Buddhova kolejiště

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Jakou variantu mám použít v případě druhé dopravny?

a) odbočná stanice
1
9%
b) vlečka
1
9%
c) odbočka
1
9%
a + b) odbočná stanice + vlečka
8
73%
 
Celkem hlasů : 11

Buddhova kolejiště

Příspěvekod buddha.ms » pát 03 dub, 2015 4:52 pm

Tak zdravím, původní 2 plány nevyšly. Milan Ferdián mi naznačil, že úvraťovka, kterou můžete zapomenutou naleznout v tématech o pár řádků níže je nesmysl. Ale to jsem zašel úplně jinam. Nejdřív bych chtěl postavit nějaké menší kolejiště, které budu skladovat na půdě. Kvůli naučení s materiálem, já už sice dělat věci jako tvorba reliéfu z polystyrenu a trávník či stěrkování a primitivní zapojení elektriky (přerušených úseků). Ale chci si to vyzkoušet doma, bez pomoci člověka, který tomu rozumí. Tedy zkušební kolejiště bude tvaru oválu, postavené z oblouků R9 na motiv zastávky s nakladištěm schovanou kdesi v lese. Plánek je myslím zbytečné zveřejňovat. Milan Ferdián mi také naznačil, že se mám vrátit od úvratě ke smazaným segmentům. Bude to 13 metrů dlouhé kolejiště, postavené na motiv lokální trati, MOs M240/M262, Mn T466.2. Stanice koncová - dirigující 3-kolejná, mechaniky jednoramenné na vjezdu i odjezdu, mírně klikatící se trať, zastávka s nakladištěm dřeva do/z místní pily, stanice mezilehlá D3, LichTaby, 3-kolejná, dirigovaná. Jeden segment má rozměr 95x50 cm, celkem 12 + 3 minisegmenty 35x50. Uvažoval jsem o té mezilehlé stanici. Někteří si říkají - a jé, buddha uvažoval. Ano, nad tím, že a)bude to stanice odbočná, b) že bych do ní zaústil malou vlečku, c) že by to byla pouze odbočka - odbočná trať do nikam, ta druhá do SN (jestli by to při tak malém provozu mělo vůbec smysl). Tak pište své rady, názory, kritiku,......
Přílohy
segmenty 95x50, 35x50, 13m.jpg
buddha.ms
 
Příspěvky: 102
Registrován: pát 20 úno, 2015 4:23 pm

Re: Buddhova kolejiště

Příspěvekod milan ferdián » pát 03 dub, 2015 5:54 pm

Především máš ideální rozměr čela nebo-li rozhraní,50,0 cm.To volá přímo o moduly.Stačí použít ten nižší lokálkový.První krok jsi udělal správný,udělej i ten druhý "modul".Věř mi,vyplatí se ti to.Samozřejmě stanice nebo dopravny budou na více dílech,ale s udaným rozhraním. :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Buddhova kolejiště

Příspěvekod buddha.ms » sob 04 dub, 2015 7:23 am

Tak moduly - dalo by se říct, že to jsou moduly, akorát nejezdím podle norem a provoz bude určitě analogový. I když bych moc rád, tak si se Zababovem nebo OstraMo nezajezdím. Nerozumím větě první krok správný, udělej to samé na druhém. Každá stanice se rozkládá na třech dílech, počítáme-li délku od první k poslední výměně. Samozřejmě délka od prvé výměny na každém zhlaví k vjezdu bude mít délku cca jednoho segmentu - tj. koncová bude mít 4 díly a mezilehlá 5 dílů.
buddha.ms
 
Příspěvky: 102
Registrován: pát 20 úno, 2015 4:23 pm

Re: Buddhova kolejiště

Příspěvekod milan ferdián » sob 04 dub, 2015 7:53 am

buddha.ms píše: I když bych moc rád, tak si se Zababovem nebo OstraMo nezajezdím.

Proč,co ti v tom brání :?: Teď máš ideální možnost se podívat do Vratimova a máš to kousek.
buddha.ms píše: Nerozumím větě první krok správný, udělej to samé na druhém.

První krok=zrušil jsi tu úvraťovku se smyčkou.
Druhý krok=modul.
buddha.ms píše: Každá stanice se rozkládá na třech dílech, počítáme-li délku od první k poslední výměně.

To je v pořádku.
buddha.ms píše: Samozřejmě délka od prvé výměny na každém zhlaví k vjezdu bude mít délku cca jednoho segmentu - tj. koncová bude mít 4 díly a mezilehlá 5 dílů.

Z těch mezidílů,přetransformovat na moduly.

Co se týče analogu nebo DCC.Vždy musíš od kolejí vést dva dráty.A když vše správně zapojíš,nepotřebuješ k modulům širé trati nic jako zdroj.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Buddhova kolejiště

Příspěvekod buddha.ms » sob 04 dub, 2015 8:04 am

Když jsem se ptal v KŽD (nebudu jmenovat koho), řekli mi, že mě tam nepustí, i kdybych přinesl štrůdl, což se většinou rovná výši nejvyššího úplatku. Škoda, bo vloni to bylo supr. :D A že si nepřejí, aby se tam 13-letí „prďolové“, kteří tomu nerozumí (nechápu, učíme se jejich předpis nazpamět před každou naší výstavou) motali a rušili tam provoz. Do Vratimova to mám kousek, pokud mi v tom nebude bránit zlatý stafylokok, který zrušil fotografování Vihorlata v Polance a taktéž Modely Zín
2. krok jsem pochopil tak, že se mám vykašlat na kolco hned dělat moduly.
Od kolejí povedou dva dráty = + a -. S mechanikami v koncové mi pomůže soused. Jenom u koncové jsem se ždibec nechal unést stanicemi Čkyně(prostředí) a Budišov nad Budišovkou (výpr. budova). A celkově trať (oblouky a zastávka s nakladištěm) - Hradec n. M - Opava Východ: https://www.youtube.com/watch?v=NW83tko ... C&index=50
buddha.ms
 
Příspěvky: 102
Registrován: pát 20 úno, 2015 4:23 pm

Re: Buddhova kolejiště

Příspěvekod buddha.ms » ned 05 dub, 2015 7:55 am

Jsem nechápavý člověk. Stále nevím, co je krok č. 2.
buddha.ms
 
Příspěvky: 102
Registrován: pát 20 úno, 2015 4:23 pm

Re: Buddhova kolejiště

Příspěvekod jafobe » ned 05 dub, 2015 9:54 am

pokud jsem Milana pochopil správně krokem č. 2 jsou moduly
rozdíl mezi segmentem a modulem?
-segmenty: na sebe v určitém pořadí navazují ale nejdou libovolně mezi sebou zamněnit, segmentem můžeme nazvat prodloužení modulové stanice
-modul: něco trochu jako segment ale má normovaná čela, takže jde napojit na jiné moduly se stejným normovaným čelem, třeba na setkání modulářů kteří používají stejné normy čela

není ale řečeno že musíš jako moduly dělat vše, stačí třeba jen část, s níž by jsi mohl jezdit na setkání modulářů (čímž by na tebe už neměli koukat jako na vetřelce)
jednodušší varianta pro tebe je v tomto ohledu modul širé tratě u kterého je jedno že ho doma budeš používat v analogu, protože jde stejně dobře použít i pro digitál, pokud u něj budeš mít správné normované čela koncovky (jako mají u ostatních modulů) pro propojení elektriky, jako jako samostatný moduly by jsi mohl použít zhruba něco z toho co jsem označil (silnější čarou kde by byli normovaná čela), když rozdělíš na části svůj návrh ...
modul.jpg

dva rovné moduly či dva obloukové moduly (rovné budou asi ve tvém případě jednodušší pro začátek i z konstrukčního hlediska) zbytek můžeš ponechat jako segmenty s tím že na nich nebudeš mít normovaný čela, a je lepší mít dva stejné kvůli přepravě ...)
je možnost jako modul udělat i některou stanici (zhruba jak jsem je rozdělil, a normovaná čela jen na jejích koncích), s tím že by bylo složitější ji zapojit elektricky tak aby jsi mohl mít doma používat na analog a na setkání na digitál, ale ne neřešitelné (vesměs by se jednalo o vodivé propojení odpojitelných úseků které se využívají v analogu, ovládání vyhýbek už může být téměř jakékoliv nezávislé na napájení kolejnic, pokud by jsi v analogu používal nějakou automatizaci, třeba ve smyslu že je zapojená vodivě jen vlaková cesta přes výhybky na kolej na kterou jsou vyhybky přehozené, tak by musela být i ta odpojitelná) ... ale pro setkání by jsi musel použít nejspíš i jiné vyhýbky, a mít delší délku stanice, než pro své domácí potřeby, proto je lepší jako modul udělat část širé tratě
alespoň tak bych to chápal z příspěvků Milana já :wink:
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Buddhova kolejiště

Příspěvekod buddha.ms » ned 05 dub, 2015 12:35 pm

Ano, ale já nejsem elektrotechnik, abych stanice zapojil analogově i digitálně zapojil. Čela dílů nebudou normované, tzn. nedá se použít jako modul. Navíc jsem nedovršil věku, který umožňoval přihlásit se k modulářům. Navíc, oni mají koleje Peco (prakticky nesehnatelné), já budu mít Piko.
buddha.ms
 
Příspěvky: 102
Registrován: pát 20 úno, 2015 4:23 pm

Re: Buddhova kolejiště

Příspěvekod jafobe » ned 05 dub, 2015 2:50 pm

nejsi elektrotechnik, proto se nabízí jako první možnost udělat jen modul širé tratě, kde z hlediska elektroniky nemusíš řešit nic navíc, jen ty dva dráty ke kolejnicím (ono pomyslné + a -) ... zbytek si můžeš postavit jako segmenty bez normovaných čel, bez odpovídajících parametrů kolejiva jen pro svoji domácí potřebu, s tím že ani tvé segmenty k nimž budeš doma přijovat modul, nemusí mít normované čelo (jen možnost spojit pevně s modulem aby kolejnice byli v rovině)
na rovným modulu by jsi podle mě asi nemusel řešit ani to co budeš mít za koleje, jen to aby vrch kolejnice byl v předepsané výšce s hhledem na normu čela ... mít modul by byla cesta blíž k tomu jak se dostat na modulářská setkání (byť jen jako občasné zpestření svého domácího ježdění a získávání dalších zkušeností), protože by viděli že to bereš vážně bez ohledu na věk ... a nedostačující věk by měl jít ošetřit pomocí zákonného zástupce (rodičů)
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Buddhova kolejiště

Příspěvekod buddha.ms » pon 06 dub, 2015 9:36 am

Tak, v anketě vyhrává návrh odbočná stanice s vlečkou. Řešil jsem to následovně: původní tříkolejnou stanici jsem rozšířil o 1 kolej, dále od staniční budovy. Bude do ní zaústěna vlečka. A odbočnou trať jsem vyvedl z druhé koleje, tedy musel jsem použít křižovatkovou výhybku, které bych se nejradši vyvaroval (jsou nespolehlivé, jazyky začnou špatně doléhat, vozidla vykolejují nebo je špatně vedená elektrřina a musí se jezdit ručně). Koleje budou PIKO, návrh stanice:
Přílohy
segmenty 95x50, 35x50, 13m, odbocna stanice.jpg
buddha.ms
 
Příspěvky: 102
Registrován: pát 20 úno, 2015 4:23 pm

Re: Buddhova kolejiště

Příspěvekod milan ferdián » pon 06 dub, 2015 10:21 am

Hmm a co tak stanice Velká Kraš?Tam žádná anglická není.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Buddhova kolejiště

Příspěvekod buddha.ms » pon 06 dub, 2015 10:38 am

To není špatné, jen by to chtělo prodloužit stanici a plánek. Na mapách jsou ty výhybky špatně vidět.
buddha.ms
 
Příspěvky: 102
Registrován: pát 20 úno, 2015 4:23 pm

Re: Buddhova kolejiště

Příspěvekod milan ferdián » pon 06 dub, 2015 10:42 am

buddha.ms píše:To není špatné, jen by to chtělo prodloužit stanici a plánek. Na mapách jsou ty výhybky špatně vidět.

Co máš furt s tím prodlužováním?Vždyť vše najdeš na stránkách OSTRAMA a tu stanici v HO :wink: .
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Buddhova kolejiště

Příspěvekod buddha.ms » pon 06 dub, 2015 11:18 am

No já jen, že vzhledem k tomu, jak to v té stanici vypadá mám divný pocit, že mám příliš krátké staniční koleje. Taky že jo:
7.2. Nádraží na vedlejší trati
Nádraží musí mít aspoň dvě dopravní koleje pro vlak dlouhý 1,5 m , aby ho bylo možno ve stanici vykřižovat.
(Výjimka: když při přepočtu na modelovou délku jsou koleje v skutečné stanice kratší)
Ke každému nádraží patří nejméně 0,6 m dlouhé záhlaví (0,3 m od poslední výhybky označník a 0,6 m od poslední výhybky vjezdové návěstidlo nebo lichoběžníková tabulka).
Pro zajištění posunu ve stanici je nutno na jednom záhlaví mít lichoběžníkovou tabulku (vjezdové návěstidlo) ve vzdálenosti minimálně 1,2 m, tato kolej slouží jako výtažná kolej pro posun. Je možné zabezpečit nádraží vjezdovými návěstidly (vždy funkčními) na samostatných modulech nebo vkládaných do šachet dle Fremo (u stanic, kde je předpoklad obsazení stanice výpravčím – např. dirigující stanice vedlejší tratě). Návěstidlo musí být ovládáno dálkově z místa obsluhy stanice.
buddha.ms
 
Příspěvky: 102
Registrován: pát 20 úno, 2015 4:23 pm

Re: Buddhova kolejiště

Příspěvekod buddha.ms » pon 06 dub, 2015 2:21 pm

Tak jsem si zhotovil plánek á la Velká Kraš podle Milana Ferdiána. Vlečku jsem udělal ve dvou možnostech - směr odbočná trať, nebo směr koncová stanice.
Přílohy
segmenty 95x50, 35x50, 13m, velka kras.jpg
buddha.ms
 
Příspěvky: 102
Registrován: pát 20 úno, 2015 4:23 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků

cron