Stránka 1 z 7

Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: pát 10 srp, 2012 3:08 pm
od KaRei
------------------------------------------------------------------------------------------
Aktuální verze návrhu, která se nakonec začala stavět, je "Zálesí" od MF:
viewtopic.php?f=1&t=6814&start=45#p111448
------------------------------------------------------------------------------------------

Tak jsem konečně dal dohromady návrh kolejiště, který by mohl vyhovovat jak záměru na provoz, tak i omezení na velikost. Trvalo mi to "jen" několik týdnů. Vlastně jich bylo tolik, že je to už pár měsíců, co jsem začal.
S vláčky jsem si naposledy hrál jako malé dítě, kdy jsem ještě jezdil na jednoduchých, narychlo seskládaných okruzích po rovném panelu. Na žádný model kolejiště se nikdy nedostalo. Po dlouhých letech ve mně vytažené mašinky ze šuplíku vzbudily touhu jim konečně postavit kolejiště s krajinou.

Rozměry:
Prostor byl v návrhu ten největší problém. První návrhy jsem se snažil dimenzovat na 130x70, ale nakonec jsem raději obětoval trochu více prostoru v místnosti, než kolejí.
Poslední návrhy kolejiště vznikaly tedy pro rozměry 140x80. Koleje jsou ale téměř nadoraz, takže pro výrobu panelu budu muset ještě 5 centimetrů ke každému rozměru přidat, ať nejezdí vlaky tak blízko u hrany.
Největší starosti mi ale nachystal třetí rozměr - výška celého kolejiště. Kus rohu kolejiště (bohužel nejde jenom o hluché místo ale zasahuje nad oblouk tratě) se musí vejít mezi skříňky a parapet, takže odhadem takových 20 cm plus mínus autobus. To mi nadělalo problémy s návrhem krytého nádraží, protože jsem jej chtěl vést původně pod panel a mít jej vpředu. To si výškově nemůžu dovolit, takže musí zůstat vzadu a s omezeným počtem kolejí. Na tom jsem spálil nejvíce času, než jsem to nakonec vzdal.

Tvar:
Kolejiště by mělo umožňovat jak okruhové ježdění, tak provoz odněkud-někam.
Okruhové ježdění hlavně kvůli neteři, ať si může jen tak zajezdit. Pro mě bude spíše jízda s nějakým cílem podle grafikonů. Základem kolejiště je tedy ovál s nádražím a odbočkou na vedlejší trať.
V tunelech je schované menší kryté nádraží.

Provedení:
K chuti ke stavbě mě dovedly vláčky z dětství, takže půjde o jakousi poctu starým časům. Půjde tedy o analog na kolejích starého plechového U-provedení (BTTB/Zeuke TT).

Téma / provoz:
NÁDRAŽÍ (zatím nemá název) leží na trati mezi MĚSTEM_A a MĚSTEM_B (nejsou na kolejišti a taky zatím nemají název). Z MĚSTA_A vede do NÁDRAŽÍ dvoukolejná trať (původně tam být neměla, ale nějak jsem si ji zkusil a zalíbila se mi, tak už zůstala). Některé vlaky zde končí a vrací se zpět, některé pokračují po jednokolejné trati dále do MĚSTA_B. Z nádraží ještě vede samostatná lokálka do nedaleké VESNICE (beznázvých míst je tady dost, že? :D )
NÁDRAŽÍ leží na kraji města a tak zde již není zástavba. Nádraží obsluhuje jen minimální množství nákladních vlaků. Většinou se jedná o nakládku krabicově baleného zboží a poštu. Průmyslovými centry jsou okolní města a tak většina nákladních vlaků nádražím jen projíždí, případně jej využívá k odstavení části vozům, které mají jet jinam. Vzhledem k velikosti nádraží je odstavení možné pouze krátkodobě.
Lokálka do VESNICE je obsluhována osobními vozy, poštovním a mlékárenským vozem.

Plánky:
A už teda konečně plánky.

Zde je základní verze návrhu. Dvoukolejná trať přechází ve skryté nádraží. Kolej vedoucí na pravé straně ven z panelu má sloužit k vytahování a nasazování souprav na panel. Na této straně mám psací stůl, takže se k ní bez problémů dostanu. Tedy... snad ^_^
TT (140x80) v1.PNG
TT (140x80) v1.PNG (7.35 KiB) Zobrazeno 13194 krát


Základní verze má nevýhodu, že nasazování a vytahování souprav je možné provádět jen na vnější kolej krytého nádraží. Tato kolej je také jediná, na kterou může přijet vlak z nádraží po dvoukolejce, takže právě nasazená čekající souprava blokuje odjezdy z nádraží. Což je škoda, protože by pak nešlo načasovat míjení vlaků ve zhlaví stanice, když už tam tu dvoukolejku mám :)
Prohození dvou obloukových výhybek ve skrytém nádraží by sice vyřešilo tento problém, ale vytvořilo by jiný - nasazený vlak by se pak nemohl dostat na vnitřní kolej a přijet do nádraží po správné straně.
Zkusil jsem tam hodit dva angličany, aby se soupravy mohly dostat na libovolnou kolej. To sice ubralo na délce kolejí, ale částečně jsem to vykompenzoval posunutím výhybky na druhé straně.
TT (140x80) v2.PNG
TT (140x80) v2.PNG (7.65 KiB) Zobrazeno 13194 krát


Nakonec jsem si ve WinTracku pohrál trochu i s krajinou a dal dohromady předběžnou 3D ukázku.
V ukázce je vidět výtopna. Rozhoduju se mezi ní a zauhlováním (http://www.masinky.cz/produkt/1507-TT-Z ... /index.htm).
Ani v jednom případě ale moc nevím, kam bych dal pískárnu. Možná že zauhlování bude dost malé na to, aby se vedle něj vešla.
TT (140x80) prev.PNG

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: pát 10 srp, 2012 4:25 pm
od milan ferdián
Chápu toto kolejiště,jako dětské :wink:

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: pát 10 srp, 2012 5:55 pm
od KaRei
No tak to jste mě teď dostal :D
Jak se dětské/hračkové kolejiště vlastně pozná?

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: pát 10 srp, 2012 6:04 pm
od Tkadlec Jaroslav
vzpomínky na staré koleje plechové je sice OK. Dobrá rada ,ale takhle malé kolejiště raděj udělej s novým profilovým ,těch pár kolejí nebude zas taková pálka jak za folitáže a domky atd ...rada z vlastní zkušenosti špatná vodivost...

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: pát 10 srp, 2012 6:15 pm
od lajblt
Aho, potvrzuji Milanova slova - dvoukolejka na takto malém prostoru a koncová "stanice" bez možnosti objetí soupravy, tedy spíše vlečka o dvou kusých kolejích, patrové stavědlo pro tři výhybky ... to je hračkové kolejiště.
Remíza, to není jen uhlí a písek, ale také popel a kotelní kaly - kde se bude odehrávat první nutný krok každého zbrojení, když tu chybí popelová/odkalovací jáma? Kde bude lokomotiva dobírat vodu do tendru?

Osobně bych udělal klasickou tříkolejnou stanici s dvěma dopravními a jednou manipulační kolejí, ze které odbočuje krátká vlečka do středu. Skryté nádraží o dvou průjezdných kolejích, doplněné kusými pro motorové vozy. A hlavně - jednokolejku...

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: pát 10 srp, 2012 7:52 pm
od milan ferdián
lajblt píše:Osobně bych udělal klasickou tříkolejnou stanici s dvěma dopravními a jednou manipulační kolejí, ze které odbočuje krátká vlečka do středu.


No já bych se přimlouval za krátkou lokálkou končící ve šturci,ale to by musela být epocha VI a ta stanice by se jmenovala Žacléř :wink:

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: pát 10 srp, 2012 8:28 pm
od KaRei
Díky za skvělé vysvětlení. Takže dětské/hračkové je tedy takové, kde je tolik modelových chyb, že to působí až absurdně. Už to konečně chápu :lol:

Sice to teda dětské být nemělo, ale jako laik se chybám holt neubráním :oops:
Díky za věcnou kritiku. Zkusím alespoň některé body opravit a snad ta "obludnost" neurazila vaše modelové cítění :)

- Stavědlo zmenším.
- Kusé koleje v koncové stanici zkusím ještě jednou uzavřít výhybkou. Asi se to neobejde bez posunutí vjezdové výhybky... no, jakási "vlečka" to bude pořád, když vzdálenost od nádraží by v reálu byla něco kolem 100m.
- Vodní jeřáb by měl být součástí toho modelu zauhlování, pokud jsem četl správně jeho popis, tak jsem extra jeřáb neřešil. Jak je to s výtopnami po pravdě nevím, jestli bývá voda součástí jejího vybavení, nebo jestli je to blbost.
- Popelavé jámy můžu teď dát akorát tak na sousední kolej, než zauhlování/výtopnu. Je to schůdné řešení nebo je celé zázemí zralé akorát tak na redesign?
- Dvoukolejka.... sakra, a já si ji zrovna oblíbil :lol: Čas na úpravu a verzi kolejiště č. 13. Třeba bude šťastnější než dvanáctka.

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: pát 10 srp, 2012 9:02 pm
od czhunter
Myslím že ta dvoukolejka je dost zbytečná. Lepší by bylo, kdybys tu vnitřní kolej použil rovnou jako odbočku do koncové ... eee ... staničky. Vyřešíš tím zároveň i druhý problém - teď je ta vedlejší tratička připojená jen na jednu kolej nádraží - a to navíc na tu, kde je skladiště. Což vůbec není výhodná varianta připojení.

Pak to nádraží bude v podstatě otočené Ledečko od Milana Ferdiána:
Obrázek
(obecně je to asi nejklasičtější námět kolejišť)


Jo a mimochodem, kdybys to kolejiště celé zrcadlově otočil (udělal dvoukolejku na druhou stranu, i když ji obecně nedoporučuju) a "nakolejovací" kolej udělal na straně s jednou kolejí do skryťáku, tak se ti elegantně vyřeší ten problém, který ty komplikovaně řešíš dvěma angličnanama v SN.

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: sob 11 srp, 2012 7:37 am
od KaRei
Zpět ke starým návrhům, třeba tam něco bude...

Vůbec první verze návrhu. Zhlaví nádraží začínalo už v polovině oblouků pro prodloužení staničních kolejí. Začínalo na obou stranách hned za tunelem (vjezdová návěstidla měla být na fiktivní začátku tunelu za kopcem). Při posunech by souprava zajížděla do tunelu. Kryté nádraží bylo podúrovňové (šlo o první návrhy, kdy jsem ještě přesně neznal rozsah výškového omezení budoucího prostoru). Lokálka odbočovala z trati až v tunelu. Protože byla odbočka až na trati za zhlavím nádraží, nebylo moc prostoru k jejímu stoupání. To se vyšplhalo až na 10%.
Rozměr panelu 133x75
Návrh 1.jpg
Návrh 1.jpg (56.39 KiB) Zobrazeno 12992 krát


Návrh 1 (náhled).JPG


Stoupání se vyřešilo přesunutím odbočky na lokálku do nádraží. Na stoupání má tak dvojnásobek místa.
Panel se musel nafouknout na 140x80, aby se na něj vešel větší poloměr oblouku jedoucího do krytého nádraží.
Návrh 2 - lokálka.jpg
Návrh 2 - lokálka.jpg (58.16 KiB) Zobrazeno 12992 krát

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: sob 11 srp, 2012 7:51 am
od KaRei
Kvůli výškovým limitům se kryťák musel přesunout o patro výš a do zadní části panelu.
K posunům by bylo zapotřebí mít ve skrytém nádraží jednu volnou kolej.
Návrh 4.jpg
Návrh 4.jpg (73.35 KiB) Zobrazeno 12988 krát


Alternativa s menším nádražím pro zmenšení panelu. Jedna kolej padla za vlast. Tedy... za větší skladnost kolejiště. Zhlaví není tak velké a nezačíná hned za tunelem (tunely se dají posunout ještě více dozadu).
Návrh 5.jpg
Návrh 5.jpg (66.15 KiB) Zobrazeno 12988 krát


Kombinace předchozích dvou - přibyla zpět 4. kolej, ovšem kratší než původně. Zhlaví zůstává dále od tunelu.
Návrh 6.jpg
Návrh 6.jpg (69.64 KiB) Zobrazeno 12988 krát

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: sob 11 srp, 2012 8:08 am
od KaRei
I když na to nemám prostorové možnosti, s podpovrchovým nádražím jsem experimentoval dál. Hlavně jsem zkoušel vratné smyčky. Pořád se mi nedařilo přivést oba tunely na jednu společnou smyčku, abyh nemusel zbytečně mít dvě. Z těchto experimentů vznikla spirála kombinovaná se smyčkou. Jde o dvě sestupné spirály spojené na vnitřní straně angličanem. Pokud je angličan přehozen do odbočky, funguje to jako jednoduchá spirála. Když se angličan přehodí do přímého směru, využije se druhá, protichůdná spirála, jako vratná smyčka. Záleží tedy jen na operátorovi, jestli soupravu bude chtít otočit, nebo ne, a kterým tunelem má souprava vyjet.

Sestupné úseky vedoucí od tunelů k anglické výhybce:
Návrh 7 (spirála).jpg
Návrh 7 (spirála).jpg (41.12 KiB) Zobrazeno 12982 krát


Spirály od angličana ke krytému nádraží:
Návrh 7 (kryté nádr.).jpg
Návrh 7 (kryté nádr.).jpg (48.27 KiB) Zobrazeno 12982 krát


3D Náhled celého "komplexu":
Návrh 7 (náhled 2).JPG
Návrh 7 (náhled 2).JPG (27.57 KiB) Zobrazeno 12981 krát


Škoda, že to teď nemůžu využít. Ale třeba to přijde vhod někomu z vás tady :)

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: sob 11 srp, 2012 8:21 am
od milan ferdián
To řešení se skrytou smyčkou pomocí angličana je šikovné.Jen mám pocit,že máš velmi strmé stoupání.

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: sob 11 srp, 2012 8:30 am
od lajblt
On by tu byl ještě jeden problém - na vlečku uprostřed by bylo stoupání hodně přes 50 promile, aby vystoupala aspoň 70 mm nad úroveň spodní tratě...

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: sob 11 srp, 2012 8:38 am
od KaRei
Ta krátká lokálka není prostě ono. Tak jsem jeden čas experimentoval s "S"kem.
Návrh 8.jpg
Návrh 8.jpg (68.71 KiB) Zobrazeno 12968 krát


Návrh 8 (náhled).JPG


Esko se sice do oválu vejde, ale na úkor nádražních budov a remízky. Toto mi jde proti srsti víc, než ta ultra-krátká lokálka.

Vrátil jsem se tedy k původním návrhům bez S-ka a nakonec, jako nejnovější pokus, vznikl ten okruh s dvoukolejkou, který jsem posílal na začátku. Je ale fakt že by to nádraží muselo mít těch kolejí alespoň 6, 7, aby tam dvoukolejka nevypadala tak přehnaně :)

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: sob 11 srp, 2012 8:54 am
od KaRei
milan ferdián píše:To řešení se skrytou smyčkou pomocí angličana je šikovné.Jen mám pocit,že máš velmi strmé stoupání.

Stoupání na té spirále je 5%.

lajblt píše:On by tu byl ještě jeden problém - na vlečku uprostřed by bylo stoupání hodně přes 50 promile, aby vystoupala aspoň 70 mm nad úroveň spodní tratě...

Konkrétně 7,7%, aby stoupání končilo u výhybky.