Máme po žních, taky nějaké terénní úpravy na dvorku, trošku dovolené a už se to začíná klasicky protahovat. Kolejiště jsem chtěl mít z mého pohledu hotové v červnu a už je za dveřmi srpen. Inu co, jede se dál, jen ne předpokládaným tempem.
Do čelní bočnice kolejiště jsem vyřízl tři okénka. Dvě budou sloužit pro konektory canon. Jeden je již osazen, druhý možná nebude třeba, ale je tam ponechána příprava. Dvě dvojice otvorů přijdou osadit napájecími zdířkami pro banánky od zdroje a regulátoru. Třeba od FZ1. Jedna dvojice bude polykat střídavé napájení pro výhybky a příslušenství. Druhá bude pro napájení kolejí. V zásadě je úplně jedno, zdali tam bude ovladač pro analogové, nebo digitální ježdění. Pro digitál bude stačit na ovládacím panelu zapnout všechny izolované úseky. Na drátování kolejiště to nebude mít žádný vliv. Přechod z jednoho systému na druhý tedy bude kdykoliv realizovatelný bez jakéhokoliv zásahu do kolejiště, nebo ovládacího panelu.
Všechny vodiče z kolejiště jsou stažené do pětice řadových svorkovnic. První tři jsou vyvedeny jednotlivě do canonu/ů, a to tak, že je zespoda na každý pól svorkovnice připájen vodič, který vede do canonu. Zbylé dvě svorkovnice jsou zespoda natvrdo propojeny. Jedna sbírá jeden trvale pospojovaný pól jedné kolejnice, druhý sbírá všechny trvale napájené úseky druhé kolejnice. Tzn širou trať a části zhlaví. Izolované úseky a přepínání výhybek je zapojeno do prvních třech řad svorkovnic. Byla to celkem dost práce. Každý vodič zapojený do svorkovnice má popisovací návlečku, na které je napsáno odkud vede a na který pól které svorkovnice je připojen. Tím je zaručena snadná dohledatelnost každého spojení. Svazky vedoucí do canonu jsou zase popsány, aby bylo jasné, na který pin canonu je připojen konkrétní pól svorkovnice.
Tyto svorkovnice lze běžně koupit v různém počtu pólů a lze je i spojovat na rybinu do větších celků, takže si svorkovnici můžete udělat na míru. Dělají se pájitelné do plošáku. Pokud použijete ten předděrovaný, nemusíte se s ním pracně vyrábět. Stačí jen svorkovnici do plošáku zasunout a zespoda zapájet. Zespodu je výhodné vývody vést ke konektoru k ovládacímu panelu, pod šroubky pak dávat vedení stažená z kolejiště.
Možná k tomu vytvořím i schéma, pokud by někdo chtěl jít touto cestou a v elektrice se moc nevyzná. Je to celkem jednoduché, ikdyž to na první pohled vypadá jako elektrárna.
PS: omlouvám se za fotky, pořád fotím kamerou.