Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

Příspěvekod Libor » úte 03 bře, 2015 5:29 am

Přátelé modeláři, prosím o radu, kam správně umístit odjezdová návěstidla. Situace je zde (III. epocha) :
http://larchiv.rajce.idnes.cz/P03_ON#ON.jpg

Předpokládám, že plně nakreslené ON by mohlo být správně, ale polohou čárkovaně nakresleného si vůbec nejsem jistý.
Za Vaše rady předem moc děkuji.
Libor
 
Příspěvky: 117
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

Příspěvekod mlha » úte 03 bře, 2015 6:00 am

podle mě by obě návěstidla měly být třísvětelná a to plně malované posunuté až za vyhýbky
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

Příspěvekod lajblt » úte 03 bře, 2015 3:09 pm

Nemusí to být třísvětlová návěstidla a to z několika důvodů:

III. epocha je poměrně široký pojem (1945-1968), pokrývající období platnosti celkem 4 různých předpisů D1:

1) do r. 1946 - tedy stále ještě platí D1 z r. 1939 (změna významu barev návěstních pojmů, nové vzory návěstidel, neexistují sloučená návěstidla atd.)
2) do r. 1954 - stále ještě platí směrová návěstní soustava
3) do r. 1962 - přechodné období mezi směrovou a rychlostní návěstní soustavou (závislá návěstidla, sloučená cestová a odjezdová návěstidla, autoblok, rychlostníky/předvěstníky, návěsti pro elektrický provoz...)
4) od r. 1962 - zavedení rychlostní návěstní soustavy a návěstí platných až do V. epochy

Naštěstí uvedený problém vypadá stejně ve všech uvedených obdobích. Obě návěstidla mohou stát buď tam, kde jsou nakreslena (a bude to správně) s tím, že každé z nich platí pro svoji skupinu kolejí. Nebo může být druhé (čárkované) návěstidlo až ZA kolejovou spojkou a pak bude každé návěstidlo povolovat odjezd na "svoji" trať. Osobně bych se přikláněl k tomu osadit je podle plánku, bylo to běžnější.

Jaká návěstidla budou použita? ESP, CCCP (Svetofor) nebo AŽD vz. 65? :) Pokud to bude třetí epocha před r. 1962, bude i jiné pořadí světel na návěstidlech (Č-Z namísto dnešního Z-Č).
Naposledy upravil lajblt dne úte 03 bře, 2015 6:07 pm, celkově upraveno 1
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

Příspěvekod lajblt » úte 03 bře, 2015 6:03 pm

Ještě mě napadlo: pokud by se jednalo o epochu III před r. 1954, bylo by čárkovaně nakreslené odjezdové návěstidlo skutečně třísvětlové, ale nikoli Z-Č-Ž, nýbrž Z-Č-Z ("zelená"-"červená"-"zelená"). Při odjezdu na lokálku by pak ukazovalo odjezd dvěma zelenými světly ve smyslu návěsti "Volno na 1. odbočující trať", při odjezdu na hlavní trať pak jedním zeleným světlem "Volno" (na hlavní trať).
Tohle návěstidlo se ovšem běžně neprodává.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

Příspěvekod Libor » stř 04 bře, 2015 5:53 am

Děkuji za vyčerpávající odpovědi. Návěstidla bych chtěl mít ESP, nevím ale, jak se mi to podaří. Uvažoval jsem o úpravě z kusů nakoupených na "navestidla.cz", upravit tvar by asi nějak šel, ale nevím co s opačným pořadím světel. Do toho třísvětelného Z-Č-Z se asi pouštět nebudu. Ještě jednou díky za pomoc.
Libor
 
Příspěvky: 117
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

Příspěvekod marfdknl » stř 04 bře, 2015 7:24 am

A co spíš použít něco o dost bližšího.
Napíklad tohle:
http://www.eshop-rychle.cz/es-pecky/eshop/1-1-Es-Pecky/5-2-Es-HO-navestidla

