Kolejiště H0 do eL 420cm x 265cm

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště H0 do eL 420cm x 265cm

Příspěvekod MIKO-VLAKY » stř 21 led, 2015 8:25 pm

Tedy - od našeho guru v oblasti plánování taková pochvala hodně potěší!
Milan Kovářík
HO (III. epocha)
http://www.miko-vlaky.cz
Uživatelský avatar
MIKO-VLAKY
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 01 kvě, 2014 10:26 am
Bydliště: Husinec

Re: Kolejiště H0 do eL 420cm x 265cm

Příspěvekod Barbucha » stř 21 led, 2015 8:47 pm

Budu zase ten protivnej, respektive protivné medvědí strašidlo. Nahoře dobrý, staniční koleje budou krátký, ale to by ještě šlo, ale co se skryťákem? Ono se to kritizuje, když strašidlo s ničím nepřijde…

Co tu vedlejší napojit venkovním obloukem, vykašlat se na tunel vpravo, kousek by to jelo po stejném zemním tělese (což má svoji logiku) a pak by vedlejší šla do stoupání). Tu smyčku dvoukolejky bych ani neprohýbal a nějak se tam snažil dostat aspoň dvě další koleje na střídání vlaků, ale nevidím to moc optimisticky. To užší eLko by mělo mít aspoň 1.2 metru, pak by to šlo.
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště H0 do eL 420cm x 265cm

Příspěvekod MIKO-VLAKY » stř 21 led, 2015 9:29 pm

Obrázek

No právě! Tady vlevo lze zdvojit jenom tu spodní smyčku pro výměnu vlaků při zachování poloměru alespoň 500 mm.
Horní smyčku rozvětvit už nelze...
Když bylo nádraží v opačné diagonále, tak vycházely delší staniční koleje a smyčky bylo možno obě rozvětvit...

Napojení jednokolejky vpravo z vnějšího oblouku a bez tunelu tak, jak navrhuje Barbucha, jsem zkoušel. Bylo by to pěkné a logické.
Jenže v takovém případě by se muselo jít ve viditelné části na menší poloměry.
A když majitel kolejiště chce provozovat dlouhé soupravy, vypadalo by to divně.
Milan Kovářík
HO (III. epocha)
http://www.miko-vlaky.cz
Uživatelský avatar
MIKO-VLAKY
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 01 kvě, 2014 10:26 am
Bydliště: Husinec

Re: Kolejiště H0 do eL 420cm x 265cm

Příspěvekod Barbucha » stř 21 led, 2015 9:44 pm

On ten malý poloměr je tam stejně, než to zmizí v tunelu, tak už mi to nepřišlo tak divoké. Díval jsem se ještě co by udělalo krátké rozšíření rámu pro obrátku, nebo i šikmý rám rovnoběžně se stanicí a nic moc to nepomůže. Je to oříšek.
Když se to ozrcadlí, jak to bylo, tak to křížení stanice vedlejší tratí je moc vlakodromové. Už mi to hlava nebere.
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště H0 do eL 420cm x 265cm

Příspěvekod mpirkl » stř 21 led, 2015 10:10 pm

Děkuji za podněty, zítra nevím jestli stihnu něco nakreslit ,ale přes víkend určitě a rád se podělím :-) Elko by rozšířit šlo na 120cm.
mpirkl
 
Příspěvky: 29
Registrován: pát 09 led, 2015 6:39 pm

Re: Kolejiště H0 do eL 420cm x 265cm

Příspěvekod Barbucha » stř 21 led, 2015 10:21 pm

mpirkl píše:Děkuji za podněty, zítra nevím jestli stihnu něco nakreslit ,ale přes víkend určitě a rád se podělím :-) Elko by rozšířit šlo na 120cm.


Šlo i na víc, ale je tu zase ten problém s dosahem… Chce to teď přesně zapracovat, co z toho vyleze.
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště H0 do eL 420cm x 265cm

Příspěvekod MIKO-VLAKY » stř 21 led, 2015 10:29 pm

Myslíš takhle nějak ???
Obrázek

To přemostění v převrácené variantě se mi právě líbí... Trochu vlakodromíčku je pro neortodoxní železničáře/pozorovatele atraktivní.
Milan Kovářík
HO (III. epocha)
http://www.miko-vlaky.cz
Uživatelský avatar
MIKO-VLAKY
 
Příspěvky: 69
Registrován: čtv 01 kvě, 2014 10:26 am
Bydliště: Husinec

Re: Kolejiště H0 do eL 420cm x 265cm

Příspěvekod Barbucha » stř 21 led, 2015 10:59 pm

Tak nějak. Ortodoxní nuda. :wink:
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště H0 do eL 420cm x 265cm

Příspěvekod Sandy » stř 21 led, 2015 11:15 pm

A co ne tento prostor implementovat " Domácí L-ko" z TT?
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Kolejiště H0 do eL 420cm x 265cm

Příspěvekod jirkan » stř 21 led, 2015 11:23 pm

a proč by ta horní smyčka nemohla být nad tou dolní, včetně odstavné koleje. A stejně bych se snažil ty skryťáky rozšířit ještě aspoň o jenu kolej.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště H0 do eL 420cm x 265cm

Příspěvekod mpirkl » stř 21 led, 2015 11:28 pm

Sandy píše:A co ne tento prostor implementovat " Domácí L-ko" z TT?



Bohužel to by znamenalo rozprodat veškerý materiál včetně loko a vagónů co mám. Navíc TT mě nějak neoslovilo
mpirkl
 
Příspěvky: 29
Registrován: pát 09 led, 2015 6:39 pm

Re: Kolejiště H0 do eL 420cm x 265cm

Příspěvekod Sandy » čtv 22 led, 2015 7:19 am

mpirkl píše:
Sandy píše:A co ne tento prostor implementovat " Domácí L-ko" z TT?



Bohužel to by znamenalo rozprodat veškerý materiál včetně loko a vagónů co mám. Navíc TT mě nějak neoslovilo

Nemyslel jsem tím přechod na TT. Ale jen použítí motivu.
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Kolejiště H0 do eL 420cm x 265cm

Příspěvekod Petr Zatrepalek » čtv 22 led, 2015 10:22 am

mpirkl píše: Bohužel to by znamenalo rozprodat veškerý materiál včetně loko a vagónů co mám. Navíc TT mě nějak neoslovilo


Nedá mi to se do toho taky nevložit - když už tady padlo i moje jméno :D.

Poznatky draze vykoupené!! (finance, čas, úsilí):
1) Když si postavíš vlakodrom, časem si to zhnusíš a budeš litovat. Ten tvůj návrh bohužel zatím furt vlakodrom je. Milanův návrh (skica v úvodu vlákna) je smysluplné kolejiště které opravdu stojí za zvážení. Já s vlaky skončil v 18ti právě že jsem měl doma vlakodrom a nebyl nikdo kdo by mi poradil dřív než se to postavilo... Kolejiště následně rezlo na chalupě a pak se vyhodilo...
2) Po letech jsem se v r. 2006 k vláčkům vrátil, abych až po dalších několika letech příprav, malování, zakázkovýho plánku od Milana, dalším přemýšlení a stavby různých diorám a kobercovým skládání jsem se teprve mohl dát do stavby svého dnešního kolejiště a i tak stále narážím na zádrhele které tě samozřejmě jen tak od stolu nenapadnou, respektive objeví se až v praxi, viz níže
3) PIKO A - vyhod to!!! Ty koleje jsou měkký a furt se zanášejí špínou, na rozdíl od Tilliga Elite nebo PECO. Naprostá tragedie jsou obloukový výhybky - jak už psal Milan, jejich geometrie je pro modelově vyhlížející stanici nepoužitelná, navíc na nich vykolejuje jakákoliv těžší mašina (sergej roco, gutzoldy, dlouhé páry aj) protože mají ty vexle měkký jazyky a mašina ten kov průjezdem roztáhne. Když ti těžší mašina na hrotu jazyka párkrát vykolejí, tak ti ten měkký jazyk u výhybky ohne a výhybka musí jít ven!! Musel jsem kvůli neustálým problémům celou už hotovou spirálu a vratnou smyčku vytrhat a nahradil to PECO code 100 flexi, výhybkami Peco 100 a od Tilliga Elita vekslema ve viditelný části tratě (jsou s napájenou srdcovkou, spolehlivé a hlavně perfektně modelové). PIKO používám už vlastně jen jako matrici pro malování tratě stavěný z flexi kolejí a z pika si nechávám vlastně jen rovnou výhybku ve vratné smyčce pro možnost přehození výhybky mašinou bez nutnosti použití přestavníku (PIKO a Fleischmann jsou jediný veksle s měkkýma pružinkama co tohle umožnuju, aspoň co teda vím...). Cenově tě náhrada kolejiva vyjde rozhodně mín než náprava problémů a ty následný nervy!!!
4) Hloubka kolejiště 120 cm - já mám 90 cm "dosahovou" hloubku kolejiště a to je maximum co člověk 183 cm vysoký konečky prstů na kolejišti v úrovni 80-90cm od podlahy ještě zvládne. Jakýkoliv odnímací panely vypadají jednak blbě, jednak nereší vše. Jak třeba budeš řešit lepení a opravu stromků, popraskání terénu, odlomení stromků či jiných detailů na kolejišti? Budeš mít na dvojkolejce elektrifikovanou trat? Jak se dostaneš k mašinám pod těmi dráty? jak budeš čistit koleje v celé jejich délce včetně tunelů a skrytých částí? Jak čistit kolejiště od prachu s ohledem na detaily na něm nalepené? Co budoucí malování stěn místnosti? Co pavučiny apod? Dalo by se takto pokračovat - domyslet musíš strašně moc věcí...
4) v kontextu výše uvedeného být tebou volím kolejiště rozdělené na segmenty co projdou dveřmi, a hlavně s "dosahovou" s hloubkou 80-90 cm. Pouze v rozích udělat hlubší segmenty pro smyčky nebo stoupací spirály, přístupné ze dvou stran - viz Milanův náčrtek - jednu spirálu (oblouk tratě) v pravém rohu místnosti, druhý protioblouk /spirálu vlevo od dveří (proč trváš na Lku? Učko by ti poskytlo více prostoru na ježdění). Oblouky/spirálami by jsi zklesal do skrytáku, z hlavní stanice by jsi zvládl udělat i tu odbočující trat do koncové stanice co by byla nalevo od vstupních dveří ve třetím, horním patře...
5) Pokud se ti Milanův návrh nelíbí a toužíš jezdit co nejdřív - moduly/segmenty jsou jasná volba - i já to své kolejiště upravil právě s ohledem na "rychlejší" stavbu - mám to vymyšlený jako patra /okruhy/ nad sebou propojený stoupací spirálou. Takže mám-li spirálu, mohu segmenty v patrech furt upravovat jak mi vyhovuje, v tom horním navíc mohu kdykoliv zaměnit segmenty za jiné s vhodnějším motivem. To že to nemám hotové ale furt rozdělané je věc jiná - modelařina mne živí a často po "práci" už nemám chut na modelaření svých vlastních domácích modelů včetně kolejiště.... S ohledem na tvar tvé místnosti - jedna spirála vlevo od dveří, druhá spirála vpravo nahoře od dveří - dole skryták - ten máš hned - a horní patra tak jak se ti bude nějaký námět líbit. Na délce 420cm jsi schopen udělat i nádraží pro delší rychlíky a malé depo (viz Milanův návrh). Nebo proč neuděláš kolejiště po celém obvodu místnosti? Přes ty dveře se dá udělat přemostění - inspirace viz třeba Houmrovo dnes již prodané kolejiště...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: Kolejiště H0 do eL 420cm x 265cm

Příspěvekod milan ferdián » čtv 22 led, 2015 10:56 am

Díky Petře za získané a popsané zkušenosti.Já jsem ještě upravil horní vratný oblouk,mnou myšleno.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště H0 do eL 420cm x 265cm

Příspěvekod mpirkl » čtv 22 led, 2015 5:48 pm

Ahoj ,

děkuji za poznámky ,rozhodně to donutí člověka zapřemýšlet ještě víc.
V jednom rozhodně ustoupím a to je změna kolejiva z Pika a Peco.
Ze svého původního návrhu provozovat soupravy a délce cca 1,5m ustoupím. I když ve sbírce mám i krásnou soupravu Trix 22131 se zvukem a té bych se nerad vzdával. Ta je o celkové délce cca 115cm a budu ji nadále považovat za nejdelší provozovanou soupravu.
Na elku zase tak moc netrvám ,ale s účkem by byl problém. Nevešel bych se do místnosti už ani se stolem :-) Třeba jednou budu mít k dispozici i externí dílnu ,zatím bydlím v novostavbě a jsem rád aspoň za tuto místnost :-) Pak by se dalo uvažovat i o kollejišti po celém obvodě. Segmentové kolejiště je také ve hře.
mpirkl
 
Příspěvky: 29
Registrován: pát 09 led, 2015 6:39 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 39 návštevníků