Kolejiště - zubačka v TT

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Ronoath » úte 06 dub, 2021 3:38 pm

Zvukové projekty mají možnost volnoběhu na tlačítku. Sám si nedokáži představit bez toho jezdit. Potíž je jen v tom, že lehký zvuk trakčních motorů tam zůstane. Možná by to vyřešilo tvou výhradu :wink:
H0, se zamračenými někde mezi roky 2001 - 2005 na Šumavě. V digitálu.
Uživatelský avatar
Ronoath
 
Příspěvky: 225
Registrován: úte 22 led, 2013 9:05 am
Bydliště: Prajzsko

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Zlámalík » úte 06 dub, 2021 8:39 pm

Potvrzuju a používám. Jacek to tam dává, principiálně jako "plný výkon" ale když se nastaví nula, stiskem tlačítka přepnu do volnoběhu.
Precizní to je, složité taky :D jen bych fakt neodpojoval koleje, kde něco může stát a svítit. To křížení budiž, ale koleje nechat pod proudem nafurt.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1781
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » stř 07 dub, 2021 6:58 am

Měl jsem dva zvukové dekodéry od Jacka a nepřišel jsem na způsob, jak na volnoběh přejít. A nebyl jsem sám... Byla tam pouze možnost přepínání sad zvuků se zátěží/bez zátěže a plný výkon, nic víc. Můžu se tedy, prosím, zeptat, jak na to?

Zlámalík: Když se nad tím teď zamyslím, je to odpojování jedné kolejnice zbytečné. Chtěl jsem to kvůli tomu, abych nechtěně nenajel ze sousední koleje do zkratu do srdcovky kříže. Na druhou stranu používám na celém kolejišti ale výměny s vodivou srdcovkou, kde jízdou po hrotu z koleje, kam není postaveno (tedy mělo by dojít k rozřezu), dojde ke zkratu na srdcovce taktéž. Mám DCC centrálu Roco (černou malou krabičku) a ta je proti zkratu chráněná. Kříž už mám zapojen a jelikož opravdu nepočítám s tím, že zde budu odstavovat lokomotivy, asi to tak už nechám být. Ničemu to extra nevadí...
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » stř 07 dub, 2021 8:59 am

Zlámalík píše:Jacek to tam dává, principiálně jako "plný výkon" ale když se nastaví nula, stiskem tlačítka přepnu do volnoběhu.

Možná mi to nemyslí, možná jsem zabedněný. Můžu se zeptat, jak je to myšlené? Když nastavím nulu na ovladači, tak model zastaví dle křivky dojezdu, ne?
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Zlámalík » stř 07 dub, 2021 9:56 am

Nejsem odborník, ale Jacek má ve zvukových projektech tlačítko "plného výkonu", obvykle na F6.
V základu je to nastaveno tak, že i když mašina jede pomalu a chci simulovat, že zabrala, co jí síly stačí, stisknu F6. Tím se zvuk nastaví na plný výkon (odpovídající plně vytočenému ovladači) bez ohledu na aktuální rychlostní stupeň. Ovšem jde to udělat i jinak - když na F6 nastavím to, že zvuk má odpovídat volnoběhu, můžu při jízdě stisknout F6 a zvuk motoru jde do volnoběhu i když mašina jede, jak předtím jela.

Jacek píše, cituji:

Tlačítko F6:
U většiny zvukových projektů je nastaveno jako „plný výkon“, při zapnutí jdou zvuky motoru na úroveň plného výkonu bez ohledu na rychlost jízdy nebo stání. Při vypnutí „spadnou“ na úroveň aktuálně navoleného stupně. Příklad použití – pomalý rozjezd těžkého vlaku. Dá se naprogramovat obráceně volnoběh, např. pro jízdu z kopce.
CV374=6 – číslo tlačítka
CV375=7 – číslo nejvyššího stupně motoru. Pro volnoběh se naprogramuje nula

Viz třeba http://www.jacek-modely.cz/zvukovy-projekt-742/
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1781
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Ronoath » stř 07 dub, 2021 11:03 am

U modelů s menšími možnostmi osvětlení (751 Roco H0) mám dokonce nastaveno F5 volnoběh a F6 plný výkon.

Je to prosté. Ze stanice při rozjezdu stisknu plný výkon, na trati vypnu, zapnu volnoběh a od té chvíle můžu na ovladači nastavit jakoukoli hodnotu, ale motor bude ve volnoběhu. Rád na to zapomínám při stání ve stanici, a pak se vlak rozjede podle křivek, ale jsou slyšet jen volnoběžné otáčky motoru. Když vlak jede a není aktivní ani jedna funkce, nastaví se zvuk motoru odpovídajícího jízdního stupně podle aktuálně nastaveného stupně na ovladači.

Jediná potíž je zvuk trakčních motorů, který jde pořád slyšet. Pro mě to ale není zásadní problém.
H0, se zamračenými někde mezi roky 2001 - 2005 na Šumavě. V digitálu.
Uživatelský avatar
Ronoath
 
Příspěvky: 225
Registrován: úte 22 led, 2013 9:05 am
Bydliště: Prajzsko

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » stř 07 dub, 2021 11:20 am

Díky za informace, oběma!

Zlámalík píše:Jacek píše, cituji:

Tlačítko F6:
U většiny zvukových projektů je nastaveno jako „plný výkon“, při zapnutí jdou zvuky motoru na úroveň plného výkonu bez ohledu na rychlost jízdy nebo stání. Při vypnutí „spadnou“ na úroveň aktuálně navoleného stupně. Příklad použití – pomalý rozjezd těžkého vlaku. Dá se naprogramovat obráceně volnoběh, např. pro jízdu z kopce.
CV374=6 – číslo tlačítka
CV375=7 – číslo nejvyššího stupně motoru. Pro volnoběh se naprogramuje nula

Viz třeba http://www.jacek-modely.cz/zvukovy-projekt-742/

V době, kdy jsem já a pár mých známých, kteří se také dali na DCC, dospěl k tomuto závěru, jsme takové informace nikde nenašli. Cca 4 roky zpět. Proto jsem od toho upustil. Jen tím zase přijdu o možnost jízdy na plný výkon proti kopci... No, asi si zatím jeden dekodér koupím a budu zkoušet. Možná by to šlo vyřešit v základních CV nastavením nízké maximální rychlosti, aby při plné výchylce regulátoru jela mašina pomalu a motor byl v maximálních otáčkách. Důvod je sklon na zubačce. Pak mohu postrádat funkci plného výkonu a nahradit jí tím volnoběhem. Ještě jednou díky :!:

Ronoath píše:Jediná potíž je zvuk trakčních motorů, který jde pořád slyšet. Pro mě to ale není zásadní problém.

U řady 743 by to myslím vůbec nevadilo, bo EDB... :wink:
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Zlámalík » stř 07 dub, 2021 3:25 pm

Zkus laborovat (u dekodérů ZIMO) s CV57. Referenční napětí. Mohlo by pomoct v tom, když potřebuješ vytočit ovladač naplno, ale jet přitom pomalu. Udává vlastně celkový strop regulace (pokud to teda dobře chápu).
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1781
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » pát 09 dub, 2021 6:18 am

Díky za tip. Budu muset tedy znovu koupit dekodér a laborovat. Nechám to ale asi na zimu, protože potřebuju teď přes léto dodělat spoustu detailů, abych mohl nastříkat přes léto podloží, skály, zdi a na podzim, až bude hnusně, se doma pustit do patiny a krajiny. Kromě toho mě čeká v dohledné době osazování přestavníků a zapojení ovládacího pultu...
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Ronoath » sob 10 dub, 2021 11:39 am

Myslím, že když pak napíšeš Jackovi, poradí ti. Nejsem si totiž jist, zda je to u všech projektů stejné, ale v H0 u Zamračených a Brejlovců Roco platí, že F6 volnoběh je CV375 = 0. Mi třeba Jacek poslal přímo listing CV, kde mám co napsat, abych měl F5 a plný výkon a F6 volnoběh. Sám bych na to nepřišel :(

Mimochodem, zhruba před pěti lety jsem si dovezl první ozvučené modely. Když jsem totiž u Jacka viděl jeho báječné ozvučené Bardoty, věděl jsem, že tohle chci :lol:
H0, se zamračenými někde mezi roky 2001 - 2005 na Šumavě. V digitálu.
Uživatelský avatar
Ronoath
 
Příspěvky: 225
Registrován: úte 22 led, 2013 9:05 am
Bydliště: Prajzsko

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod z.rj » sob 10 dub, 2021 10:35 pm

Zvukový projekt od Jacka pro M 240.0 , které po léta zajištovaly veškerou osobní dopravu na zubačce je perfektní. Je tam pekelnej řev pro jízdu do stoupání a funkcí lze snížit např. pro sólo jízdu po rovině a další funkcí je volnoběh. Lze libovolně přepínat za jízdy a tím dokonale napodobit jízdu skutečného vozu.
z.rj
 
Příspěvky: 42
Registrován: pát 06 říj, 2017 9:19 am

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » stř 14 dub, 2021 11:12 am

Díky všem za informace. Asi po létě se zkontaktuji s Jackem a pořeším to přímo s ním. Bude to nejlepší... Ta kombinace F5 plný výkon a F6 volnoběh by mi vyhovovala. Osvětlení v kabině nepotřebuji. Teď bude hezky, potáhne mě to ven na kolo, takže modelařina půjde trochu stranou. Navíc potřebuji ve volných chvílích dodělat nějaké skály, opěrné zdi, tunelové portály a ozubnici, abych to mohl venku nastříkat podkladovou barvou. V zimě pak přijde na řadu patina, krajina, štěrk a pokud zbude trochu času, tak nějaké budovy a budu pokračovat s rakušankou... Plus bych ještě zapomněl na ovládací pult, jehož skelet budu mít do měsíce doma (snad). Ten bude potřeba nastříkat, osadit, zapojit a spolu s tím přijdou osadit i přestavníky výhybek. Slovy klasika: Hodně nebožtíků, málo kameníků :D

Na ozubnici nyní pracuji a zde jsou nejnovější výsledky:
20210412_180221.jpg
20210412_180138.jpg
20210412_161929.jpg


K těm výhybkám jsem našel jeden mizerný výkres na internetu plus následující odkaz s fotkami (úplně dole na stránce): http://zubacka.aio.cz/Cze/abtovy.htm
Je to celé dělané tak trochu von voko, aby to bylo alespoň trochu podobné. Zásadní problém je se vzdáleností těch "pohyblivých" částí ozubnice u kolejnice, aby zde projely modely, a také nemodelovostí EW1. Bohužel jsem velmi omezen prostorem a nic jiného si nemohu dovolit.

z.rj píše:Zvukový projekt od Jacka pro M 240.0 , které po léta zajištovaly veškerou osobní dopravu na zubačce je perfektní. Je tam pekelnej řev pro jízdu do stoupání a funkcí lze snížit např. pro sólo jízdu po rovině a další funkcí je volnoběh. Lze libovolně přepínat za jízdy a tím dokonale napodobit jízdu skutečného vozu.

Však také doufám, že MTB udělá singrovku v TT co nevidět :!: Ještě od nich čekám na M286 v polomáčené verzi ČSD bez pruhu, která by mohla na mou zubačku zavítat jako přímý vůz od spěšňáku řekněme třeba z Brna :D
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » ned 13 čer, 2021 5:25 pm

Dlouho jsem se neozval, ale nezahálím. Ovládací pult má hotové desky, je nastříkaný a zbývá jej již pouze uvnitř zapojit. Dnes jsem ho v této fázi odložil a jdu pokračovat s ozubnicí, abych mohl co nejdříve nastříkat koleje, ozubnici, skály a opěrné zdi podkladovou barvou. Pak to bude čekat na zimu, kdy se pustím do patiny, krajiny a štěrku. A po nastříkání podkladem přijdou na řadu přestavníky (na jednom díle jich už pár mám osazeno - svrběly mě prsty, no), zapojení pultu a jeho zprovoznění. Nějaké fotky z pultu jsou zde:
20210609_180531.jpg

IMG-20210611-WA0011.jpg

IMG-20210613-WA0005.jpg
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Zlámalík » ned 13 čer, 2021 7:09 pm

Teda vidím, že duch 70. let je i v té desce! To mi připomíná staré kusy, co jsme sháněli, když se rušila Tesla Brno :D
Tvary spojových cest, odpory s dlouhými dráty, šmouhy od nátěru desky, mnoho místa okolo, prostě supr nostalgie! Pěkná práce ale!
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1781
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Kolejiště - zubačka v TT

Příspěvekod Sedli-CB » pon 14 čer, 2021 10:34 am

Zlámalík píše:Teda vidím, že duch 70. let je i v té desce! To mi připomíná staré kusy, co jsme sháněli, když se rušila Tesla Brno :D
Tvary spojových cest, odpory s dlouhými dráty, šmouhy od nátěru desky, mnoho místa okolo, prostě supr nostalgie! Pěkná práce ale!

Díky za chválu. Tohle mě baví - od návrhu až po realizaci. Ale i když jsem přípravě věnoval hodně času, tak jsem na obou deskách udělal chybu v logice napájení průsvitek a některé nesvítily tak, jak bych si představoval. Dodatečně jsem tedy do volného prostoru vložil několik tranzistorů a odporů a drátovými propojkami jsem si vzal podmínky pro jejich svícení, ale to na těchto fotkách ještě vidět není. Nyní to ale funguje tak, jak jsem původně zamýšlel. Hodně prostoru je na těch deskách kvůli tomu, jak je dělaný pult - např. se mi tam musí někde vejít popisky přepínačů, jinde aby byly koleje trochu od sebe a mělo to nějakou štábní kulturu. Ale místy, byť jsou obě oboustranné, byl skutečně oříšek to tam protáhnout i přes zdánlivě dostatek prostoru. Leckdy přecházím z horní vrstvy do spodní třeba přes nožičku odporu apod. A s tou Teslou... No, fotka hovoří za vše :D
20210603_175746 (1).jpg

Říkám, že své problémy je nejlepší svěřit profesionálům. Je to vidět i na těch deskách :D
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků