Stránka 1 z 5

N kolejiště cukrovar Cerhenice

PříspěvekNapsal: čtv 21 lis, 2013 11:25 am
od gilles.82
Změna !!!!!, cukrovar Lenešice odložen, tímto měním objekt zájmu na cukrovar Cerhenice. :twisted:



Zdravím všechny modeláře,

K železničnímu modelářství se vracím po více jak 20ti leté pauze a dalo by se říct, že začínám prakticky od začátku. Od doby co jsem jako malý kluk moelařil v H0 se mnohé změnilo, až člověk žasne. Po různých návštěvách výstav, a asi ročnímu brouzdání po internetu jsem si udělal poměrně jasno v tématu, kterého by se to mělo týkat a v časovém určení modelu. Ono se to tak trochu potkává s jedním z mých dalších koníčků, kterým je focení industriálních staveb, kterých bohužel v té prapůvodní podobě v dnešní době raketově ubývá.

Abych to trošku zkrátil, volba padla nakonec na průmyslový provoz cukrovaru, případně pak napojený (ještě nevím jak) na hlavní trať s menším nádražím.
Situovat bych to chtěl někam do let 1920-1930.

Při jednom focení se mi uskupení budov tak zalíbilo, že jsem se oproti původnímu plánu (jiný cukrovar, případně fiktivní) rozhodl pro stavbu cukrovaru v Lenešicích, nádražní budova potom budou taky Lenešice.
Bohužel právě k tomuto stavebně vyjímečnému cukrovaru neexistuje prakticky nic, veškerý archiv údajně skončil v 80 letech na skládce. Zatím stále pátrám, jsem v kontaktu se specialisty na cukrovary, snad se ještě něco objeví.

Jako první jsem se pokusil sestavit hrubý návrh stavby cukrovaru, je to ale slepenec ze dvou období, tuším z přelomu století a potom konec dvacátých? let, občas se tam některé věci navzájem vylučují ,jako je výška budov, tu něco ubouráno a zvětšeno a podobně,oba obrázky přikládám. Pokud by někdo dokázal pomoci s dalšími dobovými pohledy nebo fotografiemi z provozu v cukrovaru, budu moc vděčný.

Nějaké náznaky kolejiště jsou vidět v katastrální mapě, něco málo v pozemkovém katastru a letecký pohled 1952 na cenia.kontaminace , víc toho nemám.

Momentálně jsem ve fázi dolaďování hrubého modelu a zkoušení technik stavby už na čisto (různé postupy čerpám z tohoto fóra).
Jako další začínám řešit kolejiště, počet kolejí se dost lišil, někde mám informace od pana Šnábla, vlečka kolem roku 1930 dosahovala v areálu cukrovaru tuším kolem 2 kilometrů (ještě zkontroluji), ale nějaký plán zatím nemám k dispozici. Jediné co je jasné z historické pohlednice je, že pár desítek metrů za branou cukrovaru byla třícestná vyhybka (myslím že od Peco 55 by byla použitelná). Dále podle letecké mapy a katastrálních map to přímo vybízí k tomu , jestli nebyla kolem cukrovaru smyčka?

Budu velmi rád , pokud by někdo pomohl jak s kolejištěm, tak s tím co použít za vozy..... cisterny, uhláky, std ...... počítám například s "vysloužilými vagony K.P.E.V.". Lokomotivu mám zatím jen jednu BR 89 705 od minitrix i když v cukrovaru jezdila původně dvounápravová.

Dobové pohlednice co mám:
http://s24.postimg.org/jnjn3x7ad/cukrov ... e_1920.jpg
http://s24.postimg.org/mjp7nzhgl/Lene_i ... _Louny.jpg
ten dole
http://s13.postimg.org/6zq5fka2v/Lene_i ... 244258.jpg

Hlavní budova prototyp:
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

aktuální stav:
na jaře 2014 přijde strhnout
Obrázek

S pozdravem
Honza

Re: N kolejiště cukrovar Lenešice

PříspěvekNapsal: čtv 21 lis, 2013 12:30 pm
od milan ferdián
Honzo,tak to je paráda.Nechceš cukrovar konceptovat lépe na modulu :?: Byl by to skvost.Když vidím jak daleko jsou tvé studie,tak smekám.V cukrovaru,klidně použij jak trojcestné výhybky,tak i výhybky malé (R305/123),ale jen v cukrovaru.Případná stanice má již jiné stanovené parametry výhybek.

Re: N kolejiště cukrovar Lenešice

PříspěvekNapsal: čtv 21 lis, 2013 2:38 pm
od gilles.82
Díky za uznání, ale jak říkám, jsem začátečník, takže netuším jak půjde práce od ruky.
No nemám nastudované jak to s moduly je, ale samotná hlavní budova má teď rozměr cca 90x60cm a to ještě chybí koleje kolem, 2x řepný splav, odkalovací nádrže a rampa s vozíky k nim. No když se vejdu do rozměru 200x130cm, budu rád :wink: ... a to jsem jen v areálu cukrovaru. Je otázka jak to pak napojit na nádraží a jestli vůbec......

Příští středu ještě jedu na místo činu něco přeměřit než to úplně zmizí pod novou zástavbou....

H.

Re: N kolejiště cukrovar Lenešice

PříspěvekNapsal: čtv 21 lis, 2013 4:30 pm
od milan ferdián
gilles.82 píše:Díky za uznání, ale jak říkám, jsem začátečník, takže netuším jak půjde práce od ruky.
No nemám nastudované jak to s moduly je, ale samotná hlavní budova má teď rozměr cca 90x60cm a to ještě chybí koleje kolem, 2x řepný splav, odkalovací nádrže a rampa s vozíky k nim. No když se vejdu do rozměru 200x130cm, budu rád :wink: ... a to jsem jen v areálu cukrovaru. Je otázka jak to pak napojit na nádraží a jestli vůbec......

Příští středu ještě jedu na místo činu něco přeměřit než to úplně zmizí pod novou zástavbou....

H.

Díval jsem se na mapy a cukrovar byl napojen 90° obloukem.Není rozhodující kolik potřebuješ prostor pro realizaci svého projektu,ale potom samotné napojení.Jestli bude v budoucnu propojeno se stanici Lenešice,tak rozhodující je rozhraní na modulu stanice.Něco jsem viděl na webu fabriky.

Re: N kolejiště cukrovar Lenešice

PříspěvekNapsal: čtv 21 lis, 2013 4:39 pm
od Jarda H.
Jsi šikovnej, Honzo !
Starý fotky, co jsou přístupný z netu, jsi asi už dohledal, toho starýho se už zřejmě víc dohledat tady nedá ?! Pokud pojedeš fotit současný stav :roll: můžeš to pak doplnit tím, co už bylo vyfoceno, třeba obrázky ruin cukrovaru (včetně interiérů) zde (v sekci Chrámy INDUSTRÁLNÍ - Ústecký kraj - Cukrovar Lenešice, sedmý od shora) :
http://www.chramy.cz/index.php?p_page=3
Samozřejmě bourání komína je taky zachyceno na internetu - zprávy z novin, foky lidí, co tam byly - akorát že je to věechno bohužel jen současný stav :!:

Re: N kolejiště cukrovar Lenešice

PříspěvekNapsal: čtv 21 lis, 2013 5:05 pm
od gilles.82
Jarda H. :

Právě to bourání komínu mě nastartovalo k tomu se tam při jedné cestě z Chomutova zajet podívat (cca 2 měsíce zpět) a kupodivu cukrovar stále stál. Údajně došly finance na tento rok nutné na demolici a následnou revitalizaci. Tak jsem si na OÚ dohodnul návštěvu místa a půl dne fotil, takže svojich fotek mám tak 600.
Bohužel změřit jsem stihnul jen něco, tak se tam teď vracím to napravit :wink:
Jako mám to nafocené i zevnitř, ale docela o život, člověk nesmí ani kejchnout, aby se to celý nezbortilo do sebe :twisted:

Jinak fotky jsou na fabriky.cz, industriální chrámy, něco v lounském deníku... atd.
Historické znám jen ty tři. Škoda že není něco tam co byl komín a vápenka, tady to vypadá na nějakou speciální, přijde mi že je dvojitá s výtahem uprostřed.

Ještě mám domluvenou jednu variantu, zkusit dát foto s výzvou na vývěsku OÚ a zkusit oslovit občany, jestli nemají něco doma ve svých albech :twisted: , nic dalšího mě nenapadá.....

Milan Ferdián:

No je otázka jestli by bylo napojení tak jak je to v reálu nebo bych se to snažil nějak zjednodušit a zkrátit, přeci jen jsem omezen prostorem.
Asi bych nejdřív zkusil nakreslit rozvržení v samotném cukrovaru a uvidím co mi z toho vyleze za rozměry.
Plánek sem nahraju tak o víkendu, právě se zabývám tím odstřeleným komínem :wink:

Re: N kolejiště cukrovar Lenešice

PříspěvekNapsal: čtv 21 lis, 2013 5:10 pm
od gilles.82
Obrázek

jinak informace o komínech a sem tam i staré fotografie jsou na http://koda.kominari.cz/

Re: N kolejiště cukrovar Lenešice

PříspěvekNapsal: čtv 21 lis, 2013 7:00 pm
od JanoH0e
K vozidlovému parku - v danej epoche úspešne môžeš použiť ( zmena popisiek) uhláky Vut, Vu nemeckej stavby, tak isto kryté Z nemeckej stavby, ktoré kúpila Cukrová agencia, ktoré sú v ponuke všetkých výrobcov modelov v Nemecku. Pokiaľ chceš vozy stavať tak môžeš aj ostatné typy uhlákov a Z tiek ČSD. U cisterien - predpokladám na melasu, je to trochu zložitejšie, tam bude treba továrenské výrobky výraznejšie upraviť alebo celé postaviť ako napr. tento http://www.mdc.sk/katalog-predmet/72/. U lokomotív je to jednoduchšie, na vlečkách cukrovarov jazdilo kde, čo, takže záleží v podstate ako veľmi chceš byť verní dotyčnému cukrovaru.

Re: N kolejiště cukrovar Lenešice

PříspěvekNapsal: čtv 21 lis, 2013 7:05 pm
od hank
Kopii normálie staniční budovy mám, kdybys potřeboval, pošli SZ a e-mailovou adresu.

Jinak tyhle vlečky byly sbírkou všelijakých atypických řešení ve stísněných prostorech. Zvlášť tam, kde cukrovar vznikl dřív než dráha a připojoval se dodatečně. Když tedy nebudeš trvat na přesné historické věrnosti kolejiště a budeš se potřebovat odněkud vymotat s nějakou šíleně vedenou kolejí, vůbec se neboj použít vagónové točny, naznačit v modelu aspoň staticky posun koňskou silou, vrátkem nebo dokonce lidskou silou, použít oblouků o menších než nejmenších povolených poloměrech (v reálu to mohlo být při jízdě krokem a povolených šroubovkách až 30 m), v extrémních obloucích můžeš naznačit Rohlederovy kolejnice a/nebo přídržnice(viz třeba tady: http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/0 ... kolajnica/), můžeš omezit pevný rozvor vozů přechodných na vlečku na ekvivalent 4,5 m nebo i méně (což odpovídá historickému období - ve 20. letech ještě jezdily zbytky celodřevěných uhláků o rozvoru 2,9 m - normálie některých starých uhláků mám - a standard tehdy nových vozů Ut byl 4,0 m bez brzdy a 3,79 m s brzdou, zetky měly běžně < 4,5 m) apod. A nezapomeň na vany vlečkové tendrovky uložit dva normalizované hevery :P - na každou stranu jeden - pro nakolejování vozů vypadlých při posunu, což se tehdy dělo běžně, v kampaních i několikrát denně, a ani zdaleka se to neřešilo jako mimořádné události (normálii heveru mám taky :wink: ).

Re: N kolejiště cukrovar Lenešice

PříspěvekNapsal: čtv 21 lis, 2013 9:20 pm
od gilles.82
Jano , díky za odkaz na vůz na melasu, možná bych použil ještě nějaký starší, ale to je ještě daleko.
U nádraží byl lihovar, takže tuto cisternu bych viděl tak 1 až 2 kusy. Dále tak 3-4 uhláky, co dál? něco na surový cukr, něco na vápenec ...... nějaké další typy?

Dnes odladěn prototyp komínu.
Ještě na začátku roku stál, veden jako druhý nejvyšší oktagonální komín v ČR a nejvyšší cukrovarský oktagonální komín v ČR.

Obrázek
Obrázek

H.

Re: N kolejiště cukrovar Lenešice

PříspěvekNapsal: čtv 21 lis, 2013 11:30 pm
od JanoH0e
K vozom - na uhlie , repu a "řízky" sa používali uhláky V, Vt v podstate najviac (kľudne aj 10 ak bude kampaň), na odvoz cukru a iných propiet, ktoré mali byť chránené sa používali vagóny Z - kryté vagóny, označené aj ako G, na vápenec vozy klapkové, alebo Z ak bol už v obale. K cisternám - iné vozy boli na melasu, iné na lieh, rovnako ako aj benzín atď. Neviem ako detaili v N, ale v H0 sú už značné, keď nič iné aspoň popis.

Re: N kolejiště cukrovar Lenešice

PříspěvekNapsal: pát 22 lis, 2013 8:50 am
od jafobe
najít přímo od daného cukrovaru co nejvíc informací a fotek asi nebude jednoduché, ale řekl bych že ne nemožné, jen by to zabralo asi dost času, možná se zrušil archiv cukrovaru, ale to neznamená že v jiných archivech se nic nenajde
je taky možnost se trochu inspirovat jinými cukrovary, kde je k mání víc informací, a nějak to skloubit dohromady, když už se k tomu jednomu konkrétnímu moc informací nenajde, porovnat jak mohou být kapacitně rozdílné a tomu se pak přizpůsobit
kdysi jsem koukal po info kolem cukrovaru v Dobrovicích u Mladé boleslavi, a kolem něj bylo i dost informací i starších fotek (takže možnost vidět co se tam pohybovalo za vagóny), a měl by být dodnes funkční, a jak sem koukal pořádají se do něj i exkuzze, takže by se nějaké informace, měli by tam mít i muzeum ...
http://www.dobrovickamuzea.cz/exkurze-do-cukrovaru.htm
http://www.kudyznudy.cz/Aktivity-a-akce/Aktivity/Dobrovicka-muzea---Sezonni-prohlidkovy-okruh.aspx
taky k němu byla vypracovaná i zajímavá studentská práce (v PDF)
https://socv2.nidm.cz/archiv32/getWork/hash/2e39587e-2d27-11df-ae82-001e6886262a
asi tím nepomůžu úplně, ale za inspiraci by to stát mohlo

Re: N kolejiště cukrovar Lenešice

PříspěvekNapsal: pát 22 lis, 2013 6:22 pm
od Vladimír_B
Zdravím, možná by se dal někde na dráze vyštrachat "PŘÍPOJOVÝ PROVOZNÍ ŘÁD" této vlečky. Tento dokument popisuje a vyjasňuje vztahy mezi ČD(C) a vlečkařem. Mnohdy je doplněn i náčrtkem kolejiště... Tyto PPŘ dostávali místně příslušné RCP, UŽST, DKV a SDC...

Re: N kolejiště cukrovar Lenešice

PříspěvekNapsal: pát 22 lis, 2013 8:09 pm
od hank
JanoHOe: Máš to trošku popletené... Vápenec není vápno, vápenec je normální šutr, který se vždycky vozil (a vozí dodnes) v otevřených vozech. (Viz pravidelné přepravy z Českého krasu do odsiřovacích provozů severozápadních elektráren ČEZu.) A určitě se nevozil "v obalech" (možná moderní výjimka: vápenec srážený nebo mikromletý, ale ten se zase používá pro úplně jiné účely...), vždycky jen volně ložený... Staré technologické reglementy vápenek uváděly, že se pro zanášku používá vápenec kusový, "valouny velikosti mužské hlavy".

Re: N kolejiště cukrovar Lenešice

PříspěvekNapsal: pát 22 lis, 2013 10:22 pm
od Ferda
Hanku nemáš úplně pravdu.
Mletý vápenec se používal mimo jiné i na šachtách jako protivýbuchové opatření. Sypal se do vzduchového rozprašovače (tzv. pistole, někteří znají, používala se primárně na zafoukávání naládovaných děr se střelivem) a stříkalo se to na štrekách na strop i stěny (štusy). Vlivem vlhka se to časem slilo zpět do kamenné podoby. Mělo to několik dalších přidružených funkcí. Třeba to paradoxně bránilo prašnosti a bílé stěny navíc lépe odrážely světlo a tím zlepšovaly viditelnost. Sypané v holínkách (gumákach) to fungovalo jako desinfekce a léčilo to kožní problémy. :D

Vozilo se to v Z-etkách (nově G), nebo Utz-kách a bylo to pytlované po 50-ti kilech jako vápno, nebo cement.
Ještě teď mě bolí záda, když si vzpomenu jak jsme ručně vykládali 50 tun za šichtu.