Kolejiště - zubačka v TT

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » sob 21 bře, 2020 3:36 pm

Vzhledem ke "karanténě" a mimo jiné i mé delší pracovní neschopnosti (nesouvisí s covid) také tvořím jako někteří zdejší členové, jak jsem vypozoroval. Ale jeden obrázek vydá za tisíc slov: https://sedli-cb.rajce.idnes.cz/stavba_ ... e_Zubacka/
Fotky průběžně doplňuji...
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod workous » sob 21 bře, 2020 4:38 pm

Ahoj, máš to nechutně řemeslně pěkný :), myslím, že laťka kvality je hodně vysoko. Držím palce do další stavby.
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2139
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Trixt » sob 21 bře, 2020 6:45 pm

Sedli-CB: Nádherná řemeslná práce a moc pěkný motiv. Opravdu je co obdivovat. Jen si myslím, že přeci jen by bylo lepší se vrtnout na stranu DCC než analogu, ale ber to jen jako můj osobní názor.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » sob 21 bře, 2020 7:17 pm

Děkuji za slova chvály. Držím se spíše kvality než kvantity. Jde to pomalu, ale má to své ovoce. Dnes jsem např. celý den pokládal 3. kolej v horním nádraží (ta s jámou). Mimo to upravuji všechny ty napájené srdcovky výhybek a ladím to k naprosté bezchybnosti. Bohužel u angličanů jsem se setkal s nešvarem při přechodu z plastové srdcovky na kolejnici, kde díky výchylce o 0,1 mm šlo všechno ven. Trvalo mi asi hodinu, než jsem na to přišel. Pak stačilo tu hranku srazit pilníčkem a teď zde můžu sunout plnou rychlostí a vše je OK...

Trixt: Kolejiště bude čistě v DCC bez možnosti přepnutí na analog. Ta relé jsou pro ovládání návěstidel (viz popisek dále) a 5x pro trakci. Trakční relé je jedno tzv. programovací. Mám centrálu Roco 10764, která nemá výstup na programovací kolej. Budu-li chtít programovat, bude k tomu určena část 7. koleje. Sepnutím relé TRAKCE/PROGRAM pak dojde k odpojení zbytku kolejiště a já můžu programovat. To je to jediné dosud zapojené. Další 4 trakční relé jsou pro napájení srdcovek kříže mezi skladem a pilou, přičemž jsou blokována mezi sebou klidovými kontakty a zároveň při sepnutí relé trakce např. pro jízdu na sklad dojde k zablokování ovládání výhybky pro jízdu na pilu a i odpojení trakce za křížem na pile. Totéž platí i opačně při jízdě na pilu - zablokuje se sklad. Je to pro jistotu kvůli možné eliminaci vjezdu vozidla z druhé strany a zkratu na srdcovkách kříže. Velmi jednoduché, ale funkční zapojení. Zároveň bude z těchto relé vyveden povel "SOUHLAS TRAKCE" do pultu, kde se mi rozsvítí kontrolka, že jsou relé skutečně sepnutá pro danou jízdu. Z tohoto povelu pak ještě bude trochu odvozena logika prosvětlení kolejového reliéfu na pultu - prozatím nepodstatné.
Co se návěstidel týče, tak je výhled, že by to z Nové Hutě (horní nádraží) mohlo možná někdy pokračovat dál. Nová Huť bude dirigující stanice a bude mít pouze vjezdová návěstidla. Použít chci tato: https://ttmodelar.eu/image/cache/data/zbozi/12-doplnky/navestidla-mechanicka/Viess-800x800.jpg Jejich ovládací cívky nemohou být trvale napájeny a proto bude mít každé návěstidlo své relé ovládané pomocným kontaktem pohonu návěstidla. Po přestavení návěstidla pak dojde vždy k přerušení napájení příslušné cívky pohonu, aby nedošlo k jejímu zničení. A zároveň tu bude ještě jedna drobnost - blokování křížem, aby nešly oba vjezdy postavit současně, ale vždy jen jeden. Tím se chci trochu přiblížit realitě. Zbytek (výhybky, osvětlení) budu ovládat analogově. Na kolejišti takového rozsahu si myslím, že nemá smysl se zabývat složitější formou řízení...
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Martin Justiz » ned 22 bře, 2020 6:36 am

Tak toto je velká paráda
ČD v Nku
Martin Justiz
 
Příspěvky: 445
Registrován: pon 07 zář, 2009 11:19 am
Bydliště: praha slivenec

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Trixt » ned 22 bře, 2020 9:06 am

Sedli-CB píše:Kolejiště bude čistě v DCC bez možnosti přepnutí na analog.

Tak to se omlouvám za poznámku. To je tím, že člověk narazí na staré téma, přečte začátek, prohlídne si úžasné obrázky, ale přečte jen některé texty, no a pak udělá naprosto chybný závěr z obrázku a tvého podpisu, kde máš analog zmíněn. ;) Takže ještě jednou má omluva a jak jsem řekl, vypadá to fakt nádherně. :)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » ned 22 bře, 2020 10:59 am

Trixt: V pohodě, o nic nejde :wink: Ještě jednou díky :!: Původní úvahy byly, že to bude v analogu, ale později jsem DCC okusil a nakonec jsem usoudil, že to je snažší cesta. Z hlediska rozsahu tohoto kolejiště alespoň pro trakci. Je to již připravené a funkční (vyjma horního nádraží - tam jsou dráty zatím v luftě) na propojení s centrálou. Zde jsou konektory dílu A: https://sedli-cb.rajce.idnes.cz/stavba_kolejiste_Zubacka/#20190629_183152.jpg Nahoře na té velké liště jsou zleva konektor pro připojení k centrále, konektor ovládacích napětí (12V DC a 16V AC) a 3x konektor ovládacích povelů pro připojení do pultu. Po průchodu DCC skrze relé "PROGRAM/TRAKCE" na díle A je pak DCC rozvedeno spolu s ovládacím napětí obou hodnot do propojovacích konektorů mezi díly (ty kulaté šestipiny dole na téže fotce) a kabelem do dalších dílů. Pro propojení dílu A s centrálou již mám hotový kabel a už jsem takto několikrát jezdil, ale zatím jen ve skrytém nádraží. Až položím nahoře komplet koleje, pak bude následovat jejich zapojení do svorkovnice a budu dělat zkušební jízdy i nahoře... A ten starý podpis pod mými příspěvky jsem aktualizoval, aby to nebylo tolik matoucí :wink: Nějaké základní znalosti k DCC jsem již získal a to pro mé potřeby bohatě dostačuje...
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Trixt » ned 22 bře, 2020 2:57 pm

Díky moc za vysvětlení, máš do dobře promyšlené. Stejně je na hrubé stavbě kolejiště nejhezčí, když ti daným úsekem poprvé projede úspěšně vlak. :)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod juroH0 » ned 22 bře, 2020 6:20 pm

Pekný motív, super spracovanie. Radosť sa pozrať. Len tak ďalej :)
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » ned 22 bře, 2020 7:12 pm

juroH0: Díky :!:

Trixt: Není zač. Rád se o své know-how podělím, protože to může pomoci druhým :wink: Například to relé TRAKCE/PROGRAM není z mé hlavy, ale okoukal jsem to od někoho zde v diskuzi. Ten dotyčný (již si nevzpomenu kdo) to řešil přepínačem na pultu. Já si to upravil do této podoby, abych jen kvůli tomu nemusel DCC tahat i do pultu. Ušetřím tím jeden kabel... Jinak souhlas - první projetý vlak byla radost, v mém případě ohromná. Vrhnul jsem se do stavby tratě s takovým sklonem po hlavě bez nějakého většího testování adhezních schopností strojů. Nakonec jsem byl velmi rád, když jsem zjistil, že MTB 742 a 743 jsou schopny bez úprav dopravit na sklonu 50 promile více než 5 dvouosých vozů. Já zde s těmi pěti počítám jako s maximem, ikdyž... :D Na železnici dějí se věci. Během těch zkušebních jízd jsem ale naopak zjistil, že zde budou velké nároky na přesné seřízení spřáhel, aby nedocházelo k jejich vytlačování a rozvěšování v místy i protisměrných obloucích. U té zkušební soupravy jsem spřáhla po chvíli vyladil a dalo se bez problémů sunout i poměrně vyšší rychlostí a bez problémů. Naplno jsem si to ale (zatím) nedovolil z důvodu absence krajiny a možného pádu modelů.
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » stř 22 dub, 2020 4:50 pm

Tak na řadu přišla krajinka. Na první fotce vlevo přijde stěna zářezu trochu zkrouhnout, vpravo naopak dolepit a to vše v rámci tvorby skal, až nastane ten správný čas... Více na mém rajčeti a fotky budou opět pomalu přibývat. Zítra začnu s krajinkou na dílce C.
20200422_165459.jpg
20200422_165540.jpg
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » stř 22 dub, 2020 4:57 pm

Notabene, jaké máte zkušenosti s novou obloukovou výhybkou Tillig TT s vodivou srdcovkou? Já osobně moc dobré ne. Učil jsem jí jezdit asi 3 hodiny a těch lehkých děv při tom padlo nepočítaně... :roll: Ale zadařilo se :!:
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Ivan » úte 28 dub, 2020 4:04 am

O IBW jsem trochu psal tady
viewtopic.php?f=16&t=12383

Z provozu - Ypsilony a zejména Bmo mi vykolejuji, ale pro ně není stejně mini určeno (to jen když chce tříletý syn ten zelený a modrý vagonek). Nicméně rád se poučím, jak jsi je ladil, třeba vylepším i ty moje :wink:
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » sob 02 kvě, 2020 4:30 pm

Mně šlo na té obloukové ven cokoliv podvozkového a čistě náhodně. Vždy ale pouze na R310 a při jízdě proti hrotu. Nadskočilo to, okolkem přejelo srdcovku přesně jejím středem a skončilo za srdcovkou mezi kolejnicemi. Výsledkem byl zkrat, protože to kolečko pak propojilo obě kolejnice k srdcovce vedoucí dohromady. S kolegou jsme přišli na špatnou geometrii srdcovky, kterou jsem ve směru jízdy po hrotu lehce líznul zevnitř pilníčkem směrem ke špičce srdcovky o cca 0,2 mm (je to vidět když se člověk podívá jedním okem ve směru jízdy proti hrotu po hraně kolejnice) a pak jsem srdcovku lehce proškrábnul "do hloubky", protože mi některé modely lehce nadskakovaly. Od té doby projede vše bez potíží.

Jinak já také nepočítám s provozem modrých pater na své zubačce (nejdelší osobní vozy bych viděl vzhledem k poloměrům max. tak krátké Balmy), ale protože co se jízdního obrysu a rozměrů týče blbější vagón asi neexistuje, používám ho jako zkušební vůz. Domnívám se, že kde tato stodola projede, musí projet všechno. Navíc rakušanky, které si časem samozřejmě také budu chtít postavit, by měly být asi jen o 1 mm nižší než patro. Takže o důvod více, proč patrák takto využít. Pravda, např. v tunelových portálech pod hradem na díle D je vůle u čela patra díky oblouku "na cigaretový papírek" a cestující nebudou smět za jízdy vystrkovat ruce z oken, ale projede to. Ještě si pohrávám s ďábelskou myšlenkou - zkusit zde projet ta čtyřdílná zelená patra :D Ale to jsme již jinde :wink:
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » ned 22 lis, 2020 4:14 pm

Dlouho jsem sem nic nevložil. Po letní přestávce stavba zdárně pokračuje. Především dělám skály, mám již hotový jeden most na díl D, druhý (kamenný obloukový) je v řešení, řeším tunelové portály. Zde půjdu asi cestou výroby jednoho kusu, zaformování a odlití dalších. Nenašel jsem takové, které by uspokojily mé požadavky. Našel jsem nějaký návod na patinu, který jsem si na kamenném mostě na díl C vyzkoušel - jsem spokojen. Podobným způsobem se chystám patinovat i skály. Zítra mi přijde poštou leptaná stavebnice ozubnice. Takže přes zimu mám program jasný - dodělat skály, kamenný obloukový most, tunelové portály, opěrnou zeď ve Zlatých Horách, patina ocelového mostu na díle D, ozubnice. Na jaře vše nastříkat podkladovou barvou a konečné dobarvení dle vyzkoušené techniky - na tom kamenném mostě. Fotky průběžně vkládám do své galerie na rajčeti: https://sedli-cb.rajce.idnes.cz/stavba_ ... e_Zubacka/

Nesmím ale zapomenout na jednu důležitou věc. Musím udělat ovládací pult a osadit přestavníky. Také úkol na nejbližší měsíce - dokonce s nejvyšší prioritou, ale momentálně to na něčem vázne...
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků