Nové kolejiště TT - Mirek

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Nové kolejiště TT - Mirek

Příspěvekod miroussm » stř 17 pro, 2014 6:57 pm

Dobrý večer, ahoj.

před pár lety jsem rozebral kolejiště, které kdysi dělal děda s tím, že ho udělám nově. Jenže pak se stalo mnoho okolností a z plánů sešlo. Nyní ale mám prostor a při zimních víkendových večerech i čas, abych začal budovat. Asi jako každý, i já, řeším plánek nového kolejiště a Vás, zkušené borce prosím o posouzení mého nápadu.

Nejprve se pokusím stručně popsat, co mám s kolejištěm v plánu. Vždy jsem měl dráhu velmi rád a jsem ze železničářské rodiny a proto mě mrzí, že nemám staré mašinky po čem prohánět. Nikdy jsem extra nemodelařil, jen nějaké plastikové stavebnice a papírové modely. Mým cílem není dosáhnout perfektního kolejiště, jako máte někteří zde, na té top úrovni. Chci mít pěkné kolejiště, bez viditelných nesmyslů, spíše decentní s hezkou krajinou, než přeplácané. Nutno říci, že se nejedná o můj hlavní koníček. Mám sbírku kovových modelů aut a ještě dávám do kupy jedno skutečné auto, taže peněz na kolejiště je minimum. Proto si chci a vlastně budu muset vystačit s nápady posbíranými na netu, nějakými vlastními a především věcmi, které už mám nashromážděné a dokupovat jen nezbytnosti. Kolejiště budu mít na půdě na chalupě, jednou možná přemístěné někam do nějakého domku, jestli někdy nějaký bude. Napíši něco, co se Vám všem zaručeně nebude líbít, ale prosím, abyste mě od toho nezrazovali a nepřemlouvali. Mám hromadu zachovalých plechových kolejích, na které vláčky spolehlivě jezdily desítky let. A chystám se je použít, nebudu kupovat flexi koleje, byť jsou vážně super (máme jeden oblouk na testování mašinek, děda se nudí a tak staví mašinky). Znám nevýhody plechových kolejí a znám výhody modelového kolejiva, ale jak říkám, peníze strkám někam jinam a tisíce za koleje nedám a ani je nemám. Tak, nyní asi přestala číst spousta lidí :lol: . Věřím tomu, že při dobré údržbě budou fungovat i plechové koleje, když jse byl malý, byly denně v provozu a fungovaly.

Nyní už k samotnému kolejišti. Jedná se o měřítko TT, kolejiště bude analogové, řízené pomocí panelu. Vymodelovat chci období cca 1980-1990. Předpokládám použití dvou rámů, které již mám a na ně překližku, tak aby se daly rámy od sebe oddělat v případě stěhování. Prostor pro kolejiště mám opravdu velký, takže je úplně jedno, jak budou panely k sobě tvarově přidělané. Já jsem navrhl klasické ,,L". Jak jsem již uvedl, prostory mám, ale rád bych se držel těchto rozměrů. Zbytečně velké kolejiště dělat nechci.

Jelikož mám pár el.lokomotiv, bude hlavní trať elektrifikovaná jednokolejka s jedním větším nádražím. Depo jsem naznačil točnou, ale točnu si buď nějak vyrobím a nebo nebude. Kupovat jí rozhodně nebudu. V pravo nahoře jsem udělal jedno menší nádraží, ale o tom nejsem přesvědčen, že je vhodné (měla to být náhrada za skryté nádraží). Z hlavního nádraží povede horským terénem místní trať pro motorovou trakci do šturcového nádraží s nějakou tou vlečkou. Hlavní nádraží bych rád udělal větší, aby byla možnost nějakého posunu.

A teď to podstatné, jelikož předpokládám, že jednou budou mašinky prohánět i moje děti, a já se také rád kochám na průjezd vlaku, nerad bych schoval většinu kolejí do tunelu. Je to asi praktické, ale tak nějak mi pak chybí ten efekt kolejiště. Nechci ale ani vlakodrom, rád bych se vyhnul především takových nevýhod menších kolejišť, kdy trať nadjíždí sama sebe. Plánuji už asi měsíc a už mi jde z toho hlava kolem. Přiznávám, nejsem vůbec originální a neustále se mi zdá nevyužití potenciálu prostoru. Hlavně ta lokálka mi příjde krátká, s tím, že vlak vyjede z nádraží a za pár sekund je nahoře.

Takže Vás prosím o radu, co by se dalo upravit, popř.přehodit nějak panely. Důležité je, aby byl dobrý přístup k hlavnímu nádraží, jsem hračička a tak budu dělat posuny a podobně. Jen snad ještě doplním, že kolejiště není u zdi, takže se dá chodit kolem dokola.

Děkuji moc pánové.

Zdraví Mirek.

P.S.:snad to sem správně vkládám jako obrázek?
Přílohy
kolejiště.jpg
miroussm
 
Příspěvky: 39
Registrován: stř 24 čer, 2009 9:11 pm
Bydliště: Roztoky u Jilemnice

Re: Nové kolejiště TT - Mirek

Příspěvekod milan ferdián » stř 17 pro, 2014 7:07 pm

Předpokládám,že se jedná ještě o staré kolejivo a výhybky BTTB s původní geometrii kolejiva.R330,R286,EW/114/R286/22°30´ atd.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Nové kolejiště TT - Mirek

Příspěvekod czhunter » stř 17 pro, 2014 7:21 pm

Jak bude kolejiště umístěné v místnosti?

Počítej, že rukou (bezpečně) dosáhneš maximálně 80 cm.


PS: Pokud je peněz na kolejiště málo, radši bych postavil něco mnohem menšího na novém kolejivu, než X metrů čtverečních na starém.
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 559
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Nové kolejiště TT - Mirek

Příspěvekod miroussm » stř 17 pro, 2014 9:42 pm

Ano, koleje jsou staré BTTB. A co se týká umístění kolejiště, nevím přesně jak na to odpovědět. Bude uprostřed podkrovní místnosti, tak jak je obrázek, tak nejdelší horní část bude směrem ku svažující se střeše a levá strana bude směrována ke vchodu do místnosti.
miroussm
 
Příspěvky: 39
Registrován: stř 24 čer, 2009 9:11 pm
Bydliště: Roztoky u Jilemnice

Re: Nové kolejiště TT - Mirek

Příspěvekod milan ferdián » čtv 18 pro, 2014 9:07 am

miroussm píše:Ano, koleje jsou staré BTTB. A co se týká umístění kolejiště, nevím přesně jak na to odpovědět. Bude uprostřed podkrovní místnosti, tak jak je obrázek, tak nejdelší horní část bude směrem ku svažující se střeše a levá strana bude směrována ke vchodu do místnosti.

Jestli je kolejiště přístupné během provozu ze všech stran,tak problém v dosahu nevidím.Zde se přímo nabízí z důvodu přístupu ke kolejiště velmi zajímavé náměty.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Nové kolejiště TT - Mirek

Příspěvekod milancsd » pát 19 pro, 2014 9:01 pm

Také jsem sám sebe přesvedčil , že staré kolejivo bude při dobré udržbě spolehlivé. Je to samozřejmě kravina. Již položené skryté
nádraží jsem musel rozebrat a staré kolejivo vyhodit. Koupil jsem podloží a pruty Tillig , vyjde to cca 130 kč za metr v HO.
Spolehlivost nového kolejiva je super. Tak tohle je moje zkušenost se starým kolejivem.
milancsd
 
Příspěvky: 81
Registrován: čtv 24 pro, 2009 2:53 pm
Bydliště: Beroun

Re: Nové kolejiště TT - Mirek

Příspěvekod miroussm » sob 20 pro, 2014 10:04 pm

Oni ani nejde tolik o kolejivo, to bych třeba finančně i nějak zvládl, ale výhybky jsou opravdu za nekřesťanské peníze.
miroussm
 
Příspěvky: 39
Registrován: stř 24 čer, 2009 9:11 pm
Bydliště: Roztoky u Jilemnice

Re: Nové kolejiště TT - Mirek

Příspěvekod kuTTil » sob 20 pro, 2014 10:56 pm

miroussm píše:Oni ani nejde tolik o kolejivo, to bych třeba finančně i nějak zvládl, ale výhybky jsou opravdu za nekřesťanské peníze.

No i výhybky se dají koupit asi o polovinu levněji aspon doufám , když se koupi stavebnice .Já to taky tak mám a ještě ,když se koupi třeba každý měsíc něco ,tak to není takový velký výdaj až se to všechno sečte ,tak to potom je pěkná částka ,takže rozdělit si nákup na etapy a staré kolejivo nebrat.Do budoucna by určitě byly problémy a potom je víc škody než úžitku
kuTTil
 
Příspěvky: 281
Registrován: ned 10 srp, 2008 11:23 pm
Bydliště: GB

Re: Nové kolejiště TT - Mirek

Příspěvekod Radek Strnad » ned 21 pro, 2014 8:07 am

Nikdy bych na starém kolejivu nestavěl. Je to trvalý zdroj přinejmenším těchto problémů: Špatná vodivost kolejiva jako takového(to, co je na povrchu, je zinková vrstva se sklonem k oxidaci v běžném, neřkuli vlhčím prostředí). Nedostatečná vodivost ve spojkách a sklon ke tvorbě přechodových odporů(lze eliminovat pospájením všeho k sobě). Velký úhel výhybek, který některé typy vozidel prostě nechtějí akceptovat. Staré kolejivo bych prodal a hned bych měl něco málo peněz na nové do začátku. Profilové výhybky, pokud jsou ve stavebnici nejsou zase tak drahé a přestavník lze použít jako podúrovňový i ze starých plechových(pokud to není stará verze s pevným přestavníkem). Jsou borci, co umí vymazlit i plechové kolejivo, ale profil je profil. Věř starému psovi. Vyzkoušel jsem oboje a je to asi jako Trabant a Mercedes.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Nové kolejiště TT - Mirek

Příspěvekod wendycrx » ned 21 pro, 2014 3:11 pm

Bohužel to říkám pořád..pokud nejsou peníze na to základní ( kolejivo ) tak se raději do stavby nepouštět...a když na starém kolejivu,tak opravdu něco malého,jednoduchého co bude tedy téměř zadarmo,komplet to dodělat,pak zjistit že to opravdu neni to pravé ořechové a kolejiště zkusit za rozumné peníze prodat...Stavět takovéhle kolejiště na starých kolejích je hloupost,více vztekání kuli problémům než si užít ježdění...
Nebo prodat staré plechy než začneš stavět,a za utržené penízky také něco postavit,ale již v novém profilu...ale dělat dnes ve starém profilu je velký krok zpět.
wendycrx
 
Příspěvky: 132
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:10 pm

Re: Nové kolejiště TT - Mirek

Příspěvekod miroussm » ned 21 pro, 2014 4:18 pm

A vy myslíte, že staré kolejivo ještě prodám? sám jsem před cca pěti lety koupil za stovku kolejiva více, než sem na tehdejším panelu měl. Včetně několika výhybek.

A co si mám představit pod pojmem ,,podúrovňové" přechodníky?
miroussm
 
Příspěvky: 39
Registrován: stř 24 čer, 2009 9:11 pm
Bydliště: Roztoky u Jilemnice

Re: Nové kolejiště TT - Mirek

Příspěvekod jirmicz » ned 21 pro, 2014 4:27 pm

přestavníky jsou schované pod výhybkou dole. Taky jsem nechtěl investovat "majland" do nového kolejiva, tak jsem koupil jenom pruty profilového kolejiva. plechy z původního jsem odstanil a musel vybrousit ty plastové nesmysly co tam jsou a nalepil vteřinákem profil, nabarvil rezí a výsledek je super. výhybky jsou některé nové profil jinak staré předělané na profil a nehybné. jsou to jenom manipulační koleje (některé vyloučené). vypadá to docela pěkně. a koukám že nebydlíš zase tak daleko... :)
jirmicz
 
Příspěvky: 234
Registrován: pát 09 pro, 2011 9:43 pm
Bydliště: Turnov

Re: Nové kolejiště TT - Mirek

Příspěvekod Radek Strnad » ned 21 pro, 2014 7:47 pm

Staré kolejivo prodat jde. Sice určitě nezbohatneš, ale něco určitě dostaneš. Ještě ke tvému plánku. Zásadní chybu vidím v absenci skrytého nádraží. Pokud jsi hračička, je to nutnost. Nevidím tam niveletu tratí. Logicky pokud je prvotní pohledová strana ta uvnitř L, tak to moc ideálně nevychází. Terén by se měl k opačné straně zvedat a pokud jsou tam dvě tratě, tak ta lokálka vpředu by měla být níž, než hlavní trať na okruhu(jinak by ses jízdou moc nepokochal, neměříš li 200cm a děti by neviděli nic, neb by trať byla za kopcem). Předpokládám totiž, že minimálně zadní strana kolejiště bude končit kulisou(třeba odklopnou, abys měl přístup k opravám atd). Ve stanici nevidím nakládkovou rampu se skladištěm. Jaká epocha to vlastně bude, pokud budeš epochu řešit. Zakončení lokálky bych situoval co nejdál od hlavní stanice a měla by tam být vlečka a nakládková kolej a rampa. Lokálka se vždy stavěla proto, že se tam kromě cestujících předpokládala i přeprava zboží. Ty dvě koleje k depu jsou zbytečné, ale vyloženě špatně to není. V levém zhlaví by se dal namísto dvou jednoduchých výhybek použít angličan a možná bych začal kroutit zhlaví už v zatáčce za použití jedné nebo dvou obloukových výhybek. Snažil bych se posunout stanici co nejvíc doleva a tedy co nejdál od lokálky. Ale pokud chceš hodně posunovat, tak ne zase tolik, aby ti to celé vyšlo do oblouku, kvůli lehkému spojování a rozpojování vozidel. Tak, toto jsou tedy mé subjektivní postřehy.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Nové kolejiště TT - Mirek

Příspěvekod wendycrx » pon 22 pro, 2014 1:47 pm

[quote="miroussm"]A vy myslíte, že staré kolejivo ještě prodám? sám jsem před cca pěti lety koupil za stovku kolejiva více, než sem na tehdejším panelu měl. Včetně několika výhybek.

Popravdě,za 100kč více kolejiva BTTB..no buď od známého který si za 100kč koupil láhvinku průměrného vína,nebo to byly koleje které se kompletně musely zbavit rzi,srovnat apod. ale neumím si představit,že za 100kč se před 5lety daly koupit koleje které se daly použít na kolejiště,to nám tu nevykládejte.Ono se stačí podívat na bazarové věci a snad každý zjistí,že to není tak levné ( jít do starého kolejiva ),a právě proto píši,prodat za rozumné peníze,přidat pár kaček ( ano na celé kolejiště to udělá nějakou tisícovku ) a jít do nového kolejiva a nedělat krok zpět. Pokud ale trváš na takhle velkém kolejišti se starým kolejivem,tak směle do stavby,za rok si třeba sám uvědomíš že to nebyl krok správným směrem,ale to již nejspíše takto veliké kolejiště neprodáš a zůstane ti...
wendycrx
 
Příspěvky: 132
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:10 pm

Re: Nové kolejiště TT - Mirek

Příspěvekod jirkan » pon 22 pro, 2014 5:35 pm

Kdysi se říkalo, že nejsme tak bohatý, abychom si mohli kupovat laciné věci. A to, co tady uvádějí kolegové, je přesná ukázka situace, kdy to přesně platí. Když koupíš špatný vagon nebo lokomotivu, tak v nejhorším zapláčeš, ale jezdíš dál. Pokud takto ušetříš na rámu, trasách, kolejivu a elektroinstalaci, tak jsi dojezdil. Věř, že mnoho z nás si to vyzkoušelo, a jen někteří měli to štěstí, že se rozhodli staré kolejivo vyměnit ještě v době, kdy to bylo relativně snadno řešitelné (viz mé bývalé kolejiště v Nku, kdy jsem asi před dvaceti lety postavil ze starých kolejí skryťák. A štěstí bylo, že jsem začal testovat ještě před tím, než jsem ho překryl dalším patrem, takže výměna šla snadno udělat.) A navíc, pozor na to, že staré TT kolejivo je založeno na poloměru tuším 286 mm. Dnes se vyskytuje celá řada lokomotiv i delších vozů, kde je jako minimum udáváno 310 mm (omlouvám se Téčkařům, pokud jsem ta čísla zkreslil), takže bude třeba pečlivě kontrolovat, co pořídíš.
Pokud je problémem investice do celého balíku kolejí, můžeš se pustit do stavby po částech, např. nádraží v prvním nástřelu mohou být jen symbolická, postupně je můžeš rozšiřovat. Ona ta stavba i tak bude trvat nějaký ten rok, a tak se snad nějaká ta koruna sežene.
Jinak přeji hodně úspěchů při stavbě.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 31 návštevníků