N-návrh kolejiště 255x185cm, tvar L, HABARTOV-Pomezí

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

N-návrh kolejiště 255x185cm, tvar L, HABARTOV-Pomezí

Příspěvekod Dusan » úte 22 led, 2013 2:41 pm

Dovolím si předložit zde svůj záměr. Jde o nějaké vyústění mých různých dlouhodobých představ v průběhu času, kdy jsem uvažoval zprvu o minikolejišti, zde viewtopic.php?f=1&t=6827 ,
pak jsem získal uvedený větší prostor. Kdysi na začátku jsem vlastnil modely v TT pak HO včetně rozestavěného kolejiště 4x1,3m, které už má dnes jiného šťastného majitele. Takže jsem se snažil prvně vymyslet něco i v HO na tomto prostoru, ale nebylo to pořád ono, prostě málo místa.
Nakonec jsem zakotvil u velikosti N a období páry. Vozidlový park budou tvořit modely převážně německých nebo rakouských drah ve III. epoše, dle nabídky trhu. ČSD samozřejmě také, ale v rámci toho co bude časem k mání. V tomto směru je mi to tak nějak jedno. Navíc se pohybujeme v příhraniční oblasti. Provoz nákladních vlaků i osobní doprava, rychlík asi žádný, nebo jen občasný průjezd. Kolejiště bude tvořit horní část rohové nábytkové sestavy v rozměru 250x180cm, s hloubkou 65cm. Panel by měl být ve výši cca 120cm nad zemí, samostatně nad skříňkami nábytku. Předpokládám v budoucnu celkové zasklení s osvětlením a co největší "utěsnění" kvůli prachu. Vzhledem k měřítku a "jednochlapovému" řízení kolejiště (DCC) s občasným pomocníkem jsem zvolil jednoduchý námět mezilehlé stanice(dély kolejí od výhybky k vyhýbce 520,970,1150,1000 a 780). Určitě poznáváte stanici z návrhu Milana F. "Hranice-město" Tento jeho návrh kolejiště je mým favoritem, bohužel pro mne v HO prostorově i finančně nedostupným, tak jsem si z něj s drobnou úpravou aspoň takto kus "uzmul". Milane, děkuji. Skrytá část bude min. o 100mm níže, tvořená jednou 4 kolejnou smyčkou (délky kolejí 2x 1200 a 2x 1300) s dvěma vjezdy a z ní se bude dát vyjet zpět rovněž do obou směrů a nebo projíždět dokola. Do pravého zhlaví ústí ještě další trať, navržená jako smyčka se skrytou výhybnou. Případně by se dala tahle smyčka odkrýt a vytvořit malou koncovou staničku. Vzhledem k parní trakci jsem pro depo zvolil točnu, mám nakreslenou ale i variantu jen s dvoumístnou remízou. Vlevo je vlečka do podniku, strojírny. Vpravo v zadním rohu bude větší skladiště a volná skládka. Kusá kolej pod depem bude obsluhovat sklady uhlí.
Kolejivo: ve skrytých částech vyhýbky,přestavníky Fleischman, hlavně kvůli geometrii, aby se to tam vešlo. Zhlaví SN je umístěno k přednímu okraji, kvůli lepšímu přehledu a dosažitelnosti v případě havárie nebo údržby. Toto řešení jsem chtěl od začátku, co nejednodušší a nejdostupnější. Viditelné části PECO 55, vyhýbky střední R 457, obloukové R 457/914. Nejmenší poloměr je 260mm v tunelu.
Malůvka 3D z WT je jen hrubým schématickým znázorněním možného budoucího stavu, v eNku WT moc objektů nenabízí. Chtěl bych si to pro představu zkusit krajinu ztvárnit v TRS, ale zatím ho mám jen nainstalovaný :-) uvidíme, nikdy sem v tom nic nedělal :-)
Stavba začne nejdříve ke konci tohoto roku. Do té doby si budu rozmýšlet krajinu a vybírat vzory pro stavbu budov, atd.
Takže tak :-)
Přílohy
plán1.jpg
plán skrytá.jpg
3D.jpg
Naposledy upravil Dusan dne sob 31 led, 2015 12:04 pm, celkově upraveno 4
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: N-návrh kolejiště 250x180cm, tvar L

Příspěvekod D » úte 22 led, 2013 3:59 pm

Pravé zhlaví stanice bude vhodné trochu doladit. První výhybka v nádraží z tratě vedoucí od horní smyčky tam nepatří. Jednak proto, že na dopravní kolej se jede zbytečně do odbočky a také vede z volné tratě přímo (a jenom) na manipulační kolej - tak to ve skutečnosti nebývá. Celá ta spojka kolem angličana je zbytečná, ani Milan ji ve svém plánku nemá. Zkontroluj si osovou vzdálenost první a druhé koleje od budovy, zdají se mi vůči ostatním nějak moc blízko.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: N-návrh kolejiště 250x180cm, tvar L

Příspěvekod lajblt » úte 22 led, 2013 4:09 pm

Myslím si, že tohle se vyplatí rovnou stavět. :) Má to hlavu i patu a to jak na povrchu, tak ve skryté části. A bude se na co dívat. :)
Jedinou věc bych možná zkusil vyřešit jinak a to zaústění 2. a 3. koleje (od budovy) do angličana v pravé části. V praxi totiž předpisy zakazovaly zaústění dvou tratí do jedné křižovatkové výhybky. Pokud je 1. kolej od budovy manipulační a 2., 3. a 4. dopravní, pak se obě tratě sejdou na angličanovi. Na druhou stranu chápu, že je to v oblouku a možností, jak to udělat jinak, moc není (jestli vůbec nějaká s daným kolejivem). Co takhle přidat ještě jednu dopravní kolej směrem k výtopně (a zachovat přitom vjezdovou i výjezdovou kolej výtopny)?
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: N-návrh kolejiště 250x180cm, tvar L

Příspěvekod D » úte 22 led, 2013 4:25 pm

lajblt:
K té výhybce před angličanem: já to beru tak, že oblouková výhybka tady simuluje pravou výhybku, takže její teoretický přímý (výchozí) směr by vedl na čtvrtou kolej a vjezd přes angličan by byl tedy do odbočky.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: N-návrh kolejiště 250x180cm, tvar L

Příspěvekod lajblt » úte 22 led, 2013 5:18 pm

2 D: Jenže pak bude pro "hlavní trať" k dispozici jen jedna dopravní kolej bez kolize s tratí vedlejší.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: N-návrh kolejiště 250x180cm, tvar L

Příspěvekod D » úte 22 led, 2013 6:51 pm

lajblt:
Čtvrtá kolej je v levém zhlaví průjezdná jen do odbočky, takže třetí kolej lze prohlásit za přímou, aspoň zleva. Její pokračování vybíhá k horní smyčce. Proč by tato nemohla být hlavní tratí?

Je pravda, že Milan má zhlaví postavené trochu lépe, za angličanem je kolejová spojka, která umožňuje přejezd z horní tratě na spodní (tedy čtvrtou) kolej. Spodní trať napojenou vpravo má vedenu jako vedlejší, protože neumožňuje přímou jízdu k nástupišti (vykříží hlavní trať). Nebál bych se stejně pojmout i tratě na Dušanově plánku.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: N-návrh kolejiště 250x180cm, tvar L

Příspěvekod Dusan » úte 22 led, 2013 7:08 pm

Děkuji moc za podněty,
doplním tedy, že s mým slabým železničním vzdělání :-) jsem uvažoval jako přímou kolej tu třetí jak uvádí D.
O tom která z tratí zaústěných do pravého zhlaví je hlavní nebo vedlejší jsem vůbec neuvažoval. Obě de facto přijíždí z nějaké smyčky i když ta horní je jen dvoukolejná a beru je prostě jako dvě tratě. Ta první vyhýbka, kterou psal D, že je zbytečná by asi byla potom správně kdyby nebyla levá, ale pravá.
Koleje od budovy 1. manipulační, 2,3,4 dopravní, 5. man.

Tu kolejovou spojku co má Milan za angličanem jsem už nedával, abych nezkrátil dále staniční koleje.
To. Lajbl, můžeš prosím nějak črtnout to přisání dopravní koleje ?

P.S. Je mi jasný, že svýma úpravama se dostávám do křížku s předpisy, ale doufám, že z toho s vaší pomocí vznikne nějaký rozumný kompromis :-)
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: N-návrh kolejiště 250x180cm, tvar L

Příspěvekod lajblt » úte 22 led, 2013 7:47 pm

2 Dusan: Pošli mi plánek na mail, ať to nemusím kreslit doma celý znova, prosím. (lajblovi na volny.cz :) Dík.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: N-návrh kolejiště 250x180cm, tvar L

Příspěvekod Dusan » úte 22 led, 2013 7:57 pm

Jedinej kdo tady může prosit sem já, takže díky :-) Máš to tam.
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: N-návrh kolejiště 250x180cm, tvar L

Příspěvekod fruafru » úte 22 led, 2013 8:49 pm

Dusan píše: Panel by měl být ve výši cca 120cm nad zemí, samostatně nad skříňkami nábytku. Předpokládám v budoucnu celkové zasklení s osvětlením a co největší "utěsnění" kvůli prachu. Vzhledem k měřítku a "jednochlapovému" řízení kolejiště (DCC) s občasným pomocníkem

Prach je jistě nevítaným návštěvníkam, ale zasklívat kvůli němu. obávám se že se prach dostane naprosto všude i za skolo.
Několik let provozuji příležitostně kolejiště, to je před prachem uloženo v bedně a stejně se před ježděním musí vyčistit koleje a celokově se to musí přezkoušet a je jedno jedno jestli ho řídí jeden nebo více lidí. čím pečlivějc to utěsníš tím víc práce bude s čistěním :D , raději lepší přístup ke kolejišti, kde dosáhneš a můžeš to v poho vyčistit, bez rozebírání
fruafru
 
Příspěvky: 341
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: N-návrh kolejiště 250x180cm, tvar L

Příspěvekod Dusan » stř 23 led, 2013 10:19 am

Ahoj, kolejiště bude plně odtažitelné z rohu ven, takže přístup na velké čištění bude zajištěn ze všech stran. Celkové zasklení je zatím jen vize, myšleno je jen z čela, kterou si v hlavě upřesním až před samotnou stavbou. Mám to rozkreslené jako konečný celek asi ve dvou variantách, až budu mít tu konkrétní tak ji sem také dám. Možná to nakonec úplně přehodnotím a nebude to vůbec nebo použiji jiný materiál, uvidím. Jak sem psal nespěchám a rozhodně se do toho pustím až to budu mít nalajnované do posledního detailu.
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: N-návrh kolejiště 250x180cm, tvar L

Příspěvekod lajblt » čtv 24 led, 2013 4:45 pm

Ahoj, vytvořil jsem upravené dvě varianty stanice a nové skryté nádraží, společné pro všechny tři tratě.

První varianta stanice má čtyři dopravní koleje a k tomu jednu dlouhou manipulační kolej kusou. Ze všech tří tratí je možný vjezd na libovolnou dopravní kolej.
Druhá varianta má čtyři dopravní a jednu průjezdnou manipulační kolej. Z "horní" tratě je možný vjezd na 2 dopravní koleje, z tratě "dolní" pak na všechny. Manipulační kolej je na straně u budovy a slouží obsluze vlečkových kolejí na obou zhlavích stanice.
Užitečná délka DK je cca 100 cm, koleje v SN mají užitečnou délku cca 120 cm. Odstup kolejí je min. 33,6 mm.

Výtopna má v obou případech samostatnou vjezdovou a výjezdovou kolej a zásobovací kolej pro uhelnou skládku tak jako v původním návrhu.

Skrytá stanice má dvě kolejové skupiny (vždy 3 průjezdné odstavné a 1 průjezdná "smyčková" kolej) a umožňuje přejezd vlaku na libovolnou trať včetně otočení v jedné ze dvou smyček. Stejně tak je možné "kroužení" souprav přes skryté nádraží.
Přílohy
_modely.biz-Dušan-Brno-01b.jpg
_modely.biz-Dušan-Brno-01c.jpg
_modely.biz-Dušan-Brno-01c-SN.jpg
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: N-návrh kolejiště 250x180cm, tvar L

Příspěvekod Dusan » čtv 24 led, 2013 9:12 pm

Wau, tak to jsi si máknul, děkuji za zájem a ochotu hlavně. Upřímně varianta 1. se mi nezamlouvá, hlavně to křížení na vjezdu pravého zhlaví a následně dva angličani. Zní to asi blbě, ale prostě vzhledově, ikdyž provozně je asi nejrozmanitější a hlavně nejúspornější na místo. Varianta druhá je mi bližší, akorát zachovám ten původní styl vedení tratí vpravo, kvůli jednoduchosti jedna trať dolů do SN, druhá jen ta smyčka s výhybnou. Chci mít ten skryťák co nejjednodušíí. Tvoje varianta SN a zaústění je provozně bohatší, ale upřímně, na mne už je to hodně složité. Nad tvým řešením vjezdu/výjezdu z depa se zamyslím. Díky Ti :!:
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: N-návrh kolejiště 250x180cm, tvar L

Příspěvekod lajblt » čtv 24 led, 2013 9:44 pm

Nemáš zač. :)

K té výtopně - je tak napojená proto, aby nerušila provoz na staničních dopravních kolejích. Pokud by byla zapojená do krajní koleje, nebylo by možné vyjíždět z výtopny, pokud by na koleji stál vlak nebo tam byly odstavené vozy.

Pokud necháš původní smyčku, bude to škoda, protože "horní" skryťák má využitelnou délku kolejí jen ~40 cm, kdežto ve stanici jsou koleje dlouhé 100 cm. Zkusím to ještě nějak zjednodušit.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: N-návrh kolejiště 250x180cm, tvar L

Příspěvekod Dusan » sob 26 led, 2013 4:07 pm

Upravil jsem tedy napojení depa. Druhá varianta mě přiopadá na oko lepší. Nepatrně se tím posunulo i se skládkou uhlí k přednímu panelu, což vypadá trochu lépe. Zároveň se mírně prodloužila i kolej 4. Doufám, že číslování jsem udělal správně :roll:
Přílohy
plán2d.jpg
plán2d1.jpg
plán2d1 3D.jpg
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků

cron