Kolejiště TT (140x80)

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod pavel » pát 14 zář, 2012 6:45 am

To Zálesí nanečisto vypadá zajímavě. Člověk má hned alespoň trochu představu, jak to bede asi vypadat v reálu. Když uděláš krajinu alespoň z osmdesáti procent tak jak to má Milan nakresleno, tak to bude super
pavel
 
Příspěvky: 379
Registrován: stř 24 zář, 2008 7:53 pm
Bydliště: okres ostrava

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod KaRei » ned 16 zář, 2012 6:57 pm

radula63 píše:... Např. na modulovce KŽM Praha 3, kde jsou nastaveny pulzáky na max. 9V (to proto, aby mašinky na modulovce při výstavách moc "nelítaly") to kouřit nechce.

...Já momentálně nemám to štěstí, že bych měl na čem jezdit. .... V úvahách je kolejiště cca Odbočná dne M.Ferdiána viewtopic.php?f=1&t=4120&start=90 . Uvidíme kdy se k tomu dostanu.

Jj, 9V je pod minimálním napětím (udávané je 10). Na FZ1 kouří až v posledním 6. dílku stupnice. Stačí trochu ubrat a kouř zmizí. Ta tvoje vyšší špička dost vysvětluje, proč to tak fest kouří i při 1/3 :)

Držím palce, ať ti stavba kolejiště brzy vyjde ;)

pavel píše:Když uděláš krajinu alespoň z osmdesáti procent tak jak to má Milan nakresleno, tak to bude super

Panel mám tří-čtvrteční, tak to víc jak na 75% nemám šanci :lol:

Teď se ještě vrtám v navrhování skryťáku. O víkendu jsem zkoušel stoupání lokomotiv v praxi. Doufal jsem, že 4% ještě projdou.... no, neprošly. Tedy ne s více jak 2 vagonama. Takže sestupům do SN přitahuju otěže a prověřuju varianty - spirály propojené angličanem, 2-úrovňové SN se 2 samostatnými vratnými smyčkami, i jednoduché podúrovňové SN bez možnosti obracení soupravy.

2 smyčky - horní:
K horní smyčce se mi zatím povedlo nacpat jen 2-kolejné SN. U 3-kolejného jsem ještě prostorově nedořešil sestupnou větev ke spodní smyčce, která horní smyčku objíždí dokola.
BTTB 30 - Zálesí (c) SN-horní.jpg
BTTB 30 - Zálesí (c) SN-horní.jpg (135.98 KiB) Zobrazeno 8419 krát


2 smyčky - spodní:

Spodní smyčka je bez problémů, akorát bych ji asi ještě otočil. I když potom ta přiváděcí kolej bude dlouhá jak 14 dní před výplatou :mrgreen:
BTTB 30 - Zálesí (c) SN-spodní.jpg
BTTB 30 - Zálesí (c) SN-spodní.jpg (113.95 KiB) Zobrazeno 8419 krát
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod KaRei » úte 18 zář, 2012 7:33 pm

Horní smyčka s několika kolejemi navíc, ale je to jen tak tak.
- 3 průjezdné koleje pro soupravy
- možnost cca 1-4 kusé koleje pro odstavené vozy
BTTB 30 - Zálesí (c) SN-horní 2.jpg
BTTB 30 - Zálesí (c) SN-horní 2.jpg (189.68 KiB) Zobrazeno 8307 krát


Otočená spodní smyčka:
- 4 průjezdné koleje pro soupravy
- možnost cca 1-4 kusé koleje pro odstavené vozy
BTTB 30 - Zálesí (c) SN-spodní 2.jpg
BTTB 30 - Zálesí (c) SN-spodní 2.jpg (151.97 KiB) Zobrazeno 8307 krát


Celé 2-patrové SN:
BTTB 30 - Zálesí (c) SN2.JPG
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod milan ferdián » úte 18 zář, 2012 7:56 pm

Hmm a co ti říká NEM103. :?:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod KaRei » stř 19 zář, 2012 7:07 am

Přiznám se bez mučení, že průjezdný profil jsem při skládání nějak zvlášť nekontroloval. Díky za poznámku :)

*provedená kontrola vzdáleností podle normy*

No je to sice více štěstí než rozumu, ale předepsaný průjezdný profil v oblouku je splňený. Akorát na horní smyčce v pravém horním oblouku je to pro E=8 natěsno a pro E=10 to už dře.
Když se ze "staničních" kolejí horní smyčky vyhodí jedna 14 mm kolej a horní výhybka nahradí obloukovou, tak by to už NEM 103 pro E=10 mělo splňovat.

EDIT:
Když se dívám ještě na spodní smyčku, tak se teď sám sebe ptám, jestli jsem v oblouku chtěl tu smyčku opravdu nadjíždět, nebo ne...
Tam se vedle sebe nevejdou ani samotné koleje, ale nějak si nepamatuju, že bych u spodního patra počítal s utopením obratu pod úroveň SN, aby vyšlo stoupání. To vypadá přece jenom na nedořešený rest :|
Naposledy upravil KaRei dne stř 19 zář, 2012 7:32 am, celkově upraveno 3
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod milan ferdián » stř 19 zář, 2012 7:20 am

KaRei píše:Přiznám se bez mučení, že průjezdný profil jsem při skládání nějak zvlášť nekontroloval. Díky za poznámku :)

*provedená kontrola vzdáleností podle normy*

No je to sice více štěstí než rozumu, ale předepsaný průjezdný profil v oblouku je splňený. Akorát na horní smyčce v pravém horním oblouku je to pro E=8 natěsno a pro E=10 to už dře.
Když se ze "staničních" kolejí horní smyčky vyhodí jedna 14 mm kolej a horní výhybka nahradí obloukovou, tak by to už NEM 103 pro E=10 mělo splňovat.


Dobrý,na to se hodně zapomíná a já též jsem sklerotik a pak si říkám,co mi tu nesedí.A ona ta norma :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod KaRei » stř 19 zář, 2012 7:37 am

Díky tomu, že jsi připomněl normu, tak jsem navíc zjistil, na co jsou ve WinTracku ty hnědé linky kolem kolejí :)
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod KaRei » pát 21 zář, 2012 1:14 pm

Dorazil pulsní regulátor od pana Seidla (AlChladiče). Večer jsem jej hned přezkoušel. Automatický pomalý rozjezd a zastavení se předvedl teda luxusně. Ve výchozím nastavení vypadá rozjezd trošku podivně - nejdříve zrychluje pomaleji a ke konci se zrychlování zvýší, ale po výběru druhé křivky průběhu to vypadalo mnohem líp. Navíc pan Seidl na svých stránkách uvádí, že je schopen do čipů svých regulátorů nahrát rozjezdovou křivku podle přání zákazníka, pokud by někomu ty přednastavené nevyhovovaly. Já jsem s 2. (potažmo 4.) křivkou spokojený.
Rozjezd je plynulý, a jakmile se navíc zapne dvounásobná konstanta (2x prodlouží čas, po kterou se lokomotiva rozjíždí, než dosáhne regulátorem nastavenou rychlost), tak to nemá chybu. Lokomotiva mi brzdila slušný kus oválu. Řekl bych tak 1/3, ale nechci kecat. Doma to schválně ještě přeměřím.
Navíc má možnost připojení zpětné vazby (od výhybek, nebo návěstidel), takže je schopný začít brzdit sám.

Problémy mi u něj dělá zatím jen nízká hladina detekce přetížení, ale ta se dá prý servisně jednoduše zvednout, tak by to pak mělo být bez problémů.

Špička pulsů je na 12 V, takže s kouřákem to zatím asi moc velká sláva nebude. Něco z napětí sebere ještě usměrňovač pro filtrační kondenzátor před generátorem kouře. Bez toho filtru to zatím kouří stejně jako na analogu obyčejném, takže jen při maximální rychlosti. Do GM se pro součástky na usměrňovač stavím dneska, tak jsem zvědavý, jak to dopadne.
Těch 12 V možná bude jen jako cigareta. Po konzultaci s panem Seidlem tu ale možnost na zvýšení špičky je, tak ji případně vyženu výš.
Jinak jsem z generátoru nadšený a peněz nelituju :)

Takže na víkend tuning generátoru, no a po výplatě to vidím na dokoupení chybějících kusů kolejiva a konečně dřevo na základ nosného rámu pro kolejiště ;)
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod radula63 » ned 23 zář, 2012 9:39 pm

KaRei píše:Špička pulsů je na 12 V, takže s kouřákem to zatím asi moc velká sláva nebude. Něco z napětí sebere ještě usměrňovač pro filtrační kondenzátor před generátorem kouře. Bez toho filtru to zatím kouří stejně jako na analogu obyčejném, takže jen při maximální rychlosti. Do GM se pro součástky na usměrňovač stavím dneska, tak jsem zvědavý, jak to dopadne.
Těch 12 V možná bude jen jako cigareta. Po konzultaci s panem Seidlem tu ale možnost na zvýšení špičky je, tak ji případně vyženu výš.
Jinak jsem z generátoru nadšený a peněz nelituju :)

Takže na víkend tuning generátoru, no a po výplatě to vidím na dokoupení chybějících kusů kolejiva a konečně dřevo na základ nosného rámu pro kolejiště ;)

Taky mám usměrňovač a kondík před kouřákem. Naprostá spokojenost - kondík to podrží výš a tak kouří dříve. Nechce se ni rozdělávat mašinku a tak si nejsem jist zda tam mám 50mikroF či více, dělal jsem pokusy. Myslím si však, že kapacitu mám 100mikroF.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1306
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod KaRei » pon 24 zář, 2012 10:40 am

Jo jo, s filtrem je to jiné kafe. Bez toho filtru se tomu kouřit skoro nechtělo. Ale s filtrem to i na těch 12V (bez zvyšování špičky) šlo docela hezky i při menší rychlosti. Špičku si na 14 ale asi přece jenom navýším. Bude to vypadat líp. Zatím jsem zkoušel kondík 220uF. Na vyzkoušení jsem vzal elektrolyt za 2 kačky. Je to slušný boban. Větší než "kotlík" samotného kouřáku. Vyzkouším ještě menší kapacity. Jako výsledný kondenzátor pak použiju nejspíš tantalový SMD, ať je co nejmenší.
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod KaRei » úte 25 zář, 2012 5:46 pm

Tak sestup do podúrovňového SN vytvořil drobný problém s vodou na povrchu.
Tunelové portály, hlavně ten levý, je v nejnižším bodě kolejiště a voda by k němu z vlečky i z tratě stékala. Na vnější straně je stěna zářezu kryjící opačnou sestupnou větev, takže odvod vody propustkem k zadní kulise není možný. Jedině že by se kulisa posunula k trati namísto stěny zářezu a vnější sestupná větev byla až za kulisou.
Napadlo mě, že by se voda ještě odváděla tím železničním tunelem. Tunel by musel být širší a vedle koleje by byl navíc i odvodňovací kanál. Je to ale nestandartní řešení, pokud ne vyloženě blbost.
Třetí možností je ještě zkusit utopit celou vlečku o 2 centimetry na úroveň portálu. Kolej od nádraží by tak ze strany vlečky byla na náspu. Ale nejsem si zatím jistý, jestli by to vyšlo i na vnější straně (jestli by vnější sestupná větev klesla dostatečně nízko na umístění propustku). Uvidím, co na to WinTrack.

Čtvrtá možnost je zřízení "Dešťové pohotovostní služby", která by v případě deště naběhla k tunelu s vědry a odnášela v nich vodu pryč :lol:
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 26 zář, 2012 12:21 pm

A co dlouhý příkop za tratí od portálu směrem vpravo k okraji
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2384
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod KaRei » stř 26 zář, 2012 1:33 pm

Koukal jsem, jak to tam vypadá, a ten příkop by i vpravo musel vést skrz kolej ukrytou za stěnou svahu. Hrb se táhne kolem celého oblouku až k přejezdu u staničního zhlaví, než se skryté koleji podaří klesnout dostatečně nízko. Zkusím jí kdyžtak trochu zvětšit klesání na zadní rovince, ale nevím, jestli to bude stačit. Při 3% se pod úroveň stanice dostane až kolem přejezdu u zhlaví, příkop je navíc o další 2 cm níž. To bude klesání tak kolem 5%, ne-li víc.

Nemám teď po ruce WinTrack, tak kryté větve naznačím na starší verzi plánku (ovál je na novějších verzích o něco kratší, aby se na panel vedle něj vešla ještě ta vnější sestupná větev):
Krytý sestup.JPG
Naznačené sestupné větve


A tady je ještě náčrt verze s tunelem s odvodňovacími kanály.
Studie portálu.PNG
Studie portálu s odvodňovacími kanály
Naposledy upravil KaRei dne stř 26 zář, 2012 5:03 pm, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod workous » stř 26 zář, 2012 2:12 pm

No vidím, že jsou detaily, které by mne nenapadly, také mi padá trať do SN :)a vzhledem , že mám na podlaze "plovoučku" tak s tím budu muset něco dělat :)
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2139
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Kolejiště TT (140x80)

Příspěvekod KaRei » stř 26 zář, 2012 5:22 pm

Michal Šuhajda >> Ono by to teda tím dlouhým příkopem možná šlo. Skrz hřbet kryjící skrytou kolej by se akorát nekopal příkop, ale místo toho vybudoval náznak propustku. Náznakem mám na mysli, že by roura nevedla skrz (překážela by skryté koleji), ale byla by slepá. A aby ten propustek skrz hřbet měl nějaké vysvětlení, dala by se po tom hřbetě vést silnice. Obavy bych měl z hloubky toho příkopu. Aby z toho nebyla půl metru široká, ale zato 2 metry hluboká průrva :)

workous >> Však kdo by taky při stavbě kolejiště hned myslel na vodu. Mě ji připomnělo až pročítání kapitol o stavbě krajiny :mrgreen:
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků