Kolejiště - zubačka v TT

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Martin Justiz » úte 24 lis, 2020 7:34 am

No kolego tohle je velká paráda.
Klobouk dolů
ČD v Nku
Martin Justiz
 
Příspěvky: 445
Registrován: pon 07 zář, 2009 11:19 am
Bydliště: praha slivenec

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » sob 28 lis, 2020 4:45 pm

Díky. Nikam se neženu, dávám si záležet na detailech, pečlivě promýšlím pracovní postupy a hojně čerpám inspiraci v reálu, aby byl výsledek co nejdokonalejší. A zároveň si tu stavbu užívám - baví mě to...
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » čtv 14 led, 2021 8:10 pm

Sice mám na kolejišti ještě nějaké drobnosti, do nichž bych se mohl pustit, ale není toho tolik a tak jsem to vše zatím odložil. Potřeboval bych nastříkat základní barvou skály a opěrné zdi, ale není na to počasí. Acetonkou uvnitř fakt stříkat nebudu. Kamenný most od kolegy ještě nemám kompletní, stejně tak tunelové portály. Dal jsem si tedy na stavbě kolejiště pauzu, ale nezahálím! Pustil jsem se do stavby první rakušanky:
IMG-20210110-WA0021 (1).jpeg

IMG-20210110-WA0019.jpeg

Dám časem nějaké fotky ze stavby na mé rajče...
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Ivan » čtv 14 led, 2021 9:35 pm

:shock: :shock: :shock: Já úplně přehlédl, že ji pan Cekul dělá! Máš to pěkné, těším se na pokračování a fotky ze stavby.

Mohu se zeptat, je ta úprava pojezdu složitá?

Edit : pojezd kterého výrobce jsi použil? Díky
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » pát 15 led, 2021 7:49 am

Fotky ze stavby rakušanky jsou zde: https://sedli-cb.rajce.idnes.cz/stavba_rakusanky_T426.0/

Pojezd je Tillig V60. Je poměrně robustní z nějaké pevné a těžké slitiny. Mašina již nyní sama o sobě spolu s úpravami, které jsem udělal na rámu leptu pro jeho uchycení do podvozku váží zhruba tolik, co bangle od MTB. Takže pokud jí ještě lehce dotížím olovem, bude pod sebou hrnout koleje...

Úprava pojezdu spočívá v jeho prodloužení, protože rakušanka je celkově delší než V60 a má jalovou hřídel na konci rámu. Na to jsou díly přímo u leptu. V60 má ale výše ochozy. Rám z ochozu rakušanky z leptu na tento pojezd svým půdorysem úplně přesně pasuje, ale podlaha ochozu je o cca 2 mm výše (přesné číslo teď z hlavy nevím). Takže jsem čela pojezdu lehce zpiloval asi o 0,6 mm a zbytek jsem dohnal na rámu leptu, kde jsem trochu zvedl mosazné destičky sloužící k přišroubování pojezdu. Ty jsou do rámu leptu přinejtované, přiletované, takže drží jak židovská víra. Do mosazi jsem pak po přesném svrtání spolu s pojezdem vyřízl dvojku závit. Tady je to z boku vidět:
IMG-20210110-WA0000.jpg


EDIT: Rakušanky byly 4 a tak mám ještě další 3 v šuplíku :oops: Ale pohrávám si s myšlenkou postavit jich 6. Dvě v původní podobě jak vyjely z výroby (čili bez červených pozičních světel) a 4 v různých barevných mutacích alá jak šel čas a mašiny chodily do dílen, tedy všechny se čtyřmi světly. Dvě čísla bych měl tedy duplicitně - ve stavu z výroby a po pozdějších úpravách. To proto, abych mohl znázornit různá období provozu...

A ještě dodám jednu věc. Lept od pana Cekula sedí rozměrově perfektně. Nenašel jsem žádnou chybičku a mohu vřele doporučit. S leptem od pana Kubíčka se to nedá obsolutně srovnat. Nejen, že mu nesedí tvarově rám, čelní okna na budce a vůbec celá střecha, ale ty zprasené křivé odlitky krytů výfuků a střech obou kapot jsou šílené. Snažil jsem se z toho kdysi tu lokomotivu postavit a jen 2 týdny jsem předělával rám, aby měl takové tvary, jaké má mít! Po měsíci snažení jsem to vzdal a lept zahodil... Za sebe rozhodně nedoporučuji!
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Ivan » pát 15 led, 2021 5:32 pm

Díky za popis, právě se z Rakušanky stal u mne další adept na stavbu, zatím půjde ale jen do šuplíku.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod krasin456 » čtv 21 led, 2021 11:52 pm

Kdo vyrábí abtovu ozubnici?
krasin456
 
Příspěvky: 11
Registrován: pon 11 úno, 2019 2:00 pm

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » sob 23 led, 2021 7:26 am

Ozubnice je od pana Košťála (DK-model). V nabídce jí nemá, ale pro velikost TT jí může vyrobit. V jedné tabulce plechu formátu A4 by mělo být asi 5 metrů dvojité ozubnice. Nabídl mi jí sám při dřívější korespondenci, kdy jsem si od něho kupoval lepty parovek 404.0.
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » pon 29 bře, 2021 2:05 pm

Ve volných chvílích již přes měsíc dělám na ozubnici. Moc jich nebylo, ale i tak to je časově náročné. Myslím, že výsledek však stojí za to. Zde jsou fotky z prvních 85 cm. Ještě mi zbývají cca 4 metry. Tento úsek ještě přijde trochu doladit, zejména na přechodu dílů.
20210329_154434.jpg
20210325_184400.jpg


Ještě jedna kochací :)
IMG-20210326-WA0034 (1).jpeg
Naposledy upravil Sedli-CB dne pon 29 bře, 2021 2:09 pm, celkově upraveno 1
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » pon 29 bře, 2021 2:06 pm

Jinak ten odpružený nájezd na ozubnici je vlastní výroba. To součástí stavebnice není...
20210329_154715.jpg

20210328_111349.jpg


Skutečný najdete třeba zde: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/42/Konec_ozubnice_nad_v%C3%BDchodn%C3%ADm_port%C3%A1lem_Polubensk%C3%A9ho_tunelu.jpg
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod chameleon » pon 29 bře, 2021 2:48 pm

Super :!:
Ta vypadá tak pěkně, že je škoda ji nevyužívat reálně :wink: :twisted:
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » pon 29 bře, 2021 3:53 pm

Díky za chválu. Není to ale tak do detailů propracované jako Tvá ozubnice :wink: Ta se mi líbí více... Využívat jí reálně je nereálné. Vzhledem k tomu, že u delších oblouků se rozchází rozteč zubů jednotlivých pásů a ani šířka není všude na 100% stejná, natož umístění přesně ve středu koleje, by to fakt nešlo. Narážel jsem díky titěrnosti dílů leckdy na problém, jak to vůbec dát dohromady. Jednotlivé díly s ozubnicí jsou asi 17 cm dlouhé. První jsem dělal přes 2 dny. Chvíli jsem zvažoval, že to vyrvu a budu jezdit adhezně alá Erzbergbahn v 80. letech. Pak jsem si našel cestu a nyní ho zvládnu již za cca 4 hodiny...

Hlavně jsem narazil na jiný problém - spodní profil. Spřáhla Tillig jsou v pohodě, ale bangle MTB drhly nálitky na podvozkách a V60, na kterou stavím rakušanku, má spodek příliš nízko. MTB bangle jsem upravil a jezdí bez problémů, na V60 budu muset udělat novou spodní přídržnou desku. Ta je teď u ledu, protože nemůžu sehnat houkačky a bez nich se nehnu dále... A nejblbější vůz - patrák, který používám jako zkušební, má problém na začátku sklonu, kde si štrejchne břichem o hřebeny. Ale jen decentně. Natolik decentně, že je schopen z horního nádraží sám ujet :D S tím ale nic nenadělám, měl jsem na to pamatovat při stavbě. Na druhou stranu s provozem pater pravidelně nepočítám. Mám ho opravdu jen na zkoušku průjezdného průřezu např. ve skalních zářezech apod. Kde projede patro, musí projet vše. Mám však rebelskou myšlenku, až bude kolejiště hotovo. V Nové Huti (horní nádraží) bude výjezdní cvičení spartakiády a tak dvojice mašin bude nahoru sunout zelená čtyřdílná patra :D
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Zlámalík » pon 05 dub, 2021 12:06 pm

Našel jsem tohle téma a musím vyšvihnout hlubokou poklonu! Ten rozsah, ta preciznost, ten dojem! Mám se ještě co učit!

Měl bych jen jeden dotaz k zapojení. Píšeš:
Sedli-CB píše:při sepnutí relé trakce např. pro jízdu na sklad dojde k zablokování ovládání výhybky pro jízdu na pilu a i odpojení trakce za křížem na pile. Totéž platí i opačně při jízdě na pilu - zablokuje se sklad. Je to pro jistotu kvůli možné eliminaci vjezdu vozidla z druhé strany a zkratu na srdcovkách kříže.

Rozumím tomu tak, že se odpojí jen potenciální místa zkratu? Protože kdybys odpojil celou kolej, na které třeba u skladu stojí mašina, tak zhasne a hlavně přestane brumlat. Jestli ale není provozně přípustné nechat mašinu brumlat u skladu, zatímco se posunuje na pilu, pak to nevadí.
Držím palce a těším se na další!
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1829
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » pon 05 dub, 2021 1:38 pm

Zlámalík: Děkuji za poklonu. Kolem modelařiny se motám cca 25 let. Byl jsem dlouhé roky členem místního klubu železničních modelářů, i nadále jsem s tou partou v kontaktu, lecčemu jsem se tam přiučil a mohl si osahat, vidět. Jak říká kolega z práce - technik se učí očima. Připouštím, že toto je můj první velký počin a spousta věcí se tam nepovedla, byť jsem se samotnému projektu před zahájením stavby věnoval velmi dlouho. Řekl bych, že je to dokonce otázka cca tří, čtyř let. A dnes bych spoustu věcí udělal jinak, než před téměř dvěma lety, kdy jsem začal stavět. Preciznost je řekl bych má silná stránka :D Raději 100x měřím a jednou řežu a i zdánlivé prkotiny důkladně promýšlím...

K otázce... Zde je schéma zapojení kolejových obvodů na viditelné části dílu A:
kříž.jpg

Dlouho jsem přemýšlel nad tím, jak to zapojit. Když jsem zjistil, že zvukové dekodéry neumí v podstatě jezdit výběhem, ztratilo to pro mě kouzlo a nepočítám s žádným ozvučeným modelem. Jet z kopce po ozubnici s manipulákem dolů s mašinou ve výkonu je zvěrstvo. Toto mi značně ulehčilo rozhodování v tom, jak koleje u kříže zapojit. Kolej 4. je sklad, 6. rampa (pila). Nakonec jsem zvolil řešení, kdy pomocné kontakty přestavníků výhybek číslo 6 (k rampě) a 10b (na sklad) sepnou příslušné trakční relé. Tahle relé jsou mezi sebou křížem blokovaná klidovým kontaktem. Zároveň sepne-li relé pro jízdu k rampě, odpojí povel pro přestavník výhybky na sklad do této polohy a opačně. Pak kontakty relé propojí napájení srdcovek kříže a ve výkresu spodní kolejnici příslušné koleje (zapojenou modrým vodičem, ve schématu označené čísly 196 a 197). A zbyl ještě jeden kontakt, na který jsem zapojil odezvu do pultu - napájení kontrolky v kolejovém reliéfu. Této kontrolce říkám "souhlas trakce". Abych na první pohled viděl, že mam trakční relé sepnuté. A ano, je zde možnost přestavit přepínačem současně obě výhybky. Pult ještě nemám, ale snad do měsíce mi ho kamarád vyrobí. Bude dělaný na míru... Takže následující teorii nemám vyzkoušenou, ale dospěl jsem k tomu praktickými zkušenostmi. V tu chvíli pak sepne relé té koleje, která bude mít rychlejší přestavník. Tím zablokuje povel pro přestavení té druhé výhybky, ale nezablokuje povel pro její návrat do odvratné polohy, tj. mimo kříž. Snad jsem to popsal srozumitelně... Čili, pokud nebude ani jedna výhybka do kříže postavená, budou obě koleje odpojené, bez napětí na kolejnici polarity "K". Při jízdě přes kříž je ta sousední odpojená schválně, abych nemohl nechtěně odjet s model stojícím na sousední koleji do srdcovky kříže a nezpůsobil tím zkrat. Jelikož nebudu používat zvukové dekodéry, dojde pouze ke zhasnutí světel loko. Ale u těchto kolejí příliš nepočítám, že zde budu odstavovat lokomotivy, takže to vlastně ani nevadí. Snad jsem odpověděl dostatečným způsobem :D
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » pon 05 dub, 2021 4:04 pm

Vzhledem k počasí a mé lehké utahanosti po práci jsem se dnes do ničeho velkého nepustil a dohnal jeden z restů a tím je principielní schéma zapojení kříže:
kříž.jpg

A omlouvám se za předchozí mystifikaci, ale obě koleje (4. i 6.) jsou trvale napájené, ale jedna kolejnice se odpojuje pouze při jízdě na sousední kolej :wink: Pokud by se to někomu zdálo moc složité, tak to je, prosím, má specialita :D

Malá vysvětlivka:
400 - +12V DC
999 - GND
700 - 16V AC nulák
2xx - 16V AC fáze (ovládací povely pro přestavníky)
1xx - trakce DCC
454 a 456 - ty povely pro kontrolky "souhlas trakce" v pultu
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků