Dobrý večer, ahoj.
před pár lety jsem rozebral kolejiště, které kdysi dělal děda s tím, že ho udělám nově. Jenže pak se stalo mnoho okolností a z plánů sešlo. Nyní ale mám prostor a při zimních víkendových večerech i čas, abych začal budovat. Asi jako každý, i já, řeším plánek nového kolejiště a Vás, zkušené borce prosím o posouzení mého nápadu.
Nejprve se pokusím stručně popsat, co mám s kolejištěm v plánu. Vždy jsem měl dráhu velmi rád a jsem ze železničářské rodiny a proto mě mrzí, že nemám staré mašinky po čem prohánět. Nikdy jsem extra nemodelařil, jen nějaké plastikové stavebnice a papírové modely. Mým cílem není dosáhnout perfektního kolejiště, jako máte někteří zde, na té top úrovni. Chci mít pěkné kolejiště, bez viditelných nesmyslů, spíše decentní s hezkou krajinou, než přeplácané. Nutno říci, že se nejedná o můj hlavní koníček. Mám sbírku kovových modelů aut a ještě dávám do kupy jedno skutečné auto, taže peněz na kolejiště je minimum. Proto si chci a vlastně budu muset vystačit s nápady posbíranými na netu, nějakými vlastními a především věcmi, které už mám nashromážděné a dokupovat jen nezbytnosti. Kolejiště budu mít na půdě na chalupě, jednou možná přemístěné někam do nějakého domku, jestli někdy nějaký bude. Napíši něco, co se Vám všem zaručeně nebude líbít, ale prosím, abyste mě od toho nezrazovali a nepřemlouvali. Mám hromadu zachovalých plechových kolejích, na které vláčky spolehlivě jezdily desítky let. A chystám se je použít, nebudu kupovat flexi koleje, byť jsou vážně super (máme jeden oblouk na testování mašinek, děda se nudí a tak staví mašinky). Znám nevýhody plechových kolejí a znám výhody modelového kolejiva, ale jak říkám, peníze strkám někam jinam a tisíce za koleje nedám a ani je nemám. Tak, nyní asi přestala číst spousta lidí
. Věřím tomu, že při dobré údržbě budou fungovat i plechové koleje, když jse byl malý, byly denně v provozu a fungovaly.
Nyní už k samotnému kolejišti. Jedná se o měřítko TT, kolejiště bude analogové, řízené pomocí panelu. Vymodelovat chci období cca 1980-1990. Předpokládám použití dvou rámů, které již mám a na ně překližku, tak aby se daly rámy od sebe oddělat v případě stěhování. Prostor pro kolejiště mám opravdu velký, takže je úplně jedno, jak budou panely k sobě tvarově přidělané. Já jsem navrhl klasické ,,L". Jak jsem již uvedl, prostory mám, ale rád bych se držel těchto rozměrů. Zbytečně velké kolejiště dělat nechci.
Jelikož mám pár el.lokomotiv, bude hlavní trať elektrifikovaná jednokolejka s jedním větším nádražím. Depo jsem naznačil točnou, ale točnu si buď nějak vyrobím a nebo nebude. Kupovat jí rozhodně nebudu. V pravo nahoře jsem udělal jedno menší nádraží, ale o tom nejsem přesvědčen, že je vhodné (měla to být náhrada za skryté nádraží). Z hlavního nádraží povede horským terénem místní trať pro motorovou trakci do šturcového nádraží s nějakou tou vlečkou. Hlavní nádraží bych rád udělal větší, aby byla možnost nějakého posunu.
A teď to podstatné, jelikož předpokládám, že jednou budou mašinky prohánět i moje děti, a já se také rád kochám na průjezd vlaku, nerad bych schoval většinu kolejí do tunelu. Je to asi praktické, ale tak nějak mi pak chybí ten efekt kolejiště. Nechci ale ani vlakodrom, rád bych se vyhnul především takových nevýhod menších kolejišť, kdy trať nadjíždí sama sebe. Plánuji už asi měsíc a už mi jde z toho hlava kolem. Přiznávám, nejsem vůbec originální a neustále se mi zdá nevyužití potenciálu prostoru. Hlavně ta lokálka mi příjde krátká, s tím, že vlak vyjede z nádraží a za pár sekund je nahoře.
Takže Vás prosím o radu, co by se dalo upravit, popř.přehodit nějak panely. Důležité je, aby byl dobrý přístup k hlavnímu nádraží, jsem hračička a tak budu dělat posuny a podobně. Jen snad ještě doplním, že kolejiště není u zdi, takže se dá chodit kolem dokola.
Děkuji moc pánové.
Zdraví Mirek.
P.S.:snad to sem správně vkládám jako obrázek?