Stránka 1 z 2

spirálové smyčky

PříspěvekNapsal: stř 02 led, 2008 10:02 am
od TomBart
Nemáte někdo nějakou pomůcku pro plánování spirálových smyček. Stoupání, poloměr, výška jednotlivých pater atd....v HO. Pokud to tu už proběho, tak se omlouvám ale číst vše je na hoodně dlouho.

Re: spirálové smyčky

PříspěvekNapsal: stř 02 led, 2008 10:15 am
od Zdenek Valter
TomBart píše:Nemáte někdo nějakou pomůcku pro plánování spirálových smyček. Stoupání, poloměr, výška jednotlivých pater atd....v HO. Pokud to tu už proběho, tak se omlouvám ale číst vše je na hoodně dlouho.


TZV "Helix" [alespoň snad takhle nějak se to jmenuje v SW pro plánování kolejiště] tu snad ještě zmiňován nebyl. :(

Re: spirálové smyčky

PříspěvekNapsal: stř 02 led, 2008 10:19 am
od Zdenek Valter
Zdenek Valter píše:
TomBart píše:Nemáte někdo nějakou pomůcku pro plánování spirálových smyček. Stoupání, poloměr, výška jednotlivých pater atd....v HO. Pokud to tu už proběho, tak se omlouvám ale číst vše je na hoodně dlouho.


TZV "Helix" [alespoň snad takhle nějak se to jmenuje v SW pro plánování kolejiště] tu snad ještě zmiňován nebyl. :(


Tedy podle toho, že je doporučeno max stoupání 3 cm na metr a že patro musí být minimálně 8 + 1cm[nosník] pak mi z toho vychází nejmenší průměr metr [Pí x D] :wink:

PříspěvekNapsal: stř 02 led, 2008 11:19 am
od stefanelmont
XtrkCad umí Helix používat - má pro něj zvláštní příkaz ( tlačítko ), čeká ale na zadání parametrů na poloměr oblouku , výšku patra a počet pater . Myslím ale , že smysluplnost zadaných parametrů program nesleduje .

Jirka Š

PříspěvekNapsal: stř 02 led, 2008 11:29 am
od TomBart
myslel jsem, jestli s tím němá někdo zkušenosti. Stoupání bych asi nechtěl překročit 2,5 cm na metr, hlavně když je to ve stoupání. Délky souprav by neměly překročit 3m a tak to s tím stoupání nesmím přehánět. Kolejivo by bylo asi lepší skládat z jednotlivých oblouků. Flexi si vůbec netroufám.

PříspěvekNapsal: stř 02 led, 2008 10:23 pm
od Zdenek Valter
TomBart píše:myslel jsem, jestli s tím němá někdo zkušenosti. Stoupání bych asi nechtěl překročit 2,5 cm na metr, hlavně když je to ve stoupání. Délky souprav by neměly překročit 3m a tak to s tím stoupání nesmím přehánět. Kolejivo by bylo asi lepší skládat z jednotlivých oblouků. Flexi si vůbec netroufám.


Toť otázka u Tilliga Elite bych ti uměl poradit kup si podloží požadovaného oblouku a zavlékni metrový prut kolejnice.
ROCO je na oblouky dost tvrdé a tam se zavléct či vyvléct prut nedá. :(

PříspěvekNapsal: čtv 03 led, 2008 7:45 am
od Myšpulín
To TomBart: Já bych se flexi nebál. Fakt je, že je roco opravdu tvrdé (na rozdíl třeba od Tilliga code 100), ale pokud si uděláš šablonu, jde to celkem dobře. Doporučuji však po přilepení od konce asi 5 cm odříznout (ten konec se prostě ani podle šablony správně nenatvaruje).

PříspěvekNapsal: čtv 03 led, 2008 10:32 am
od juroH0
Zdenek Valter píše:
TomBart píše:myslel jsem, jestli s tím němá někdo zkušenosti. Stoupání bych asi nechtěl překročit 2,5 cm na metr, hlavně když je to ve stoupání. Délky souprav by neměly překročit 3m a tak to s tím stoupání nesmím přehánět. Kolejivo by bylo asi lepší skládat z jednotlivých oblouků. Flexi si vůbec netroufám.


Toť otázka u Tilliga Elite bych ti uměl poradit kup si podloží požadovaného oblouku a zavlékni metrový prut kolejnice.
ROCO je na oblouky dost tvrdé a tam se zavléct či vyvléct prut nedá. :(


jj roco flexi su tvrde ale zato drzia tvar... :D

PříspěvekNapsal: sob 05 led, 2008 8:15 pm
od paku9999
Nasiel som jednu stranku, kde sa venuju okrem kolajisk aj spiralam. Su tam aj nejake parametre.
http://www.modellbau-menninghaus.de

PříspěvekNapsal: sob 05 led, 2008 9:03 pm
od kvasha
paku9999 píše:Nasiel som jednu stranku, kde sa venuju okrem kolajisk aj spiralam. Su tam aj nejake parametre.
http://www.modellbau-menninghaus.de


hmmm to je dobré, to taky využiju, díky.

PříspěvekNapsal: stř 09 led, 2008 6:55 am
od TomBart
paku9999 píše:Nasiel som jednu stranku, kde sa venuju okrem kolajisk aj spiralam. Su tam aj nejake parametre.
http://www.modellbau-menninghaus.de


to je přesně ono... dik

o metráži ještě zauvažuji. nejspíš pruty a podloží podle poloměrů.

koleje pro helix

PříspěvekNapsal: čtv 10 led, 2008 4:51 am
od michal_n_cz
TomBart píše:myslel jsem, jestli s tím němá někdo zkušenosti. Stoupání bych asi nechtěl překročit 2,5 cm na metr, hlavně když je to ve stoupání. Délky souprav by neměly překročit 3m a tak to s tím stoupání nesmím přehánět. Kolejivo by bylo asi lepší skládat z jednotlivých oblouků. Flexi si vůbec netroufám.


Zdravim Tome, koleje jak napsal Zdeněk - nastrkat profily do hotových podlozi - toto podporuje ale jen Tillig. Z jednotlivých kusú tam bude mnoho spojů, což může být časem problém elektricky a zárověň je to výrazně větší hluk, když tak dlouhý vlak projíždí přes tolik spojů. Při tom stoupání se na těch mnoha spojích budou pravděpodobně více opotřebovávat bandáže lokomotiv. Flexi se většinou vrací a je potřeba je předzohýbat aby samy o sobě alespoň trochu držely nějaký radius - typicky třeba Tillig. Předpokládám, že toto bude ve skryté části v tunelu takže nevadí třeba Code100, pak existuji Flexi od Roco dva druhy. Ty jedny jdou dosti ztuha a pracně ohýbat, zohneš třeba R440 a super drží to tvar, prakticky jako když použiješ hotový oblouk. Já je jsem to za tímto účelem pořídil za 60,-Kč/ks, když vyprodávali starší hnědé provedení 58200 takže to bylo i zasuper cenu, teďka už se dají sehnat asi jen černé 42200. Stoupání lze snadno realizovat pomocí závitových tyčí, lze to okoukat např. zde:
http://www.mschroeder.info/Modellbahn/NL/index.html

Michal N.

Re: spirálové smyčky

PříspěvekNapsal: pát 11 led, 2008 12:39 am
od Jivatc
TomBart píše:Nemáte někdo nějakou pomůcku pro plánování spirálových smyček. Stoupání, poloměr, výška jednotlivých pater atd....v HO. Pokud to tu už proběho, tak se omlouvám ale číst vše je na hoodně dlouho.




http://www.noch.com/de/produktkatalog/l ... ktdaten=10

PříspěvekNapsal: pát 11 led, 2008 7:43 am
od TomBart
závitové tyče zcela určitě ano. To mi přijde jako perfektní řešení. Ty tvrdé ROCO jsme doma používal při přestavbě. Jediný problém vidím v tom, aby oblouk byl opravdu přesný. Ideální asi šablony. Ještě to promyslím a až se začne rýsovat stavba, tak se rozhodně. Přemýšlel jsem o tom, že by to asi chtělo i vrchní vedení pro případnou elektrizaci. Ikdyž ji neuvažuju, ale co kdyby jednou. To bych asi řešil napájením možná svářecího drátu na hlavy vrutů.

ohybani flexi a trojeje v helixech

PříspěvekNapsal: pát 11 led, 2008 4:02 pm
od michal_n_cz
TomBart píše:závitové tyče zcela určitě ano. To mi přijde jako perfektní řešení. Ty tvrdé ROCO jsme doma používal při přestavbě. Jediný problém vidím v tom, aby oblouk byl opravdu přesný. Ideální asi šablony. Ještě to promyslím a až se začne rýsovat stavba, tak se rozhodně. Přemýšlel jsem o tom, že by to asi chtělo i vrchní vedení pro případnou elektrizaci. Ikdyž ji neuvažuju, ale co kdyby jednou. To bych asi řešil napájením možná svářecího drátu na hlavy vrutů.


Ano podle šablony je to vhodné. Zaujalo mne řešení uchycení trolejí (link už někdo výše posílal) tady:
http://www.modellbau-menninghaus.de/men ... leiswendel

Já jsem uvažoval o řešení, jak to doporučuje Sommerfeldt v manuálu - t.j. troleje jsou jen na viditelné části a kousek do tunelu, ve kterém je takový náběh pod úhlem max. 10°. Vozidla pak jezdí v tunelu s pantografy úplně nahoře. Toto ovšem vyžaduje větší prostor nad kolejí, ale zase to šetří lyžiny pantografů. Zároveň je problém, že některá vozidla mají pantografy dosti chatrné nebo málo odolné ližiny a to nabíhání na tu trolej by mohlo způsobovat kolize nebo poškození pantografu.

Co se týká svářecího drátu, tak je to laciné řešení, ale dráty tam kde to není vidět, bych preferoval z nějakého materiálu, který je "měkčí než nateriál lyžin sběračů. Třeba z měděného elektoinstačního drátu prumeru 1,5- 2 mm. bude se to i lépe pájet a tvarovat.

Michal N.