Návrh kolejiště - osmička v H0

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Návrh kolejiště - osmička v H0

Příspěvekod jarnotrulli » ned 17 úno, 2013 11:48 pm

Přeji pěkný den.
Už delší dobu pročítám různé debaty, a prohlížím návrhy kolejiště, až jsem dospěl k výtvoru, který je inspirovám touhle osmičkou:
http://tt-modely.blog.cz/1208/osmicka
Je to zatím jen hrubý návrh, tak prosím zkušenejší, aby mě k mému návrhu řekli nějaké připomínky.
Mé požadavky na kolejiště jsou asi takovéto:
1) mám rád dlouhé vlaky, takže potřebuji relativně dlouhé staniční koleje, aby se mohly vykřižovat
2) nejsem moc na posun, spíš rád sleduji jízdu vlaků - do budoucna počítám s automatickým řízením přes PC
3) líbí se mě na kolejišti vlečky - pěkně zarostlé, chtěl bych rotundu - ale není podmínkou (aspoň ale nějakou výtopnu :))
4) kolejište bude ze třech segmentů 120x120cm (naprosto limitní rozměr je cca 380x160cm - ale to už bych měl složitější)
5) celé by to mělo být situováno těsně po válce (III.ep fáze 1)
6) další z uvažovaných variant byla jen stanice Ledečko ze tří segmentů, a k ní bych z obou stran napojil vratné smyčky -něco jako zde:
http://diskuze.modely.biz/download/file.php?id=5361&mode=view
Za každé postřehy budu vděčný.

Můj návrh:
navrh1.jpg

navrh2.jpg
jarnotrulli
 
Příspěvky: 161
Registrován: stř 27 říj, 2010 8:57 pm

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

Příspěvekod lajblt » pon 18 úno, 2013 8:39 am

Užitečná délka dvou nejdelších staničních kolejí je ~135 cm. Stačí to v HO na "dlouhý vlak"?

Zkusil jsem projekt trochu učesat v oblasti výtopny a taky ve skrytém nádraží. Aby nebylo nutné řezat výhybky, upravil jsem rozměry segmentů na 130x120 (oba krajní) a 100x120 cm (prostřední).

Užitečná délka staničních kolejí je ~115 cm (obě krajní) a ~135 cm (obě prostřední). Minimální poloměr je R425 v obloukových výhybkách a R484 v SN, jinak je použit R543 a větší. Kolejivo Tillig HO Elite, trojcestné výhybky Tillig HO Standard.
Výtopna má rotundu o 4 stáních. Na vjezdové koleji je popelová jáma a zbrojení uhlím, na výjezdové koleji zbrojení pískem a oleji. U výjezdové koleje stojí rovněž kancelář strojmistra s útulkem lokomotivních čet v 1. patře. K uhelné skládce vede samostatná zásobovací kolej, sloužící i pro čištění popelové jámy (vozy s uhlím dovnitř, vozy s popelem ven :) ). Kolejiště výtopny umožňuje nezávislý posun bez vjezdu do zhlaví stanice.
Do stanice ústí též vlečka z továrny. Pokud to má být Ep III těsně po válce, je možné vybudovat továrnu jako dočasně opuštěnou - tím se dosáhne oné "zarostlé" vlečky.
Skryté nádraží má 4 koleje. Obě krajní mají užitečnou délku ~150 cm, obě vnitřní pak ~135 cm. Původní návrh měl SN jen 7 cm pod povrchem, což je dost málo v případě, kdy je potřeba "vylovit" uvízlou lokomotivu nebo vozy. Přidal jsem dvakrát po smyčce tobogánu (~35 promile, R543) a SN je teď na úrovni -150 mm.
Přílohy
_modely.biz-jarnotrulli-01c2-2D.jpg
2D
_modely.biz-jarnotrulli-01c2-3D.jpg
3D
_modely.biz-jarnotrulli-01c2-SN.jpg
skryté nádraží
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

Příspěvekod milan ferdián » úte 19 úno, 2013 9:01 am

Tomáši na jedničku :!:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

Příspěvekod jarnotrulli » sob 23 úno, 2013 12:08 pm

2: lajblt
Děkuji moc za úpravu, něco takového jsem si predstavoval, ale bohužel jsem to nedokázal zhmotnit. Jen asi budu muset něco udělat s rozměry (jiste možnosti jsou) aby se mě tam vykrizovaly vlaky dlouhé cca 175cm. O kolik by se muselo kolejiště asi zvětšit? Omlovam se za chyby, ale jsem na dlouho mimo domov, a píšu to na telefonu.
jarnotrulli
 
Příspěvky: 161
Registrován: stř 27 říj, 2010 8:57 pm

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

Příspěvekod jarnotrulli » sob 23 úno, 2013 12:13 pm

Teď mě tak napadlo, kdyby se ten prostřední díl udělal taky 130 cm, nestačilo by to?
Zároveň by mě to pomohlo, můj plán jsou 3 stejné segmenty, které by se daly složit do jedné velké " skříně"
jarnotrulli
 
Příspěvky: 161
Registrován: stř 27 říj, 2010 8:57 pm

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

Příspěvekod lajblt » sob 23 úno, 2013 2:37 pm

Bohužel rozšíření prostředního dílu na 130cm nestačí - dostaneš se na nějakých ~160 cm. Pro alespoň 2 staniční koleje na ~180 cm užitečné délky (a to bude vlak od námezníku k námezníku) bude zapotřebí tak 3x150 cm. Zkusím to překreslit a uvidíme.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

Příspěvekod miroslav lengyel » ned 24 úno, 2013 5:56 pm

Chlapci nechci vám kecat do řemesla :D ,ale jsem žádostiv,čím bude kolega tahat ty 1,8 m dlouhé vlaky těmi tobogány? :o Samozřejmě za předpokladu,že nebude jezdit s postrkem,dvojitou trakcí nebo rychlostí Pendolína.A pokud se to náhodou povede,tak nebude stačit měnit bandáže :D Přepokládám,že techniku FLM používat nebude a jiné stroje do takového kopce a s takovou zátěží nemají šanci.A to nemluvím o situaci,kdy si bude chtít osvětlit vozy,to už je úplně vymalováno.Jinak já mám mezi patry mnohde jen 6 cm a mašinu nebo vozy odtud dostanu bez problémů. :mrgreen:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

Příspěvekod jirkan » ned 24 úno, 2013 7:44 pm

A co použít tisíckrát osvědčené řešení :D - pokračovat v klesání podél přední resp. zadní strany panelu a tam se pak půlobloukem otočit do skryťáku. Tím by se dal získat nějaký ten metr navíc pro klesání. Oblouky bych také řešil max. někde kolem 2%, ty rovné úseky by pak mohly být i trochu strmější.
A možná bych to i trochu zkomplikoval - na úrovni -1 bych ty dvě trati spojil, pak vyklesal ještě jednou do -2 a tam udělal skryťák jako smyčku. Tak by to přestal být jen prostý okruh a šel by dělat realističtější provoz. Současně bych pár kolejí přidal - má osobní špatná zkušenost praví, že žádný skryťák není dost velký :mrgreen: .
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

Příspěvekod miroslav lengyel » ned 24 úno, 2013 7:57 pm

lajblt píše:Bohužel rozšíření prostředního dílu na 130cm nestačí - dostaneš se na nějakých ~160 cm. Pro alespoň 2 staniční koleje na ~180 cm užitečné délky (a to bude vlak od námezníku k námezníku) bude zapotřebí tak 3x150 cm. Zkusím to překreslit a uvidíme.


A co zkusit obě zhlaví začít poněkud dříve a použít obloukové výhybky,celé nádraží by mělo tvar S a staniční koleje by se prodloužily.
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

Příspěvekod lajblt » ned 24 úno, 2013 9:17 pm

Délka staničních kolejí je ~190 cm u těch dvou delších (obě vnitřní staniční koleje), pokud budou segmenty 140x120 cm. Nad skryťákem se ještě zamyslím, protože tam už se dostávám do problémů s délkou kolejí (teď jsem na 4x190 cm).
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

Příspěvekod jarnotrulli » pon 25 úno, 2013 2:14 pm

Myslím že s rozměrem (3segmenty 120x140cm) bych se mohl ještě vypořádat. Bohužel to přesně zjistím až za 14 dnů.
jarnotrulli
 
Příspěvky: 161
Registrován: stř 27 říj, 2010 8:57 pm

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

Příspěvekod fruafru » čtv 28 úno, 2013 3:13 pm

Zdar. Dovolím si jednu připomínku k parádnímu plánku kolegy Lajblta, Rotunda zakrývá celý levý oblouk trati, to mi připadá trochu škoda, hlavně pokud má kolejiště vyhovovat sledování vlaku. Spirálu v levo, bych protáhl aby klesala co nejvíc po obvodu segmentu, to umožní posunout točnu blíže ke stanici a otočit rotundu vratama ke stanici, odstavné koleje nebudou schované za rotundou ale před ní, zárověň tím dojde k odkrytí levého oblouku za stanicí, taky by možná šlo depo kolejově napojit i na druhé zhlaví stanice, zrychlí to obrat lokomotiv.
fruafru
 
Příspěvky: 342
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

Příspěvekod jarnotrulli » čtv 07 bře, 2013 10:01 am

2: fruafru
To by možná bylo opravdu lepší řešení , zhruba za týden se vrátím domů, tak vše řádně prostudují.
Teď to prohlížím na telefonů a není to ono.
Zatím všem moc děkuji za pomoc.
jarnotrulli
 
Příspěvky: 161
Registrován: stř 27 říj, 2010 8:57 pm

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

Příspěvekod lajblt » čtv 07 bře, 2013 7:07 pm

Posílám upravený návrh. V podzemí jsou dvě smyčky po třech odstavných kolejích s užitečnou délkou >195 cm v hloubce 100 mm pod povrchem. Klesání do SN má sklon 25 promile.
Přílohy
_modely.biz-jarnotrulli-02h9.jpg
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Návrh kolejiště - osmička v H0

Příspěvekod Polabský » sob 09 bře, 2013 2:20 pm

Vážení,
mám pocit, že ve vylepšeném "Skryťáku" by bylo rozumné doplnit kolejovou spojku mezi oběmi oddělenými smyčkami pravé a levé strany.
To umožní podzemí případně projet jako oválem.
Hezký den Všem !!
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 33 návštevníků