Kolejiště TT (140x80)

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod milan ferdián » sob 11 srp, 2012 9:17 am

Tak moment,jaké kolejivo jsi použil pro návrhy kolejišť ? Sice není problém použit obloukové koleje o poloměru R267 (profil) nebo R286 (plech U),ale to už je na hranici mikrolokálky nebo vlečky?
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod lajblt » sob 11 srp, 2012 9:31 am

77 promile na 286 mm ti nevyjede ani samotná lokomotiva. Minimální poloměr pro většinu dnešních modelů uvádí výrobce na 310 mm.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod KaRei » sob 11 srp, 2012 11:12 am

R286. Na velké parní lokomotivy (2-3-1 a podobně) to skutečně není. U těch menších (0-3-0 a 0-4-0) jsem problémy zatím nezaznamenal. Raději to zkusím ještě jednou. :)

Větší poloměr bych použil, buď ale na širším prostoru, nebo s jiným tématem. Mít nejdřív tento prostor a pak na něj vymýšlet téma, tak jdu taky určitě do malé lokálky :)
Můj případ je obrácený - já měl nejdřív téma, které jsem chtěl provést (tj. nádraží hlavní tratě s odbočující lokálkou) a až pak jsem hledal, kam to vlastně dám. 140x80 je, co se mi podařilo urvat, takže teď bohužel zmenšuju, kde to jde (i nejde :lol: ), abych se nějakým způsobem vešel.
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod KaRei » sob 11 srp, 2012 6:39 pm

Tady je pokus z druhého konce... místo daného tématu je daný prostor 130x75. To je původní rozměr, na kterém jsem začal navrhovat. Na 140x80 se nafoukl až z následné nouze.
Takže malá vesnická lokálka, jak jsem psal výše :)

R286 zůstává, jednak je to klasický poloměr starých výhybek a navíc vychází R330 hodně natěsno.
Na kryté nádraží není místo, nanejvýš se dá udělat v tunelu nakolejovací výhybka. Alespoň se dá odkrýt více širé tratě.
Na této staničce stačí společné odjezdové návěstidlo. Na širou trať bych dal ještě vjezdové ve směru od tunelu. V opačném směru nic.

BTTB small.jpg
BTTB small.jpg (36.15 KiB) Zobrazeno 7553 krát


BTTB small (náhled).PNG
BTTB small (náhled).PNG (151.3 KiB) Zobrazeno 7553 krát


Rozměr 130x80 nebo 140x80 by mohl snad mít i krytou stanici. Uvidím, jak to bude vycházet.
No a uvidím, jestli mě to jednodušší kolejiště "ukecá", nebo vyhraje spíše bláznivá "hračka" :lol:
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod Střelec » pon 13 srp, 2012 6:27 am

Pokud bys "skousnul" nádraží v oblouku, můžeš si tu najít kolejiště "Sněžná" a případně se "vydovádět" na bázi plánků, spojených s fenoménem "Logika kruhu".
Na "logice kruhu" je ale zajímavé, že by ve zjednodušené minimalistické formě fungovala i s prostou výhybnou o dvou výhybkách - stačilo by, aby lokomotiva ve skryťáku objela soupravu (odpadne složité "šíbování") a jednoduchý realistický provoz "odněkud někam" je na světě.
Střelec
 
Příspěvky: 1625
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod KaRei » úte 14 srp, 2012 9:55 am

Díky za tip. Kouknul jsem na ten plánek Sněžné a některé další. Ze začátku jsem k nim byl dost skeptický (asi si ty plánky nedokážu dost dobře představit v reálu), ale po modelu kolejiště "Výsluní" se mi začínají líbit čím dál víc :D
No, válčím sám se sebou. Jedna polovina by dala přednost kolejišti na hraní s dostatečným počtem alternativ (vlakové cesty, posuny, atd.), té druhé se zase nelíbí, že by z takového byl akorát přeplácaný vlakodrom a preferovala by spíše menší kolejiště.

Teď provádím ještě nějaké experimenty s nádražím a esovitým stoupáním (aby se protáhla trať k té vnitřní staničce z původních návrhů a snížil se tím gradient stoupání).
Nejspíše vylezou dvě varianty - jedna s menším 3-kolejným nádražím a druhá s nádražím s depem pro 2 páry.
Jako třetí si zpracuju Sněžnou nebo jí podobnou alternativu, ať mám co porovnávat a z čeho vybírat.
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod milan ferdián » úte 14 srp, 2012 1:44 pm

Musím podotknout,že Sněžná byla vypracována na přání modeláře a později sám uznal,že požadavky byly přehnané.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod lajblt » stř 15 srp, 2012 4:15 pm

Toho skrytého nádraží je škoda. Co to zkusit třeba takhle? Do dvou úrovní se to vejde. SN není v návrhu ještě dopracováno, je to jen takový "nástřel". :)
Přílohy
_modely.biz-KaRei-01b-2D.jpg
_modely.biz-KaRei-01b-3D.jpg
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod KaRei » stř 15 srp, 2012 10:23 pm

Sakra, dneska jsem přeměřoval parapet, a ta potvora je 15 nebo 16 ke své horní hraně (ta mě tolik nezajímala). Meziprostor pod parapetem je 12,5. :evil:
Od oka jsem to odhadoval na 20. Nejraději bych to uřízl a byl by klid :twisted:

No nic, zkoušel jsem ještě jednou esko jako poslední záchranu vnitřní stanice. Potvrdilo se to, co mi vycházelo už dřív. Esko se sice vejde, kolem výpravní budovy na spodní stanici je pak ale místo možná tak na nějakou pěšinku. Rozhodně ne na příjezdy a otáčení autobusů.

BTTB 15.PNG
BTTB 15.PNG (17.73 KiB) Zobrazeno 7062 krát


BTTB 15 (náhled 2).JPG


Na esku je stoupání 40 promile. Horní stanice je zešikma aby se vyhnula parapetu, se kterým bude přibližně na stejné úrovni. Ze zhlaví této staničky bych možná vyvedl ještě starou nepoužívanou již zarůstající vlečku/nakládkovou kolej. Alternativa je kolej vyhodit a přesunout tam budovu staničky.
Ve spodním nádraží bych nejspíš přesunul staniční budovu a skladiště vně panel na odnímatelný segment (nebo rovnou napevno rozšířil). V tom případě bych z té vnitřní zahnuté kusé udělal průjezdnou manipulační.
Skryté nádraží a nakolejovací kolej jsou napojeny v tunelu na oblouk eska pomocí dvou výhybek.

lajblt << Díky. SN budu muset dát dozadu pod nějaký kopec. Podle oka jsem tipoval, že by se ten podúrovňový kryťák vejít mohl, když by terén nešel moc nad panel. Přeměření zradilo očekávání. Mohl bych ještě zkusit nádraží v oblouku. Širé trati by mohlo být pak víc, než s rovným SN a širou jen na obloucích. Určitě si s tímto zpracováním zkusím pohrát, jakmile dokončím návrh toho eska :)
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod KaRei » čtv 16 srp, 2012 7:02 am

Jedna teoretická - jak by se sneslo kolejiště s radiátorem topení? Mám na mysli, jestli by se dal dát panel přímo k topení (nad něj). Případně odsunutý o 20 čísel od zdi, aby nebyl radiátor úplně přikrytý a teplý vzduch mohl stoupat.
Nebo je to něco, co byste rozhodně nedoporučovali (třeba kvůli možnému poškození kolejiště teplem)? Má někdo zkušenosti?
Zkoušel jsem hledat, ale nenašel jsem nic, co by se otázkou soužití kolejiště a radiátoru zabývalo.
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod milan ferdián » čtv 16 srp, 2012 7:36 am

KaRei píše:Jedna teoretická - jak by se sneslo kolejiště s radiátorem topení? Mám na mysli, jestli by se dal dát panel přímo k topení (nad něj). Případně odsunutý o 20 čísel od zdi, aby nebyl radiátor úplně přikrytý a teplý vzduch mohl stoupat.
Nebo je to něco, co byste rozhodně nedoporučovali (třeba kvůli možnému poškození kolejiště teplem)? Má někdo zkušenosti?
Zkoušel jsem hledat, ale nenašel jsem nic, co by se otázkou soužití kolejiště a radiátoru zabývalo.


Jestli by bylo kolejiště položeno přímo na radiátor,tak špatně.Hlavně v období topné sezóny.
Jestli by bylo kolejiště odsunuté od radiátoru a parapet nemá vzduchové mřížky pro cirkulaci vzduchu,taky špatně.
Jestli parapet má vzduchové mřížky a kolejiště budeme zezadu chránit clonou,tak už by to šlo.
Jenže,situovat kolejiště přímo k oknu,kde se počítá s velkou frekvencí pohybu osob (větrání místnosti,umýtí oken),rozdílnými teplotami (roční období) nemluvě o venkovní nestále vlhkosti (déšť,sníh,mlha) a zapoměl jsem na sluníčko,tak to není taky dobré.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod KaRei » čtv 16 srp, 2012 7:43 am

milan ferdián píše:Jestli parapet má vzduchové mřížky a kolejiště budeme zezadu chránit clonou,tak už by to šlo.

Clonou máš na mysli tepelně-izolační materiál, nebo něco obyčejného?
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod milan ferdián » čtv 16 srp, 2012 7:47 am

KaRei píše:
milan ferdián píše:Jestli parapet má vzduchové mřížky a kolejiště budeme zezadu chránit clonou,tak už by to šlo.

Clonou máš na mysli tepelně-izolační materiál, nebo něco obyčejného?


Prostě,aby vzduch necirkuloval přes kolejiště.Jako clona by mohla stačit i izolace,která se používá pod plovoučky (miralón né).

Ještě dovětek,jestli nemáš v parapetu přímo větrací mřížky a nejsi profík,tak to jako amatér ani nezkoušej zabudovat.To by tě manželka určitě přizabila.Lepší je stále předešlý návrh,kdy do kolejiště zasahuje parapet jen částečně.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod lajblt » čtv 16 srp, 2012 8:05 am

Nevím, nevím. Když se podívám na 2D i 3D nákres, je jasné, že "esko" povede nad levým zhlavím na hraně kolmé zdi. A to bude vypadat hodně divně. Vlak bude eskem projíždět na hraně "nad propastí". Horní stanice má délku kolejí 42 cm, což je tak na třívozový motorák nebo lokomotivu a čtyři vagóny za ní. Nehledě na to, že do koncové stanice kromě lidí není co vozit - není tam žádná infrastruktura, která by ten provoz vytvářela. Pokud je to takhle, tak bych radši tu koncovou stanici oželel a postavil pořádnou na přední straně panelu. Při posunech na vlečky se dá docela zabavit a jezdit "podle grafikonu", jak jsi chtěl.

Přímo nad radiátor bych panel nedával. Z topení většinou nevyzařuje takové teplo, aby mohlo přímo na panelu něco poškodit, ale může se ti začít rosit okno, protože teplý vzduch bude zůstávat pod pokličkou panelu. Pokud posuneš panel do místnosti, zbavíš se parapetu. :) Ale jak psal Milan, není to ani zdaleka vhodné místo pro panel (i když ten můj je v suterénu, byť s oknem do zahrady a vlhkost je taky dost vysoká).
Přílohy
_modely.biz-KaRei-01b-3D.jpg
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod KaRei » čtv 16 srp, 2012 3:13 pm

Díky za info ohledně radiátoru. Zkusím, kam by to vycházelo při otočení o 90°. Tím se vyhnu jak radiátoru, tak parapetu, umožní se tím navíc podúrovňové SN, jen to pak bude zasahovat nad válendu. Může to vypadat docela vtipně :lol:
Vyzkouším kam to vyjde a uvidím. Se sluníčkem problém nemám. Místnost je orientovaná na sever.

lajblt píše:Nevím, nevím. Když se podívám na 2D i 3D nákres, je jasné, že "esko" povede nad levým zhlavím na hraně kolmé zdi. A to bude vypadat hodně divně. Vlak bude eskem projíždět na hraně "nad propastí".

Máš pravdu, záleželo by na zpracování vnitřní strany. Když by vnitřní strana byla tak rovná, jak ji mám teď, tak to vypadá zvláštně. Co kdyby na vnitřní straně byl ještě kousek prudkého kopce... ?
Z jedné strany skála, z druhé "propast"? Hodím pár vrstevnic do WinTraku, ať tam je vidět větší kopec.

lajblt píše:Horní stanice má délku kolejí 42 cm, což je tak na třívozový motorák nebo lokomotivu a čtyři vagóny za ní. Nehledě na to, že do koncové stanice kromě lidí není co vozit - není tam žádná infrastruktura, která by ten provoz vytvářela. Pokud je to takhle, tak bych radši tu koncovou stanici oželel a postavil pořádnou na přední straně panelu. Při posunech na vlečky se dá docela zabavit a jezdit "podle grafikonu", jak jsi chtěl.

Moje představa o té horní byla 1-2 vozy motoráku nebo 2-3 krátké vagonky za mašinou. To je podle mě na lokálku víc než dost.
Pokud jde o zpestření provozu na horní staničce, záleželo by na orientaci panelu. Bez otravného parapetu by se dala ta nepoužívaná zarostlá kolej přeměnit na vlečku. Možná ji protáhnout skrz kulisu a vlečku mít jen "fiktivní". Protažení kulisou by byla zřejmě hodně zajímavá práce na zamaskování. Nákladní soupravy by využívaly koleje ve stanici k objíždění vozů, než by posunem zajely na vlečku. Ani u nich nepočítám, že by to byly nějaké dlouhé supervlaky.

"Fiktivní" vlečka:
BTTB_15 (siding).PNG
BTTB_15 (siding).PNG (14.45 KiB) Zobrazeno 7057 krát
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 32 návštevníků