mpirkl píše: Bohužel to by znamenalo rozprodat veškerý materiál včetně loko a vagónů co mám. Navíc TT mě nějak neoslovilo
Nedá mi to se do toho taky nevložit - když už tady padlo i moje jméno
.
Poznatky draze vykoupené!! (finance, čas, úsilí):
1) Když si postavíš vlakodrom, časem si to zhnusíš a budeš litovat. Ten tvůj návrh bohužel zatím furt vlakodrom je. Milanův návrh (skica v úvodu vlákna) je smysluplné kolejiště které opravdu stojí za zvážení. Já s vlaky skončil v 18ti právě že jsem měl doma vlakodrom a nebyl nikdo kdo by mi poradil dřív než se to postavilo... Kolejiště následně rezlo na chalupě a pak se vyhodilo...
2) Po letech jsem se v r. 2006 k vláčkům vrátil, abych až po dalších několika letech příprav, malování, zakázkovýho plánku od Milana, dalším přemýšlení a stavby různých diorám a kobercovým skládání jsem se teprve mohl dát do stavby svého dnešního kolejiště a i tak stále narážím na zádrhele které tě samozřejmě jen tak od stolu nenapadnou, respektive objeví se až v praxi, viz níže
3) PIKO A - vyhod to!!! Ty koleje jsou měkký a furt se zanášejí špínou, na rozdíl od Tilliga Elite nebo PECO. Naprostá tragedie jsou obloukový výhybky - jak už psal Milan, jejich geometrie je pro modelově vyhlížející stanici nepoužitelná, navíc na nich vykolejuje jakákoliv těžší mašina (sergej roco, gutzoldy, dlouhé páry aj) protože mají ty vexle měkký jazyky a mašina ten kov průjezdem roztáhne. Když ti těžší mašina na hrotu jazyka párkrát vykolejí, tak ti ten měkký jazyk u výhybky ohne a výhybka musí jít ven!! Musel jsem kvůli neustálým problémům celou už hotovou spirálu a vratnou smyčku vytrhat a nahradil to PECO code 100 flexi, výhybkami Peco 100 a od Tilliga Elita vekslema ve viditelný části tratě (jsou s napájenou srdcovkou, spolehlivé a hlavně perfektně modelové). PIKO používám už vlastně jen jako matrici pro malování tratě stavěný z flexi kolejí a z pika si nechávám vlastně jen rovnou výhybku ve vratné smyčce pro možnost přehození výhybky mašinou bez nutnosti použití přestavníku (PIKO a Fleischmann jsou jediný veksle s měkkýma pružinkama co tohle umožnuju, aspoň co teda vím...). Cenově tě náhrada kolejiva vyjde rozhodně mín než náprava problémů a ty následný nervy!!!
4) Hloubka kolejiště 120 cm - já mám 90 cm "dosahovou" hloubku kolejiště a to je maximum co člověk 183 cm vysoký konečky prstů na kolejišti v úrovni 80-90cm od podlahy ještě zvládne. Jakýkoliv odnímací panely vypadají jednak blbě, jednak nereší vše. Jak třeba budeš řešit lepení a opravu stromků, popraskání terénu, odlomení stromků či jiných detailů na kolejišti? Budeš mít na dvojkolejce elektrifikovanou trat? Jak se dostaneš k mašinám pod těmi dráty? jak budeš čistit koleje v celé jejich délce včetně tunelů a skrytých částí? Jak čistit kolejiště od prachu s ohledem na detaily na něm nalepené? Co budoucí malování stěn místnosti? Co pavučiny apod? Dalo by se takto pokračovat - domyslet musíš strašně moc věcí...
4) v kontextu výše uvedeného být tebou volím kolejiště rozdělené na segmenty co projdou dveřmi, a hlavně s "dosahovou" s hloubkou 80-90 cm. Pouze v rozích udělat hlubší segmenty pro smyčky nebo stoupací spirály, přístupné ze dvou stran - viz Milanův náčrtek - jednu spirálu (oblouk tratě) v pravém rohu místnosti, druhý protioblouk /spirálu vlevo od dveří (proč trváš na Lku? Učko by ti poskytlo více prostoru na ježdění). Oblouky/spirálami by jsi zklesal do skrytáku, z hlavní stanice by jsi zvládl udělat i tu odbočující trat do koncové stanice co by byla nalevo od vstupních dveří ve třetím, horním patře...
5) Pokud se ti Milanův návrh nelíbí a toužíš jezdit co nejdřív - moduly/segmenty jsou jasná volba - i já to své kolejiště upravil právě s ohledem na "rychlejší" stavbu - mám to vymyšlený jako patra /okruhy/ nad sebou propojený stoupací spirálou. Takže mám-li spirálu, mohu segmenty v patrech furt upravovat jak mi vyhovuje, v tom horním navíc mohu kdykoliv zaměnit segmenty za jiné s vhodnějším motivem. To že to nemám hotové ale furt rozdělané je věc jiná - modelařina mne živí a často po "práci" už nemám chut na modelaření svých vlastních domácích modelů včetně kolejiště.... S ohledem na tvar tvé místnosti - jedna spirála vlevo od dveří, druhá spirála vpravo nahoře od dveří - dole skryták - ten máš hned - a horní patra tak jak se ti bude nějaký námět líbit. Na délce 420cm jsi schopen udělat i nádraží pro delší rychlíky a malé depo (viz Milanův návrh). Nebo proč neuděláš kolejiště po celém obvodu místnosti? Přes ty dveře se dá udělat přemostění - inspirace viz třeba Houmrovo dnes již prodané kolejiště...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů