Stránka 1 z 2

Domácí kolejiště HO v místnosti 7 x 4,5 m.

PříspěvekNapsal: pát 02 kvě, 2014 6:05 pm
od MIKO-VLAKY
Zdravím všechny přítomné železniční fandy!
Jsem zde nový a jako všichni na DF jsem celoživotním blázínkem do mašinek.
Své čtvrté kolejiště jsem začal stavět v roce 2008 po 35-leté odmlce.
Dnes už vím, že na tomto vláknu se prezentují kolejiště od samého počátku stavby, takže z hlediska logiky provozu, dispozice, uspořádání a řízení se zde nechá spousta věcí vydiskutovat a učesat, zvláště za odborné supervize Milana Ferdiána, nápadů a rad Houmra, Fuldy, Mnitky a dalších a dalších.
Jenže tuto možnost jsem objevil až ve chvíli, kdy byly segmenty již vyrobeny, trasování položeno a převážná část kolejí – a zejména zhlaví - přilepena. A věřte, že dost nerad bourám…
I přesto, jestli to pro vás je v této fázi rozpracovanosti ještě zajímavé, budu rád za kvalifikované připomínky.

Všechno dělám sám, protože mám jenom samé velké holky a vnouček je teprve 2,5 letý…
Dnes – po necelých 5-ti letech stavby- už jezdím na celé trati, krajinkuji a vymýšlím elektrické fígle.
Přihlášení do tohoto DF jsem si věnoval k šedesátinám a zároveň zprovoznil svůj web, kde jsou zatím základní informace (abych tady neucpával úložiště).

Milan Kovářík
www.miko-vlaky.cz

Re: Domácí kolejiště HO v místnosti 7 x 4,5 m.

PříspěvekNapsal: pát 02 kvě, 2014 6:12 pm
od E27
:wink:
Výborne. Je to veľmi pekné. Môj roztrasený modelársky palec hore a klobúk dole. :mrgreen:

Re: Domácí kolejiště HO v místnosti 7 x 4,5 m.

PříspěvekNapsal: pát 02 kvě, 2014 9:40 pm
od MIKO-VLAKY
Ďakujem, E27!
Pochvala poteší.
A pozdravujem Prešporok.

Re: Domácí kolejiště HO v místnosti 7 x 4,5 m.

PříspěvekNapsal: sob 03 kvě, 2014 5:24 am
od hank61
Velice zajímavé kolejiště a moc hezky popsaný web, ve kterém se při jeho čtení patrně dost z nás najde. Beru to alespoň podle sebe. H

Re: Domácí kolejiště HO v místnosti 7 x 4,5 m.

PříspěvekNapsal: sob 03 kvě, 2014 7:47 pm
od Martin Justiz
teda klobouk dolu, mooc se mi to líbí

Re: Domácí kolejiště HO v místnosti 7 x 4,5 m.

PříspěvekNapsal: ned 04 kvě, 2014 9:24 am
od milan ferdián
Zdravím tě jmenovče.Web máš fakt dobrej :wink: .Jde vidět,že buduješ v rámci svých možnosti.Z mé strany to bude chtít hlubší analýzu.Já se nějak ztrácím v těch barevných čárách,byť se snažím je srovnávat s tvými fotkami.První můj poznatek,především nech plavat zatím krajinu.Důležité je mít položené kolejivo a funkčně odzkoušenou elektroinstalaci.Dokud to nebudeš mít,tak při odstraňování chyb,budeš bourat hotovou krajinu. :wink:

Re: Domácí kolejiště HO v místnosti 7 x 4,5 m.

PříspěvekNapsal: stř 07 kvě, 2014 11:48 am
od MIKO-VLAKY
Děkuji všem za první reakce.
Pro M.Ferdiána:
Také Tě zdravím, jmenovče!
V těch barevných čarách se lze lépe orientovat ve výkresu formátu pdf při větším zvětšení. Jsem stavař, takže mám asi jiné grafické vidění, než vy všichni zkušení dopraváci. Ten plánek na webu je znázornění všech vrstev, tedy viditelných i neviditelných částí, a zároveň jsem chtěl odlišit okruh jednokolejky od dvoukolejky, které se potkávají na hlavním nádraží N1 (zatím bezejmenné).
Dvoukolejka: - ve viditelných částech - tlustá plná červená a černá.
- v tunelech - tenká čárkovaná červená a černá.
- SN na dvoukolejce - tenká čárkovaná modrá.
Jednokolejka: - ve viditelných částech - tlustá plná zelená.
- v tunelech - tenká čárkovaná zelená.
V širé trati jsou koleje položeny téměř všechny a provedeny jsou i jízdní zkoušky na nich. Tady asi není už co řešit. Toto vlákno DF s jeho úžasnými přispěvateli jsem objevil až později. Bourat se tedy bude pouze, pokud se prokáží nějaké závažné kiksy v nádražích, zhlaví apod. Sleduji třeba diskuze o vekslích, jejich geometrii, poloměrech, pseudovýhybkách atd. Tohle já vůbec neřešil. Jednoduše jsem pořídil PECO výhybky největších poloměrů a všechno mezi nimi jsou flexi koleje.
Posloupnost stavby je jasná - naprosto s Tebou souhlasím: položení kolejí, geometrie, odzkoušení, jízdní zkouška, odzkoušení, elektroinstalace, znovu odzkoušení, pak teprve krajina. Jenže kdo má pořád poslouchat ty kámoše neželezničáře a vnoučata, kteří stále kladou otázku: "Kdy už budeš mít ty mašinky?" Oni nevědí, že tohle nekončí nikdy!...Proto si odskakuji od EI ke krajině v částech, kde nepředpokládám nějakou zásadní změnu, abych návštěvě mohl ukázat nějaký provoz, nový lesík, nebo panáčky v parku. A taková občasná změna v práci také není na škodu...
Pokud tedy někdo objeví nějakou neodpustitelnou chybu, budu rád za rady a pokusím se udělat nápravu.
Díky a mějte se všichni fajn!
Milan K.

Re: Domácí kolejiště HO v místnosti 7 x 4,5 m.

PříspěvekNapsal: pon 02 úno, 2015 9:10 pm
od MIKO-VLAKY
Kluci!
Mně se tak ulevilo!
Tady na DF ve vlákně: /Podklady ke stavbě/Železniční mosty/ 14.1.2015/ se objevily tyto snímky vzájemně se křížících mostů někde u Trutnova a v Ústí n./L. (od greenery):
Obrázek
To, co se zde trefně označuje za vlakodrom, někde v realitě skutečně existuje! A pak jsem ještě objevil komentář našeho digitálního gurua (Lokopina) k jeho vlastnímu návrhu kolejiště, kde se jakési částečné vlakodromové řešení ve vztahu k maximálnímu využití TC na složitějím kolejišti obhajuje.
V rozhodující ploše svého kolejiště stavím tak, že to sice není model nějaké skutečné události v našem světě, ale aby se to po vynásobení x 87 alespoň částečně blížilo možné realitě.
Ovšem neodpustil jsem si v jednom sektoru takový malý vlakodromíček vytvořit... Jsem přesvědčen, že mě ortodoxní modeláři skutečného světa a života na železnici pokárají,
a proto jsem tento svůj fantaskní kouteček doposud tak trochu tajil. Ale zároveň si myslím, že taková neobvyklá (a ve skutečnosti pravděpodobně nereálná) křížení jsou pro nezávislého pozorovatele atraktivní.
Já si při ježdění sním a pozoruji vlaky v krajině častěji, něž v případě sofistikovaného šíbování vagonů v seřaďovacím nádraží.
Taková krkolomná zákoutí ve skalnatém terénu a v soustavě opěrných zdí, kde se trasy vlaků křižují ve dvou i třech výškových úrovních, mi připomínají filmové verze verneovek
od pana Karla Zemana (neplést s...).
Vím, že to ve skutečnosti takhle může existovat jen výjimečně, nebo spíše vůbec ne, ale chci si především hrát...

Přikládám foto svého rozpracovaného, vlakodromového, funkčního diorámatu, který jsem potají implementoval do celkového kolejiště:
Obrázek

Re: Domácí kolejiště HO v místnosti 7 x 4,5 m.

PříspěvekNapsal: pon 02 úno, 2015 9:30 pm
od VojtikJ
MIKO-VLAKY: nevím.. nemám nic proti, vždyť na Pražským semeringu je to samé bych řekl dole trať Smíchov-Rudná a dvakrát to kříží přes mosty trať Smíchov-Hostivice. viz zde: tak že ve zmenšeném to je v pohodě :)
hlavně že na tom místě vznikají pěkný fotky ;-) co víc si přát, ne?

Re: Domácí kolejiště HO v místnosti 7 x 4,5 m.

PříspěvekNapsal: pon 02 úno, 2015 11:17 pm
od MIKO-VLAKY
Však ano, děláme to přeci všichni pro svoji radost.
Toto je zde dost často diskutované téma a mně zajímá názor společenství DF.
Díky za ten Tvůj.

Re: Domácí kolejiště HO v místnosti 7 x 4,5 m.

PříspěvekNapsal: úte 03 úno, 2015 8:23 am
od Michal Šuhajda
Když někdo postaví mohutný násep, kde nastoupá z tratí, udělá most přes jiné koleje a pak trať zase klesá je to vlakodrom, když má krajinu upravenou, že pro podobné stavby je viditelný důvod (jedna trať vede údolím potoka a druhá ji křižuje, protože je vedená například v úbočí kopce), je to v pořádku.

Tato křížení jsou hrozně fotogenická, ale každé má své odůvodnění.
Těch, která jsou ve volné krajině moc není, spíš se najdou v blízkosti větších železničních uzlů. Většinou vznikly ve chvíli, kdy byly stavěny dvě trati nezávisle na sobě. Každou stavěla jiná společnost a tyhle dvě společnosti spolu moc nekomunikovali. Typickým příkladem je severočeská transverzálka. Její vlastník - společnost ATE (ÚTD) se nedomluvila na křížení s ÖNWB, tak vzniknul nadjezd u mostu přes Labe a spojovací kolej do Žalhostic, s LGWA v Úštěku, s BNB - tak vzniknul nadjezd v Č. Lípě a druhé nádraží Č. Lípa město kousek od "hlavního" , a v Liberci, kvůli nedohodě se SNDVB též nadjezd nad tratí do Turnova, a nádrží ÚTD a Růžodol. Jak to bylo v Lovosicích si nepamatuju, musím se podívat do knih. Nicméně zbytky stanice a výtopna ATE stojí dodnes.
Podobných příkladů je spousta. I když pomalu mizí - např. zmíněná Č. Lípa, kde se přestavbou stanice a výstavbou přeložky na přelomu 80/90 let situace radikálně změnila.
U nás v Plzni se křižovaly trati tří společností BWB, KFJNB a EPPK a též mimoúrovňově. Proto při cestě do Chebu vlak podjíždí nejprve trať do Ž. Rudy (EPPK) a Za Škodovkou trať BWB do Brodu nad lesy (Furth im Wald).
Z dalších zajímavých křížení lze v Praze zmínit kromě Semeringu oblast Balabenky, kde se kousek od sebe potkávaly původní trať ÖNWB z Vysočan na Těšnov, původní trať TKPE v úseku Vysočany - Hlavní (obě již zmizely) a trať StEG Libeň - Masarykovo n.. Tam to ještě okořenila stavba přeložky mezi Libní/Hl.n. a Holešovicemi, nicméně stavba nového spojení smazala většinu stop původních tratí. No a samotné Těšnovské nádraží, které v polovině nadjížděla trať StEG...
Dále mě napadá třeba Nymburk ÖNWB/BCB, Všetaty ÖNWB/ KTPE, Pardubice StEG/SNDWB, Zákolany BEB/PDE, Podlešín PDE/trať Zvoleněves -Vinařice (již zrušená) nebo křížení trati Rakovník - Louny s tratěmi BEB u Janova či Chrášťan. A taky Mladá Boleslav, kde se KTPE (BNB) a ÖNWB sice domluvily (už proto, že trať ÖNWB z Nymburka zde končí) Ovšem ve chvíli, kdy se ke stanici přiblížila lokálka ze Mšena, se záměrem pokračovat dále směrem na východ, BNB (nástupce KTPE) rázně odmítla připojení do své stanice. Díky tomu vzniklo kuriózní nadjezd na trati do D. Bousova severně od Boleslavské stanice. No a další...
A abych neopomněl Moravu. Na Vysočině byly k vidění zbytky staré trat, které nadjíždí novější dvoukolejka u Přibyslavi. V Brně se podobně potkávaly trati StEG, KFNB, 15 km východněji u Holubic se křižují trati StEH a Tansverzálka, která pak u Bzence podjíždí trať KFNB (zde je zajímavé křížení dvou dvoukolejných tratí mimo zástavbu), ale obecně je zde podobných míst méně než v severní polovině Čech.

Re: Domácí kolejiště HO v místnosti 7 x 4,5 m.

PříspěvekNapsal: úte 03 úno, 2015 8:59 am
od MIKO-VLAKY
Michale, díky za rozsáhlou reakci na moje pochybnosti!
Tyhle souvislosti z výstavby tratí neznám, přestože mnohé, které jsi zde vyjmenoval, jsem v minulosti vlakem projížděl.
Pojem vlakodrom se vyprecizoval již v prvních Tvých větách.
Teď už je mi jasné, že mohu odtajnit i druhé svoje zákoutí kolejiště, kde se nedohodly celkem čtyři společnosti !!!

Re: Domácí kolejiště HO v místnosti 7 x 4,5 m.

PříspěvekNapsal: úte 03 úno, 2015 3:22 pm
od Michal Šuhajda
MIKO-VLAKY píše:Michale, díky za rozsáhlou reakci na moje pochybnosti!
Tyhle souvislosti z výstavby tratí neznám, přestože mnohé, které jsi zde vyjmenoval, jsem v minulosti vlakem projížděl.
Pojem vlakodrom se vyprecizoval již v prvních Tvých větách.

Já ty první věty nasal až nakonec a to ostatní už se mi nechtělo mazat...
MIKO-VLAKY píše:Teď už je mi jasné, že mohu odtajnit i druhé svoje zákoutí kolejiště, kde se nedohodly celkem čtyři společnosti !!!

To je ještě horší něž v Plzni :lol:
Říkal jsem si, že Jižní Čechy jsou na tyhle zvláštnosti chudé a hleďme! :wink:

Re: Domácí kolejiště HO v místnosti 7 x 4,5 m.

PříspěvekNapsal: sob 07 úno, 2015 8:40 am
od Barbucha
A to jsme tu měli ještě pozemní křížení tratí u Kladna :-). Kladensko-nučická dráha s Buštěhradkou.
Obrázek

Re: Domácí kolejiště HO v místnosti 7 x 4,5 m.

PříspěvekNapsal: sob 07 úno, 2015 4:34 pm
od MIKO-VLAKY
Barbucha píše:A to jsme tu měli ještě pozemní křížení tratí u Kladna :-). Kladensko-nučická dráha s Buštěhradkou.
Obrázek


Cha! Tak tohle na kolejišti ještě nemám!
A po získání patřičných informací od Michala Šuhajdy mohu jistě prohlásit:

"Vedle takového vedení tratí jsou moje mimoúrovňová křížení železnic společností, které se nedokázaly dohodnou, úplný máček!!!"