Malé kolejiště H0 / Střelec

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod hank » stř 08 dub, 2015 3:33 pm

milan ferdián píše:Výstražné kříže byly zaváděny během protektorátu.


Tentokrát se opravdu mýlíš. Výstražné kříže byly nařízeny výnosem Ministerstva železnic čj. 22 613 ze dne 24.srpna 1931. Tehdejší olemování bylo černé, tvarově odpovídaly dnešním - úhel křížení 50°, měly dvě velikosti podle důležitosti silnice/cesty - s délkou břeven 140 nebo 80 cm. Sloupek vysoký 3 m (malý kříž) nebo 3,3 m (velký kříž) byl zepředu a ze stran černobíle pruhovaný pruhy výšky 30 cm od výšky 70 cm nad zemí až nahoru, ze strany od dráhy šedý, do těch 70 cm šedý ze všech stran. Sloupek mohl být dřevěný trámek 10x10 cm nebo kolejnice.

Samozřejmě jak už to u dráhy chodí, fyzické zavádění se protáhlo na léta, ale tím datem ministerského výnosu jsem si celkem dost jistý 8)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod Střelec » čtv 09 dub, 2015 6:34 am

Hank je v obraze - kříže jsou vidět už na předválečnejch fotkách. Ty moje budou akorát časem potřebovat nový sloupky, odpovídající hankovo popisu (trámek, či kolejnici).

V jedný publikaci o nějaké trati na severu Čech je fotka dopravní nehody na přejezdu (z policejního protokolu), datovaná do roku 1937 (místní pan továrník myslel, že to stihne a místo toho trefil z boku lokomotivu nákladního vlaku osobní Tatrou). Je na ní krásnej velkej kříž na sloupku z kolejnice na levý straně silnice a na pravý je nějaká cedule zadní stranou k foťáku. Pokud nese nápis "pozor vlak", pak podle formátu cedule musel bejt jednořádkovej. Pár nápisů jsem si vytisknul a až cedule doschnou, tak je rozmístim. Nejde o otočenej negativ, značka výrobce auta je čitelná.

JanoH0e:
Kdo ty tabulky nabízí? Tohle "inverzní" zbarvení vypadá dost dobře proti barevnýmu písmu na bílý tabulce (zatím vím o černým a červeným). cedule a značky obecně nejsou nic, co by nešlo doplnit, vyměnit, případně střídat podle potřeby...
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod JanoH0e » čtv 09 dub, 2015 10:49 am

Tabuľka : Asi nikto. Aspoň čo ja viem. Ak si budeš dávať niečo leptať, tak si ju tam dopracuj, popr. požiadať niekoho, kto si necháva leptať, nech ti to nechá vyleptať. Samostatne sa to neoplatí, muselo by ich byť viac.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod hank » čtv 09 dub, 2015 4:40 pm

Střelec píše:Je na ní krásnej velkej kříž na sloupku z kolejnice na levý straně silnice a na pravý je nějaká cedule zadní stranou k foťáku.


Ano, do 16. března 1939 se v Česko-Slovensku (hitlerovsko-německy: Rest-Tschechei... :mrgreen: ) jezdilo na silnicích vlevo. Teprve až říšský protektor Konstantin von Neurath zavedl dnem 17. 03. 1939 (v Praze kvůli tramvajovému provozu až od 26. 03. 1939...) v Protentokrátu všeobecný pravostranný provoz. Je ovšem pravda, že příslušné vládní nařízení z listopadu 1938 mělo původně platit od 1. května 1939, takže okupace jeho realizaci jen o pár týdnů urychlila. V zabraných Sudetech se začalo jezdit vpravo už v říjnu 1938.

Snad ještě dodám, že v roce 1938 se v Evropě jezdilo vlevo už jen ve 4 zemích - Velké Británii, Švédsku, Maďarsku a ČSR.

Zajímavé je i to, proč se vlastně jezdilo vlevo - to má původ ještě v dobách koňských dvoj- a vícespřeží. Zkuste si vygooglit (někdo ze selské rodiny nebo koňáci mezi námi, jsou-li tu tací, to možná ještě vědí...) pojmy podsední a náruční kůň. (Má to ovšem logiku, jen když je vozka pravák a sedí na kozlíku... :mrgreen: ) Při míjení spřežení na silnicích na sebe vozkové při tomto uspořádání nejlépe viděli a mohli se i domlouvat o vyhýbání apod.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod Střelec » pon 13 dub, 2015 8:32 am

Tak to hlavní je hotovo a půjde se dolaďovat. Přidal jsem závoru v roli výkolejky a zalesnil poslední roh. Byl ten trámek nějak specificky zbarvený, nebo jen bílý? Jinde tu bylo pár obrázků, ale o původním zbarvení to rozhodně nebylo, ani o dalším značení...
Přílohy
DSCN2082.JPG
DSCN2096.JPG
DSCN2063.JPG
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod miroslav lengyel » pon 13 dub, 2015 8:57 am

Obrázek
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod Petr Šimáček » pon 13 dub, 2015 8:59 am

Móóc pěkný. Palec nahoru! :D
HO, konec 1. + začátek 2. epochy v českých zemích
Petr Šimáček
 
Příspěvky: 70
Registrován: úte 30 pro, 2008 3:55 pm
Bydliště: Praha

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod Rocky_MK » pon 13 dub, 2015 9:11 am

Vskutku nadherne zpracovani. :shock:
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod JanoH0e » pon 13 dub, 2015 9:48 am

Závora - na "colorovanej" fotografii je čisto biela, akurát na konci "čierna" zrejme chcel fotograf znázorniť "ušpinenie". Ale je to kolorované,takže možno bola skutočnosť iná.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod Střelec » úte 14 dub, 2015 8:22 am

Takže můj odhad - "bílá" - bude s nejvyšší pravděpodobností správnej. Černý konec bych vzal v úvahu, pokud by na něm bylo nějaké kování (oplechování, zámkový mechanismus a podobně). Dnes oblíbená "bezpečnostní" kombinace černých a žlutých pruhů patrně nepřipadala v I. a II. epoše v úvahu - za starého Rakouska to byly "státní barvy" a za první republiky byla tím pádem tato kombinace (s jistou nadsázkou) "protistátní".

Včera jsem nahodil cvičný provoz, na přeznačení vozidel na ČSD dojde časem. Počítám s jednou nákladní a jednou osobní soupravou do II. epochy a 422.0 od Brawy + nějaké čtyř- či pětiokno Ci pod stromeček. Momentálně mám pár nákladních vozů vhodných dílem do II. a do III. epochy, jeden německý a jeden rakouský služebák (Ddk), protektorátní pětiokno a jeden osobák vídeňských městských drah - nevíte, na co od ČSD by šel předělat? Z mašin budoucí 413.0 od Piko a "průmyslovou" dvounápravovou parní lokomotivu od FLM.

Kvůli fotkám a "odstínění" rušivého pozadí počítám do budoucna s nějakými kulisami a taky s odnímatelným nakrytím výřezu s ovladači (deklík s křovinatou foliáží).
Přílohy
DSCN2150.JPG
DSCN2128.JPG
DSCN2102.JPG
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod hank » úte 14 dub, 2015 3:42 pm

Střelec píše:...jeden osobák vídeňských městských drah - nevíte, na co od ČSD by šel předělat?


Můžeš sem hodit fotku? Jestli je to to, co si myslím, tak ti možná poradím... 8)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod Střelec » stř 15 dub, 2015 4:41 am

Hank: Jde o náhodnou kořist z produkce Kleinbahnmodel, na burzách se vyskytuje relativně často. Služebák vedle se přeznačí na Ddk, ale s tím osobákem opravdu nevím. Kdysi jsem viděl na fotce ze starého mocnářství (publikace "Železnice v Sudetech) osobák se čtyřmi dvojitými okny, oplechovanými boky a rovným zakončením střechy (dělal jsem si jich pár v TT zkrácením z hračkového provedení enderáckých, patrně původně saských vozů), ale tohle je na složitější zásahy příliš dobře udělané...
Přílohy
DSCN7935.JPG
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Malé kolejiště H0 / Střelec

Příspěvekod hank » stř 15 dub, 2015 5:00 pm

Výborně, podezření se potvrdilo... 8)

Předloha tvého vozu je opravdu zřejmě ze Stadtbahnu (Vídeňské městské dráhy), sice označený druhou třídou, ale většina z nich měla při stejné délce, rozvoru a dělení oken 3. třídu a řadu Cu. Změř ještě prosím rozvor, délku skříně, délku podélníku rámu a délku přes nárazníky, v přepočtu by to mělo být v tom pořadí 5000/7400/9630/10 000 mm.

A teď pozor: S přivřením oka bys z toho mohl udělat vůz Cil společnosti StEG vyráběný v Simmeringu a v Kopřivnici v roce 1901v počtu 30 ks, čísla StEG 1861 - 1890, část jich přešla ke kkStB jako Ci 30-782 až 96 a posléze k ČSD jako Ci 4-1682 - 9 (s brzdou) a Ci 4-2800 - 5 (bez brzdy), kde však některé mohly mít rakouská čísla až do roku 1925. (Bohužel neznám přesné návaznosti čísel, takže nevím, jestli se ty číselné intervaly kkStB vztahují ke stejným vozům. Pokud ne, znamenalo by to, že si je nástupnické dráhy rozdělily zhruba napůl.) S přivřením oka píšu proto, že vozy StEG měly trochu jiné rozměry, 5800/7400/9000/10 280 mm. Nejvíc by asi tloukl do očí ten rozvor. Vozy měly sací brzdu, parní topení a plynové osvětlení (což na tom obrázku chybí, tvůj vůz nemá pod rámem zásobník na plyn) a protože byly určeny k provozu na lokálkách, neměly záchod. Ve 30. letech byly některé vozy ČSD přeznačeny na Cim, opatřeny kamny na uhlí a určeny pro motorový provoz, se soupravou 4 - 6 těchto vozů se v zimě 1932 - 33 v okolí Prahy prováděly zkoušky nových motorových vozů M 264.0.

Nicméně nic není ztraceno: V roce 1926 Tatra Kopřivnice vyrobila tři vozy skoro stejných rozměrů jako pro ten Stadtbahn, tj. s rozvorem 5 m a délkou přes nárazníky 10 320 mm. Vozy si objednaly Slezské zemské dráhy pro normálně rozchodnou trať Svinov - Kyjovice-Budišovice a dostaly tam označení Ci 101 až 103, měly tlakovou brzdu Knorr, parní topení a elektrické osvětlení a i jim chyběl záchod. V provozu na své trati byly do r. 1948, kdy byla napojena na systém MHD v Ostravě a elektrizována, takže na ní začaly jezdit tramvaje. Vozy pak přešly do závodové dopravy podniku Vítkovice (tehdy ovšem ještě ještě VŽKG), kde setrvaly až do r. 1979, kdy byl vůz Ci-103 předán do Technického muzea v Brně-Líšni, v roce 1980 opraven a ve sbírkách ho mají dodnes. V roce 2002 ho tam zdokumentoval známý český železniční historik, publicista a nadšenec ing. Ivo Mahel a výkres vystavil na internet tady:
http://www.sabdigital.com/expozicemhd/d ... zd_103.JPG
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Malé kolejiště H0 / Střelec

Příspěvekod michal_n_cz » stř 15 dub, 2015 5:50 pm

hank píše:vůz Ci-103 předán do Technického muzea v Brně-Líšni, v roce 1980 opraven a ve sbírkách ho mají dodnes.

Fotky a nějaké povídání:
http://www.sabdigital.com/expozicemhd/? ... vuz-ci-103
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 842
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Malé kolejiště H0 / Střelec

Příspěvekod hank » stř 15 dub, 2015 7:38 pm

Když tak koukám na ten tvůj model, tak vůz SZD je odlišný ještě ve dvou věcech: (1) všechny sloupky mezi okny vozu Ci-103 jsou stejně široké, (2) jeho skříň mezi okny není peřejková, ale oplechovaná, což platí i pro čelní stěny vozu od střechy dolů až do výšky spodní hrany oken.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků