Stránka 2 z 6

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

PříspěvekNapsal: stř 31 črc, 2013 7:14 am
od fulda
Ales píše: Snaží se mě tam přesvědčit že jsem se pustil do boje s větrnými mlýny a že plýtvám časem.
To že plýtváš časem, to je jasné, ale že by to byl boj s větrným mlýnem to ne. Mimochodem - plejtvání časem je podstata koníčků.
Ales píše: Že kvalitní řešení nejsem schopen dát v krátké době dohromady.
To v žádném případě netvrdím.

Je to tak, existuje tu několik maloprodejců, kteří se ti snaží prodat svůj produkt. Já se tě snažím nasměrovat cestou nějakého funkčního řešení a poradit ti, aby jsi se nepokoušel začínat od začátku, ale aby jsi se poučil z toho, co už bylo napsáno.
No a pak je tu jako na každé diskuzi spoustu rádců. kteří ti radí kdejaké pitomosti, které nemají ověřené ani teorií a ani praxí.

Podle hesla: "Chybama se člověk učí" s rozšířením "inženýr se pozná podle toho, že se učí chybama druhých"

Jinak reálně se nedostaneš pod cenu mojeho dekodéru se základnovou stanicí, jeho cena je menší než picaxe procesor, ale to je jiná hra, nato přijdeš až časem.

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

PříspěvekNapsal: stř 31 črc, 2013 5:10 pm
od Ales
Ahoj Fuldo,

díky za tuto odezvu. Líbí se mi tvůj názor na koníčky. Myslím, že si rád nechám poradit. Tvá cesta se mi zdá zajímavá, a v podstatě to bylo to, jak jsem na to chtěl původně jít. Já jsem si dokonce koupil i literaturu na programování PIC. Jenže jsem narazil na ten již dříve popisovaný problém programátorů. A ten jsem s přítelem Googlem nedokázal uspokojivě vyřešit. Pak jsem objevil PICAXE a ten si mě získal. Jenže jak vidím, jsem na této cestě sám.
Zcela jednoznačně to moje téma v části Elektronika má pro mě význam, neboť skutečně získávám zkušenosti, jaká všechna úskalí tato cesta má.
Vzhledem k tomu, že toto vlákno věnuji spíše popisu stavby mého kolejiště, a udržel bych si jej trochu "čisté", pokračoval bych raději v tématu PICAXE tam, kde se mi líbí víc.
viewtopic.php?f=7&t=7740

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

PříspěvekNapsal: stř 16 říj, 2013 9:17 pm
od Ales
Zdravím své přátele a ty, co mi fandí.
Letní přestávka již definitivně skončila. Konečně je počasí, že se mohu věnovat mému "zimnímu" koníčku, (nemusí pršet, stačí jen když kape) takže jsem začal zase dělat něco na železnici - přímo na kolejišti. Ne, že bych přes léto nic nedělal - viz vlákno o Picaxe.
Ale teď jsem už zase něco málo udělal i na kolejišti. Není toho sice moc, ale nemusí pršet, stačí jen když kape. Proto opět pár foto doplněno na http://samone.rajce.idnes.cz/02-Kolejis ... yte_patro/
a pár foto v elektronice http://samone.rajce.idnes.cz/21-Elektronika-vyhybky/

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

PříspěvekNapsal: čtv 17 říj, 2013 9:40 am
od Dusan
Máš to moc pěkný, líbí se mi důkladná projektová příprava a prostor můžu jen závidět. To jsi zabral kočárkárnu :-) ?
Proč hýbeš s drátkem srdcovek ve výhybkách ?
U plastových spojek mě vadila velká škvíra (neúměrná ostatním spojům), ve skryťáku je to jedno, ale nahoře jsem vždy vydloubnul skalpelem ten plastový čudlík spojky, koleje jsem v ním spojil k sobě a mezi ně vložil kousek plast. desky 0,2 evergreen a prokápnul vteřiňákem. Po zaschnutí jsem to jen obříz ostrým hrotem.
Lepení kolejí plastem bych taky změnil, jako fixace stačí zase jen pár kapek vteřiňáku.
Ale to jsou jen moje postřehy, fandím a sleduji dále.

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

PříspěvekNapsal: ned 10 lis, 2013 4:45 pm
od Ales
TAk jsem zase kousek pokročil. Nejprve jsem musel vyvinout "nové technologie" :)

Proto jsem nejprve upravil malou tavnou pistoli tak, aby splňovala to, proč jsem si ji koupil - tj. dostat se pod koleje -
http://samone.rajce.idnes.cz/80-Pripravky/

Další věc kterou jsem řešil je stavba programátoru mikrokontrolerů PIC (asi to bude vhodnější cesta než PICAXE) :
http://samone.rajce.idnes.cz/80-Priprav ... it_2_Lite/

Další technologii, kterou jsem potřeboval zvládnout bylo ohýbání kolejí - zejména kvůli plastovým spojkám v zatáčkách, které používám hodně často - ve vratné smyčce jsou na konci každého kolejového prutu. (proč ? protože mám v hlavě postavit vratnou smyčku, kde se "přepóluje" vlak delší než je ta smyčka. Ale o tom později). Doufám, že pro řešení samozastavovacích úseků (ABS) stačí dělit jen jednu (samozřejmě vždy tu stejnou) kolej.
No a konečně jsem za využítí takto zvládnutých postupů o něco málo prodloužil i koleje.
http://samone.rajce.idnes.cz/02-Kolejis ... 4x768_.jpg (a následující)


TO Dušan : Srdcovky - všechny vyvádím abych je mohl napájet kontaktem připojeným k přestavníku. Snažím se dělat vše "na poprvé" nebo používat robustní řešení, abych následně nemusel řešit nějaké nedostatky (no určitě nějaké budou, ale aby jich bylo co nejméně), hlavně tam, kde se nedostanu. Proto vyvádím i kontaktů na koleje raději více. No adrátky se tak lehce ulamovaly, že je nahrazuji pořádným přívodem.

Plastové spojky - taky se mi nelíbí ta škvíra, takže je brousím zešikma, aby tam byla menší. Kdyby ta plastová spojka byla vyšší, že by byla do roviny koleje, tak by mi to tak nevadilo, jenomže ony jsou zřejmě nachystány na koleje CODE 75, a proto u mých CODE 100 dělají nepěknou díru. Také jsem na jednom místě, kde jsem dodatečně dělil kolej tam vlepil kousek průhledného plastu(cca 0.3 mm).

Lepení : Důkladné upevnění po považuji za nutné protože se jedná o skryté patro, které nebude zasypané štěrkem a už vůbec tam nechci lozit, abych upevňoval uvolněné koleje. A je to současně pro mě zkušební "terén" pro horní patro, tak proto nechci aby lepení bylo vidět, když se zasype štěrkem.

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

PříspěvekNapsal: ned 10 lis, 2013 5:34 pm
od wendycrx
Další technologii, kterou jsem potřeboval zvládnout bylo ohýbání kolejí - zejména kvůli plastovým spojkám v zatáčkách

Za slovo "zatáčka" v železničním modelovém a skutečném "světě" bych trestal odebráním modelů :lol:

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

PříspěvekNapsal: ned 10 lis, 2013 5:56 pm
od workous
a co Die Kurve ? :)

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

PříspěvekNapsal: ned 10 lis, 2013 7:46 pm
od Dusan
TO Dušan : Srdcovky - všechny vyvádím abych je mohl napájet kontaktem připojeným k přestavníku. Snažím se dělat vše "na poprvé" nebo používat robustní řešení, abych následně nemusel řešit nějaké nedostatky (no určitě nějaké budou, ale aby jich bylo co nejméně), hlavně tam, kde se nedostanu. Proto vyvádím i kontaktů na koleje raději více. No adrátky se tak lehce ulamovaly, že je nahrazuji pořádným přívodem.

Napájení srdcovky samozřejmě, ale ten originál drát je propojení se kterým bych nehýbal, se nediv, že se láme. To napojení panelů v oblouku s pomocí spojek a s tím, že na jedné straně bude čnít kousek koleje(možná jsem blbě pochopil) je tak na to, že pak při manipulaci s panelem dojde k poškození. Já jsem to řešil, viz. foto, rozříznutím až po finálním položení. Jinak jako konečné přilepení kolejí ve skrytých částech jenom tou tavnou pistolkou bych považoval za co nejméně spolehlivé. Perfektně to řešil Houmr, dělal jsem to podle něj taky, jednoduché a naprosto pevné řešení.

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

PříspěvekNapsal: ned 10 lis, 2013 8:55 pm
od Ales
Srdcovka : ano, drátek je na propojení ale jeho konec je vyveden do drážky zespodu pražce, bez dalšího zakončení, tak jsem to považoval za kontakt pro napojení. Asi špatný závěr, ale to je již vyřešeno.

Spoj panelů : nebezpečí poškození při demntáži si uvědomuji. Pokud se tak stane, že budu muset demontovat (třeba ani ne), tak počítám s tím. že po rozpojení panelů a jejich roztažení se namontují na všechna místa (ať tam kolej končí kolmo nebo šikmo) "chrániče" - tj. deska s vydlabaným otvorem na případně přečnívající část koleje. Teprve potom bude další transport rámu.
U toho tvého řešení bych se obával toho, že po rozříznutí koleje mohou uhnout (při řezání se mohou poškodit úchyty kolejnice a vznikne větší vůle), obzvláště pokud tam nebude spojka. JAké s tím máš provozní zkušenosti ? Pokud je máš v oblouku, nedojde ke vzniku ostrého spoje namísto hladkého oblouku ? (kolejnice mají snahu se narovnat).

Lepení kolejí : Houmrovo řešení znám, ale rozhodl jsem se jej nepoužívat, stejně jako lepení Herkulesem, které jsem testoval. Právě při lepení Herkulesem toto lepidlo zateče do podkladního korku, který ztvrdne a potom dobře přenáší hluk z koleje do podkladní desky a ta potom hlučí jako ozvučnice reproduktoru. Proto jsem hledal pružné spojení. Tavné lepidlo drží na korku tak, že lze odstranit jen s vytržením korkového podkladu. A pražce drží také dobře, neboť tím, že ho dostanu do té spáry pod kolejnicí, kde jeden končí s jazýčkem a druhý začíná, tak i kdyby na plastu pražce nedržel (nenatavil jej), tak ho drží mechanicky tou kapsou, která tam kolem těch jazýčků vznikne.

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

PříspěvekNapsal: pon 11 lis, 2013 10:14 am
od Dusan
Ahoj,
JAké s tím máš provozní zkušenosti ? Pokud je máš v zatáčce, nedojde ke vzniku ostrého spoje namísto hladkého oblouku ? (kolejnice mají snahu se narovnat).
Kolejiště už nemám, nicméně než sem ho prodal, tak bylo rok v provozu a toto místo se nepohlo. Zapoměl jsem minule uvést, že před zaštěrkováním jsem cca posledních dest pražců z každé strany spoje jsem ještě prolil řídkým epoxidem a pak teprve šel štěrk a duvilax. Udrželo by to určitě jen to zašterkování, epoxid tam šel jen z toho důvodu, kdyby mi při dalších pracech do toho zavzlínala voda, aby to neuhlo. Ty konce kolejí musíš kvalitně podlepit tak či tak, tu spojku co tam dáváš, ta nic neřeší. Nevím co používáš za flexe, peco po ohnutí celkem samo dobře drží tvar a vrací se až někde pod R400-500 co si pamatuji.

Tavné lepidlo drží na korku tak, že lze odstranit jen s vytržením korkového podkladu.
Ai to drží, ale spíš jde o to, že bude lepší mít koleje přilepené pěkně po celé délce rovnoměrně, jakoby na co největší ploše, tak sem to myslel. Způsobů je hodně.

Ať se ti daří. D.

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

PříspěvekNapsal: čtv 09 led, 2014 9:47 pm
od Ales
Tak jsem zase kousek pokročil. Malý na kolejišti, velký v elektronice.
Na kolejišti jsem dokončil pokládání kolejí v "horní" vratné smyčce. Technologii jsem zatím nezměnil (tj. tavné lepidlo).
Foto http://samone.rajce.idnes.cz/02-Kolejis ... x1024_.jpg a následující.
Teď počítám s tím, že ještě položím dva kusy kolejí do stoupací spirály a budou všechny koleje na těchto dvou rámech položeny. Nyní vznikl tedy kousek, na kterém se dá už trochu projet, takže nyní zprovozním napájení. A potom budu dělat jízdní zkoušky. Tím bych chtěl ověřit, zda moje technologie lepení má nějakou šanci, nebo se potvrdí zde uváděné věci. Podle těchto výsledků se rozhodnu, jak postupovat dále.

Co se týká elektroniky, tak jsem postavil, oživil, otestoval, upravil, znovu otestoval... Centrálu NanoX-S88, ovladač MaxiMaus podle stránek Jindry Fučíka, kterému tímto děkuji za jeho podporu. Foto a komentář je v mé sekci 21-Elektronika-vyhýbky od foto http://samone.rajce.idnes.cz/21-Elektro ... x1024_.jpg.

Jen tak pro zajímavost : pokud se někdo rozhoduje, zda koupit hotové řešení (např ROCO Multimaus, které je na Aukru k sehnání za cca 2130 Kč -včetně poštovného), tak náklady na stavbu mnou použitého řešení - tj centrála+ ovladač +Booster display (nepovinný) mě vyšly komplet na 1450 Kč.
Pro objektivnost je nutno dodat, že v tovární sadě je přiložen i zdroj 36 VA. Avšak žádný výrobce k tomu nedodává (ani za příplatek) žádnou radost z vlastnoručně sestaveného řešení a spoustu hodin zábavy spojenách se stavbou a s pronikáním do tajů, jak to vlastně funguje a co je tam proč a uspokojení z vyřešených problémů. Prémií k tomuto je ještě nový kamarád. Pokud toto všechno sečtu, tak poměr cena/výkon je naprosto vynikající a jsem moc rád, že jsem se do toho pustil.
Tak asi tolik.

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

PříspěvekNapsal: pát 10 led, 2014 8:27 am
od milan ferdián
Hlavně proveď testování zátěže na spirále.Ikdyž jsem se snažil dát co nejpříznivější hodnoty,sám jsem zvědavý zda ICE soupravy v pohodě vyjely stoupání.Pozor na přechodové části stoupání - přechod - rovina.Zde se vyskytuje nejčastější problémy a to v rozpojování vozů.Samozřejmě záleží na typech spřáhel.

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

PříspěvekNapsal: pát 10 led, 2014 4:29 pm
od miroslav lengyel
Jen malá technická,to stavíš na dřevotřísce?

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

PříspěvekNapsal: pát 10 led, 2014 5:15 pm
od Ferda
Mirku, to je marný. "Stále kvoká!"
Dva roky studuje tohle fórum a pak to postaví opravdu na dřevotřísce.

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

PříspěvekNapsal: pát 10 led, 2014 5:26 pm
od miroslav lengyel
Ferda píše:Mirku, to je marný. "Stále kvoká!"
Dva roky studuje tohle fórum a pak to postaví opravdu na dřevotřísce.

Ale tak já nikoho nekritizuji,není to můj styl.Jen mě to tak napadlo,protože kolega od vedle má potíže.Na druhou stranu je třeba přiznat,že to také tou dřevotřískou být nemusí.