Stránka 1 z 2

Návrh koľajiska TT 220x125 cm

PříspěvekNapsal: pon 20 led, 2014 12:45 am
od Ashta
Zdravím všetkých aktívnych a pasívnych modelárov

Rád by som sa podelil o svoj návrh koľajiska a budem rád, ak mi ho skritizujete a pripojíte pár tipov a rád.

Pôvodne som zamýšľal nad koľajiskom v mierke H0, ale skončil som pri mierke TT, hlavne z priestorových dôvodov. Mám k dispozícii čistú plochu koľajiska 220x125 cm. Koľajisko
bude voľne prístupné z dvoch strán (pri malom posune z troch).
Moja idea bola vytvoriť jednokoľajovú trať, na nej menšiu stanicu, z ktorej povedie odbočka do koncovej zastávky spojenej s pílou (prípadne inou duchaplnou prevádzkou). Na
koľajisku bude dieselová premávka, prevažne menších nákladných vlakov, samozrejme nemal by chybat menší osobák. Na vedľajšej trati bude jednoduchá nákladná premávka a
samozrejme "motoráčik". Na koľajisku by som chcel mať aj možnosť posunu. Na koľajisku planujem aj skrytú stanicu s cca 3-4 koľajami (tá ešte nie je domyslená).

Námety, čo sa týka "modelovosti" koľajiska, som čerpal hlavne z tohto fora. Bohužiaľ nie som šťastným majitelom knižiek Milana F. :wink: . Skúsil som, ale všade hlásia vypredané.
Takže zneužijem tento priestor aj na vyslovenie záujmu zakúpiť obe publikácie, pripadne ak sa nájde nejaká dobrá duša v Bratislave na prípadnú zápožičku, budem rád. :D

Pripájam moje nákresy (umiestnenie koľajiva som robil vo wintracku a následne som dokreslil ostatné veci v windovsáckom painte) s jednoduchou legendou.

Vopred ďakujem za Vaše konštruktívne pripomienky.

Peter

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

PříspěvekNapsal: pon 20 led, 2014 2:20 am
od mizl
Ahoj sice nejsem kompetentní kritizovat návrhy kolejišť, ale do začátku to zkusím.

1. zaústění lokální tratě do zhlaví nádraží je podle mě blbě. Přinejmenším by to asi mělo být zaústěné asi dle přílohy.
TT 220x125 návrh%2C viditelné kolaje.jpg

3. Nějak jsem moc nepobral to množství kusých kolejí v hlavní stanici

Toť prozatím na začátek. Ostatní jistě poradí lépe než já a připrav se na pořádnou rozborku místních návrhářů :wink:

Michal

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

PříspěvekNapsal: pon 20 led, 2014 6:28 am
od Jeff Hopper
Na začátek to není vůbec špatné. Poslední návrh ze zaustěním vedlejší tratě od kolegy Mizliho by byl lepší. Dále je potřeba ještě udělat skryté nádraží na hl. trati v tunelu - pro odstavování souprav a tím lepší modelování provozu.

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

PříspěvekNapsal: pon 20 led, 2014 10:36 am
od jafobe
jako počáteční návrh to špatné určitě není s ohledem na to s čím sem přijdou jiní, ale i já jako laik bych tam něco málo přeci jen pozměnil s ohledem na to co se tu dosta často řeší u jiných začínajících
připomínka kolegy Mizla je určitě na místě s tím že jinak by pro vedlejší trať v odbočné stanici byla jen jedna kolej, což je trochu málo, takto jsou k dispozici 2, takže s úpravou na jedné může čekat v odbočné stanici třeba náklad až z lokálky přijede osobák ...
remíza: pokud by byla určena spíše pro lokálku (lokomotiva pro náklad a motoráček) byla by vhodnější na místě skladu vlevo od nádraží, případně v koncové stanici, v případě pokud by v ní byla i lokomotiva pro posun na odbočné stanici asi by mohla zůstat tam kde je
co se týče možnosti posunu, patrně by stačilo míň všelijakých slepých kolejí po obou stranách obou nádraží bez toho aby se nějak moc omezili možnosti posunu, přijde mi jich skoro až zbytečně moc, třeba ty vlevo dole bych vytáhl jen z té spodní a pak rozdělil třeba na nějakou skládku zboží v areálu nějaké firmy (působilo by to z mého pohledu přirozeněji), jednu kolej na pravé straně bych asi taky zrušil, sic tím nebude ve stanici žádný angličan, ale to bych neviděl jako nedostatek, ale někdo si na něj potrpí, kdyžtak by se dal použít jinde, třeba u výjezdu do lokálky, s tím že by se trochu předělalo pravé zhlaví
možná by stálo za to zkusit obě zhlaví zkrátit, přijdou mi zbytečně roztáhlé na úkor délky staničních koleji či kolejí krajinou, za použití standartního kolejiva to problém asi trochu může být, ale neřekl bych že ne nerealizovatelný
hlavní trať bych se asi nesnažil dostat za každou cenu pod vedlejší, jen kvůli mostu ... radši bych ji vedl na levé straně víc po obvodu a pod vedlější tratí bych ji měl už v tunelu, mosty se dají udělat na obou tratích třeba nad oním potokem ... a když nic jiného, získá se tím víc prostoru pro skryté nádraží, pokud má být v rovině s odbočnou stanicí
vrchní konečnou stanici bych zkusil posunout víc dozadu a možná malinko srovnat, pila tam nemusí být celá, stačila by třeba kulisa, ale posunutím víc dozadu se na pravém zhlaví u dolní odbočné stanice získá víc místa a bude se moct vjezd do tunelu posunout o kousek dál od vyhýbek, což by asi taky prospělo, a vrchní stanici by to neublížilo

něco málo jsem naskicnul do původního návrhu
TT 220x125 návrh01.jpg
TT 220x125 návrh01.jpg (128.97 KiB) Zobrazeno 7688 krát

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

PříspěvekNapsal: pon 20 led, 2014 11:27 pm
od Ashta
Tak som si zobral rady k srdcu a trocha sa s tym pohral. A tu je výsledok...

koncová stanica posunuta... tunel pri pravom záhlaví posunutý dalej od výhybiek, dalej som uvažoval ako vyriešit pripojenie odbočnej trate, a použil som angličana.
most tam chcem každopadne mať, tak jeden je za ľavým záhlavím a trať bude križovať cestu a potok.
Skrytá stanica má 4 koľaje, čo by mohlo stačiť. Obytné domy su umiestnené len orientačne, ale myslím, že aspon 2 kusy by toto koľajisko znieslo

Ďakujem pekne za konštruktívnu kritiku.

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

PříspěvekNapsal: úte 21 led, 2014 6:08 am
od peter_vy
Predĺžiť skryťák aspoň takto:
skr2.jpg
skr2.jpg (49.53 KiB) Zobrazeno 7494 krát

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

PříspěvekNapsal: úte 21 led, 2014 9:42 am
od Jiri Dvoracek
Tunel nalevo posun o par cm blize, takhle to mas nalepene hned u horni koleje a je tam jenom malinka mezera :)

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

PříspěvekNapsal: úte 21 led, 2014 11:50 am
od Barbucha
Pokusil bych se ještě trochu pořešit levé zhlaví, je to strašné plýtvání místa mezi první obloukovou výhybkou a těmi rovnými. Ty dvě výhybky před přístřeškem lokomotiv bych asi nedával, napojil bych to z té kusé koleje, kde je asi zbrojení naftou. Většinou před bývalou topírnou byla nějaká popelová jáma a dochovala se často i po změně trakce. Dvě výhybky po sobě působí nepřirozeně a opět zbytečně zkracují koleje.

Pavel

P.S. Ještě mám trochu obavy co se týče přístupu. Sám teď plodím cosi v rohu, kde mám obratiště metr na metr a celkem mě z toho bolí pupek, jak se tam nahýbám :-). Myslím si, že metr je maximum, co se dá s určitým sebezapřením zvládnout.

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

PříspěvekNapsal: úte 21 led, 2014 12:00 pm
od chameleon
ještě taková esteciká: na levém zhlaví stanice zkus druhé 2 výhybky dát také obloukové - výrazně se tím prodlouží délka všech kolejí ve stanici, no a to zalomení stanice jsem trochu též vylepšil - v hlavní koleji na r800 25° viz obr.:

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

PříspěvekNapsal: úte 21 led, 2014 12:07 pm
od chameleon
ještě verze s angličanem

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

PříspěvekNapsal: úte 21 led, 2014 2:19 pm
od Michal Vaniš
chameleon píše:ještě taková esteciká: na levém zhlaví stanice zkus druhé 2 výhybky dát také obloukové - výrazně se tím prodlouží délka všech kolejí ve stanici, no a to zalomení stanice jsem trochu též vylepšil - v hlavní koleji na r800 25° viz obr.:


...dávám 100 bodů :wink:

obě verze mají vysokou hodnotu elegantnosti 8)

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

PříspěvekNapsal: úte 21 led, 2014 2:44 pm
od Barbucha
Kdybych chtěl být odporný šťoural, tak my se mi líbilo křížení na pravém zhlaví, aby se z lokálky dalo dostat na libovolnou kolej. Ale je to fakt parádní práce, dostalo to hlavu a patu. U mě za 10 bodů (z deseti možných :mrgreen: )

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

PříspěvekNapsal: úte 21 led, 2014 3:38 pm
od lajblt
Jojo, chameleon umí. :) Teď ještě kdyby se pochlapil Tillig a začal vyrábět použitelnou dvojitou kolejovou spojku, ve které by se daly použít angličany. ;)

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

PříspěvekNapsal: úte 21 led, 2014 3:48 pm
od Ashta
Barbucha píše:
P.S. Ještě mám trochu obavy co se týče přístupu. Sám teď plodím cosi v rohu, kde mám obratiště metr na metr a celkem mě z toho bolí pupek, jak se tam nahýbám :-). Myslím si, že metr je maximum, co se dá s určitým sebezapřením zvládnout.



čo sa týka pristupu, bude de fakto z prednej a lavej strany nonstop celej, a ke bude treba, bude sa to dat vysunut do miestnosti , takze pristup zo vsetkych stran na nevyhnutné zásahy. Plánujem nohy na kolieskach.



ako budem mat vecer cas, tak si to poupravujem.. dakujem pekne za pripomienky....

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

PříspěvekNapsal: úte 21 led, 2014 4:55 pm
od chameleon
lajblt píše:Jojo, chameleon umí. :)
& spol
:D vy jste vtipálkové, má invence nulová, jen jsem mu to trochu narovnal, no, netřeba ani chválit :P

Spíš škoda, že to je skládaný z EW1.. Kdyby to mohlo být z EW2, tak by to vypadalo mnohem lépe - a jak vidno, v tomto případě by se ani moc nezkrátily délky kolejí, ve většině případů tu je použito ew1 + toho prcka pro dorovnání roztečí kolejí..

Ashta - nechceš jít do EW2 + motor. přestavník (třeba želva) :?: