Stránka 1 z 3

Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

PříspěvekNapsal: úte 03 bře, 2015 5:29 am
od Libor
Přátelé modeláři, prosím o radu, kam správně umístit odjezdová návěstidla. Situace je zde (III. epocha) :
http://larchiv.rajce.idnes.cz/P03_ON#ON.jpg

Předpokládám, že plně nakreslené ON by mohlo být správně, ale polohou čárkovaně nakresleného si vůbec nejsem jistý.
Za Vaše rady předem moc děkuji.

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

PříspěvekNapsal: úte 03 bře, 2015 6:00 am
od mlha
podle mě by obě návěstidla měly být třísvětelná a to plně malované posunuté až za vyhýbky

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

PříspěvekNapsal: úte 03 bře, 2015 3:09 pm
od lajblt
Nemusí to být třísvětlová návěstidla a to z několika důvodů:

III. epocha je poměrně široký pojem (1945-1968), pokrývající období platnosti celkem 4 různých předpisů D1:

1) do r. 1946 - tedy stále ještě platí D1 z r. 1939 (změna významu barev návěstních pojmů, nové vzory návěstidel, neexistují sloučená návěstidla atd.)
2) do r. 1954 - stále ještě platí směrová návěstní soustava
3) do r. 1962 - přechodné období mezi směrovou a rychlostní návěstní soustavou (závislá návěstidla, sloučená cestová a odjezdová návěstidla, autoblok, rychlostníky/předvěstníky, návěsti pro elektrický provoz...)
4) od r. 1962 - zavedení rychlostní návěstní soustavy a návěstí platných až do V. epochy

Naštěstí uvedený problém vypadá stejně ve všech uvedených obdobích. Obě návěstidla mohou stát buď tam, kde jsou nakreslena (a bude to správně) s tím, že každé z nich platí pro svoji skupinu kolejí. Nebo může být druhé (čárkované) návěstidlo až ZA kolejovou spojkou a pak bude každé návěstidlo povolovat odjezd na "svoji" trať. Osobně bych se přikláněl k tomu osadit je podle plánku, bylo to běžnější.

Jaká návěstidla budou použita? ESP, CCCP (Svetofor) nebo AŽD vz. 65? :) Pokud to bude třetí epocha před r. 1962, bude i jiné pořadí světel na návěstidlech (Č-Z namísto dnešního Z-Č).

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

PříspěvekNapsal: úte 03 bře, 2015 6:03 pm
od lajblt
Ještě mě napadlo: pokud by se jednalo o epochu III před r. 1954, bylo by čárkovaně nakreslené odjezdové návěstidlo skutečně třísvětlové, ale nikoli Z-Č-Ž, nýbrž Z-Č-Z ("zelená"-"červená"-"zelená"). Při odjezdu na lokálku by pak ukazovalo odjezd dvěma zelenými světly ve smyslu návěsti "Volno na 1. odbočující trať", při odjezdu na hlavní trať pak jedním zeleným světlem "Volno" (na hlavní trať).
Tohle návěstidlo se ovšem běžně neprodává.

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

PříspěvekNapsal: stř 04 bře, 2015 5:53 am
od Libor
Děkuji za vyčerpávající odpovědi. Návěstidla bych chtěl mít ESP, nevím ale, jak se mi to podaří. Uvažoval jsem o úpravě z kusů nakoupených na "navestidla.cz", upravit tvar by asi nějak šel, ale nevím co s opačným pořadím světel. Do toho třísvětelného Z-Č-Z se asi pouštět nebudu. Ještě jednou díky za pomoc.

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

PříspěvekNapsal: stř 04 bře, 2015 7:24 am
od marfdknl
A co spíš použít něco o dost bližšího.
Napíklad tohle:
http://www.eshop-rychle.cz/es-pecky/eshop/1-1-Es-Pecky/5-2-Es-HO-navestidla

Mometálně mají v nabídce celkem dost a počítám že rzo vájde stavebnice i tříznakého (zatím je stavebnice jn dvou).

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

PříspěvekNapsal: stř 04 bře, 2015 8:26 am
od lajblt
U návěstidel ESP asi nezbude než vlastní výroba, protože návěstidla AŽD vz.70 (navestidla.cz) se jim ani vzdáleně nepodobají. To bych spíš upravil tu stavebnici návěstidla z ES Pečky (jiný stožár a stínidla).

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

PříspěvekNapsal: stř 04 bře, 2015 9:08 am
od Libor
ano, úprava stavebnice z Peček je asi nejlepší nápad, určitě přitom půjde i otočit ta světla. Díky moc.

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

PříspěvekNapsal: stř 04 bře, 2015 9:13 am
od Libor
ještě mne napadá otázka - když bylo na odjezdovém opačné pořadí světel (Č-Z), předpokládám, že stejně i na vjezdovém návěstidle bylo tenkrát pořadí Č-Z. Je to tak ?

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

PříspěvekNapsal: stř 04 bře, 2015 9:47 am
od lajblt
Ano. I když v tomto případě by možná bylo lepší pro vjezdy použít barevnou kombinaci Ž-Č ("žlutá"-červená") podle D1 1954 (a novější). Návěstidlo by pak ukazovalo "Stůj" a "Výstraha". Před krajními výhybkami by pak byl navíc směrem do stanice u obou vjezdových kolejí rychlostník "40".

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

PříspěvekNapsal: stř 04 bře, 2015 4:59 pm
od look23
Libor píše:Přátelé modeláři, prosím o radu, kam správně umístit odjezdová návěstidla. Situace je zde (III. epocha) :
http://larchiv.rajce.idnes.cz/P03_ON#ON.jpg

Předpokládám, že plně nakreslené ON by mohlo být správně, ale polohou čárkovaně nakresleného si vůbec nejsem jistý.
Za Vaše rady předem moc děkuji.


Příkladem je třeba Protivín, zhlaví směr Putim a Ražice. Jen jsou tam prohozené hlavní trať s vedlejší tratí.

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

PříspěvekNapsal: stř 04 bře, 2015 7:24 pm
od sidlo
Tady mají široký výběr návěstidel http://www.kmz-brno.cz/search.php?rstex ... &rstema=25

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

PříspěvekNapsal: čtv 05 bře, 2015 8:39 am
od Libor
Pánové, znovu moc děkuji za rady a tipy.

Ještě bych zde rád využil příležitosti a ujasnil si následující : pokud jsem správně pochopil a pokud si vše správně pamatuji, tak při posunu se nesmí vlak dostat za vjezdové návěstidlo. Zároveň ale hranici posunu určuje taky označník (bílý klacek s modrou čepičkou). Je nějaké pravidlo ohledně polohy označníku a vjezdového návěstidla ? Nějaká vzdálenost mezi nimi, nebo něco podobného ?

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

PříspěvekNapsal: čtv 05 bře, 2015 8:53 am
od milan ferdián
V reálu 50 m,u domácích kolejišť cca 5,0 cm :wink: .

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

PříspěvekNapsal: čtv 05 bře, 2015 3:01 pm
od lajblt
Milan už to hezky shrnul. Protože ne každý má doma možnost osadit vjezdové návěstidlo minimálně 83 cm před krajní výhybku (v TT), pak platí, že označník se dává tak daleko od krajní výhybky, aby to stačilo pro pohodlný posun s nejdelší uvažovanou soupravou a označník sám je tak daleko od vjezdového návěstidla, aby to vytvářelo aspoň iluzi, že to je těch "50 metrů". Hodně pomůže optické oddělení označníku a vjezdového návěstidla třeba nadjezdem polní cesty, krátkým tunelem apod.