Na začátku to byl dětský sen. Jako dítě rodiny, která žila v bytě jsem vždy chtěl mít velké stabilní kolejiště, kde bych si mohl jezdit s mými vláčky. Bohužel v bytě, kde dětský pokoj pro dva kluky měří necelých 10 m2 nebyl ani prostor na to, abych měl jakékoliv stabilní kolejiště. A konec konců ani peníze. Takže občas se těch pár kolejí rozložilo po zemi a týden se přes ně překračovalo a mezi domácími úkoly jezdilo s dvěmi mašinkami a pár vagonky. Postupně, s dospíváním se tato záliba postupně vytratila a nahradil ji počítač (programování, nikoliv hraní her).
Přesto ten sen někde vzadu zůstal. Nyní, když už jsem ve zralém věku, se ten sen probudil. Sice stále prosotorové podmínky bytu neumožňují tuto realizaci, nicméně otevřely se některé jiné možností. Proto, před nějakou dobou, odhadem asi 5-ti let nastal okamžik, kdy jsem se rozhodl si vyzkoušet, zda by mě to stále bavilo. Na tehdejší výsledek se můžete podívat na jiném místě.
viewtopic.php?f=1&t=3918Vzhledem k tomu, že jsem si ověřil, že mě to fakt ještě baví, a že bych měl chuť jít i do velkého projektu, tak jsem se rozhodl že přistoupím k plnění mého dětského snu. Takže jsem na tom v polovině roku 2010 začal pracovat. Nějakou dobu zabralo utřídění toho, co by to mělo být. Zde mi byl obrovskou inspirací plánek Milana Ferdiána na stavbu velkého kolejiště pro Abe Simpsona (H0 5,2x2,7 m - viz odkaz dále), který se mě fakt líbil a z pročítání Vaší diskuse k němu jsem si zapamatoval zejména jeden příspěvek - jak někdo popisuje, že si ty plánky tiskne a po večerech jezdí prstem po kolejích na papíře a sní. Také jsem tento plánek prstem mnohokrát projel, až jsem si došel k přesvědčení že to je ono. Samozřejmě moje podmínky (zejm. veilkost místnosti a umístění dveří) se trochu lišily, takže bylo jasné, že budou muset být velké úpravy ( v podstatě udělání nového řešení). Co jsem ale chtěl zachovat byla většina prvků, které se v návrhu vyskytovaly. Ale ne samozřejmě na úkor toho, aby se plán stal přeplácaným. Výsledek je ten, že budu realizovat kolejiště do tvaru U (byť jsem původně plánoval obdelník uprostřed místnosti) na kratším ale širším prostoru (4,2 x 3,4 m). Ten návrh bude zrcadlově otočený. Jako kolejivo jsem zvolil PECO. Vzhledem k současnému prorůstání digitálního světa do modelové železnice očekávám i propojení s druhou zálibou - s programováním. Což je ovšem ještě daleko.
Epocha bude V. U vozidel asi nebude úplně přesně ohraničena protože z pohledu vozidel a českých možností je to slabší v porovnání se světem (i když i to se nyní zlepšuje), ale třeba v porovnání s nabídkou německých modelů se nikdy nebudeme moci srovnat. Takže proto předpokládám, že by se u mě mohla potkat vozidla od konce IV do začátku VI etapy.
Pár obrázků z přípravné fáze je umísteno zde (jsou tam i popisy).
http://samone.rajce.idnes.cz/01-Kolejis ... vne_prace/Zhruba před rokem a půl jsem se pustil do realizační fáze. Vyšel jsem z již dříve připraveného řešení pro obdelníkové kolejiště (viz první odkaz), které jsem rozdělal na jednotlivé díly (3) a uspořádal do U. Je doplněn čtvrtý díl (dle mého číslování je to Rám 1) a rozšíření pro druhou vratnou smyčku na Rámu 4, čímž celková plocha kolejiště vzrostla na cca 10,4 m2. V současné době mám připravenu polovinu skrytého patra na osazení kolejí. Fotky z postupu výroby jsou zde
http://samone.rajce.idnes.cz/02-Kolejis ... yte_patro/Sem budou doplňovány další fotky.
Ještě na úvod tohoto vlákna bych se rád vypořádal s několika základními připomínkami, které očekávám. Předně je to velikost projektu. Ano, uvědomuji si, že je to hodně velké sousto. Ano, mnoho takovýchto projektů není dokončeno. Vím, že to jsou rizika, která doprovází i můj projekt. Nemohu zaručit, že to dokončím. Vycházím však z několika předpokladů -
- nedávám si žádné termíny, to znamená že nebudu zklamán jejich neplněním a nebude mě to demotivovat.
- mám slušné řemeslné základy, takže neočekávám problémy typu -něco nejde vyrobit
- i po stránce IT a elektro mám slušné základy, což by zase mělo pomoci řešit zdánlivě neřešitelné problémy v této oblasti.
- většinou věci dotahuji, i když to trvá dlouho...
No uvidíme.
Další věc, kterou chci zmínit je detail. Chci jít cestou rozumného detailu a rozumné kvality. Nebudu se snažit dotáhnout vše k naprosté dokonalosti, protože to spotřebovává obrovské množství času. Stavím to pro sebe a pro svoji radost a ne pro soutěže, vystavování a ostrému porovnávání se skutečností. Rozhodně se nehodlám vyrovnávat špičkovým modelářům, kteří řeší vše do posledního detailu. To, kde však rozhodně jdu na maximální hranici přesnosti je vlastní řešení pokládky kolejí (tj. včetně kolejového spodku), protože to je podle mého názoru nejdůležitější prvek. Pokud by byl problém s jízdou vlaků, tak to naprosto zkazí dojem z třebas jinak vynikajícího zpracování krajiny, staveb apod. (a to se dá opravit, při nespokojenosti s provedením nebo detaily).
Sám jsem zvědav, jak se bude kolejiště vyvíjet. Můžete být u toho sledováním mých stránek. Nebráním se diskusi o použitých technologiích a postupech apod. Ocením však , pokud mě nebudete zrazovat od této velké realizace. Už jsem se rozhodl a začal. (To Vám nebrání si říci za pár desítek let, že jste měli pravdu a taky jsem to nedotáhl
.