Stránka 1 z 7

Dobronín – Polná / H0

PříspěvekNapsal: ned 04 kvě, 2014 12:25 pm
od sidlo
EDIT : přesunuto a upraveno moderátorem z jiného vlákna

Zdravím,
Motivy pro stavbu kolejiště mám stejné jako všichni ostatní, proto to nebudu rozebírat.
Dávám ke kritické diskusi vlastní námět. Děkuji za připomínky.

Nejsevernější a nejjižnější kolej mířící k západu vedou do skrytého nádraží. Ostatní konce kolejí jsou ukončené koleje.

Obrázek

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

PříspěvekNapsal: ned 04 kvě, 2014 7:16 pm
od chameleon
Máš to hezký, skromný :wink:
Něco málo bych k tomu přeci jenom měl:
*zhlaví odbočné stanice: na pravém zhlaví bych ještě za tou kolejovou spojkou ze 2 obloukových výhybek bych se ještě pokusil jednu - dvě výhybky vyměnit z klasických na obloukové, jestli to půjde, zhlaví bude vypadat celistvěji v oblouku a mohly by se prodloužit koleje. Též na levém zhlaví může být první výhybka oblouková.

*koncová stanice: angličan mi tam přijde zbytečný luxus, jestli ho na kolejišti chceš mít, tak raději bych ho dal do pravého zhlaví odbočné stanice - tam se bude víc hodit

*spirály: dost nepřirozeně vypadají viditelné tratě - je evidentní, že pod povrchem jezdí vlak po spirálách. Takže jednoduše u jižního tunelu bych portál vedoucí ze SN posunul aspoň o 90°. A jak vede ta lokálka z odbočné stanice, tak bych ji navedl do spirály opačným směrem - tj. jako že trať vede na sever, objede pár kopců a vrací se ze severu na jih do koncové stanice :wink:

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

PříspěvekNapsal: ned 04 kvě, 2014 7:17 pm
od mlha
Podle mě máš krátké koleje ve stanici,prodloužil bych levé zhlaví až do oblouku

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

PříspěvekNapsal: ned 04 kvě, 2014 7:29 pm
od Barbucha
mlha píše:Podle mě máš krátké koleje ve stanici,prodloužil bych levé zhlaví až do oblouku


To je fakt, odhadem má staniční kolej kolem 1.5 metru a aspoň 2 metry jsou potřeba na pětivozovou soupravu, což není nic moc dlouhýho. Když je místo, tak bych to tahal, kam to jde. Já nakonec musel narvat do zhlaví třícestnou výhybku (v DDR je používali častěji), abych ho trochu zkrátil. Pietně ji pak zakreju stavědlem, aby tolik nemlátila do očí. Ale bojuju o každý centimetr, když mám tak málo místa. Vypadá to pak hloupě, když ve stanici zastaví osobák a je po námezníky.

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

PříspěvekNapsal: ned 04 kvě, 2014 7:31 pm
od milan ferdián
Já vidím problém ve výběru kolejiva.Mám pocit,že je to buď PIKO nebo ROCO dle pseudoobloukových výhybek.

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

PříspěvekNapsal: ned 04 kvě, 2014 7:54 pm
od radekkrupka
Mě se moc nelíbí koncová stanice. Vlastně je tam spousta kusých kolejí a jen jediná možnost pro objetí soupravy. Až budeš v takové stanici šibovat, tak se z toho zblázníš. A tolik kusých kolejí (vleček) asi těžko obsloužíš.

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

PříspěvekNapsal: ned 04 kvě, 2014 8:17 pm
od sidlo
Děkuji za komentáře.
  • Ano, staniční kolej má asi 1,5 m. Staniční kolej 2 m na kolejišti 4 m je podle mě moc. Už takhle je tam málo volné trati.
  • Ano je to kreslené s kolejivem PIKO. Momentálně se to snažím překreslit na kolejivo Tillig.
  • Prodloužení stanice pomocí obloukových, křížových a třícestných výhybek je možné (a hojně používané) -- ale kolik takových řešení ve skutečné železnici opravdu existuje.
  • Koncová stanice by opravdu chtěla nějaké výhybky navíc. Angličana jsem nechtěl, ale prodlužoval jsem si staniční kolej.
  • Připomínka ke spirálám je zřejmě důležitá, ale z popisu jsem ji nepochopil.

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

PříspěvekNapsal: ned 04 kvě, 2014 8:33 pm
od Barbucha
sidlo píše:
  • Ano, staniční kolej má asi 1,5 m. Staniční kolej 2 m na kolejišti 4 m je podle mě moc. Už takhle je tam málo volné trati.

