------------------------------------------------------------------------------------------
Aktuální verze návrhu, která se nakonec začala stavět, je "Zálesí" od MF:
viewtopic.php?f=1&t=6814&start=45#p111448 ------------------------------------------------------------------------------------------
Tak jsem konečně dal dohromady návrh kolejiště, který by mohl vyhovovat jak záměru na provoz, tak i omezení na velikost. Trvalo mi to "jen" několik týdnů. Vlastně jich bylo tolik, že je to už pár měsíců, co jsem začal.
S vláčky jsem si naposledy hrál jako malé dítě, kdy jsem ještě jezdil na jednoduchých, narychlo seskládaných okruzích po rovném panelu. Na žádný model kolejiště se nikdy nedostalo. Po dlouhých letech ve mně vytažené mašinky ze šuplíku vzbudily touhu jim konečně postavit kolejiště s krajinou.
Rozměry:Prostor byl v návrhu ten největší problém. První návrhy jsem se snažil dimenzovat na 130x70, ale nakonec jsem raději obětoval trochu více prostoru v místnosti, než kolejí.
Poslední návrhy kolejiště vznikaly tedy pro rozměry 140x80. Koleje jsou ale téměř nadoraz, takže pro výrobu panelu budu muset ještě 5 centimetrů ke každému rozměru přidat, ať nejezdí vlaky tak blízko u hrany.
Největší starosti mi ale nachystal třetí rozměr - výška celého kolejiště. Kus rohu kolejiště (bohužel nejde jenom o hluché místo ale zasahuje nad oblouk tratě) se musí vejít mezi skříňky a parapet, takže odhadem takových 20 cm plus mínus autobus. To mi nadělalo problémy s návrhem krytého nádraží, protože jsem jej chtěl vést původně pod panel a mít jej vpředu. To si výškově nemůžu dovolit, takže musí zůstat vzadu a s omezeným počtem kolejí. Na tom jsem spálil nejvíce času, než jsem to nakonec vzdal.
Tvar:Kolejiště by mělo umožňovat jak okruhové ježdění, tak provoz odněkud-někam.
Okruhové ježdění hlavně kvůli neteři, ať si může jen tak zajezdit. Pro mě bude spíše jízda s nějakým cílem podle grafikonů. Základem kolejiště je tedy ovál s nádražím a odbočkou na vedlejší trať.
V tunelech je schované menší kryté nádraží.
Provedení:K chuti ke stavbě mě dovedly vláčky z dětství, takže půjde o jakousi poctu starým časům. Půjde tedy o analog na kolejích starého plechového U-provedení (BTTB/Zeuke TT).
Téma / provoz:NÁDRAŽÍ (zatím nemá název) leží na trati mezi MĚSTEM_A a MĚSTEM_B (nejsou na kolejišti a taky zatím nemají název). Z MĚSTA_A vede do NÁDRAŽÍ dvoukolejná trať (původně tam být neměla, ale nějak jsem si ji zkusil a zalíbila se mi, tak už zůstala). Některé vlaky zde končí a vrací se zpět, některé pokračují po jednokolejné trati dále do MĚSTA_B. Z nádraží ještě vede samostatná lokálka do nedaleké VESNICE (beznázvých míst je tady dost, že?
)
NÁDRAŽÍ leží na kraji města a tak zde již není zástavba. Nádraží obsluhuje jen minimální množství nákladních vlaků. Většinou se jedná o nakládku krabicově baleného zboží a poštu. Průmyslovými centry jsou okolní města a tak většina nákladních vlaků nádražím jen projíždí, případně jej využívá k odstavení části vozům, které mají jet jinam. Vzhledem k velikosti nádraží je odstavení možné pouze krátkodobě.
Lokálka do VESNICE je obsluhována osobními vozy, poštovním a mlékárenským vozem.
Plánky:A už teda konečně plánky.
Zde je základní verze návrhu. Dvoukolejná trať přechází ve skryté nádraží. Kolej vedoucí na pravé straně ven z panelu má sloužit k vytahování a nasazování souprav na panel. Na této straně mám psací stůl, takže se k ní bez problémů dostanu. Tedy... snad ^_^
- TT (140x80) v1.PNG (7.35 KiB) Zobrazeno 12094 krát
Základní verze má nevýhodu, že nasazování a vytahování souprav je možné provádět jen na vnější kolej krytého nádraží. Tato kolej je také jediná, na kterou může přijet vlak z nádraží po dvoukolejce, takže právě nasazená čekající souprava blokuje odjezdy z nádraží. Což je škoda, protože by pak nešlo načasovat míjení vlaků ve zhlaví stanice, když už tam tu dvoukolejku mám
Prohození dvou obloukových výhybek ve skrytém nádraží by sice vyřešilo tento problém, ale vytvořilo by jiný - nasazený vlak by se pak nemohl dostat na vnitřní kolej a přijet do nádraží po správné straně.
Zkusil jsem tam hodit dva angličany, aby se soupravy mohly dostat na libovolnou kolej. To sice ubralo na délce kolejí, ale částečně jsem to vykompenzoval posunutím výhybky na druhé straně.
- TT (140x80) v2.PNG (7.65 KiB) Zobrazeno 12094 krát
Nakonec jsem si ve WinTracku pohrál trochu i s krajinou a dal dohromady předběžnou 3D ukázku.
V ukázce je vidět výtopna. Rozhoduju se mezi ní a zauhlováním (
http://www.masinky.cz/produkt/1507-TT-Z ... /index.htm).
Ani v jednom případě ale moc nevím, kam bych dal pískárnu. Možná že zauhlování bude dost malé na to, aby se vedle něj vešla.