od hank » čtv 12 pro, 2013 6:02 am
Ke střechám: Snad 99% rakouských normálií drážních pozemních staveb předepisuje střechy pokryté klasikou, tj. břidlice, pálená krytina, azbestocementové šablony. Přednost se dávala místním zdrojům. Výjimkou mohly být některé repre stavby typu Denisovo nádraží (Pha Těšnov), kde bych se vůbec nedivil, kdyby se na některé části střech použila měď. (Nemám ověřeno.) Nevzpomínám si ale, že bych v rakouských normáliích viděl lepenku. (Mohu se samozřejmě mýlit.) Důvod je jasný - krytina měla být nehořlavá. (Ta se btw předepisovala i občanským a průmyslovým stavbám v ochranném pásmu dráhy a dost se bazírovalo na tom, aby především slaměné došky, kdysi běžné v takových oblastech jako třeba Haná, Slovácko nebo Polabí, byly nahrazeny nehořlavými materiály ještě před uvedením drah do provozu.) Ta fotka str. domku č. 74, co sem dal Vladamir, je podle uniforem evidentně z období ČSD, takže střecha už jistě není původní.
Na druhé straně, spousta vozů měla střechy dřevěné, kryté vodovzdorným plátnem. Zřejmě se namáčelo do různých roztoků kamenců a jiných rádoby ohnivzdorných lázní. A stejně dost často hořely.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.