Stránka 1 z 2

Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

PříspěvekNapsal: sob 14 bře, 2015 3:47 pm
od buddha.ms
Po předchozím nezdaru, poučen z chyb a přesvědčen o tom, že původní návrh je naprostá blbost jsem se pustil do jiného návrhu kolejiště, tentokrát jde o úvraťovou stanici v té jediné správné velikosti - jak jinak než H0. Stanice bude zabezpečená mechanickými návěstidly, epocha IV. ČSD. Vlečka, úvrať, skryté nádraží o dvou kolejích. Děkuji za případné návrhy, připomínky, atd.

PS: původní téma „Mini moduly na doma“ již bylo smazáno.

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

PříspěvekNapsal: sob 14 bře, 2015 7:41 pm
od hank
No vida. Liteň nebo Žleby. Viditelná stanice je OK. Návěstidla raději žádná, jen lichoběžníkové tabulky a provoz podle D3. Místa máš dost, zbytečně si omezuješ repertoár provozu. Skrytá stanice ve smyčce se dvěma kolejemi ti nebude stačit na realistické znázornění provozu ani na lokálce. Dal bych tam nejméně ještě jednu dopravní kolej navíc. Takhle se ti tam vejde jeden osobák a jeden nákladní vlak. Nebo dva osobáky a žádný náklad. Nebo když dva osobáky a náklad, tak ty osobáky budou nanejvýš sólo motory a pak musíš jednu z těch dvou skrytých kolejí rozdělit na dva úseky. A lokomotiva nákladního vlaku bude moci objíždět, jen když oba osobáky budou na viditelné části. Dále ve skrytém nádraží potřebuješ navíc objízdnou kolej, aby se ti stejná souprava nevracela z opačné strany, a nějaké odstavné koleje na obměnu zátěže. A na viditelnou část bych dal třeba malou vlečku - klidně jen jeden šturc k nějakému skladišti nebo malé fabrice - abych odůvodnil nákladní dopravu. Nebo může ta hlavní kolej na slepém zhlaví pokračovat jako vlečka.

Ani vozidel moc nepotřebuješ, v reálu 2x M131.1/M 152.0 a 1x 423.0/T 435.0/T 466.2, 2 odpovídající přívěsy, 8 nebo 10 nákladních vozů a můžeš jezdit. 6 - 8 párů motorových vlaků, 2 páry manipuláků, případně manipuláky mohou jezdit jako smíšené, a máš zcela dostačující grafikon 70. let.

Pokud jde o terén, oba zmíněné skutečné příklady dávají návod, jak to udělat, abys tu úvrať zdůvodnil, přestože obě lokálky leží prakticky v rovinaté krajině. Doporučuju udělat si tam výlet.

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

PříspěvekNapsal: sob 14 bře, 2015 8:47 pm
od Radek Strnad
Já to tedy moc nechápu. Je to koncový modul nebo kolejiště? Proč to vlevo vede nikam? Trochu to popiš, jak to celé myslíš. Přijde mi to provozně hrozně chudé. Ony ty Žleby nejsou zrovna moc v rovině. Okolní krajina ano, ale zrovna do té stanice to moc rovinka není - proto ta úvrať.

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

PříspěvekNapsal: sob 14 bře, 2015 10:03 pm
od czhunter
Podle mě je poněkud nesmyslné cpát SN tam, kde zrovna nemáš místo (v té smyčce)
Naopak tam kde máš místo - díky hloubce 1,5m, tam nemáš nic.

Já bych celé kolejiště koncipoval do "U" se SN vzadu paralelně se stanicí ... za kulisou nebo optickým oddělením, nebo jak bude potřeba.

Má to dva možné problémy:
a) přístupnost SN
b) jak do něj zaústit dvě tratě, které mají vypadat jako úvrať. Ale to je řešitelné - Milan Ferdián to na několika kolejištích vyřešil.

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

PříspěvekNapsal: ned 15 bře, 2015 6:31 am
od buddha.ms
Hank přesně pospal mou představu o tomto kolejišti. Jako vlečka je navržena právě ta kolej na levém zhlaví, na kterou se bude vytahovat, případně nějáký posun vozu ke skladišti a dále za bránou uhelných skladů pokračuje vlečka, kde bude odstavené vlečkové prasátko či nějáké Vte. Od minula mi zbyly 3 mechaniky a chtěl bych je nějak využít, protože když je prodám, tak už taková neseženu (všichni prodávají německý vzor). Samozřejmě LT představují jednodušší řešení zapojení. Skryté nádraží má dvě koleje, protože ve WT to nešlo naplánovat jinak. Původně měly být 4. A skryté nádraží nebude potřeba pro domácí provoz - celé kolejiště by mělo být po rozložení na díly 1,5 x 1,5 m převozuschopné a SN bude potřeba při modelářských výstavách, jinak bude kolejiště pro M240/M262 a na fotografování.

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

PříspěvekNapsal: ned 15 bře, 2015 8:39 am
od Radek Strnad
No jo, já jsem si myslel, že kolejiště je na to, aby si na něm člověk zamodelařil a posléze i zajezdil. Takového prostoru, jako máš ty, je jenom na focení trochu škoda. Dala by se tam vymyslet spousta provozních zajímavostí.

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

PříspěvekNapsal: ned 15 bře, 2015 9:21 am
od buddha.ms
Původní idea byla taková, že stanice bude dlouhá jako stěna - 4m, jenže pak někdo napsal, že je to blbost a minimálně by to mělo být 6,5 m. Já si myslím, že na 4m bez vlečky by se to vešlo v pohodě, znám stanice H0 s rozměry 2m x 45cm. Je pravda, že na prostor je to trochu škoda, ale já nic lepšího zatím nevymyslel a moje schopnosti plánování jsou... ...jsou... hmmmm, takové, že se k tomu nebudu vyjadřovat. Plánky od M. Ferdiána, jsou sice moc hezké, ale já chci něco svého a originálního :roll: :oops: :? :( :cry:

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

PříspěvekNapsal: ned 15 bře, 2015 10:30 am
od hank
buddha.ms píše:... a moje schopnosti plánování jsou... ...jsou... hmmmm, takové, že se k tomu nebudu vyjadřovat. Plánky od M. Ferdiána, jsou sice moc hezké, ale já chci něco svého a originálního :roll: :oops: :? :( :cry:


:roll: A když je ta originalita v rozporu se skutečností, tím hůř pro skutečnost... :?: :evil: BTW, v čem jako ta originalita měla konkrétně spočívat, kromě toho, že se pokoušíš vymýšlet něco jiného než staří zkušení borci? Každý nemůže umět plánovat, ale dá se to naučit. Tím spíš by ses měl nechat poučit a aspoň mírně poučenýma očima se dívat kolem sebe. Všichni jsme nějak začínali a všichni jsme ze začátku koukali, jak to dělají staří borci, a více či méně zdařile jsme od nich opisovali. (Já většinou opisuju dodnes. :mrgreen: ) Až zvládneš standard, můžeš si dovolit myslet na něco originálního.

Mě původně vůbec nenapadlo, že ta smyčka nebude celá skrytá... Důrazně doporučuju, aby byla. Stačí schovat za kulisu, jestli se bojíš, že k ní nebude přístup, nemusí být seshora zadeklovaná, stačí ji kulisou pohledově oddělit. Jinak jo, 4 skryté koleje pro naznačený provoz asi stačí, ještě bych tam přidal nějaké šturcy.

V Litni byly po válce na vjezdech mechaniky až do začátku IV. epochy, ale jen na vjezdech, chraň tě ruka páně dávat tam odjezdové návěstidlo ... :evil: Předvěsti nemusí být, ale když nejsou, musí je nahradit 6úhelníkové tabulky s křížem. A u vjezdů by měly být rychlostníky 40 naznačující ovládání výměn nezávislé na návěstidlech.

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

PříspěvekNapsal: ned 15 bře, 2015 12:12 pm
od milan ferdián
buddha.ms píše: ale já chci něco svého a originálního :roll: :oops: :? :( :cry:

Výmluva,že je zde dvojitá kolejová spojka se nebere.Dokázal to Tomáš v modelové velikosti TT/1:120,tak v HO je to už brnkačka.

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

PříspěvekNapsal: ned 15 bře, 2015 12:21 pm
od buddha.ms
Za poslední výměnou na pravém zhlaví pokračují tratě: směr vlevo R9, 239, 239 (Piko) a vpravo R9, 239, 239, 239. Za 1. 239 vlevo a 2. 239 vpravo bude silniční nadjezd, který by ukončoval viditelnou část. Vjezdy budou pravděpodobně hned za ukončením skryté části a rychlost bude 40 a méně - jakou rychlostí by se jinak mělo vjíždět do takové stanice? Mě by zajímalo, proč nemůže být odjezdová mechanika- má to být 2. polovina 70. let a žádný konkrétní vzor nemám, čili nebude to věrná kopie něčeho.

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

PříspěvekNapsal: ned 15 bře, 2015 1:34 pm
od hank
buddha.ms píše: Mě by zajímalo, proč nemůže být odjezdová mechanika- má to být 2. polovina 70. let a žádný konkrétní vzor nemám, čili nebude to věrná kopie něčeho.


A to je možná právě ta zásadní chyba, že nemáš konkrétní vzor. Nemyslím tím, že se vzory mají slepě kopírovat, ale měly by se dodržovat zásady na nich odpozorované. Odjezdová mechanika tam samozřejmě být může, ale s ohledem na charakter provozu je nadbytečná. Třeba v té Litni byly v r. 1985 spolu se službou výpravčích zrušeny i vjezdové mechaniky postavené v r. 1943, zneplatněny bílými kříži a nahrazeny lichoběžníkovými tabulkami, zatímco odjezdová návěstidla tam nikdy nebyla.

Tachov ani Zásmuky jako další příklady úvratí jsem schválně neuváděl, protože jsou složitější než tvůj plánek a sám jsem zastáncem názoru, že méně je více, ale jestli se chceš vyřádit na složitějším kolejovém schématu a přitom mít provoz jako na lokálce, máš možnost. V tom Tachově bývalo kompletní osazení světelnými návěstidly s prvky rychlostní soustavy, dnešní stav neznám.

S přivřením oka by se mohl za úvraťovou stanici s kolejovým schématem použitelným pro tvůj případ považovat i Černý Kříž na Šumavě pro hlavní směr Č. Budějovice - Volary. Ten byl osazen mechanickými návěstidly (i odjezdovými) podle německých předpisů za války, po válce se tam opět vrátila zjednodušená doprava a návěstidla byla zrušena. Ovšem za války tam byl hlavní dopravní směr Volary - Pasov. BTW, Černý Kříž by byl mým kandidátem na stavbu lokálky, kdybych modeloval epochy V. - VI., protože je tam zajímavý systém samovratných výhybek, který komplikuje technologii provozu natolik, že tam kvůli němu došlo i k nehodě, než si na něj vlakvedoucí zvykli... :mrgreen:

Zásmuky tady někde vyvěsil Milan pod jiným názvem a někdo je nakreslil i v perspektivě, ale teď se mi to nechce hledat.

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

PříspěvekNapsal: ned 15 bře, 2015 11:10 pm
od Michal Vaniš
Ahoj. Jenom pro inspiraci zkus si prohlídnout co kdysi vytvořil jeden "nejmenovaný" člen této komunity.
A vlastně mi uniklo jak to vlastně s tím kolejištěm MŠ dopadlo...

http://modelyh0.com/koleje/mis/kmis.htm

P.S: především myslím celkovou inspiraci krajinného provedení, ale pozor - sám majitel ho nazval testovacím :wink:

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

PříspěvekNapsal: pon 16 bře, 2015 7:58 am
od Michal Šuhajda
Michal Vaniš píše:.
A vlastně mi uniklo jak to vlastně s tím kolejištěm MŠ dopadlo...

Protože už stavím naostro, tohle testovací kolejiště dopadlo neslavně.
Smyčka (díl D) , která byla bez krajiny je rozebrána. Stanice (A) slouží dětem jako autodrom pro angličáky a k ručnímu posunu vyřazenými vozy (staré Piko apod.), úvahy o jejím vzkříšení zatím odsouvám. Díly B a C jsou doposud spojeny zabaleny a společně se stanicí to začíná překážet. Bohužel se mi je nejspíš nepodaří předělat na moduly, takže je čeká likvidace. I když možná je zkusím poslat do světa, kdyby měl někdo zájem... Na aukru se vidí i horší věci. Ještě uvidím.

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

PříspěvekNapsal: pon 16 bře, 2015 8:30 am
od breiter
Podle dochované dokumentace v Černém Kříži nikdy odjezdová návěstidla nebyla. Vjezdové mechaniky sem osadily Říšské dráhy po záboru pohraničí v roce 1938. A současně výhybky ležící v hlavních kolejích dostaly závorníky. Ale žádné odjezdy. Vjezdy byly demontovány krátce po roce 1945. Stav stanice na konci války je detailně popsán v přebíracím protokolu z května 1945, který je součástí staniční kroniky, uložené v Národním archivu ve fondu staničních kronik.
Pokud někdo vlastní dokument dokazující existenci odjezdových návěstidel v kterémkoliv období existence této stanice, tak bych uvítal jeho zveřejnění nebo alespoň citování.

Re: Úvraťová stanice v H0 - 6*1,5m

PříspěvekNapsal: pon 16 bře, 2015 12:19 pm
od Michal Vaniš
Michal Šuhajda píše:
Michal Vaniš píše:.
A vlastně mi uniklo jak to vlastně s tím kolejištěm MŠ dopadlo...

Protože už stavím naostro, tohle testovací kolejiště dopadlo neslavně.
.....

Děkuji za informaci. Moc se mi líbilo a na tak malém prostoru tolik možností provozu... 8)