od hank » sob 15 črc, 2017 11:49 am
Panely klidně ano, ale ne takhle.
Spousta plně funkčních venkovských fabrik, jejichž areály pocházely z 19. století, měla ještě v r. 1989 plochy areálů zpevněné jen částečně, a to často právě panely, ale ne celoplošně, jen tam, kde se chodilo/jezdilo/manipulovalo s materiálem, a zbytek byl "jako v Rusku" - prach, bláto, kaluže, plevel a lebeda... Asfaltové plochy byly nejdřív většinou u vstupu do fabrik a u správních budov, plochy zpevněné dlažbou byly třeba pod skládkami uhlí. Ty nejhorší kaluže a výmoly se často zavezly jen štěrkem nebo škvárou a život šel dál...
Jeden příklad za všechny. Když se ve šlapanické kartonážce v areálu starého cukrovaru postavila v 80. letech tzv. nová hala, komunikace k ní v délce asi 200 m se zpevnila dvěma řadami panelů v takové šířce, aby se tam vyhnula dvě nákladní vozidla. Jinak bylo ještě v r. 1989 řádně zpevněné jen nádvoří na okraji areálu a mezi původními budovami (asfalt), skládka uhlí a nakládkové/vykládkové rampy (asfalt). To ostatní byla jen udusaná zem, možná tam někdy bylo něco jako šotolina. Uvnitř původních cukrovarských budov byla (asi) ještě původní dlažba jen místy (v místech výstavby fundamentů pro nové stroje) pokrytá holým betonem nebo nějakou tehdy moderní hmotou (plastbeton?), ale v průjezdech obou starých výrobních hal tam, kam zajížděly manipulační prostředky zvenku, byl měkký a neustále se loupající nános bláta, oleje, uhelného mouru a dalšího svinstva. Stejný materiál vyplňoval i prostor mezi vlečkovými kolejemi a uvnitř kolejí, místy až nad horní hranu pražců, takže nebylo vidět pražce ani štěrk a obvyklá výtka dozoru ČSD v knize zápisů kontrol vlečky byla na téma špatně namazaných výhybek tímto marastem znečištěných... A ve vegetačním období to všechno v méně frekventovaných zákoutích doplňovala nekosená tráva a plevel místy až do výšky člověka, křoví a náletové stromky.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.