Stránka 1 z 3

Modulová kolejiště

PříspěvekNapsal: čtv 16 lis, 2006 3:24 pm
od Zdenek Valter
Jaký je váš názor na modulová kolejiště ?

PříspěvekNapsal: čtv 16 lis, 2006 3:36 pm
od Houmr
Já samozřejmě považuju za obrovské plus to, že provoz na takovém kolejišti se dá považovat za modelový a hodně lidí, kteří nemají možnost mít doma kolejiště se dokáže radovat z jízdy s ostatními stejně "postiženými" kolegy. No prostě je to paráda. Ale mě by asi chybělo to, že bych si nemohl zajezdit doma.

PříspěvekNapsal: čtv 16 lis, 2006 6:25 pm
od MaHa
Velmi dobře se stěhuje :!:

PříspěvekNapsal: čtv 16 lis, 2006 6:35 pm
od Dušan
Tak moduly to je to co mě nakoplo po dvaceti letech nazpět k modelové železnici. Ta variabilita je k nezaplacení. Díky hochům ze Zababova za podnětné webové stránky. Totéž ale platí i pro moduláře z Ostrama. :-)

PříspěvekNapsal: čtv 16 lis, 2006 7:45 pm
od dan
Moduly nápad století.

pro Dana

PříspěvekNapsal: pát 17 lis, 2006 10:20 am
od MaHa
dan píše:Moduly nápad století.

A kterého :?: :?:

PříspěvekNapsal: pát 17 lis, 2006 10:41 am
od dan
No asi toho minulého :idea:

PříspěvekNapsal: pát 17 lis, 2006 1:13 pm
od Zdenek Valter
dan píše:No asi toho minulého :idea:


Určitě minulého ! :wink:
I u nás začala modulovka už v minulém století, byť široká povědomost o modulových kolejištích přišla až ve století tomto.

Nakonec FREMO letos parádně oslavilo svých 25 let, což to dokazuje. :wink: :lol:

PříspěvekNapsal: pát 17 lis, 2006 8:16 pm
od dan
Krom toho že stavím kolejiště také létám s RC modely letadel rád jezdím na letiště protože to nejlepší na tom lítání je že se sejdu s podobně postiženými kolegy a myslím si že to je na modulovkách to samé sejít se s kamarádama ve stejný čas na stejném místě a parádně si poklábosit o všem možném no a pak si taky samozřejmě zajezdit

PříspěvekNapsal: sob 17 bře, 2007 8:06 pm
od marek
Kdybych měl čas, prostor a peníz pustit se seriózně do železničního modelářství, určitě bych vážně uvažoval o stavbě (Zababov-compatible) modulů.

I když http://www.zababov.cz jsem přečetl skoro celý, nenašel jsem tam odpovědi na všechno, co by mě zajímalo, tak se zkusím zeptat:

:?: Ovládání: Všechny ovladače se připojují na společnou sběrnici pro ovladače - takže pokud vlak jede někam dál, strojvedoucí musí zastavit, odpojit si ovladač, popojít, připojit si ovladač a zase kousek pokračovat?

:?: V jakém měřítku se modelují vzdálenosti na trati (předvěst-hlavní návěstidlo, tabule před zastávkou-konec nástupiště) - dle předpisu D1 * 1/87, nebo se oproti skutečnosti zkracují víc?

:?: Dá se používat nějaká ovladač jiný než standardní Fred, který by umožnil ovládat více funkcí na lokomotivě?

:?: Jízdy vlaků mezi obsazenými dopravnami se na setkáních zabezpečují jen telefonickým dorozumíváním?

:?: Kolik nejvíce vlaků jezdilo současně při setkání v Alsfeldu?

Díky

PříspěvekNapsal: sob 17 bře, 2007 10:20 pm
od Zdenek Valter
marek píše:Kdybych měl čas, prostor a peníz pustit se seriózně do železničního modelářství, určitě bych vážně uvažoval o stavbě (Zababov-compatible) modulů.


I když http://www.zababov.cz jsem přečetl skoro celý, nenašel jsem tam odpovědi na všechno, co by mě zajímalo, tak se zkusím zeptat:

:?: Ovládání: Všechny ovladače se připojují na společnou sběrnici pro ovladače - takže pokud vlak jede někam dál, strojvedoucí musí zastavit, odpojit si ovladač, popojít, připojit si ovladač a zase kousek pokračovat?

Ne tak to to není !!!!!
Lokomotivu není třeba zastavovat při odpojení ovladače. Jen je nutné jej připojit při změně rychlosti. Popřípadě být připojen trvale při posunu.

:?: V jakém měřítku se modelují vzdálenosti na trati (předvěst-hlavní návěstidlo, tabule před zastávkou-konec nástupiště) - dle předpisu D1 * 1/87, nebo se oproti skutečnosti zkracují víc?

Zkracují se, pochopitelně. Jak záleží na vytvořeném layoutu.

:?: Dá se používat nějaká ovladač jiný než standardní Fred, který by umožnil ovládat více funkcí na lokomotivě?

Dá se využívat i jiný LOCONET ovladač, ale v provozu je to nežádoucí. FRED se dnes dělá již se 4 mi funcemi a FREDI jich má tuším 8

:?: Jízdy vlaků mezi obsazenými dopravnami se na setkáních zabezpečují jen telefonickým dorozumíváním?

Ano simuluje li se D1.

:?: Kolik nejvíce vlaků jezdilo současně při setkání v Alsfeldu?

Tuhle přesnou informaci nevím ale předpokládám že to bylo cca 400 loko.

Teoreticky jich mohlo jezdit až 6x 128 lokomotiv.

PříspěvekNapsal: ned 18 bře, 2007 12:40 am
od marek
Díky za odpovědi. Budu klást dál:

(1) Takže po odpojení Freda jede vlak dál, dokud se Fred nepřipojí a strojvedoucí nezadá změnu rychlosti. Je tam nějaký timeout (a jaký), nebo při neznovupřipojení ovladače dojede vlak až k nejbližšímu zarážedlu?

(2) Mimochodem, je někde k dispozici popis té sběrnice, ke které se připojují ovladače?

(3) Jak moc se (orientačně) vzdálenosti na trati zkracují, aby to bylo bylo ještě akceptovatelné? Třeba předvěst - vjezdové návěstidlo na tratích do 60km/h má být 400m daleko, což je 4,6m v 1:87. Jak daleko bude asi předvěst v "rozumném" modulišti?

(4) Jak je to se zmenšením výhybek? Doporučení Mechanické vlastnosti modulu předepisuje úhly resp. poloměry odbočující větve výhybek, ale pochopitelně ne přesně v měřítku podle skutečnosti. Jaké poloměry/úhly se tedy považují za výhybku pro 30, 40 (nebo víc) km/h? Nebo se to moc neřeší?

(5) Na velkých setkáních (Alsfred) je tak celé kolejiště rozděleno do několika (6) samostatných, elektricky oddělených částí? Jak se přejíždí z jedné části do druhé? Přepínání napájení koleje k jinému zdroji (jako v analogovém provozu)?

(6) Na setkáních se používá zrychlení času. To jenom proto, že jsou dopravny několikrát blíže u sebe než ve skutečnosti, nebo je i pohyb vozidel (přepočtený podle měřítka) rychlejší než má být?

PříspěvekNapsal: ned 18 bře, 2007 6:37 pm
od Zdenek Valter
marek píše:Díky za odpovědi. Budu klást dál:

(1) Takže po odpojení Freda jede vlak dál, dokud se Fred nepřipojí a strojvedoucí nezadá změnu rychlosti. Je tam nějaký timeout (a jaký), nebo při neznovupřipojení ovladače dojede vlak až k nejbližšímu zarážedlu?


Ano, je to tak!

marek píše:(2) Mimochodem, je někde k dispozici popis té sběrnice, ke které se připojují ovladače?


Loconet Personal Edition - vyvinuto firmou Digitrax


marek píše:(3) Jak moc se (orientačně) vzdálenosti na trati zkracují, aby to bylo bylo ještě akceptovatelné? Třeba předvěst - vjezdové návěstidlo na tratích do 60km/h má být 400m daleko, což je 4,6m v 1:87. Jak daleko bude asi předvěst v "rozumném" modulišti?


Jak to vyjde.

marek píše:(4) Jak je to se zmenšením výhybek? Doporučení Mechanické vlastnosti modulu předepisuje úhly resp. poloměry odbočující větve výhybek, ale pochopitelně ne přesně v měřítku podle skutečnosti. Jaké poloměry/úhly se tedy považují za výhybku pro 30, 40 (nebo víc) km/h? Nebo se to moc neřeší?


Doporučuje se minimum. Tedy většina dopraven je spíš pro rychlost 40 km/h protože to minimum se ve skutečnosti nepoužívá ani na vlečkách.

Některé dopravny již ovšem tyto vyhybky 1:9 mají - tedy úhel na srdcovce 6 stupnů - do odbočky max 40.

marek píše:(5) Na velkých setkáních (Alsfred) je tak celé kolejiště rozděleno do několika (6) samostatných, elektricky oddělených částí? Jak se přejíždí z jedné části do druhé? Přepínání napájení koleje k jinému zdroji (jako v analogovém provozu)?


V podstatě to tak je ovšem dnes je to již automatické. V mezistaničním úseku se ten přepne automaticky k centrále kam vlak směřuje. Obsluha se jen musí připojit ovladačem do úseku na jeho začátku a na konci.

Jo a to město se jmenuje ALSFELD :wink:

marek píše:(6) Na setkáních se používá zrychlení času. To jenom proto, že jsou dopravny několikrát blíže u sebe než ve skutečnosti, nebo je i pohyb vozidel (přepočtený podle měřítka) rychlejší než má být?


Je to kvůli prvnému případu, a kvůli tomu aby se dal nasimulovat provoz celého dne. Pochopitelně posun nikdy zrychlit nelze.

PříspěvekNapsal: ned 26 říj, 2008 9:42 pm
od dan
Měl jsem tu čest účastnit se jako host setkání klubu Zababov sekce H0 a N děkuji Zdeňkovi a Danovi, že mi umožnili podívat se na modulovku v reálu musím říct, že jsem já i moji kolegové návštěvníci byli nadšeni a hned jsme si odvezli nějaké ty normované čela modulů ve velikosti N a příští Nkové setkání již bude s naší plnohodnotnou účastí :D. Přeci jen v Nku je layout kratší a tolik se člověk při vedení stroje neunaví :lol:

PříspěvekNapsal: pon 27 říj, 2008 4:33 am
od Radek
dan píše:Měl jsem tu čest účastnit se jako host setkání klubu Zababov sekce H0 a N děkuji Zdeňkovi a Danovi, že mi umožnili podívat se na modulovku v reálu musím říct, že jsem já i moji kolegové návštěvníci byli nadšeni a hned jsme si odvezli nějaké ty normované čela modulů ve velikosti N a příští Nkové setkání již bude s naší plnohodnotnou účastí :D. Přeci jen v Nku je layout kratší a tolik se člověk při vedení stroje neunaví :lol:

To věřím, to málo jsem v KL viděl z pomezi dveří vypadalo dost dobře:lol:
Já tu čest neměl, neb jsem na uzavřenou akci nebyl pozván a proto ani vpuštěn. Poněkud trpká zkušenost po několikaměsíčním těšení :cry: .
To není výtka. Tohle opatření mi v dnešní zdivočelé době příjde logické a rozumné. Jen varování pro ostatní zvědavce před zbytečnou cestou bez nějaké předchozí domluvy. :wink: