Menhartice I - TT 2000 x 1200

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Menhartice I - TT 2000 x 1200

Příspěvekod kiski » sob 12 led, 2013 11:28 am

Zdravím Vás,

po rôznych prerodoch osobnosti a hlavne kúpou domu sa mi zväčšili možnosti pre moje vysnívané koľajisko. Rozhodol som sa pre Menhartice_I, ktoré sa mi neskutočne páčia. Bude to DCC, ovládanie pomocou PC + ručné ovládanie hornej stanice... Materiál na rám je už kúpený, inšpiroval som sa novovznikajúcim koľajisko v Žďári nad Sázavou.

Momentálne riešim smyčky. Predkladám moje riešenie, potreboval by som od skúsenejších posúdiť, či to tak môže byť:
Obrázek

K vysvetleniu - hlavné napájanie by bolo v červenej časti, reverzom by sa riešili jednotlivé odstavné koľaje v smyčke, čiže to vychádza v SN na 5 reverzných modulov. Je mi jasné, že pre moje riešenie je ich potrebný počet väčší, a dalo by sa to aj jednoduchšie, ale je tým podľa mňa vyriešená totálna nezávislosť odstavných koľají medzi sebou. Ak má niekto podobné nezávislé riešenie pri menšom počte modulov, budem vďačný za každý nápad...

kiski
Kiski
TT, DCC
Uživatelský avatar
kiski
 
Příspěvky: 313
Registrován: čtv 09 črc, 2009 10:19 am
Bydliště: Slovensko

Re: Menhartice I - TT 2000 x 1200

Příspěvekod chameleon » sob 12 led, 2013 11:44 am

Máš to správně, chceš-li využívat možnosti SN naplno, je to tak asi nejlepší.
Mám to stejné - 4 moduly v SN a 1 na trati :|
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Menhartice I - TT 2000 x 1200

Příspěvekod kiski » ned 13 led, 2013 10:23 am

Fajn, tak toto by som mal vyriešené. Ďalším orieškom je vyriešenie izolovaných detekovateľných úsekov - vie s tým niekto pomôcť? Hlavne by ma zaujímal ich počet na každej odstavnej koľaji, a hlavne detekcia výhybiek (nemám teraz na mysli ich polohu, ale obsadenosť súpravou)... Nákres pomôže veci. Dikes :)
Kiski
TT, DCC
Uživatelský avatar
kiski
 
Příspěvky: 313
Registrován: čtv 09 črc, 2009 10:19 am
Bydliště: Slovensko

Re: Menhartice I - TT 2000 x 1200

Příspěvekod chameleon » pon 14 led, 2013 8:24 am

kiski píše:Fajn, tak toto by som mal vyriešené. Ďalším orieškom je vyriešenie izolovaných detekovateľných úsekov - vie s tým niekto pomôcť? Hlavne by ma zaujímal ich počet na každej odstavnej koľaji, a hlavne detekcia výhybiek (nemám teraz na mysli ich polohu, ale obsadenosť súpravou)... Nákres pomôže veci. Dikes :)

to si musíš nastudovat a rozhodnout se sám :-) Jinak mrkni se o pár vláken níže na téma Jirky Dvořáčka - posledních pár stránek se tam tahle problematika probírala.

Já osobně u svého kolejiště to risknu a budu zatím bez detekce výhybek a budu se starat jen o identifikaci lokomotiv. Mám jednoduché kolejiště a délku vlaku max. kolem metru, tak snad nebudu moc ztrácet vagony :-) A samozřejmě budu si hlídat - tak jako ve skutečnosti, max. povolenou délku vlaku na trati (kvůli úsekům, kam pojede).
Jelikož budu hlídat jen lokomotivy, napadá mě využití 2 úseků na odstavné koleji - neboť ze smyčkového modulu se mi napájí kolej skrz LB101 a ten má 2 detekce, takže moje odstavné koleje cca 140cm bych mohl rozdělit po 70cm (opakuji, že budu detekovat jen lokomotivu a ne celý vlak) - výhodou by mohlo být vyšší přesnost zastavení. Ale to jen zatím uvažuji. Jinak bych na těch 140cm udělal jen jako 1 úsek. To už zde spíš rozebíráme DCC co? :wink:
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Menhartice I - TT 2000 x 1200

Příspěvekod kiski » pon 14 led, 2013 8:40 am

Hm, ja sa bez detekcie výhybiek zrejme nezaobídem. Predsa len, u mňa bude ten prístup do SN trošku ťažší ako u teba, takže aspoň nejaká tá záladná detekcia sa zíde. Čo sa týka úsekov, rozmýšľal som nad tromi - stredný, ktorý bude najdlhší a dva po obidvoch krajoch - tie viac-menej len nato, aby som neprešiel za pomyelný námedzník a nezasahoval do profilu druhej koľaje... Ešte nad tým budem musieť porozmýšľať...
Naposledy upravil kiski dne pon 14 led, 2013 11:59 am, celkově upraveno 1
Kiski
TT, DCC
Uživatelský avatar
kiski
 
Příspěvky: 313
Registrován: čtv 09 črc, 2009 10:19 am
Bydliště: Slovensko

Re: Menhartice I - TT 2000 x 1200

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 14 led, 2013 9:23 am

Ahoj,
Předesílám, že nejsem expert, ale napadlo mě zda není jednodušší mít "zelené části" napájené přímo a "červené úseky" napájené přes smyčkové moduly? Pak by měly stačit pouze dva na celé kolejiště namísto sedmi (5xSN a 2x víditelná část)
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Menhartice I - TT 2000 x 1200

Příspěvekod Jiri Dvoracek » pon 14 led, 2013 9:44 am

Ahoj, ja taky nejsu expert, ale kdyz se podivas na moje vlakno, tak se to tam v posledni dobe dost probiralo. Ja to mam s pristupem do SN taky trosku tezsi, navic mam dve uplne stejne nad sebou, ale bez detekci vyhybek se taky objedu. Navic kazde SN je prujezdne jenom jednim smerem, takze jsem delku koleji rozdelil na dva detekovane useky. Ten kratsi ve smeru jizdy vzadu bude slouzit pro zastaveni. Ale pokud chces mit i detekci vyhybek, tak kazdou kolej v SN si udelel zvlast, pak jeste izolovane useky od posledni vyhybky smerem do dvojkolejky. U vagonu by Ti mel stacit vodivy lak na koleckach. Vsechny vyhybky by jsi pak mel jako jeden usek. Jinak doporucuju nastudovat hlavne tento clanek:

http://lokopin.wz.cz/body.php/digital/useky.htm

Hodne stesti pri stavbe. Menhartice jsem mel taky puvodne v planu, ale bylo tam na mne male koncove nadrazi.

Jirka
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1166
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Menhartice I - TT 2000 x 1200

Příspěvekod kiski » pon 14 led, 2013 11:06 am

Michal Šuhajda píše:Ahoj,
Předesílám, že nejsem expert, ale napadlo mě zda není jednodušší mít "zelené části" napájené přímo a "červené úseky" napájené přes smyčkové moduly? Pak by měly stačit pouze dva na celé kolejiště namísto sedmi (5xSN a 2x víditelná část)


Neviem, či by to išlo. Podľa mňa by tam mohol vznikať skrat - napríklad v prípade, žeby dva vlaky NARAZ chceli odchádzať zo SN (jeden napr. z 1 odstavnej koľaje, a druhý napr. z 2 odstavnej), z toho jeden "hornou" a druhý "spodnou" koľajou a NARAZ by sa dotkli prerušenia... Modul by nevedel, ako prepnúť napájanie. Je pravda, že táto možnosť sa dá ošetriť vhodnou obsluhou, cez to všetko tu však je. A náhoda je blbec.
Kiski
TT, DCC
Uživatelský avatar
kiski
 
Příspěvky: 313
Registrován: čtv 09 črc, 2009 10:19 am
Bydliště: Slovensko

Re: Menhartice I - TT 2000 x 1200

Příspěvekod mpinta » pon 14 led, 2013 12:19 pm

Použití smyčkových modulů a fyzické uspořádání je popsáno v článku Smyčky, triangly & spol. A jako obvykle, detaily možno doladit přes Skype či ICQ.
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: Menhartice I - TT 2000 x 1200

Příspěvekod kiski » úte 15 led, 2013 9:32 am

Vďaka za odkaz, ale viem o ňom už dávnejšie, preštudoval som to už pred časom. Zrejme ale ostanem pri pôvodne navrhovanom riešení, aj keď tých modulov bude min. 7. Ono už či ich bude 4 alebo 8, na tom až tak nezáleží, cenajedného takého modulu pri svojpomocnom riešení nevyjde až tak veľa. Oproti iným veciam, ktoré ma ešte len čakajú, je to priam bagateľ :wink:
Kiski
TT, DCC
Uživatelský avatar
kiski
 
Příspěvky: 313
Registrován: čtv 09 črc, 2009 10:19 am
Bydliště: Slovensko

Re: Menhartice I - TT 2000 x 1200

Příspěvekod kiski » pát 25 led, 2013 1:00 pm

Zdravím, chcel by som poprosiť kolegov, ktorí sú v danej problematike ako doma, o návrh rozmiestnenia návestidiel, samozrejme len pre viditeľnú časť. Podľa toho budem totiž objednávať DCC moduly ND4. Plán Menhartíc je v sekcii Plány koľajísk v TT, preto ho sem pre zbytočnú duplicitu dávať nebudem. Uvítal by som viacej rôznych verzii (rôzne stupne zabezpečenia).

Vrelá vďaka :D
Kiski
TT, DCC
Uživatelský avatar
kiski
 
Příspěvky: 313
Registrován: čtv 09 črc, 2009 10:19 am
Bydliště: Slovensko

Re: Menhartice I - TT 2000 x 1200

Příspěvekod lajblt » pát 25 led, 2013 3:59 pm

Vytvořil jsem několik variant, počínaje tou nejsložitější. Doufám, že mě zdejší kolegové zabezpečováci nebudou bít. :)
Koncová stanice Menhartice je všude navržena jako stanice se zabezpečovacím zařízením I. kategorie (klíčové zabezpečení, návěstidla nezávislá na výměnách) s rychlostí omezenou na 40 km/h. Další varianty stanice (samostatná návěstidla u DK, RZZ/ESA11) budou v dalších příspěvcích.

Vzhledem k vedení tratí jsou vjezdová návěstidla 1S a 2S odbočky tunel (na pravé straně) umístěna na lávce přes koleje a vjezdové návěstidlo SM z lokálky na vnější straně levého oblouku před výhybkou odbočky.

Varianta V - "Dálkovina" s OAB
Odbočka Tunel je ovládána z pultu JOP kdesi v řídící stanici na dvoukolejce. Na hlavní trati je obousměrný autoblok.
Vjezdová návěstidla odbočky Tunel na levé straně jsou jednak předvěstmi dalšího návěstidla autobloku, jednak cestového návěstidla Lc 1-2 na koncovém zhlaví stanice Menhartice (trvalá návěst "Stůj").
Na odjezdovém zhlaví Menhartic stojí odjezdové návěstidlo S1-3, které je předvěstí vjezdového návěstidla odbočky Tunel. Protože trať vede k odbočce ze spádu a navíc je traťový úsek velmi krátký, je odjezdové návěstidlo S1-3 opakovací předvěstí vjezdového návěstidla SM odbočky Tunel (návěsti "Stůj/Opakování návěsti výstraha/Opakování návěsti očekávejte rychlost 40 km/h").

Varianta IV - hlavní trať s obousměrným provozem bez autobloku (banalizovaná dvoukolejka s RPB/HPB)
Hlavní trať je osazena návěstidly pro obousměrný provoz. Vjezdová návěstidla odbočky Tunel na levé straně jsou předvěstmi cestového návěstidla Lc 1-2 na koncovém zhlaví stanice Menhartice (trvalá návěst "Stůj"). Při jízdě vlaku po spojce traťových kolejí (z 1. na 2. traťovou kolej resp. opačně) návěstí vjezdová návěstidla "Opatrně na přivolávací návěst".
Odjezdové návěstidlo S1-3 v Menharticích je opět předvěstí vjezdového návěstidla SM odbočky Tunel.

Varianta III - hlavní trať s "jednosměrným" provozem a JAB
Toté jako varianta V, ale jen pro "správný směr". Provoz po "nesprávné koleji" je řízen pomocí dvouznakových vjezdových návěstidel ("Stůj"/"Opatrně na přivolávací návěst").

Varianta II - hlavní trať s "jednosměrným" provozem bez AB (s RPB/HPB/TD)
Toté jako varianta IV, ale jen pro "správnou kolej". Provoz po "nesprávné koleji" je řízen pomocí dvouznakových vjezdových návěstidel ("Stůj"/"Opatrně na přivolávací návěst").

Varianta I - hlavní trať s "jednosměrným" provozem bez návěstidel pro nesprávný směr
Totéž jako varianta III, ale navíc bez návěstidel pro nesprávný směr (jako Dobřichovice-Karlštejn apod.). Pro jízdu vlaku po nesprávné koleji platí návěstidla správné koleje. Koncová stanice Menhartice je dopravnou D3. Cestové návěstidlo Sc 1-3 je pro jízdu vlaků ovládáno signalistou z odbočky Tunel. Návěst dovolující posun staví vlaková četa na pokyn dirigujícího dispečera, popř. toto návěstidlo platí jen pro jízdu vlaků.
Přílohy
Menhartice-III.jpg
var. III
Menhartice-IV.jpg
var. IV
Menhartice-V.jpg
var. V
Naposledy upravil lajblt dne pát 25 led, 2013 4:52 pm, celkově upraveno 4
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Menhartice I - TT 2000 x 1200

Příspěvekod lajblt » pát 25 led, 2013 4:02 pm

Ještě var. I a II. :)

Protože kiski určitě chtěl i různé varianty zabezpečení stanice samotné, tak je sem vložím, jen to bude chvilku trvat, než to nakreslím. :)
Přílohy
Menhartice-I.jpg
var. I
Menhartice-II.jpg
var. II
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Menhartice I - TT 2000 x 1200

Příspěvekod lajblt » pát 25 led, 2013 5:17 pm

Stanice Menhartice - varianty osazení návěstidly

i. varianta - dopravna D3
Tato varianta byla řešena v předchozím příspěvku. Stanice je na vjezdu osazena lichoběžníkovou tabulkou. Na odjezdovém zhlaví stojí návěstidlo Sc1-3, které je (opakovací) předvěstí vjezdového návěstidla SM odbočky Tunel.

II. varianta
Shodné s variantou I, ale provoz je podle předpisu D2. Vjezdovými návěstidly stanice Menhartice jsou vjezdová návěstidla 1L a 2L odbočky Tunel. Pro jízdu vlaků po hlavní trati je obsluhuje signalista odbočky, pro jízdu vlaků do Menhartic pak ještě se souhlasem výpravčího. Skupinové odjezdové návěstidlo S1-3 (nebo samostatná odjezdová návěstidla S1 a S3) obsluhuje výpravčí stanice Menhartice.

III. varianta
Shodné s variantou II. Rychlost na vjezdovém zhlaví vyšší než 40 km/h v přímém směru a individuální odjezdová návěstidla pro každou DK.

IV. varianta
Úplné osazení návěstidly.
Přílohy
Menhartice-Va.jpg
var. II
Menhartice-Vb.jpg
var. III
Menhartice-Vc.jpg
var. IV
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Menhartice I - TT 2000 x 1200

Příspěvekod kiski » pát 25 led, 2013 5:33 pm

Tomáš, ďakujem veľmi pekne, si borec. Toľko variant som ani nečakal, ale aspoň bude z čoho vyberať. Mimochodom, počas čakania na komponenty si modelujem celé Menhartice v TS2009 aj za pomoci Netáhla, ktorý mi pôvodný projekt poslal a slúži ako pomôcka... Virtuálne SN je už celé hotové, ako podklad slúžil origo plánik prenesený do TS ako scenery objekt :D

Cez týždeň dorazili nohy na rám, štvorcový hliníkový profil výšky 820mm, čo bude pre mňa tak akurát...

Ešte raz vďaka :wink:
Kiski
TT, DCC
Uživatelský avatar
kiski
 
Příspěvky: 313
Registrován: čtv 09 črc, 2009 10:19 am
Bydliště: Slovensko

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 53 návštevníků