Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » ned 19 bře, 2017 8:22 pm

Vzhledem k tomu, že "na konci" mých kolejí ve skrytém patře jsem se přiblížil na dohled k viditelné části, začal jsem uvažovat, jak budu pokládat koleje. Chtěl bych jako podklad použít laminovanou podlahu (mám větší kusy), což je nenasákavý materiál, na něj bych chtěl dát zvukovou izolaci -nenasákavou, aby se lepidlo ze zaštěrkování nespojilo s podkladem a tím dobře zase nevedlo zvuk (uvažoval jsem mirelon/polystyren) a pak korek a koleje. Proto jsem začal hledat, čím tyto vrstvy lepit. Jde o lepení nenasákavý-nenasákavý materiál. Po diskusi ve vlákně
http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=8&t=1847&start=15 jsem se pustil do vlastního testování.

Většina z Vás to určitě zná ale třeba pro někoho z toho bude nějaká informace zajímavá. V zásadě jsem vykoušel lepení různých nesavých materiálů v kombinaci tvrdý-měkký pomocí CHemoprenu a pomocí MS polymeru Bison Poly Max Original express.
Základ byla deska laminátové plovoucí podlahy (ne úplně hladká) lehce přejetá smirkovým papírem. Na ni jsem lepil různé izolační (měkké) materiály, a kde to mělo opodstatnění, tak z vrchu korek.

Něco samozřejmě není překvapivé (že Chemopren, byť bez toluenu) rozežral většinu materiálů, ale překvapilo mě, jak dobře lepí Mirelon
Něco je - že Bison, byť je podle výrobce na vše :D nelepí právě Mirelon.
Co mě dále překvapilo byla ještě zkouška s tavným lepidlem. Úplně jsem žasnul, jak dobře drželo lamin.podlaha nastojato na hladké straně dalšího kousku lamin. podlahy. Ideální pro krásně čisté a velmi rychlé konstrukční lepení. Při pokusu oddělit to jde jen s vytržením protilehlého kusu laminátu od podkladu ! Spoj šlo i těžko rozříznout nožem.

Kompletní výsledek si můžete prohlédnout na obrázcích (odkaz dole). Je tam stav jak po slepení a hlavně po destrukčních pokusech - slepené materiály oddělit. Ještě legenda :

++ velmi dobrý spoj, lze oddělit jen po destrukci některého materiálu (vyšší pevnost spoje než měkčího materiálu)
+ drží dobře, ale lze oddělit bez zničení obou materiálů
0 trochu drží, ale moc bych spoji nevěřil
- nedrží
-- vůbec nedrží, téměř odpadne samo
x nelze použít, materiál je lepením zničen

Odkaz na foto s výsledkem testu http://samone.rajce.idnes.cz/97-Testovani/

Ještě poprosím - pro případnou diskusi k tématu lepení použít toto vlákno http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=8&t=1847&start=15
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 84
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » pon 17 dub, 2017 8:34 am

V poslední době jsem se věnoval více "teorii" než kolejišti, tak jsem si přečetl/prohlédl pár knih, proto přidám malý příspěvek o literatuře. Přikládám malé upoutávky.

K předchozí knize o Čmelácích jsem si ještě přečetl následující. Obrázek
Obsahuje spoustu pěkných fotek Čmeláků a nějaké zajímavosti o jejich provozu.

Stejného typu je i tato. Brejlovci budou základem mého vozového parku. Zde jsou moc hezké fotografie a tradičně i něco málo informací.
Obrázek

Jako úvod do parního provozu jsem si přečetl tuto knihu.
Obrázek
Výborně popisuje všechny důležité části parních lokomotiv. Pokud má někdo alespoň trochu technické porozumění, velmi dobře se dá zorientovat v tom, jak které části lokomotivy fungují - kotel, přikladač, parní stroj, rozvody (páry i ojnice apod) brzdy, mazání, pískování,...... Tuto knihu skutečně mohu doporučit každému, kdo chce vědět více o parní lokomotivě. Výborně zpracováno !


No a potom logicky :-) následovala : Parni lokomotivy řady 556.0-Borek Vladislav :
Obrázek
Velice pěkná kniha zejména kvůli pěkným textům. Je vidět, že autor je milovníkem parních lokomotiv, je tam spousta textů, u nichž je vidět, že skutečně pára pohání jeho srdce :-) (a není velkým přítelem současné doby).
Naposledy upravil Ales dne sob 16 zář, 2017 8:50 pm, celkově upraveno 5
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 84
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » čtv 14 zář, 2017 9:14 pm

Tak jsem se zase malinko posunul s kolejištěm. Vložil jsem na rajče fotky které představují můj posun za rok 2016 - a to příprava rámů R3 a R4 do fáze hotového korkového podloží. Z vážných rodinných důvodů jsem se kolejišti tento rok (2017) v podstatě zatím nemohl věnovat, byla jen malá dodělávka korku v létě...i k fotkám jsem se dostal až teď...

http://samone.rajce.idnes.cz/02-Kolejiste-ram_skryte_patro/#20151206_163241.jpg a 23 následujících.
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 84
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod sidlo » pát 15 zář, 2017 5:05 am

To se to staví, když je někdo šikovnej.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 1492
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod milan ferdián » pát 15 zář, 2017 7:19 am

Koukám,koukám :o .Ještě více jsem zvědavý na základní a první patro,protože někde se musí zafixovat nosné stojky.Aleši nevzal jsis velké sousto?Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 9286
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » pát 15 zář, 2017 2:14 pm

sidlo píše:To se to staví, když je někdo šikovnej.

Děkuji moc za pochvalu, to vždy potěší :)

milan ferdián píše:Koukám,koukám :o .Ještě více jsem zvědavý na základní a první patro,protože někde se musí zafixovat nosné stojky.Milan


Milane, v nosných stojkách nevidím problém z následujících důvodů :
-Dnes těch cca 7m2 stojí na 12ti nohách a celkem jich bude 16 přičemž 1 až 2 jsou odstranitelné
- viditelné patro chci dělat také samonosné, což znamená že by mu těch 14-16 nohou mělo také stačit.
- Pokud by se stalo, že by nemohlo být horní patro samonosné tak pouze místy a není problém doplnit další stojky které budou stát na rámu tohoto skrytého patra a zde jsem některá místa zkoušel zatížit mou vlastní váhou a vše je bez problémů.
- a pokud by skutečně nemohlo být horní patro samonosné, tak podéle stoupací koleje, na jejím vnějším okraji je (kromě malé výjimky) vždy 2 cm volného prostoru pro stojky na horní patro- po téměř po celé délce stoupací koleje.

milan ferdián píše:Aleši nevzal jsis velké sousto?Milan

Z pohledu čistě technického zvládnout problémy a postavit kolejiště se toho vůbec neobávám. Mezi námi, nemám sice za sebou ještě žádné jiné postavené kolejiště, jako mnozí ostatní zde, ale já jsem si udělal komplet nábytek domů, včetně kuchyňské linky.... :) tak se o mě zase nemusíš tolik bát.... :lol:

Ty technické problémy- to je právě to co mě na té stavbě nejvíce baví (možná i více než ježdění -to se zatím moc ještě nedá) - řešit problémy a promýšlet pokud možno vše dopředu, aby to dobře fungovalo a bylo realizovatelné, a potom to realizovat maximálně precizně - pro minimalizaci problémů v provozu. Jediný důvod, proč by to mohlo být velké sousto je časový. Bojím se pouze, že to touto rychlostí nestihnu do konce svého života. Třeba v důchodu, pokud se dožiji, se tomu budu moci věnovat víc. Ale jak jsem psal již dříve, žádné plány si nedělám, abych se zbytečně nestresoval jejich neplněním :)
Teď si užívám stavbu (když mohu)... :D

Jo, ještě tam mám namyšlenou u viditelného patra jednu technickou (konstrukční) libůstku, kterou jsem zatím ještě nikde neviděl....., ale dopředu ji uvádět nebudu. Co kdyby se to nepovedlo....tak budu mít ostudu :D
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 84
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod workous » pát 15 zář, 2017 6:56 pm

Tak, jsem s prošel tvoje Rajče a je to teda vysoký level ve zpracování... držím palce do další stavby...
HO segmenty epocha workoušov - Roco Geoline
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 1571
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm
Bydliště: Chýnice u Prahy

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » ned 21 led, 2018 9:06 pm

Tak jsem se zase kousek posunul.

Připojil jsem Rám R3 ke stávajícímu kolejišti. Pro lepší nájezd do obloukové výhybky jsem trochu upravil oblouk před ní a nedopatřením jsem ji na jedné straně mírně posunul (cca 1-2 mm). Tím jsem si zadělal dost problémů s vytyčováním další části kolejiště - severní zhlaví skrytého kolejiště. Musel jsem, tomu věnovat hodně času, než jsem rozměřil správné umístění kolejí zhlaví. Několikrát jsem to musel upravovat a mírně posouvat některé výhybky, aby byly dodrženy průjezdné profily (š 55 mm).Při této příležitosti, aby to nebylo tak jednoduché, tak jsem zjistil, že geometrie těch výhybek PECO není úplně přesná. V odbočné větvi má jedna kolejnice úhel odbočení 12 stupňů (od srdcovky) ALE druhá kolejnice (vnitřní oblouk) má odbočení 13-13,5 st. Takhle to vypadá jako zanedbatelné, ale pokud jsem pokládal koleje tak, aby navazující kolej hladce navazovala na tuto vnitřní obloukovou kolejnici, tak jsem se stále nemohl dostat do správných poměrů a stále jsem posouval a měnil, a posouval a měnil, a .... :x :x :x :!:

SKutečně to vypadá zanedbatelně, ale i při pohledu pouhým okem lom 1 stupeň v místě spoje výhybky a přímé kolejnice je vidět. Když už jsem nevěděl co s tím a stále to nevycházelo, tak jsem si po mnoha takto strávených hodinách vzal výhybku, připevnil na stůl, protáhl přímé a odbočné kolejnice, přesně proměřil a zjistil tuto anomálii. Tak pokud budete mít stejný problém, tak třeba Vám tato informace přijde vhod.... :)

Fakt hodně jsem si s tím vším vyhrál. Nechtělo se mi upravovat již tu dobře přilepenou vjezdovou výhybku + ta asymetrie....... Mám poučení do příště (jižní zhlaví skryťáku).


Nejnovější foto začínají zde :
https://samone.rajce.idnes.cz/02-Kolejiste-ram_skryte_patro#20170904_180830.jpg a 22 dalších.
Naposledy upravil Ales dne ned 25 bře, 2018 7:48 am, celkově upraveno 1
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 84
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » ned 25 bře, 2018 7:32 am

Jak jsem se díval, je to teď 5 let od založení tohoto mého vlákna. Při tomto výročí jsem si chtěl udělat malou rekapitulaci, abych získal představu, co jak dlouho trvalo. Možná to bude zajímavé i pro někoho jiného.
Prvně musím zmínit, že se fakt tomuto koníčku mohu věnovat velmi málo. V průměru bych to odhadl tak na jednu neděli měsíčně přímo na kolejišti. Přípravné práce (zejm. elektronika) navíc ještě pár večerů v měsíci, možná ještě nějaké to odpoledne. Podle toho taky můj postup vypadá, a nemohu se rovnat s jinými borci zde, kteří zvládnou nemožné na počkání a zázraky do tří dnů. Možná toto bude odstrašující příklad pro jiné :D , aby věděli, do čeho se pouští.
Takže :
------- 5/2010--------------- po dohodě s Milanem F., že mi nakreslí návrh, jsem sepsal zadání
-------12/2010-------------- Dostal jsem kompletní návrh
rok 2011---------------------- následovalo rozkreslení poloviny skryteho patra v AutoCAD do detailů
----- 04/12 --------------------rozebráni "testovacího" kolejiště a reálný začátek stavby
rok 2012---------------------První rám R1 - dřevopráce (tj. 1/4 skrytého patra)
----- 01/13--------------------Druhý rám R2 - dřevopráce
rok 2013 -------------------Koleje R1+R2
roky 2014-15-jaro 16---Elektro+elektronika pro R1+R2
léto 2016 --------------------R3 - dřevopráce
podzim 2016-léto 17---R4 - dřevopráce (tj. celé skryté patro dokončena "hrubá" stavba)
2. pol. 2017 ----------------Koleje R3
jaro 2018 - ??? ------------Koleje R4

Takže mám za sebou 7 let stavby (od rozhodnutí jít do toho). Asi ještě nemohu ani říci, že se začíná rýsovat konec první velké etapy, což by mohlo být celé skryté patro. Zbývá mi tu položit koleje cca 1/4 patra, ovládáni 20ti výhybek, udělat větší polovinu elektroniky DCC, udělat větší polovinu zpětné vazby S88, udělat ovládací panel na 1/2 skrytého patra. Teď bych mohl něco plánovat, což ale zásadně zde nedělám, proto jen vyslovím odhad, že při 10ti letém výročí by skryté patro mohlo být hotovo..... Uvidíme.

Co je však nejdůležitější - je asi následující.
Pokud zhodnotím uplynulé roky, je pro mě důležitý ten fakt, že mě to stále, i přes ten pomalý postup baví. Stále mě těší dělat veškeré práce s maximální přesností a co nejlépe, abych to nemusel opravovat ještě před dokončením stavby. Těším se na to, až budu mít konečně aspoň ovál, na kterém bude moci jezdit vlak aspoň nějakou chvíli bez zastavení (nyní může ujet max asi 14 m).
Dál kvituji s povděkem, že jsem se při té stavbě leccos naučil - v oblasti elektroniky. Nevím, jestli bych se pustil jinak do mikrokontrolerové elektroniky. Přičichl jsem si k Picaxe, potom k PIC a nakonec jsem zkusil i Arduino, které se mi tak líbí, že jsem si postavil druhý převodník "z21" (Xbus-Ethernet) a ten jsem si upravil jako převodník sběrnice RS485 - Ethernet. Tímto jsem si vytvořil domácí web server (s Wifi připojenim - prostřednictvím domácího routeru), který mi zobrazuje do mobilů stav domácího topného systému (kromě pevné obrazovky řídícího notebooku). Bez zkušeností se stavbou elektroniky k vláčkům bych to nedal. Na tomto místě musím jestě poděkovat Jindrovi Fučíkovi, který mi hodně pomohl s pronikánim do těchto tajů...
Skutečně stavba mod. železnice je docela komplexní zábava (aspoň v mém pojetí). Skoro bych řekl, že je potřeba znát, nebo se naučit devatero řemesel ( doufám že desáté nebude bída jak v tom pořekadlu.. :) ). Co jsem už využil :
- projektant (AutoCAD)
- malíř/natěrač (výmalba místnosti)
- stolař (rámy)
- elektrikář (napajení)
- slaboproudý elektrikář (elektronika)
- mechanik (pohony vyhýbek, úprava loko)
- HW designer (vlastní návrh zpětné smyčky, nedotaženo)
- programátor
- malíř ("umělec" - zatím jen cvičné malování oblohy)
- a v neposlední řadě investor :D (ale o tom blíže možná někdy jindy).

A to jsem ještě nezačal vlastní modelařinu (krajina), podle které se celý koníček jmenuje, že ? :D :D

Je toho asi ještě víc, co by se dalo zde zmínit, ale nejdůležitějši je, že stále mám chuť do další stavby a těšim se, až se zase k tomu, aspoň na chvíli dostanu.
Toto může být i určitě zpráva těm, kteří před lety pochybovali, jak se bude moje stavba vyvijet. Nicméně vím, že i teď ještě nejsem zdaleka ani v polovině....
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 84
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » ned 24 čer, 2018 6:37 pm

Dnes alespoň malý náhled na stav a další pokračování stavby. Tentokrát přidávám náhled strojvedoucího na moje kolejiště (video).

Je zde vidět na poslední díl kolejiště (rámy R4 a R5, zatím bez kolejí), čímž se kolejiště rozrůstá - zatím jen půdorysně - do finálního stavu. Další foto poslední části skrytého patra dodám časem.

https://youtu.be/NTa0uSYbq8Q
Naposledy upravil Ales dne pon 25 čer, 2018 7:56 am, celkově upraveno 1
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 84
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Rocky_MK » ned 24 čer, 2018 10:18 pm

Projekt je to obrovský, máš můj velký obdiv, že stále s chutí postupuješ dopředu, byť pomalu, leckoho by to už odradilo. Tak hodně zdaru a ať ti okolnosti jsou stále nakloněny :)
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 947
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Hodonín/Brno

Předchozí

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Dusan, MrBlackbird a 6 návštevníků