Stránka 1 z 2

návrh kolejiště HO v místnosti 4,8 x 2m

PříspěvekNapsal: stř 04 úno, 2015 9:07 pm
od marek.zavadil
Zdravím kolegy modeláře.

Obracím se na Vás s prosbou o pomoc při plánování kolejiště v měřítku HO. Bohužel mám možnost jen menší místnosti o rozměrech 4,8m x 2m což jak jsem už zjistil není zrovna ideální rozměr na stavbu většího kolejiště hlavně když už člověk počítá i s posunem kolejiště do stran k vůli údržbě.
Pár návrhů jsem si už vytvořil ale upřímně, ani mě a ani jiné to moc nenadchlo protože z toho vždy vylezl klasický vlakodrom. Zkoušel jsem různé varianty kolejiště do L, U a dokonce i segmentové po obvodě místnosti s přemostěním u dveří ale nic pořádného jsem nevymyslel.......proto budu strašně mooooooc rád když mi s tím někdo pomůže.
No a teď něco k plánovanému kolejišti. Jsem milovníkem německých drah DB a to III,IV-V epocha takže provoz bude převážně rychlíkový (pokud prostor dovolí tak 5V+loko) ale samozřejmě i nákladní a pokud to bude možné tak falešná dvoukolejka.......použití kolejiva Peco code 100.
Jak sem již zmiňoval místnost je 4,8 x 2m s vchodovými dveřmi 90cm ( viz obr) které se naštěstí otevírají ven......pak je tam ještě okýnko ale to je tak malilinky že když bych ho zakryl tak mi to vůbec vadit nebude.
Tak co myslíte? Dá se v takovymhle kutlochu něco vymyslet?

Díky. Mara.

Re: návrh kolejiště HO v místnosti 4,8 x 2m

PříspěvekNapsal: čtv 05 úno, 2015 9:11 am
od Michal Šuhajda
Ahoj, když jsem uvidělo Tvůj návrh nejdřív jsem myslel, že to je mísa nudlí... Trať vzájemně se nadjíždějící malé poloměry a k tomu půlnádraží, z tunelu do tunelu (na jedné straně 5 kolejí...)
Pak jsem si popřemýšlel jak to vyřešit a první mě napadlo zda by se Ti nelíbilo řešení, kde budeš mít "polovinu" viditelného nádraží skrytou a nahrazenou kulisou. Viditelné bude pouze jedno zhlaví, a začátek peronů. Pak koleje zmizí, v nádražní hale a následně ve skryté smyčce. Podobné řešení jsem navrhoval Mírovi Lengyelovi http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=3676&start=30.
Zbude Ti víc místa na pořádné vedení trati krajinou či městem a třeba si odpustíš ty šílenosti v podobě estakády na d nádražím (já vím, na Novém spojení je taky, ale...)
Viděl bych to na falešnou dvoukolejku dolní smyčka a skrytá stanice jsou skryté komplet, horní stanice je právě to "velké" nádraží.
Kromě navrženého "elka" bych ještě přemýšlel nad U, případně J s rozšířením na koci (pro vratné oblouky), nebo řešení kolem místnosti s vyjímatelnou částí v místě vchodu.

Re: návrh kolejiště HO v místnosti 4,8 x 2m

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 11:10 am
od Barbucha
Oběhl bych místnost 50 cm hlubokými segmenty (max. 55, aby se tam dalo vůbec hnout) dokola s padacím mostem přes dveře. Jinak je to trápení, které k ničemu nepovede.

Takto vypadá ten půlmetr v reálu:
Obrázek

Re: návrh kolejiště HO v místnosti 4,8 x 2m

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 11:54 am
od milan ferdián
Tady je rada,každá drahá.To je typické s čím se nejvíce setkávám.Malá plocha,mega kolejiště.Buď dle rady Barbuchy,kolejiště okolo stěn nebo od Michala.Tímto principem bylo navrženo dětské kolejiště "VINOHRADY".II.díl

Re: návrh kolejiště HO v místnosti 4,8 x 2m

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 3:31 pm
od lhd
Mě osobně fascinují Vinohrady z dílu II. Je to jeden z top návrhů tohoto dílu. Sám mám něco podobného. Celou stanici já nepotřebuji, ani by se mi nevešla, aby nepůsobila směšně. Stačí úplně to jedno zhlaví.
Navíc když chceš dlouhý rychlík...
Takže já doporučuji jít touto cestou.

Re: návrh kolejiště HO v místnosti 4,8 x 2m

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 6:04 pm
od marek.zavadil
Michal Šuhajda píše:Ahoj, když jsem uvidělo Tvůj návrh nejdřív jsem myslel, že to je mísa nudlí... Trať vzájemně se nadjíždějící malé poloměry a k tomu půlnádraží, z tunelu do tunelu (na jedné straně 5 kolejí...)
Pak jsem si popřemýšlel jak to vyřešit a první mě napadlo zda by se Ti nelíbilo řešení, kde budeš mít "polovinu" viditelného nádraží skrytou a nahrazenou kulisou. Viditelné bude pouze jedno zhlaví, a začátek peronů. Pak koleje zmizí, v nádražní hale a následně ve skryté smyčce. Podobné řešení jsem navrhoval Mírovi Lengyelovi http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=3676&start=30.
Zbude Ti víc místa na pořádné vedení trati krajinou či městem a třeba si odpustíš ty šílenosti v podobě estakády na d nádražím (já vím, na Novém spojení je taky, ale...)
Viděl bych to na falešnou dvoukolejku dolní smyčka a skrytá stanice jsou skryté komplet, horní stanice je právě to "velké" nádraží.
Kromě navrženého "elka" bych ještě přemýšlel nad U, případně J s rozšířením na koci (pro vratné oblouky), nebo řešení kolem místnosti s vyjímatelnou částí v místě vchodu.


.....mísa nudlí....:-D......ale joooo máš pravdu Michale, vypada to opravdu strašně.........jak jsem psal, byl to jen takovej pokus. Ale stim krytym nadražím "kulisou" je to fakt dobrej napad. Diky.

Re: návrh kolejiště HO v místnosti 4,8 x 2m

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 6:14 pm
od marek.zavadil
forex píše:A nebo zmensit meritko, cili jit do TT nebo N :)


.....no to néééééééé... :D :D ..a co moje dlouholetá sbírka lokomotiv a vagonků......to bych musel všechno prodat a začít znomu... :o :lol:

......po pravdě lhal bych kdybych řekl že jsem nad tím taky nepřemýšlel ale jelikož mám opravdu hodně modelů v HO a teď i můj synek jich několik "vysněných" dostal tak jsme to hned zamítly.

Re: návrh kolejiště HO v místnosti 4,8 x 2m

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 6:40 pm
od milan ferdián
Tak je třeba se zamyslet jak zvětšit plochu pro kolejiště :mrgreen: .

Re: návrh kolejiště HO v místnosti 4,8 x 2m

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 7:02 pm
od marek.zavadil
Hmmmmmm....cokoliv jinyho ale tohle jedinny opravdu nepujde..

Re: návrh kolejiště HO v místnosti 4,8 x 2m

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 7:23 pm
od MIKO-VLAKY
Tyhle nudlózní prostory o šířce 200 cm jsou pro měřítko H0 fakt na hraně. Tam se Ti asi nepodaří nacpat něco smysluplného a zároveň hezkého...
Obzvlášť, když chceš prohánět dlouhé rychlíky. Snad jen samotné velké nádraží (min. 2,5 m) a pak to honit falešnou dvoukolejkou, kde se ve skryté části budou soupravy střídat.
Ale moc viditelných kolejí nezbyde...
Něco jsem zkusil v rychlosti načrtnout- včetně koncové jednokolejky, ale ....
Obrázek

Re: návrh kolejiště HO v místnosti 4,8 x 2m

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 8:03 pm
od Dusan
hm, jak tam naskládáš ještě veksle, tak toho moc nezbude :-( jo, je to boj s těmi našimi prostory

Re: návrh kolejiště HO v místnosti 4,8 x 2m

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 8:25 pm
od Barbucha
marek.zavadil píše:
forex píše:A nebo zmensit meritko, cili jit do TT nebo N :)


.....no to néééééééé... :D :D ..a co moje dlouholetá sbírka lokomotiv a vagonků......to bych musel všechno prodat a začít znomu... :o :lol:

......po pravdě lhal bych kdybych řekl že jsem nad tím taky nepřemýšlel ale jelikož mám opravdu hodně modelů v HO a teď i můj synek jich několik "vysněných" dostal tak jsme to hned zamítly.


Držte se při zdi, já se k tomu taky po roce různých návrhů dopracoval :-). Navíc se to bude pohodlně dělat.

Re: návrh kolejiště HO v místnosti 4,8 x 2m

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 10:17 pm
od MIKO-VLAKY
No, krutou skutečností je, že při takto stanovených rozměrech místnosti pro kolejiště H0 budou 50 cm úzké nudle kolem dokola nejspíš nezbytností. Aby se uprostřed dalo ještě pracovat,
musí se zachovat ulička 100 cm, takže těch 50 cm je maximum. Za sebe říkám, že se mi to z principu nelíbí, protože na úzkém pásu nelze rozvinout smysluplný krajinný prostor. Je málo možností vytáhnout přírodu uspokojivě alespoň trochu do vertikál a tím se většina plochy kolejiště odehrává v zajetí placky. Provozně to může být zajímavé, ale krajinářsky nudné. Navíc je provozně nebezpečné vytahovat ve vícekolejných nádražích koleje až do samého okraje pracovní plochy. Působí to jako obraz bez rámu a při průjezdu vlaku takovým úsekem bych asi vždy znervózněl.
Uspokojivě se tato koncepce může řešit při šířce pruhů 90-95 cm (viz Houmr). To už je jiná káva, která ovšem v tomto případě nepřichází do úvahy.
V dané situaci bych maximálně zjednodušil trasování, udělal si větší nádraží s depem a zůstal u tvaru U. Toť můj názor.

Re: návrh kolejiště HO v místnosti 4,8 x 2m

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 10:39 pm
od marek.zavadil
MIKO-VLAKY píše:No, krutou skutečností je, že při takto stanovených rozměrech místnosti pro kolejiště H0 budou 50 cm úzké nudle kolem dokola nejspíš nezbytností. Aby se uprostřed dalo ještě pracovat,
musí se zachovat ulička 100 cm, takže těch 50 cm je maximum. Za sebe říkám, že se mi to z principu nelíbí, protože na úzkém pásu nelze rozvinout smysluplný krajinný prostor. Je málo možností vytáhnout přírodu uspokojivě alespoň trochu do vertikál a tím se většina plochy kolejiště odehrává v zajetí placky. Provozně to může být zajímavé, ale krajinářsky nudné. Navíc je provozně nebezpečné vytahovat ve vícekolejných nádražích koleje až do samého okraje pracovní plochy. Působí to jako obraz bez rámu a při průjezdu vlaku takovým úsekem bych asi vždy znervózněl.
Uspokojivě se tato koncepce může řešit při šířce pruhů 90-95 cm (viz Houmr). To už je jiná káva, která ovšem v tomto případě nepřichází do úvahy.
V dané situaci bych maximálně zjednodušil trasování, udělal si větší nádraží s depem a zůstal u tvaru U. Toť můj názor.



....tak jsem zkoušel po předchozím komentáři Barbuchy (držte se při zdi) jak by to asi mohlo vypadat a něco málo jsem vytvořil ale musím souhlasit s Miko že je to opravdu o ničem. Budu muset ustoupit ze složitosti předchozího návrhu kolejiště a zůstat u tvaru L .......... ale je pravda jak píše Barbucha že pro stavbu kvůli dosahu to bude kolem zdi skvěly..... :)

Re: návrh kolejiště HO v místnosti 4,8 x 2m

PříspěvekNapsal: pát 06 úno, 2015 10:44 pm
od Barbucha
Jezdit "na jedno nádraží" je fakt o ničem, čekal jsem trochu víc invence při návrhu :-D. Trochu využít dvou podlaží a vykašlat se na dvoukolejku. Ona by se vešla malá stanička na druhou stranu i nějaké vlečka, ale chce to trochu si pohrát s podjížděním a skryťáky. Ne jet přímo a viditelně na druhou stranu, využít terénu.