Stránka 1 z 8
Domácí kolejiště 250*125 H0

Napsal:
čtv 16 říj, 2014 4:22 pm
od Láďa
Dobrý den,
mám pár otázek.
Chtěl bych si stavět domácí kolejiště 250*125 H0, první plánky mám skoro hotové.
Tvořil jsem je s vedoucími na modelářském kroužku na Praze Podbabě.
Nyní k plánku.
Plánek je inspirován jedním plánkem od Milana Ferdiána.
Viz přílohy.
Krajinku nemám zcela rozmyšlenou.
Moje prosba je.
Zkritizovat návrh a poprosit o připomínky.
Jsem s pozdravem.
Re: Domácí kolejiště 250*125 H0

Napsal:
čtv 16 říj, 2014 5:51 pm
od jirmicz
Zdravím, ten dvojkolejný tunel se mi nezdá.
Re: Domácí kolejiště 250*125 H0

Napsal:
čtv 16 říj, 2014 5:53 pm
od Láďa
jirmicz píše:Zdravím, ten dvojkolejný tunel se mi nezdá.
Děkuji za připomínku.
Re: Domácí kolejiště 250*125 H0

Napsal:
čtv 16 říj, 2014 6:16 pm
od hank
Nevím sice, jak moc hlavní bude ta hlavní trať, ale jestli je to jen o málo důležitější lokálka než ta odbočující, co ti brání udělat odbočku za tunelem - něco jako Rataje nad Sázavou (v modelové skutečnosti bude odbočka skrytá v tunelu, tj. musíš myslet na to, aby byla přístupná pro ruce...) a naznačit tím, že tunelový portál, kudy se vyjíždí na lokálku, patří k jinému tunelu než k tomu, do kterého se vjíždí z odbočné stanice? A zároveň si ušetříš délku zhlaví v odbočné stanici.
BTW, tvůj prostor na nic jiného než na lokálku v HO asi moc stačit nebude...
Re: Domácí kolejiště 250*125 H0

Napsal:
čtv 16 říj, 2014 6:52 pm
od Láďa
hank píše:Nevím sice, jak moc hlavní bude ta hlavní trať, ale jestli je to jen o málo důležitější lokálka než ta odbočující, co ti brání udělat odbočku za tunelem - něco jako Rataje nad Sázavou (v modelové skutečnosti bude odbočka skrytá v tunelu, tj. musíš myslet na to, aby byla přístupná pro ruce...) a naznačit tím, že tunelový portál, kudy se vyjíždí na lokálku, patří k jinému tunelu než k tomu, do kterého se vjíždí z odbočné stanice? A zároveň si ušetříš délku zhlaví v odbočné stanici. BTW, tvůj prostor na nic jiného než na lokálku v HO asi moc stačit nebude...
Pokud tomu dobře rozumím tak mám odbočku udělat v tunelu.

Re: Domácí kolejiště 250*125 H0

Napsal:
čtv 16 říj, 2014 7:19 pm
od pekl024
Láďa píše:Pokud tomu dobře rozumím tak mám odbočku udělat v tunelu.

Odbočku v tunelu nebo dva samostatné portály jako je to v plánku u Milana F.
Re: Domácí kolejiště 250*125 H0

Napsal:
čtv 16 říj, 2014 7:32 pm
od Láďa
Nějak tak
Re: Domácí kolejiště 250*125 H0

Napsal:
čtv 16 říj, 2014 8:26 pm
od Barbucha
Doufám, že při stavbě to bude přístupné ze všech stran, protože metr je zhruba maximální hloubka kolejiště, která je jednostranně dosažitelná. A to ještě člověk nesmí mít velkou vanu

.
Re: Domácí kolejiště 250*125 H0

Napsal:
pát 17 říj, 2014 7:11 am
od Petr Zatrepalek
Potvrzuju - mám hloubku kolejiště 95cm a při velikosti svého panděra hodně velký problém dosáhnout až dozadu! Naštěstí to mám "jen" ve skrytáku a nad ním další patra řešený jako sundavací segmenty nebo koleje v menší vzdálenosti od okraje. Určitě si přístup ke všem místem na kolejišti dobře promysli - já třeba dojel na to, že to mám ve vitrínách a při vyndavání musím jednotlivé segmenty hodně naklopit aby prošly skrz 25mm rám vitrín - a to znamená před tím sundat všechny stromky, domečky etc co by se mohlo během vyndavání poškodit!
Co mi na tvém plánku schází je nějaké nákladiště v dolní stanici - promin, ten Milanův plánek prostě vypadá reálněji. Taky si prověř jak jsi na tom přesunutí odbočky do tunelu se stoupáním - hodně jsi si tím zkrátil tu odbočující trat - hodnota 3,5% a víc je velký zápřah na mašiny, mašiny bez bandáží ti ani nevytáhnou nahoru vlak s pár vagony (týká se vagonů od starého pika bez kinematik apod, takže musíš dát lepší ložiska a nová kola na takovýhle vagony!), po mašinách s bandážemi musíš zas hodně často čistit koleje (jak se k těm koejím v tunelu dostaneš?) a taky soupravy už mají na tak malým oblouku na tak velkým stoupání tendenci se častěji rozpojovat (mám 3,6% ve spirále R422mm a když se to rozpojí, vagon pak jede docela slušnou rychlostí dolů a zaručeně někde vykolejí! Takže pamatuj i na zábrany proti pádu na zem...).
Jakou máš výšku mezi patry? Z tvého plánku usuzuji že tam máš ppně Peco 100 kolejivo - jaký přestavníky použiješ na horní stanici a v tunelu? Ty PECO elektromagnetický jsou sice spolehlivý, ale hodně vysoký a s velkým proudovým odběrem. Elektromagnetický nízký od Peca nebo příp. Pika zas relativně nespolehlivý (mě po několika měsících nefungovaly dva ze čtyř - zůstavály v mezipoloze - takže jsem dal přednost těm "starejm" osvědčenejm Peco s velkým magnetem pro skryták a motorickejm s přepínáním srdcovky od Conrada pod viditelnou část tratě, tyhle Conradi ale taky nejsou co do rozměru malý, natož třeba Źelvy nebo upravený serva). Ty máš tři výhybky přímo nad spodní tratí, takže asi budeš muset při spodní montáži přestavníku dát přestavník hodně bokem a použít samodomo táhlo z drátu mezi přestavníkem a vekslí... Jak budeš mít řešený osvětlení (lampy) v horní stanici, co semafory? Některý výrobci čsd lamp a semaforů nemají vyndavatelný patice u stožáru lampy či semaforu, tzn jsou k tomu "natvrdo" připájený dráty a abys lampu mohl v případě potřeby vyndat, musíš dát pod kolejiště svorkovnici ke který dráty od lampy/semaforu zapojíš a lampa/semafor je "jen" zasunutá v díře - jak se k tomu všemu včetně drátů u horní stanice dostaneš?
Další věc je trakce - pokud i když nerealisticky, ale přece jen podlehneš kouzlu prohnat po kolejišti delší páru (Němka třeba) či elektriku, tak si předem vyzkoušel že ti dlouhá pára na tak malých poloměrech nevykolejí (mě na peco veksli 244 a následným oblouku sem tam vyběhne přední běhoun u BR01.5 a ten pak na další výhybce vykolejí celou mašinu - takže ve skrytáku fakt paráda... Němku si budu muset někde pučit, svoje patinovaný jsem bohužel už dávno prodal a kupovat na blind novou raděj nebudu). U elektrický mašiny musíš mít dole pantograf nebo ho fixovat tenkým vlascem v poloze kdy neškobrjne o dráty nebo přestavníky co trčí "ze stropu" tunelu...
Takže tak...
Re: Domácí kolejiště 250*125 H0

Napsal:
pát 17 říj, 2014 10:14 am
od jirkan
1) Již zde bylo řečeno, že ta dolní stanice je trochu chudá, nějaká ta manipulační kolej navíc by neškodila (skladiště, možná nějaká volná skládka a pod).
2) Nezdá se mi ta horní stanice. Je sice jasná snaha o dlouhé koleje, ale zvážil bych zejména možnost rozpojování a ev. i spojování souprav. V oblouku to bude dost komplikované, protože spřáhla obecně, a ta krátká zejména, nemají oblouky v lásce. Taky ta dlouhá kusá kolej se mi nezdá zrovna šťastná. Záleží i na tom, jak hustý bude provoz, možná by bylo lépe doplnit kolejovou spojku. Taky záleží na zamýšlené epoše.
3) pro zpestření provozu bych zařadil nějakou tu vlečku, jak do horní stanice, tak i na širou trať (jako v původním plánu). To ale záleží zejména na tom, jestli jsi zejména "jezdič", nebo jestli taky rád posunuješ. A pak i zde je potřeba pamatovat na rozpojování i spojování vozů.
Re: Domácí kolejiště 250*125 H0

Napsal:
pát 17 říj, 2014 10:17 am
od jirkan
A ještě jedna poznámka - kde a jak budeš obracet vlaky, co přijedou zpět z horní koncové stanice?
Re: Domácí kolejiště 250*125 H0

Napsal:
pát 17 říj, 2014 12:50 pm
od Radek Strnad
Mě se to nezdá jako celek. Velkoryse dlouhé staniční koleje, přitom na kolejiště v mastodontím měřítku nic moc prostor(fakt jen ta lokálka, jak píše jeden z kolegů). Téměř úplná absence vleček nebo míst nakládky či manipul. kolejí. Snad jen na prohánění ucelených vlaků. Musí to být nutně v H0????? Samozřejmě je to můj subjektivní názor, ale já bych to zkusil přeplánovat do takové formy kolejiště, u které se nebudeš při provozu za hodinu nudit, protože už žádnou zajímavou dopravní situaci nevymyslíš.
Re: Domácí kolejiště 250*125 H0

Napsal:
pát 17 říj, 2014 1:19 pm
od Láďa
Barbucha píše:Doufám, že při stavbě to bude přístupné ze všech stran, protože metr je zhruba maximální hloubka kolejiště, která je jednostranně dosažitelná. A to ještě člověk nesmí mít velkou vanu

.
To mám

Re: Domácí kolejiště 250*125 H0

Napsal:
pát 17 říj, 2014 2:08 pm
od Barbucha
Vanu nebo přístup

?
Hlavně aby byl i po stavbě, protože já mám metr a měl jsem co dělat v rozích, abych to nějak dopatlal. Pro vozidlo se ještě natáhnu, ale jsem rád, že jsem nešel na původně plánovaných 110 cm. To nevím, jak bych řešil. Stejně tak přístup do skryťáku, mám ho na hloubku půl metru a 12 cm světlou výšku a je to hodně na krev se tam dostávat.
Re: Domácí kolejiště 250*125 H0

Napsal:
pát 17 říj, 2014 2:16 pm
od Láďa
Přístup bude v pohodě měřil jsem to dosáhnu 85 cm takže to bude jen tak tak.
Zkouším vymyslet lepší plán.