Pokud to bude vyladěné do vedlejší trati, tak to nějak půjde, ale na rychlík to nebude, Y má 31 cm.
sidlo píše:
  • Připomínka ke spirálám je zřejmě důležitá, ale z popisu jsem ji nepochopil.

Autor měl zřejmě na mysli, aby ta spirála nebyla vidět, byla skrytá v tunelu. Jediné <živé> spirály jsem viděl ve Švýcarsku.

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

PříspěvekNapsal: ned 04 kvě, 2014 9:31 pm
od KaRei
sidlo píše:Připomínka ke spirálám je zřejmě důležitá, ale z popisu jsem ji nepochopil.

Chameleon to tuším myslel nějak takhle:
- horní spirála: otočit směr z levotočivé na pravotočivou
- spodní spirála: trochu ji skrýt do tunelu

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

PříspěvekNapsal: pon 05 kvě, 2014 6:27 am
od miroslav lengyel
Ahoj,odbočnou stanici bych určitě prodloužil směrem doleva a vrazil tam ty obloukové veksle.Koncovou stanici bych klidně nechal jak je,dle mého názoru skýtá nádherné možnosti k posunu.Pochopitelně záleží jakou vozbu budeš provozovat,ale dá rozum,že pokud výpravčí očekává příjezd osobáku,tak si před tím do stanice nenatáhne mannipulák. :D

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

PříspěvekNapsal: pon 05 kvě, 2014 6:31 am
od milan ferdián
Toto kolejiště se hodně podobá tématu "Doupovské dráhy" od kolegy vmuchy. :wink:

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

PříspěvekNapsal: pon 05 kvě, 2014 10:44 am
od czhunter
Mně ta koncová stanice přijde v pohodě, angličana se jde zbavit tak, že ho vyměníš za dvě jednoduché výhybky (vznikne tam vlastně přesně to, co je ve stanici "hlavní", užitná délka kolejí se tím nezkrátí - jen té jedné kusé).
Tu bych určitě prodloužil, a pokud je to možné, zvětšil i počet kusých kolejí na ní (často jich bývá na kolejištích hodně, tady mi přijde, že jich je málo). Třeba s malou výtopnout, nebo vlečkou.

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

PříspěvekNapsal: pon 05 kvě, 2014 1:19 pm
od Michal Šuhajda
V příloze jsem doplnil řešení se spirálou o prodloužení odbočné stanice bez použití obl. výhybek. Dál jsem se snažil o co největší kus širé tratě, tak aby to nevypadalo, že nadjíždí sama. sebe. Možná by čistě z estetického hlediska stálo za pokus odbočnou stanici velice mírně pootočit aby nebyla rovnoběžně s okrajem (levé zhlaví posunout o 5-10 cm od kraje).

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

PříspěvekNapsal: pon 05 kvě, 2014 6:34 pm
od sidlo
Děkuji za podnětné komentáře.

Zkušebně jsem si udělal porovnání přímých a obloukových výhybek v západním zhlaví odbočné stanice. Byl jsem překvapen výsledkem. Je to sestaveno z kolejiva Tillig Elite. Obloukové koleje jsou použity R 41 543 mm, výhybky EW 1 15°, IBW 29°/17° 543/934 mm a IBW 32,7°/20,7° 484/778 mm.
Měřeno od konce 1. koleje má řešení z rovných kolejí do vrcholu oblouku 100 cm a řešení z obloukových výhybek 63 cm. Takový rozdíl jsem nečekal.
Rovné výhybky mají na staniční koleje úhel odbočení 15°. Obloukové výhybky mají úhel 12° a bude dál námezník.
Pro rovné výhybky jede 1. kolej po výhybkách pouze v přímé. U obloukových výhybek jede 1. kolej po poloměru 543 mm. Odjez z 1. koleje bude návěstit volno do poloměru 543 mm a ze 4. koleje 40 km/h do poloměru 778 mm což je nelogičnost.

Obloukové zhlaví má svá pro i proti.

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

PříspěvekNapsal: pon 05 kvě, 2014 6:50 pm
od lajblt
Na to se dá jednoduše odpovědět dvěma způsoby:

1) všechny poloměry shodné s traťovým či větší mohou být pojížděny "rychlostí traťovou s místním omezením", zde např. 50 km/h a tomu budou odpovídat návěsti, tj. "Volno", pokud jedu 50 km/h na R778 a R543, "40 km/h a volno", pokud jedu z poloměru R484. "Volno" nemusí být jen na hlavní koleji.
2) hlavní kolej se přesune na kolej s největším poloměrem, ve stanici nastane odsun osy
3) hlavní kolej se přesune na kolej s největším poloměrem, upraví se i druhé zhlaví

Žádný neřešitelný problém.