Kolejiště TT 3,5 x 3,7 m - Lb

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště TT 3,5 x 3,7 m - Lb

Příspěvekod _lt_ » úte 15 led, 2013 6:04 am

Díky pánové, teda vy mě děsíte víc než ve škole při zkoušce :)

FlazerTT a czhunter: Už jsem to psal výše, právě že to je navrženo v samostatných celcích, tak aby se to dalo zprovoznit po částech po 5, 10, 15.... letech např. Raději ty celky proškrtám, aby v tom bylo jasno. Jo a máš pravdu, úplně jsem zapoměl na těch přidaných 32 cm (stanice nebyla dostatečně dlouhá), takže to je opravdu 157 cm, tedy nějakých 80 z každé strany.
Poslední obrázek je již to co stavím.
Naposledy upravil _lt_ dne stř 30 lis, 2022 6:21 am, celkově upraveno 1
_lt_
 
Příspěvky: 162
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Kolejiště TT 3,5 x 3,7 m - Lb

Příspěvekod _lt_ » úte 15 led, 2013 6:05 am

Ještě co je již postaveno:
Naposledy upravil _lt_ dne stř 30 lis, 2022 6:22 am, celkově upraveno 1
_lt_
 
Příspěvky: 162
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Kolejiště TT 3,5 x 3,7 m - Lb

Příspěvekod _lt_ » úte 15 led, 2013 6:25 am

milan ferdián píše:Neměl jsem zájem tě vystrašit,jenže zkušenost a praxe mi dává většinou za pravdu.Jestli můžeš vem tužku a papír a od ruku nám nakresli jak kolejiště bude situované v místnosti s přístupy ke kolejišti a napiš jednotlivé délky. :wink:


Tužka a papíj je můj přítel, ale pak to skenovat? To to raději načrtnu v malování. Teď ale taky musím trochu pracovat, takže později.

Ještě k czhunter. 6% jsem vyčetl zde na foru jako optimální mezní hodnotu stoupání pro kolejiště a mimo jiné to není jediný zdroj, kde se to uvádí.

A v neposlední řadě Rudolf a Ferda, o kolik by měl být digitál levnější pro pohyb max.3 souprav a ovládání 6ti návěstidel? Já myslím že 3x fz1 na to bohatě stačí. Výhybky nepočítám, to je ovládání jedné výhybky ve zlomku sekundy.

No takže jediný problém tohoto návrhu je tedy to stoupání 6%? To je bohužel nejmenší možný sklon, který je potřeba pro dostatečné křížení tratí. Při nejhorším by se s tím dalo snad něco dělat.
_lt_
 
Příspěvky: 162
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Kolejiště TT 3,5 x 3,7 m - Lb

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 15 led, 2013 7:37 am

Dokud jsem viděl jen provní část, říkal jsem si proč ne. Sice je na některých místech zbytečně moc místa stanice jsou až zbytečně pokroucené staniceačkoliv by stačilo je pootočit v jiném úhlu. Ale pak se objevila uzlová stanice a to mi vyrazilo dech. I mé nejdivočejší plány (které už jsou dávno u ledu) byly proti tomu slabý odvar.
Když máš vztah k Liberecku co si v daném místě udělat Liberec (i třeba redukovaný), když zachováš základní charakter (osobní nádraží, ranžír, depo, nádraží UTD - obě) s tratěmi zataženými do SN (klidně bych i z tratí na Hrádek a Frýdlant udělal dvoukolejku) budeš mít zajímavý projekt a při obsluze kolejiště se rozhodně nebudeš nudit.o zábavu postaráno. A pokud ho doplníš třeba o viditelnou trať s Růžodolem, případně trať na Jablonec s Vescem a vlečkami užiješ si i smysluplné jízdy mezi stanicemi.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště TT 3,5 x 3,7 m - Lb

Příspěvekod _lt_ » úte 15 led, 2013 8:00 am

Michal Šuhajda píše:Dokud jsem viděl jen provní část, říkal jsem si proč ne. Sice je na některých místech zbytečně moc místa stanice jsou až zbytečně pokroucené staniceačkoliv by stačilo je pootočit v jiném úhlu. Ale pak se objevila uzlová stanice a to mi vyrazilo dech. I mé nejdivočejší plány (které už jsou dávno u ledu) byly proti tomu slabý odvar.
Když máš vztah k Liberecku co si v daném místě udělat Liberec (i třeba redukovaný), když zachováš základní charakter (osobní nádraží, ranžír, depo, nádraží UTD - obě) s tratěmi zataženými do SN (klidně bych i z tratí na Hrádek a Frýdlant udělal dvoukolejku) budeš mít zajímavý projekt a při obsluze kolejiště se rozhodně nebudeš nudit.o zábavu postaráno. A pokud ho doplníš třeba o viditelnou trať s Růžodolem, případně trať na Jablonec s Vescem a vlečkami užiješ si i smysluplné jízdy mezi stanicemi.


Ona uzlová stanice tu ani být neměla. Ten plán tu je jen pro Myšpulína jako příklad toho, že mnou plánovaná 1 kolej směrem k tomuto nádraží má smysl v hlubším pojetí okolí této stanice. Taky jsem nato psal, že jde o sen, který bych rád realizoval možná tak za 20 let jestli vůbec. Proto není vůbec předmětem této diskuse. Je tu jen ilustrativně co kdyby náhodou :wink:

Ale jak píšeš o zbytečně pokroucených stanicích, která z těch třech (vlastně jen dvou v levo) by se dala více narovnat? Ono to pokroucení má své důvody, které můžu uvést pokud na něj narazíme. Stejně tak jak píšeš o zbytečném místě, mě totiž vyšlo snad i to poslední místo kolejiště jako odůvodněné a nemůžu jej jen tak odříznout. Proto je tam vlevo to rozšíření o 32cm, které tam na papíru nebylo, ale ve Wintracku tam prostě je. Pokud jak se píše výše, je 157 opravdu hodně, tak jak jej zúžit? Za ten problém 32cm navíc může totiž spirála a křížení tratí.

A to jsem původně chtěl pouze řešit zda bych mohl kolejiště nalepit severní stranou na zeď. Průběžně tedy všem děkuji za jejich kritický pohled. Moc si toho cením a pro mě vidím, že účel to plní.
_lt_
 
Příspěvky: 162
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Kolejiště TT 3,5 x 3,7 m - Lb

Příspěvekod OckoFrantisek » úte 15 led, 2013 1:25 pm

DDM Březiny2.jpg


Ahoj chlapi, zajimave tema a zajimava stavba na nekolik petiletek. Jen pro nazornost prikladam v ruce tak nejak narychlo a nahrubo okotovany planek v HO, ktery znazornuje nase jiz postavene kolejiste v DDM Březiny / Děčín. Zacali jsme pred 5-6 leti s megalomanskym projektem a v teto podobe se ustalilo po asi dvou letech, kdy bylo znacne zredukovano, jelikoz jsme meli taky velke oci. Kdyz jsem si uvedomil, kolik let nad tim stravim, tak me to v podstate prestalo bavit skoro hned. A to jsem na to nikdy nebyl sam, jedeme ve 2-3 lidech po vecerech...Plan znazornuje hlavni dvoukolejnou trat ve tvaru falesne dvoukolejky / v budoucnu elektrifikovanou/. Oba konce vratnych smycek jsou propojeny tak, aby se dalo jezdit i dokola v pripade potreby, napr. lozene a prazdne soupravy. Ze stanice odbocuje trat jednokolejna, ktera mela byt puvodne zakoncena v koncove stanici, ale protoze do naseho modelarskeho krouzku chodi opravdu mensi deti a manipulace s otacenim lokomotiv je spise trapeni nez zabava, udelal jsem ustupek a trat jsem zaustil do teze stanice u obou stran. Ze stanice na jednokolejne trati odbocuje mistni lokalni trat na solo motorove vozy, tam se deti nemusi trapit, muzou jezdit sem a tam...Uz stavime hodne dlouho / samozrejme na to ma vliv i financovani...jelikoz DDM ma spousty aktivit, penez neni nazbyt/ a tak pevne doufam, ze to nekdy dodelame.
Se zpusobem ovladani jsem si dlouho lamal hlavu, vitezil by bez diskuze digital, jenze jak jsemjiz rekl, DDM nema moc penez na vsechny komponenty. Tudiz jsem se rozhodl celou 2 kolejnou trat zautomatizovat autoblokem a na jednokolejce a lokalce si proste s detmi zajezdime na ruku...Navic je to dobre i pro vystavy a ruzna verejna jezdeni...

- IT - Cim to bude mensi a jednodussi, tim driv budes sklizet ovoce....Jinak to budes predelavat a predelavat a zjednodusovat a redukovat atd jako ja.. :D

Auge
OckoFrantisek
 
Příspěvky: 23
Registrován: pát 01 dub, 2011 1:51 pm

Re: Kolejiště TT 3,5 x 3,7 m - Lb

Příspěvekod OckoFrantisek » úte 15 led, 2013 1:29 pm

DDM Březiny A.jpg


Zapomnel jsem prilozit skrytaky pro dvoukolejku pro uplnost

auge

ps: Snad soubor neni moc veliky
OckoFrantisek
 
Příspěvky: 23
Registrován: pát 01 dub, 2011 1:51 pm

Re: Kolejiště TT 3,5 x 3,7 m - Lb

Příspěvekod Jeff Hopper » úte 15 led, 2013 3:07 pm

Přidám také pár postřehů - osobně jsem taky takový stavěč větších kolejišť - http://jefftt.rajce.idnes.cz/Kolejiste_ ... ci_stavba/ - pokud je na to místo tak proč se nerozvášnit. Délka stavby - když vynechám piplání s krajinou(já jsem spíše pro modelování provozu a né sázení kytiček), je vcelku rychlá - já jsem jezdil v nouzovém režimu do týdne. Už v základu jsem počítal s jednomužnou obsluhou(ovšem né s provozem jako v 80tých letech), ale v případě návštěv i s obsluhou pro více osob(pak už si můžu 80tá léta dovolit) - ovládání stanic je děláno tak, že se dá centralizovat, nebo si každý vezme ovládací pult a sedí u svého nádraží(chce to delší kabel). Digitál - líbí se mi, ale pro ovládání většího domácího kolejiště se nehodí - kolik dokážu jednou centrálou uřídit vlaků najednou - 1 až 2 - pak už se to nestíhá(osobní zkušenost - kolega má také větší kolejiště a jezdí pouze max. dvěma soupravama, protože víc prostě nestíhá sledovat) takže určitě analog + část zautomatizovat - autobloky. Digitál si můžu nechat do depa. kde návštěvě ukážu jak ta mašina pěkně vrčí. Pozor toto neplatí u malích domácích kolejišť(odbočná stanice + jedna koncová a provozování max. dvou vlaků najednou) a nebo velkých v klubech(je tam více lidí na ovládání)tam se to pak dá - třeba Zababov.
Ovládání vyhybek a ost. příslušenství bych možná už dig. udělal - ovšem pokud by to nestálo hafo peněz(no možná někdy v budoucnu) a určitě lepší ovládání přes PC - stavění vlak. cesty(když vidím to hledání adres vyhybek na lokomyši) v dnešní době nejlépe asi přes tablet - naťukám cestu na dtykáči a už to samo přehazuje(takhle jsem to viděl v Lipsku u stánku Roco).

Takže pokud máš na to místo a finance tak směle do toho - u stanic se pokus dosáhnout co největších délek staničních kolejí - vypadá to blbě když se pětivozový vlak nevejde do stanice. Pak bych upravil i stanice samotné(například u té nepřeškrtnuté je ta výtopna vcelku neúčelová - stavěli se převážně v uzlových nebo konečných stanicích - samozřjemě existujou i odchylky) S hloubkou to také nepřeháněj(těch 90 se dá ale pak bolí celé tělo od toho natohování a dělání čehokoliv je krajně nepohldené). Ovládání si navrhni(musíš mít i přehled co se děje ve skrytých nádražích) tak abys to uřídil a nelítal z jedné strany na druhou - pak to není zábava, ale sport. Mužeš to přispůsobit i pro víc lidí - kdyš příjdou kámošové tak není nic lepšího než každému vrazit jednu stanici a pak u pivka jezdit.

Takže držím palce ať jde stavba od ruky.
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Kolejiště TT 3,5 x 3,7 m - Lb

Příspěvekod Jeff Hopper » úte 15 led, 2013 3:10 pm

Ještě pro Očka - pěkný plánek - možná bych tu vedlejší trať zakončil oběma konc. stanicema - takhle ta jedna pouze ovál - i když pěkně natažený.
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Kolejiště TT 3,5 x 3,7 m - Lb

Příspěvekod OckoFrantisek » úte 15 led, 2013 3:26 pm

Hopper - to byl puvodni plan, ale prave kvuli detem jsem to zjednodusil a zaustil zpet . Spis jsem tam chtel napasovat jeste skrytak, ale uz ani na ten neni misto...
Makame na tom s chlapama kazdou stredu po krouzku od 20:00 do umoru. Dost casto chodime domu po pulnoci ....
DNESNI MALI MODELARI UMEJI TAK AKORAT S MOBILAMA NEBO S PC. VZIT DO RUKY NUZKY? SKALPEL? PILKU ?? NEBO PRAVITKO A TUZKU?? TO JE Z POHLEDU VEDOUCIHO KROUZKU NA VRAZDU...SKODA, ze nemuzu delat IGORA HNIZDA :D :D :D

A hlavne ziju jenom jednou, desetkrat jsem to uz predelal a furt to neni hotovy, jsem rad, ze to slape takhle.

Vecer, kdyz je cas, tak si pri praci pustim na jednusce motora a cucim na nej treba hodinu a tim padem prace NEUBEJVA :lol:
Kupodivu rarita je , ze plan vznikl v me hlave a po celou dobu vystavby zustal jen tam. Na papir jsem to nikdy nedal / mysleno pred stavbou / ......... :D
OckoFrantisek
 
Příspěvky: 23
Registrován: pát 01 dub, 2011 1:51 pm

Re: Kolejiště TT 3,5 x 3,7 m - Lb

Příspěvekod _lt_ » stř 16 led, 2013 5:51 am

OckoFrantisek a Jeff Hopper, díky za ukázku toho že to jde když se chce. Já budu mít spíš opačný problém než Ocko. Původní plán v hlavě byl, právě ta koncová stanice s topírnou. Jenže jak jsem stavěl, začal jsem se pomalu loučit s představou provozu motor + mašina na manipulák, to by mě opravdu nebavilo. Proto kolejiště dostalo plán přístavby segment po segmentu z prava do leva. Přibyla další odbočná lokálka ze stanice v levo se zázemím v topírně koncové stanice v pravo. Přesto to bylo málo a z koncové stanice vede kolej dále k vlečce a 3% stoupáním dál přes hřeben hor do sousedního polska. 3% zajistí provoz mezinárodního nákladního vlaku okolo 250t, tedy úměrně krátkému stísněným stanicím v návrhu. Jednou časem ale budu rád, když udělám i tu uzlovou stanici s provozem na hlavní trati a řádným posunem. Nevím jaké budou možnosti za pár let, proto o provedení této stanice nemá smysl uvažovat. V současnosti bych to viděl stejně jako Jeff.

K těm stanicím: v pravo je postaveno, ale v levo se ještě dlouho stavět nebude. U té větší stanice potřebuji minimální délku koleje 1600 až 1700mm, proto jsem jí musel ohnout. Menší stanice je stejně pouze pro motorák a Mn o 5ti vozech (charakter trati nedovolí větší normativ hmotnosti), rozsahem ale musí být stejná. Tak abych je výškově oddělil, nacpal tam spirálu a ještě zvládl křížení s tratí do vnitrozemí jsem musel zkroutit obě. Nenapadá mě jediné řešení, jak tu větší stanici narovnat. Navíc zopakuji již předchozí otázku, co s těmi 32cm u panelu navíc, když už takhle je zde málo místa na obě stanice. FlazerTT píše o 157cm, jako o velké šířce panelu. A poslední nedostatek zde zjištěný je 6% stoupání ve skryté části. Tohle vše stačí zkomponovat a je to tedy bez problému, ale jak?
_lt_
 
Příspěvky: 162
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Kolejiště TT 3,5 x 3,7 m - Lb

Příspěvekod _lt_ » pát 18 led, 2013 9:31 am

milan ferdián píše:Neměl jsem zájem tě vystrašit,jenže zkušenost a praxe mi dává většinou za pravdu.Jestli můžeš vem tužku a papír a od ruku nám nakresli jak kolejiště bude situované v místnosti s přístupy ke kolejišti a napiš jednotlivé délky. :wink:


Tak v takové místnosti by zatím pár let kolejiště bylo. Dveře jsou klasické devadesátky a jsou cca uprostřed místnosti. Pro pohodlnější vstup do místnosti jsem uvažoval o nalepení severní strany kolejiště na zeď. Jinak ráno jsem se dočetl v jiném vlákně o doporučené šířce 80 cm, takže i mých 157 cm na pravé straně by mělo dle toho být vyhovujících. Pokud tedy budu brát těch 80 za bernou minci (a taky v praxi vyzkoušenou jako reálnou), tak bych možná i risknul nalepení oné severní strany ke zdi. Uvidím jak to bude vycházet ve skutečnosti oněch 100 cm. Dnes takto daleko ještě dosáhnu, ale co ve stáří že...
Naposledy upravil _lt_ dne stř 30 lis, 2022 6:22 am, celkově upraveno 1
_lt_
 
Příspěvky: 162
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Kolejiště TT 3,5 x 3,7 m - Lb

Příspěvekod milan ferdián » pát 18 led, 2013 9:45 am

Tak to už jiná.Jestli jsem pochopil,tak již máš některé segmenty postavené,dle předchozích obrázků.Kdyby jsi hned uvedl tuto místnost,tak by jsme tě nebombardovali s dosahem ruky,protože jsme nevěděli situování kolejiště v místnosti.Jestliže je ke kolejišti oboustranný přístup tak se násobí dvěma.Já bych zůstal u těch 0,8m x 2 je 1,6m.Kdyby jsi neměl nic postaveného,tak bych ti vřele doporučil stavbu kolejiště okolo zdi (max.0,8m) s tím,že by se do prostoru vyvedla další část kolejiště.Minimální průchody doporučuji 0,6m.Super. :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště TT 3,5 x 3,7 m - Lb

Příspěvekod _lt_ » pát 18 led, 2013 9:59 am

Jsem rád že základní je vyjasněné. Stavba okolo zdi je dobrá věc, šetří to místem, ale já jsem chtěl mít přístup na čumendu z obou stran. Ovládání bude uprostřed v U. O kolejišti okolo zdi jsem původně taky přemýšlel a výsledek by bylo něco jako písmeno E. Ovšem nevěděl jsem si rady s tím jak bezproblémově spojit všechny tři vytoužené stanice. Vždy bych se musel vratným obloukem vracet ze stanice zpátky do vedlejší hrabičky písmene E, a to bylo na mě trochu moc. To už si moje hlava představit nedokázala. Teď ale když jsem se naučil s wintrackem, můžu to zkusit... pak mě ještě napadá něco jako písmeno Z. To už ale jen pro srandu, myslím že bych něco takového nestavěl. Tohle U mi vyšlo jako nejjednodušší řešení mých představ.
_lt_
 
Příspěvky: 162
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Kolejiště TT 3,5 x 3,7 m - Lb

Příspěvekod OckoFrantisek » pát 18 led, 2013 2:01 pm

Podle meho nazoru pri jednoclenne obsluze je zbytecne jit do extremu. Sel bych okolo zdi do max sire 0,8m jak pise Milan. Vyuzil bych i prostor prede dvermi sundavacim dilem napr. mostem. Max jit do prostoru s jednou stanici. Tento dil muze byt sirsi a v puli oddelen oboustrannou kulisou.
Duvody : - Z jednoho mista je dobre mit prehled o deni na celem kolejisti.
- Mista, ktera budou fotogenicka a budou tam, kde to neni videt , jsou naprosto zbytecna.
OckoFrantisek
 
Příspěvky: 23
Registrován: pát 01 dub, 2011 1:51 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 37 návštevníků