žst. LEDEČKO

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: žst. LEDEČKO

Příspěvekod fulda » úte 16 črc, 2013 8:12 am

Ahoj,

přiznám se, že se moc neorientuju v tom jak je to celé komplikované, dokáže mi někdo udělat zjednodušený nákres? Jedná se jen o křížení a nebo o dvojitou vyhybku?
Opravdu je na "levé" straně jen smyčka?
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: žst. LEDEČKO

Příspěvekod milan ferdián » úte 16 črc, 2013 8:33 am

fulda píše:Ahoj,

přiznám se, že se moc neorientuju v tom jak je to celé komplikované, dokáže mi někdo udělat zjednodušený nákres? Jedná se jen o křížení a nebo o dvojitou vyhybku?
Opravdu je na "levé" straně jen smyčka?

Je to 30°křižovatka.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: žst. LEDEČKO

Příspěvekod peter_vy » úte 16 črc, 2013 9:23 am

D píše:To platí jen v případě, že nejsi schopen zajistit stejnou polaritu před a za přepínaným úsekem modulu vratné smyčky. Tady je ale stejná polarita zaručena a samotná kolej v oblouku za křížením je delší než nejdelší vlak, stačí tedy přepínat jen úsek samotného křížení.

Na uvedenom obrázku so zobrazením vodičov J a K vidím práveže rozdielnu polaritu pred a za prepínaným úsekom.
(Keďže kríž nevlastním, tak neviem či jeho elektrické zapojenie je uvedené správne - mohol by to niekto z vlastníkov prípadne potvrdiť/opraviť?)
TT analog, ČSD ep. III.-IV.
peter_vy
 
Příspěvky: 280
Registrován: pon 08 srp, 2011 3:50 pm
Bydliště: Bratislava

Re: žst. LEDEČKO

Příspěvekod D » úte 16 črc, 2013 9:26 am

fulda:
> dokáže mi někdo udělat zjednodušený nákres?
ledecko-elektro.png
ledecko-elektro.png (28.68 KiB) Zobrazeno 6203 krát


Koleje pod modulem vratné smyčky 1 musí být dlouhé na délku nejdelšího vlaku. Koleje pod modulem 2 nemusí, protože jde jen o křížení a smyčka vlevo touto vzdáleností disponuje. Černě a červeně označené koleje mohou být všechny elektricky propojeny.

peter_vy:
Ano, byla tam chyba v barvě kolejí ve smyčce, už je to opraveno.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: žst. LEDEČKO

Příspěvekod peter_vy » úte 16 črc, 2013 9:55 am

Takto by to malo byť v poriadku. (Rozkreslená celková situácia je veľmi názorná.)
TT analog, ČSD ep. III.-IV.
peter_vy
 
Příspěvky: 280
Registrován: pon 08 srp, 2011 3:50 pm
Bydliště: Bratislava

Re: žst. LEDEČKO

Příspěvekod fulda » úte 16 črc, 2013 10:05 am

Tak když se na to takhle podívám, tak bych použil zcela jiné elektrické zapojení a použil bych přibližně 0 modulů vratné smyčky.
Čistě proto že jsem to já, tak bych použil 2 autonomní vratky, ale to je jen proto, že ty moduly pro mne nemají žádnou hodnotu.

Asi pro uživatele by bylo podle mého názoru nejlogičtější použít jednu vratnou a jedno přepínání relátkem a je jedno jestli autonomní smyčkou a nebo čistě relátkem ze srdcovky.
Moje logická úvaha se dá popsat následujícíma obrázkama.
Na pravé straně bych klidně přepínal relátkem podle polohy vyhybky, na levé straně se dá kombinovat podle vkusu, použití vratky bude jednodušší na pochopení a bude možné jí dát až za přípojku z koncové stanice, nebo použít autonomní a pak by musela bejt dotažená ař do křižovatky (a to je asi komplikovanější logika, která nemá přidanou hodnotu)

ledecko-elektro_jfu.png

ledecko-elektro_jfu2.png
ledecko-elektro_jfu2.png (19.53 KiB) Zobrazeno 6181 krát


Prohlédněte si ukázky a povídání u modulu autonomní vratky, je to tam popsané.
Omlouvám se, ale tady se mi dost špatně kreslí.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: žst. LEDEČKO

Příspěvekod D » úte 16 črc, 2013 10:38 am

fulda:
Jednoduché zapojení bez modulů vratných smyček jsem navrhoval už mnohem dříve. Zadavatel neměl zájem.

Tak jsem mu navrhl základní zapojení s jedním modulem vratné smyčky. To se mu líbilo.

Ale teď se řeší úplně jiný problém, a to vodivé propojení na křížení K2 Tillig TT. Tato křižovatka má všechny kolejnice, které by se i ve skutečnosti dotýkaly, vodivě propojeny. Jak srdcovky, tak i vnější kolejnice. Ty je třeba přepínat. Buď modulem vratné smyčky nebo tvým obvodem (bez zapojeného serva). Nelze totiž průjezd křížem dovodit podle polohy žádné výhybky.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: žst. LEDEČKO

Příspěvekod fulda » úte 16 črc, 2013 12:05 pm

a-ha, já reagoval až když se tu objevilo moje jméno :mrgreen:
IMHO bych se držel dvou možností
  1. jedna vratka "vpravo", a přeřezat venkovní koleje na tom křížení a upravit si jeho zapojení. Pokud se v TT používají kolejové pruty, tak to bude celkem jednoduché.
  2. Nebo vratka "vlevo" a přepínač "vpravo"
  3. no a nebo dvě vratky vlevo i vpravo, jen bych v tom případě otočil polaritu té koleje která je paralelní k hlavnímu nádraží a levou vratku bych dal pouze do úseku za křížení a vyhybku do koncové stanice
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: žst. LEDEČKO

Příspěvekod chameleon » úte 16 črc, 2013 12:57 pm

mě to taky nebavilo přemýšlet, jak tu křižovatku zapojit....tak jsem jí přefikl a zapojil vše ostatní "klasicky" :wink:
IMAG0111.jpg
IMAG0111.jpg (116.47 KiB) Zobrazeno 6123 krát
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: žst. LEDEČKO

Příspěvekod D » úte 16 črc, 2013 1:23 pm

chameleon:
Je to možnost. Ale zde by bylo třeba říznout vnější kolejnice, ne srdcovku. Řezalo by se v místech fialových puntíků.

V zeleně označených částech kolo nesbírá proud. Pro krátké lokomotivy typu Rosnička se mi zdá nenapájená vzdálenost pro bezpečný průjezd příliš dlouhá. Nezapomeňte, že jde o skryťák, kde je třeba vyšší spolehlivosti.

krizeni-kde-riznout.png


V případě, že by se řezaly srdcovky jak to má chameleon, bylo by třeba přepracovat elektrické zapojení. Jak psal fulda. Skrytou vratnou smyčku napájet jedním reverzním modulem (na druhu přepínání teď nezáleží), výhybky za smyčkou, dále nádraží, kolej vedoucí za nádražím a samotný kříž by byly napájeny běžným DCC signálem a těsně za křížem vlevo by začínal druhý reverzní úsek zahrnující i koncové nádraží.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: žst. LEDEČKO

Příspěvekod peter_vy » úte 16 črc, 2013 2:34 pm

Vzhľadom na to, že je to skryťák, tak pri krížení kôli zvýšeniu spoľahlivosti napájania lokomotív, sa prikláňam k prepínaniu polarity vonkajších koľajníc (nemusí byť riešené len vratným modulom, ale aj obyčajným relé prepínaným detrekciou vetvy, na ktorej sa pohybuje vlak).
TT analog, ČSD ep. III.-IV.
peter_vy
 
Příspěvky: 280
Registrován: pon 08 srp, 2011 3:50 pm
Bydliště: Bratislava

Re: žst. LEDEČKO

Příspěvekod chameleon » úte 16 črc, 2013 2:57 pm

jo, asi vzhledem ke zmiňované spolehlivosti je možná lepší neřezat.. já to mám v úseku, kde se moc často nejezdí pomalu, a hlavně to mám dobře přístupné rukou
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: žst. LEDEČKO

Příspěvekod bartik.nsw » úte 16 črc, 2013 3:23 pm

D píše:bartik.nsw:
Aha, špatně jsem to pochopil. Právě na to koukám, elektricky se dotýkají jak srdcovky, tak i vnější kolejnice.

Snad jsem vnitřní elektrické propojení v křížení odhadl správně.

Při souhlasné polaritě (JK-JK) vedení kolejí do kříže musí běžně modeláři řešit přepínání srdcovek. Ve tvém případě protichůdného vedení polarity (JK-KJ) musíš přepínat polaritu vnějších kolejnic. Bez většího elektrického zásahu do kolejiště bude nejjednodušším řešením modul vratné smyčky. Ten bude napájet jen vnější kolejnice, zatímco srdcovky budou napájené přímo z tratě.

zapojeni-krizeni.png




Také by šlo použít fuldovo zapojení autonomního modulu vratné smyčky, ale předpokládalo by to vybudování čtyř detekčních úseků ze všech stran těsně před křížením. Detekce využita z jedné kolejnice (třeba J). Protějších úseky by byly propojené.

Upraven obrázek, aby seděly barvy.

Tak pokud jsem to dobře pochopil což si nejsem uplně jistej tak použiju modul vratné smyčky a celé to kříženi odizoluju od ostatnich kolejí. :roll:
www.ModulyBrno.cz
TT,III. a IV.epocha,Posázaví
Uživatelský avatar
bartik.nsw
 
Příspěvky: 31
Registrován: pát 16 bře, 2012 10:46 pm

Re: žst. LEDEČKO

Příspěvekod bartik.nsw » úte 16 črc, 2013 3:35 pm

A koukam že jsem reagoval pozdě,tak musim projit a popremyslet nad vsema navrhama a take to vsechno nejak vstrebat.
www.ModulyBrno.cz
TT,III. a IV.epocha,Posázaví
Uživatelský avatar
bartik.nsw
 
Příspěvky: 31
Registrován: pát 16 bře, 2012 10:46 pm

Předchozí

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 35 návštevníků