
Její obdoba u ČSD je vložené návěstidlo.
Obrázek
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3602
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod sidlo » stř 30 srp, 2017 8:14 pm

Dolní manipulační kolej je krytá odvratnými výhybkami. Horní manipulační kolej je krytá výkolejkami.
Obrázek

Výkolejka může být s návěstidlem
Obrázek

nebo bez návěstidla.
Obrázek
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3602
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod lajblt » čtv 31 srp, 2017 12:03 pm

Držím palce, ať se povede stavbu dotáhnout do konce, sleduju tohle vlákno od začátku a má to slibně nakročeno. :)

Jen pár poznámek k návěstidlům:

Dvouramenná vjezdová se dávala jen tam, kde se rychlost jízdy přímo a odbočkou lišila aspoň o 10 km/h a zároveň tam byla alespoň skupinová odjezdová návěstidla (co si pamatuju, tak to bylo třeba ve stanici Mladějov v Čechách, kde se jezdilo 50 přímo a 40 do odbočky; dneska je to D3 dopravna prakticky bez provozu). Navíc jsou dvouramenná návěstidla VŽDY závislá na výměnách, čili stanice má aspoň mechanický stavědlový přístroj a zabezpečovací zařízení II. kategorie, což zase předpokládá ta odjezdová návěstidla...

Pro účely dané stanice bohatě postačí vjezd jednoramenný, pokud bych byl jóó puntičkář, tak s pevným žlutým ramenem (návěstí "Stůj"/"Výstraha") spolu s tím zmíněným rychlostníkem 40. Pak je návěstidlo nezávislé na výměnách, staví ho přímo výpravčí z kozlíku v dopravní kanceláři nebo před budovou a ve zhlaví stojí jen bouda výhybkáře, pokud by tam byl přes den silnější provoz.

Mechanická seřaďovací návěstidla ("ranžírky") byly poměrně vzácné kousky (Rakovník, Martinice v Krkonoších, Janovice nad Úhlavou,...), i tak velký uzel jako Turnov neměl žádné. Na lokálce jsem je osobně nikdy neviděl. A zase to předpokládá nějaké lepší SZZ, protože je nutné zajistit bezpečnou vazbu hlavních a seřaďovacích návěstidel mezi sebou. Vyčkávací návěstidlo u výjezdu z depa má své opodstatnění, modelově to má tu výhodu, že prakticky vždy bylo jen neproměnné (pevná návěst "Vyčkejte rozkazu k posunu"), povolení k vjezdu do stanice dával pověřený zaměstnanec ručně/ústně.

Předvěst se mezi vjezdové návěstidlo a tunelový portál na pravé straně už nevejde. Aby to na takhle malém kolejišti vypadalo dobře, musí být v mnohem větší vzdálenosti, než je nejdelší provozovaný vlak (ano, na koridorech dneska sviští 750 m dlouhé kontejnerové NExy a oddíl je 1000 m, ale tohle je něco jiného), řekněme 1,5-2 m od návěstidla.

Tož asi tak. Ať se daří dílo. :)
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod hopeter » čtv 31 srp, 2017 2:21 pm

Opět díky všem za vstřícné rady.
Vlečky a manipulační kolej mám již jasné. Zajištění vjezdu taky už chápu. Pro předvěst mám krásné místo mezi propustkem a opěrnou zdí a vjezdové jednoramenné návěstidlo bude zhruba v polovině oblouku za továrnou. Vzdálenostně by to mělo bohatě stačit pro nejdelší vlak mezi předvěstí a návěstidlem a zůstane dostatek místa na výjezd posunu před zhlaví.
Ještě si chci ujasnit tu ranžírku v depu. V mém případě bych použil modré véčko bez světel ( pevné návěstidlo ) a povolení k výjezdu by dostával strojvedoucí od výpravčího.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod Vojtěch Vorel » pát 01 zář, 2017 6:04 am

Přesně tak.
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod VojtikJ » pát 01 zář, 2017 4:00 pm

ještě menší vsuvka:
Vojtěch Vorel píše:...
Vyčkávací návěstidlo se prý umisťují ne na vjezdu do depa (jak jsem psal původně), ale na výjezdu z depa. Je to vlastně logické; když lokomotiva odjíždí do depa (např. z dopravní koleje), tak má od výpravčího svolení k posunu, když odjíždí z depa, tak jej musí teprve dostat (asi jsem to nenapsal nejlíp...). Takže bych ho umístil směrem z depa mezi ty dvě výhybky na 4. koleji.
...
):


Ehmm.. Vyčkávací návěstidlo je dost záludná věc a hlavně nová ;)
Dávat jej směrem z depa...jako proč né, místo ranžírky což většinou se jezdí na světlo. Ale taky se dává určitě směr do depa ;) což je o dost víc logické do depa, než z depa. Přeci jen má depo ňákou vjezdovou kolej, ze stanice jej tam pustí, mašina dojede k Vy a tam čeká na pokyny z depa, přeci jen tam jsou výhybky který si řídí někdo v depu a né ve stanici + až na hranicích se "zjistí" o jakej stroj jde a co s ním bude (v reálu už se to volá dopředu).
V Solnici je na odjezdových kolejích směr Rychnov. A to z důvodu že při posunu se zastaví u Vy dojde se k elektromagnetickému zámku, veme se klíč přehodí výhybka a může se zas posunovat.
V Plzni před rekonstrukcí jich bylo vela :D jezdilo se tam od Véčka k Véčku. Je to spíš místo klasický ranžírky. Místo bílé dá někdo osmičku :D
Šašci
VojtikJ
 
Příspěvky: 564
Registrován: stř 11 led, 2012 8:35 pm

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod lajblt » pát 01 zář, 2017 5:09 pm

Až zas tak nová věc to vyčkávací návěstidlo není, když ho uvádí už D1č (zde: http://vlaky.bestsite.cz/files/navestni_predpisy/navestni_predpisy_1946_c.pdf). :) Je to návěst převzatá od Německé říšské dráhy, původně se vyskytovala v Sudetech, D1 1954 (http://vlaky.bestsite.cz/files/navestni_predpisy/navestni_predpisy_d1_1954.pdf) už ji uvádí jako řádnou návěst.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Koncové TT 1600x900 se smyčkou

Příspěvekod Michal Šuhajda » sob 02 zář, 2017 12:17 am

Ale tuším, že už v D1 z r. 1987 bylo , že Vyčkávací návěstidla (a též uzávěry koleje a další speciality jako vložená návěstidla apod.) se nově nezřizují.
Mimochodem až od zahájení přestavby bylo na východní straně nástupišť v Plzni hlavním n. "véčko" snad u každé koleje (v provedení pouze plech bez držáků na světla, natož se svítilnami - posun za vyčkávací návěstidlo byl návěstěn ručně)
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2386
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků