Kolejiště - zubačka v TT

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Janek.KP » úte 29 led, 2013 7:57 pm

mizl píše:Možná trochu pitomá otázka, ale pořád mi to vrtá hlavou. Chtěl bych se zeptat na kolejivo. Jakým způsobem se znázorňuje "zubačka" ?? Nebo spíš jakým kolejivem ? Existuje kolejivo s ozubnící přímo profi vyráběné, nebo se musí stavět samo-doma ?? Já jsem na trhu totiž žádné kolejivo pro zubačku neviděl, proto mě to zajímá. Možná že jen špatně hledám :oops:

Michal


Neexistují pitomé a hloupé otázky, existují pouze pitomé a hloupé odpovědi, tak to zkusím :mrgreen:
Abtovu ozubnici, která je použita na trati 035, jsem v měřítku TT nenašel v sortimentu žádné firmy :(
Funkční ozubnici vyrábi FERRO TRAIN, Fleischmann, ale jsme mimo naše nejoblíbenější měřítko a je to jiný typ - strubeova.

Převeďte si do TT- výška ozubnicového pásu 125mm ( zvýšená oproti běžným 110mm ) v originále přesahuje přes temeno kolejnice, pokud jsem měřil dobře,tak od pražce celkem 215mm, šířka ozubnicového pásu ve stanici Dolní Polubný 28mm až do zrušení ozubnice v téhle stanici, na zbytku trati 44mm od roku 1961 , souviselo s uvedením T426 do provozu, vzdálenost mezi pásy 40mm.

to Sedli-CB, pokud budeš bez litinových stoliček, bude Ti postačovat leptík dvou ozubnicových pásů uprostřed spojených pravidelně v místě pražců, abys mohl ozubnici lépe přilepit a před nalepením ohnout do tvaru U. Ještě lepší varianta by byla udělat si přípravek na provrtání pražců uprostřed a ozubnici kromě lepení i "přišpendlit". Ale teď si vůbec nejsem jist, zda by to takhle šlo na Tvůj malý poloměr oblouku...
Nebylo mi doporučeno použít tlouštku leptu 0,3 mm, prý tam zuby zaniknou - takže 0,2. O ozubnicových výhybkách raději nemluvit...
Přeji hodně trpělivosti a těším se na první vzorky :)
Naposledy upravil Janek.KP dne úte 05 úno, 2013 7:07 pm, celkově upraveno 1
ČSD, IV epocha, TT, digitál
Uživatelský avatar
Janek.KP
 
Příspěvky: 115
Registrován: čtv 03 kvě, 2012 4:32 pm

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » úte 29 led, 2013 8:22 pm

Janek.KP:
Mě by se ozubnice na stoličkách samozřejmě líbila, ale byl jsem od toho jedním kolegou zrazován. Na drhou stranu... Na cca 5 metrech tratě by to bylo se vzdáleností pražců 4 mm cca 1250 stoliček... :!: Myslím, že bych měsíc (dva) nedělal nic jiného a přitom by to nebylo pořádně ani vidět - štěrk, sem tam trs trávy, celé je to zrzavé na napatinovaném podloží... Uvidíme, možná se ještě nějak jinak vyspím a stoličky budou :D
Jinak co se týče šířky hřebene... 44/120 = 0,366, tedy volil bych plech 0,3 mm. Osová vzdálenost zubů jest 120 mm, tedy 1 mm v TT - řekl bych dostatečné. Tebou navrhované řešení ohnutí dvou hřebenů proti sobě do tvaru U se mi nelíbí - v obloukách by se při ohýbání vnitřní hřeben deformoval a nevypadalo by to hezky... Bude to chtít (minimálně do oblouků) každý hřeben pečlivě ohýbat, tvarovat a letovat je pak k sobě. Letovat, nikoliv lepit... Mosaz jde letovat krásně a použití vteřiňáku se mi v tomto případě příčí... Ale záleží na vkusu každého soudruha :wink:
Takže uvidíme. Vymyšlené jsou obě varianty, teď se jen dobře vyspat :D
TT - ČSD, 70. léta, analog/s DCC začínám
http://sedli-cb.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 103
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod jafobe » úte 29 led, 2013 9:48 pm

když už se tu probírá tak zajímavé téma, má skoro sousední trať, a už od začátku to vypadá zajímavě, tak se taky přidám :)
možná by se ozubnice dala udělat i s patkani, či aspoň jejich náznakem na ozubnicových pásech (levý a pravý zvlášť) by se dolu nechali výstupky které by se pak ohli do stran a pásy sletovali se proti sobě buď na příno, nebo pro reálnější vzhled s třetím plíškem uprostřed, možná by takové naznačení ozubnice i patek stačíilo, a kdyby se pásy k sobě letovali o kus posunuté tak by se dal vytvořit delší a pevnější pás v kuse, v rovném úseku ba se rozteč patek udělala podle rozteče pražců, do zatáček by se museli rozteče patek lišit do vnitřní i vnější strany, ale pokud by byli oblouky na standartním kolejivu kde je rozteč pražců rovnoměrná oproti flexi kolejím kde se to může občas o kus hnou tak by stačily tři profily s různým rozpětím patek (kdžtak to můžu skusit hodit na papír)
ozubnice by asi nemusela být ani po celém kolejišti v tunelu vidět nebude a v Kořenově do nádraží ani v reálu nevede (končí asi 150 metrů před ním, viz značka http://www.mapy.cz/#x=15.363902&y=50.76 ... x1qN3&l=15 ), kousek za výjezdem z tunelu, takže by stačilo přes spodní nádraží Dolní Polubný a pak ji třeba u zadní strany kolejiště ukončit tam kde by stoupání nebylo už takové (podobně jako v reálu) třeba za tím zadním mostem než to vjede do zářezu, tam by to bylo podle náhledů od fruafru na očích, s tím že by tam vlaky přibrzdili při najíždění a sjíždění na ozubnici, pro efekt by to určitě stačilo, spodní nádraží a kolej vpravo od něj vidět bude líp než trať vzadu v zářezu či v tunelu, a i kus práce by se tím ušetřil a možná i nějaký metr modelové ozubnice
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Janek.KP » úte 29 led, 2013 9:50 pm

Sedli-CB píše:Janek.KP:
Tebou navrhované řešení ohnutí dvou hřebenů proti sobě do tvaru U se mi nelíbí - v obloukách by se při ohýbání vnitřní hřeben deformoval a nevypadalo by to hezky...


Jak jsem psal, na Tvůj poloměr oblouků to asi fungovat nebude.
ČSD, IV epocha, TT, digitál
Uživatelský avatar
Janek.KP
 
Příspěvky: 115
Registrován: čtv 03 kvě, 2012 4:32 pm

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » úte 29 led, 2013 10:45 pm

Janek.KP:
Omlouvám se, Tvého dodatku ohledně poloměru jsem si nevšimnul :wink:

jafobe:
Buď vítán, jsem rád za každý názor, postřeh či námět :wink: Tvou variantu ozubnice jsem zhruba načrtnul (zuby jsou jen pro ilustraci, pražce šrafované):
ozubnice.jpg

Plíšek mezi ozubenými pásy by mohl být "kotvící" a umístěn vždy mezi pražci. V tomto místě proleptat v obou ozubených hřebenech dirku na slabý drát, kterým by se v tomto místě pro sletování mohly ozubené pásy stáhnout k sobě a proletovat, přičemž pravý ozubený pás by měl tuhle proleptanou díru o 0,5 mm posunutou kvůli přesazení zubů. Ten střední plíšek by však byl delší a umístil by se mezi pražce, aby se s jeho pomocí mohla ozubnice uchytit do kolejového podloží. Vzhledem k přibližné výšce pražců p. Litomyského cca 1,8 mm (berte s rezervou - měřím to zaštěrkované a jednou rukou po tmě - druhou mám v ortéze a svítím si s ní baterkou :D ), 3 mm korkového podloží (hodlám použít jednak kvůli odhlučnění - mám vyzkoušeno - ale také jako základ štěrkového lože) by to chtělo mít delší více jak 5 mm... Stejně tak i rozteč pražců je měřena s baterkou :!:
TT - ČSD, 70. léta, analog/s DCC začínám
http://sedli-cb.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 103
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod jafobe » stř 30 led, 2013 7:44 pm

Sedli-CB píše:Tvou variantu ozubnice jsem zhruba načrtnul (zuby jsou jen pro ilustraci, pražce šrafované)

i já to trochu načrtnul, ale jen na papíře
ozubnice.jpg
ozubnice.jpg (24.22 KiB) Zobrazeno 3643 krát

tak trochu jdem přemýšlel i o uchycení ke kolejím, takže podobný výstupek dolů jako jsi naznačil ty, ale možná bych ho udělal ve většívh odstupech a na všech třech plíškách (5-10 cm což by mohlo stačit aby to drželo dost pevně) pod pražce by se dal vyleptaný kus plíšku s otvorem kterým by se to prostrčilo a zespoda buď zapálelo nebo by se prostřední plíšek udělal kratší a jen by se rozehnuly ty boční do stran, takže by ozubnicový pás byl skoro napevno přidělaný ke koleji ještě před usazením kolejí, což by možná mohlo být praktičtější při stavbě, i s tím že by se s ním dalo případně trochu hnout do stran, ale zase by se muselo před pokládkou kolejí s tím počítat a do míst kde bude ozubnice přidělaná k pražcům by se muselo trochu upravit korkové podloží
ty patky v koleně by asi nebyli tak výrazně rozdílné jako na náčrtu, ale pro levý a pravý pá na nějakých 30 stupňích oblouku by to mohlo už nějaký milimetr udělat mohlo
jinak pži sletovávání by asi nebylo od věci mezi plíšky se zuby dát kus pečící folie (papírové nebo teflonové) protože cín by se asi do toho prostoru snadno nacpal pokud by ho bylo víc na jednom místě
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » pát 01 úno, 2013 8:28 am

jafobe:
Já bych uprostřed nedával třetí plech v celé délce ozubnice. Jednak by měla být mezi ozubnicovými pásy mezera a hlavně mi to přijde zbytečné. Pokud oba ozubnicové pásy pravidelně "spojím" přes plíšek vložený mezi ně po čtyřech nebo pěti pražcích, bude to dostatečně pevné. Pravdou ale je, že lepší by bylo chytit do podloží ozubnicové pásy a nedělat to přes ten vložený středový plíšek. Počítám však s tím, že nejprve položím koleje a vychytám na nich nepřípadné dokonalosti, aby nedocházelo k vykolejování, a s ozubnicí bych si hrál až těsně před zaštěrkováním. Proto uvažuji o chycení ozubnice k podloží a ne k pražcům...
Co se oblouků týče, tak jsme přeci modeláři. Šlo by to vyřešit improvizací, kdy by se ve spoji dvou ozubnicových hřebenů umístěných vně oblouku vždy po určité vzdálenosti přidal mezi stoličky zub... Druhá možnost, která mě napadá, je vyleptání zvláštního ozubnicového pásu do oblouků. Vnitřní by byl standartní, ale vnější by byl rozměrově trochu odlišný od svého "bratříčka" pro rovný úsek. To však bude chtít si celé nakreslit a přeměřit. Ideálně zatím uvažovat s ozubnicí na rovném úseku, tu nechat jako prototyp vyrobit a pak se s ní i v reálu zabývat obloukem :wink:
TT - ČSD, 70. léta, analog/s DCC začínám
http://sedli-cb.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 103
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod jafobe » sob 02 úno, 2013 9:13 pm

tak určitě to bude spíše o postupném zkoušení, přeci jen není moc kde se inspirovat už zrealizovanou abtovu ozubnici na modelu
jen jsem nakresli můj návrh jak by to mohlo jít udělat, neříkám že se jim musíte řídit, takže není nutné nít sletované tři plechy po celé délce (i když z mého pohledu při takových rozměrech asi nebude z běžné pozorovací vzdálenosti mezera mezi plechy tolik vidět, zvlášte poté až se to trochu opatinuje)
pokud se bude ozubnice instalovat až po úplném usazení a doladění kolejí, asi bude praktičtější ji zakotvit přímo do podloží
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » sob 02 úno, 2013 9:18 pm

jafobe:
Nelze s tím nesouhlasit. Díky za názor, něco jsem si z něho vzal :wink:
TT - ČSD, 70. léta, analog/s DCC začínám
http://sedli-cb.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 103
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Martin Ostruszka » ned 03 úno, 2013 1:06 pm

Vyzkoušel jsem výpočet pro ozubnicové pásy, vycházeje ze základních rozměrů osové vzdálenosti zubů 1 mm, šířky plechu 0,3 mm, oblouku 267 mm (TT R01)/30°:

Úhel mezi dvěma zuby při daném poloměru 267 mm je 0,21459105993.
Při oblouku 30° je počet zubů 139,8.
Vzdálenost mezi dvěma zuby při daném poloměru 267,6 mm (poloměr + plech/mezera mezi pásy + 2*polovina plechu) a úhlu 0,21459105993 je 1,00224719102 mm, což vynásobeno 139,8 dělá 140,1 zubů.
Rozdíl tedy nepatrný (neviditelný), neboť pásy jsou vedle sebe velmi blízko...
Martin Ostruszka
 
Příspěvky: 30
Registrován: úte 19 črc, 2011 2:15 pm

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » úte 05 úno, 2013 8:53 am

Martin Ostruszka:
Díky za výpočet. V tomto případě asi není co řešit a bude se případně improvizovat při ztvárnění ozubnice...
TT - ČSD, 70. léta, analog/s DCC začínám
http://sedli-cb.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 103
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Martin Ostruszka » úte 05 úno, 2013 9:44 am

Zde je jeden z mých návrhů leptu ozubnice:

ozubnice.JPG
ozubnice.JPG (10.5 KiB) Zobrazeno 3131 krát

Zuby se zmiňovanou roztečí i výškou 120 mm jsou o něco větší (+/- měřítko 1:100), aby byly řekněme o něco výraznější. Takto vychází výška cca 1,3mm + patka výšky 1 mm, což přesahuje o 0,3 mm temeno kolejnice o výšce 2 mm (což jsem naměřil u sebe). Dle NEM 101 lze teoreticky využívat prostor výšky až 1.5 mm.
V případě požadavku lze samozřejmě udělat stejnou výšku s temenem, ale já bych preferoval o něco vyšší, stejně jako ve skutečnosti.

Ozubnicové pásy se upevňují do pražců do předvrtaných otvorů (vrtané pomocí šablonky - taky lept) zahnutým trnem.

Konce pásů se na koncích letují k dalšímu pásu - zde může být lept upraven ve smyslu malých plošek o poloviční tloušťce pro zalití cínem.

Součástí leptu může být i náběžné zařízení pro nájezd na ozubnici.
Martin Ostruszka
 
Příspěvky: 30
Registrován: úte 19 črc, 2011 2:15 pm

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Martin Ostruszka » úte 05 úno, 2013 10:46 am

Pak existuje i plastová ozubnice Abt. Obrázek
Popis v PDF.
To by šlo také použít, rozměry jsou "univerzální".
Martin Ostruszka
 
Příspěvky: 30
Registrován: úte 19 črc, 2011 2:15 pm

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » úte 05 úno, 2013 6:41 pm

Martin Ostruszka:
Díky za tip. Ozubnice je hezká, rozměrově by i seděla až na rozteč pražců. Šlo by to jistě nějak vyřešit, ale asi se spíše budu zabývat leptem. I z hlediska vykolejení a případného poškození by to bylo lepší - především bitelnější...
TT - ČSD, 70. léta, analog/s DCC začínám
http://sedli-cb.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 103
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Martin Ostruszka » úte 15 dub, 2014 9:52 am

Uplynul rok od posledního příspěvku na toto téma. Pokud fórum uživatel Sedli-CB nadále sleduje, rád bych se ho zeptal, zdali od té doby zaznamenal nějaký pokrok ve své stavbě kolejiště, vozidel či ozubnice.
Martin Ostruszka
 
Příspěvky: 30
Registrován: úte 19 črc, 2011 2:15 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků