Stránka 1 z 7

Návrh kolejiště - osmička v H0

PříspěvekNapsal: ned 17 úno, 2013 11:48 pm
od jarnotrulli
Přeji pěkný den.
Už delší dobu pročítám různé debaty, a prohlížím návrhy kolejiště, až jsem dospěl k výtvoru, který je inspirovám touhle osmičkou:
http://tt-modely.blog.cz/1208/osmicka
Je to zatím jen hrubý návrh, tak prosím zkušenejší, aby mě k mému návrhu řekli nějaké připomínky.
Mé požadavky na kolejiště jsou asi takovéto:
1) mám rád dlouhé vlaky, takže potřebuji relativně dlouhé staniční koleje, aby se mohly vykřižovat
2) nejsem moc na posun, spíš rád sleduji jízdu vlaků - do budoucna počítám s automatickým řízením přes PC
3) líbí se mě na kolejišti vlečky - pěkně zarostlé, chtěl bych rotundu - ale není podmínkou (aspoň ale nějakou výtopnu :))
4) kolejište bude ze třech segmentů 120x120cm (naprosto limitní rozměr je cca 380x160cm - ale to už bych měl složitější)
5) celé by to mělo být situováno těsně po válce (III.ep fáze 1)
6) další z uvažovaných variant byla jen stanice Ledečko ze tří segmentů, a k ní bych z obou stran napojil vratné smyčky -něco jako zde:
http://diskuze.modely.biz/download/file.php?id=5361&mode=view
Za každé postřehy budu vděčný.

Můj návrh:
navrh1.jpg

navrh2.jpg

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

PříspěvekNapsal: pon 18 úno, 2013 8:39 am
od lajblt
Užitečná délka dvou nejdelších staničních kolejí je ~135 cm. Stačí to v HO na "dlouhý vlak"?

Zkusil jsem projekt trochu učesat v oblasti výtopny a taky ve skrytém nádraží. Aby nebylo nutné řezat výhybky, upravil jsem rozměry segmentů na 130x120 (oba krajní) a 100x120 cm (prostřední).

Užitečná délka staničních kolejí je ~115 cm (obě krajní) a ~135 cm (obě prostřední). Minimální poloměr je R425 v obloukových výhybkách a R484 v SN, jinak je použit R543 a větší. Kolejivo Tillig HO Elite, trojcestné výhybky Tillig HO Standard.
Výtopna má rotundu o 4 stáních. Na vjezdové koleji je popelová jáma a zbrojení uhlím, na výjezdové koleji zbrojení pískem a oleji. U výjezdové koleje stojí rovněž kancelář strojmistra s útulkem lokomotivních čet v 1. patře. K uhelné skládce vede samostatná zásobovací kolej, sloužící i pro čištění popelové jámy (vozy s uhlím dovnitř, vozy s popelem ven :) ). Kolejiště výtopny umožňuje nezávislý posun bez vjezdu do zhlaví stanice.
Do stanice ústí též vlečka z továrny. Pokud to má být Ep III těsně po válce, je možné vybudovat továrnu jako dočasně opuštěnou - tím se dosáhne oné "zarostlé" vlečky.
Skryté nádraží má 4 koleje. Obě krajní mají užitečnou délku ~150 cm, obě vnitřní pak ~135 cm. Původní návrh měl SN jen 7 cm pod povrchem, což je dost málo v případě, kdy je potřeba "vylovit" uvízlou lokomotivu nebo vozy. Přidal jsem dvakrát po smyčce tobogánu (~35 promile, R543) a SN je teď na úrovni -150 mm.

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

PříspěvekNapsal: úte 19 úno, 2013 9:01 am
od milan ferdián
Tomáši na jedničku :!:

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

PříspěvekNapsal: sob 23 úno, 2013 12:08 pm
od jarnotrulli
2: lajblt
Děkuji moc za úpravu, něco takového jsem si predstavoval, ale bohužel jsem to nedokázal zhmotnit. Jen asi budu muset něco udělat s rozměry (jiste možnosti jsou) aby se mě tam vykrizovaly vlaky dlouhé cca 175cm. O kolik by se muselo kolejiště asi zvětšit? Omlovam se za chyby, ale jsem na dlouho mimo domov, a píšu to na telefonu.

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

PříspěvekNapsal: sob 23 úno, 2013 12:13 pm
od jarnotrulli
Teď mě tak napadlo, kdyby se ten prostřední díl udělal taky 130 cm, nestačilo by to?
Zároveň by mě to pomohlo, můj plán jsou 3 stejné segmenty, které by se daly složit do jedné velké " skříně"

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

PříspěvekNapsal: sob 23 úno, 2013 2:37 pm
od lajblt
Bohužel rozšíření prostředního dílu na 130cm nestačí - dostaneš se na nějakých ~160 cm. Pro alespoň 2 staniční koleje na ~180 cm užitečné délky (a to bude vlak od námezníku k námezníku) bude zapotřebí tak 3x150 cm. Zkusím to překreslit a uvidíme.

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

PříspěvekNapsal: ned 24 úno, 2013 5:56 pm
od miroslav lengyel
Chlapci nechci vám kecat do řemesla :D ,ale jsem žádostiv,čím bude kolega tahat ty 1,8 m dlouhé vlaky těmi tobogány? :o Samozřejmě za předpokladu,že nebude jezdit s postrkem,dvojitou trakcí nebo rychlostí Pendolína.A pokud se to náhodou povede,tak nebude stačit měnit bandáže :D Přepokládám,že techniku FLM používat nebude a jiné stroje do takového kopce a s takovou zátěží nemají šanci.A to nemluvím o situaci,kdy si bude chtít osvětlit vozy,to už je úplně vymalováno.Jinak já mám mezi patry mnohde jen 6 cm a mašinu nebo vozy odtud dostanu bez problémů. :mrgreen:

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

PříspěvekNapsal: ned 24 úno, 2013 7:44 pm
od jirkan
A co použít tisíckrát osvědčené řešení :D - pokračovat v klesání podél přední resp. zadní strany panelu a tam se pak půlobloukem otočit do skryťáku. Tím by se dal získat nějaký ten metr navíc pro klesání. Oblouky bych také řešil max. někde kolem 2%, ty rovné úseky by pak mohly být i trochu strmější.
A možná bych to i trochu zkomplikoval - na úrovni -1 bych ty dvě trati spojil, pak vyklesal ještě jednou do -2 a tam udělal skryťák jako smyčku. Tak by to přestal být jen prostý okruh a šel by dělat realističtější provoz. Současně bych pár kolejí přidal - má osobní špatná zkušenost praví, že žádný skryťák není dost velký :mrgreen: .

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

PříspěvekNapsal: ned 24 úno, 2013 7:57 pm
od miroslav lengyel
lajblt píše:Bohužel rozšíření prostředního dílu na 130cm nestačí - dostaneš se na nějakých ~160 cm. Pro alespoň 2 staniční koleje na ~180 cm užitečné délky (a to bude vlak od námezníku k námezníku) bude zapotřebí tak 3x150 cm. Zkusím to překreslit a uvidíme.


A co zkusit obě zhlaví začít poněkud dříve a použít obloukové výhybky,celé nádraží by mělo tvar S a staniční koleje by se prodloužily.

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

PříspěvekNapsal: ned 24 úno, 2013 9:17 pm
od lajblt
Délka staničních kolejí je ~190 cm u těch dvou delších (obě vnitřní staniční koleje), pokud budou segmenty 140x120 cm. Nad skryťákem se ještě zamyslím, protože tam už se dostávám do problémů s délkou kolejí (teď jsem na 4x190 cm).

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

PříspěvekNapsal: pon 25 úno, 2013 2:14 pm
od jarnotrulli
Myslím že s rozměrem (3segmenty 120x140cm) bych se mohl ještě vypořádat. Bohužel to přesně zjistím až za 14 dnů.

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

PříspěvekNapsal: čtv 28 úno, 2013 3:13 pm
od fruafru
Zdar. Dovolím si jednu připomínku k parádnímu plánku kolegy Lajblta, Rotunda zakrývá celý levý oblouk trati, to mi připadá trochu škoda, hlavně pokud má kolejiště vyhovovat sledování vlaku. Spirálu v levo, bych protáhl aby klesala co nejvíc po obvodu segmentu, to umožní posunout točnu blíže ke stanici a otočit rotundu vratama ke stanici, odstavné koleje nebudou schované za rotundou ale před ní, zárověň tím dojde k odkrytí levého oblouku za stanicí, taky by možná šlo depo kolejově napojit i na druhé zhlaví stanice, zrychlí to obrat lokomotiv.

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

PříspěvekNapsal: čtv 07 bře, 2013 10:01 am
od jarnotrulli
2: fruafru
To by možná bylo opravdu lepší řešení , zhruba za týden se vrátím domů, tak vše řádně prostudují.
Teď to prohlížím na telefonů a není to ono.
Zatím všem moc děkuji za pomoc.

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

PříspěvekNapsal: čtv 07 bře, 2013 7:07 pm
od lajblt
Posílám upravený návrh. V podzemí jsou dvě smyčky po třech odstavných kolejích s užitečnou délkou >195 cm v hloubce 100 mm pod povrchem. Klesání do SN má sklon 25 promile.

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

PříspěvekNapsal: sob 09 bře, 2013 2:20 pm
od Polabský
Vážení,
mám pocit, že ve vylepšeném "Skryťáku" by bylo rozumné doplnit kolejovou spojku mezi oběmi oddělenými smyčkami pravé a levé strany.
To umožní podzemí případně projet jako oválem.
Hezký den Všem !!