Mometálně mají v nabídce celkem dost a počítám že rzo vájde stavebnice i tříznakého (zatím je stavebnice jn dvou).
marfdknl
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 11 pro, 2013 1:27 pm

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

Příspěvekod lajblt » stř 04 bře, 2015 8:26 am

U návěstidel ESP asi nezbude než vlastní výroba, protože návěstidla AŽD vz.70 (navestidla.cz) se jim ani vzdáleně nepodobají. To bych spíš upravil tu stavebnici návěstidla z ES Pečky (jiný stožár a stínidla).
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

Příspěvekod Libor » stř 04 bře, 2015 9:08 am

ano, úprava stavebnice z Peček je asi nejlepší nápad, určitě přitom půjde i otočit ta světla. Díky moc.
Libor
 
Příspěvky: 117
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

Příspěvekod Libor » stř 04 bře, 2015 9:13 am

ještě mne napadá otázka - když bylo na odjezdovém opačné pořadí světel (Č-Z), předpokládám, že stejně i na vjezdovém návěstidle bylo tenkrát pořadí Č-Z. Je to tak ?
Libor
 
Příspěvky: 117
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

Příspěvekod lajblt » stř 04 bře, 2015 9:47 am

Ano. I když v tomto případě by možná bylo lepší pro vjezdy použít barevnou kombinaci Ž-Č ("žlutá"-červená") podle D1 1954 (a novější). Návěstidlo by pak ukazovalo "Stůj" a "Výstraha". Před krajními výhybkami by pak byl navíc směrem do stanice u obou vjezdových kolejí rychlostník "40".
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

Příspěvekod look23 » stř 04 bře, 2015 4:59 pm

Libor píše:Přátelé modeláři, prosím o radu, kam správně umístit odjezdová návěstidla. Situace je zde (III. epocha) :
http://larchiv.rajce.idnes.cz/P03_ON#ON.jpg

Předpokládám, že plně nakreslené ON by mohlo být správně, ale polohou čárkovaně nakresleného si vůbec nejsem jistý.
Za Vaše rady předem moc děkuji.


Příkladem je třeba Protivín, zhlaví směr Putim a Ražice. Jen jsou tam prohozené hlavní trať s vedlejší tratí.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

Příspěvekod sidlo » stř 04 bře, 2015 7:24 pm

Tady mají široký výběr návěstidel http://www.kmz-brno.cz/search.php?rstex ... &rstema=25
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3606
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

Příspěvekod Libor » čtv 05 bře, 2015 8:39 am

Pánové, znovu moc děkuji za rady a tipy.

Ještě bych zde rád využil příležitosti a ujasnil si následující : pokud jsem správně pochopil a pokud si vše správně pamatuji, tak při posunu se nesmí vlak dostat za vjezdové návěstidlo. Zároveň ale hranici posunu určuje taky označník (bílý klacek s modrou čepičkou). Je nějaké pravidlo ohledně polohy označníku a vjezdového návěstidla ? Nějaká vzdálenost mezi nimi, nebo něco podobného ?
Libor
 
Příspěvky: 117
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

Příspěvekod milan ferdián » čtv 05 bře, 2015 8:53 am

V reálu 50 m,u domácích kolejišť cca 5,0 cm :wink: .
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Dotaz na správné umístění odjezdových návěstidel

Příspěvekod lajblt » čtv 05 bře, 2015 3:01 pm

Milan už to hezky shrnul. Protože ne každý má doma možnost osadit vjezdové návěstidlo minimálně 83 cm před krajní výhybku (v TT), pak platí, že označník se dává tak daleko od krajní výhybky, aby to stačilo pro pohodlný posun s nejdelší uvažovanou soupravou a označník sám je tak daleko od vjezdového návěstidla, aby to vytvářelo aspoň iluzi, že to je těch "50 metrů". Hodně pomůže optické oddělení označníku a vjezdového návěstidla třeba nadjezdem polní cesty, krátkým tunelem apod.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 34 návštevníků