Návrh domáceho koľajiska TT 204x110

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Návrh domáceho koľajiska TT 204x110

Příspěvekod Klokan » ned 02 srp, 2015 6:43 pm

Dobrý deň vospolok. Kedže mám doma malého osemročného železničiara, tak isto ako aj mňa za mlada aj jeho baví púšťať si doma vláčiky. Zatiaľ mu len rozkladám staré koľaje z U profilu. Už dlhšiu dobu uvažujem nad stavbou koľajiska v mierke TT o veľkosti 204 cm x 110 cm. Chcem tam mať skryté nádražie a hore vlečku, ovládanie analog a koľajisko tillig, Skúšal som niečo navrhnúť a budem rád keď mi niekto fundovaný poradí pripadne navrhne lepšie využitie môjho obmedzeného priestoru. Ďakujem za každú dobrú radu.
Přílohy
koľajisko 2.pptx
(753.84 KiB) 644 krát
koľajisko.pptx
(368.78 KiB) 429 krát
Klokan
 
Příspěvky: 2
Registrován: ned 19 črc, 2015 3:01 pm

Re: Návrh domáceho koľajiska TT 204x110

Příspěvekod czhunter » ned 02 srp, 2015 8:56 pm

To je hezké, že jsme k tomu dostali prezentaci, ale netřeba to s Powerpointem přehánět :)

Obecně:

- námětově je to úplná klasika, připomíná plánky z 80. let
- je to hodně "čtvercovité" - potřebuješ přístup ze všech stran
- kdyby to kolejiště bylo o pár desítek cm užší, tak se ti to tam vejde úplně stejně (ale tak jak to máš, můžeš skryté nádraží odkrýt a ušetřit si někdy pár problémů
- spodní nádraží je moc blízko přednímu okraji
- sp. nádraží bych udělal vpravo dvojitou kolejovou spojku
- sp. nádraží by mělo mít nějaké kusé koleje (obecně bych mu ještě jednu kolej přidal)
- remízu bych nepřipojoval na 1. kolej od staniční budovy, tam bych očekával spíš skladiště, remízu naopak nejdál od budovy (ale to netvrdím, že tak _musí_ být, jen jen to, řekl bych, smysluplnější a obvyklejší)
- pohlídej si rozteč kolejí v nádražích. V dolním myslím, že jsi pod minimem. V horním je naopak zbytečně velká
- horní nádraží má velmi krátkou užitnou délku kolejí, asi tak o délce jedné koleje 83101 (což nevím, kolik je, tipuju na jeden motorák)
- na té trati do horního nádraží by mohlo být skryté nádraží někde v tunelu - posečkání vlaků, křižování atd.
- skrytá nádraží na hlavní trati by mohly být smyčky umožňující pohodlnější logickou jízdu vlaků ... ale to už je na tobě

Edit: Prakticky stejné kolejiště je Dolní Lhota od Milana Ferdiána - jen zrcadlově otočené s mnohem lepším nádražím. Ale i tak bych v roce 2015 stavěl něco "modernějšího". Tyhle velký zakolejovaný desky jsou, zdá se mi, pasé.

Edit2: Kolejiště Šanov od MF zvládá prakticky stejný provoz na cca poloviční ploše.
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 559
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Návrh domáceho koľajiska TT 204x110

Příspěvekod Rocky_MK » ned 02 srp, 2015 9:29 pm

- neveď koleje po hraně kolejiště. Sice bude výsledná trať kratší, ale eliminuješ riziko pádu vozidel po vykolejení. Také to vypadá lépe.
- neveď koleje rovnoběžně s hranami kolejiště. Pokud je trochu odkloníš, bude to hned vypadat realističtěji a kolejiště ,,oživne".
- vhodně opticky odděluj tratě. Ty, které by na sebe ve skutečnosti ,,neviděly", odděl krajinnými prvky, jako jsou lesíky, meze, skály, říčky apod.
- čím menší kolejiště, tím méně neželezničních staveb. Budovy hodně opticky zmenšují prostor.
- využívej co největší poloměry zatáček
- skrytá nádraží a tunely koncipuj tak, aby ses do nich pohodlně dostal, pokud vykolejí souprava apod. To lze zajistit odklopným nadložím, přístupem z boku anebo i zespodu. Z hlediska přístupu jsou nejlepší skryté prostory za kulisou.
- inspiruj se u plánků (zejména Milan Ferdián) využitím délek staničních kolejí - aby se tam vešly uvažované vlaky+nějaká rezerva, ale aby zas nebyly zbytečně dlouhé (to začátečníci většinou nedělají)
- inspiruj se v reálu a u plánků (opět zejména MF) kolejovým uspořádáním stanic, zejména zhlaví (soustava výhybek, která širou trať rozvětvuje do staničních kolejí)
- remízu dej spíš do koncové stanice a jen jednomístnou
- trváš na Tilligu? Kuehn má kratší výhybky s větším úhlem odbočení a s vodivou srdcovkou - vhodnější pro malá kolejiště
- plánky sem vkládej např. přes rajče, aby si to ostatní nemuseli stahovat
- pravé zhlaví by dle Lengyho mohlo vypadat takto
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Návrh domáceho koľajiska TT 204x110

Příspěvekod Klokan » ned 06 zář, 2015 8:31 pm

Ďakujem za všetky cenné rady. Viem že stavba koľajiska je na dlhu trať, ale kedže nemám skúsenosti so stavbou tak ma nič nove nenapadá, len som skúsil kus prekopať pôvodný plán koľajiska. http://www.imagehosting.cz/?v=img726crc.jpg Koľajisko tillig ma oslovilo preto, lebo ma menší uhol koľají, čo myslím je lepšie, z hľadiska možného vykoľajenia. V skrytom nádraží počítam, že tam budem mať otvorený priestor z boku koľajiska. Koľajisko Šanov som na nete nenašiel, tak nemôžem porovnávať. Ak je to možné, rád uvítam nejaké stránky s plánkami.
Klokan
 
Příspěvky: 2
Registrován: ned 19 črc, 2015 3:01 pm

Re: Návrh domáceho koľajiska TT 204x110

Příspěvekod Jarda H. » pon 07 zář, 2015 7:48 am

Klokan píše:.... Koľajisko Šanov som na nete nenašiel, tak nemôžem porovnávať. Ak je to možné, rád uvítam nejaké stránky s plánkami.


Jenom trochu pohledat, ne na netu :lol: ale zde ve foru, kouzelné hledací okénko je vpravo nahoře .... Tady odkaz na plánek Šanov, který byl jako námět vložen v jedné diskuzi (cca v polovině strany) :
viewtopic.php?f=1&t=8370&p=148319&hilit=koleji%C5%A1t%C4%9B+%C5%A0anov#p148319

Jinak plno plánků kolejišť je v tématu "Diskuze k plánkům kolejišť", a samozřejmě hromada samostatných vláken zde - jenom si najít čas a část toho projít ! Tak přeji trpělivost a úspěšné hledání námětu či vzoru !
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm


Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 27 návštevníků