Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Zlámalík » pát 22 pro, 2023 1:03 pm

Já se omlouvám, ale já ten návrh asi trochu nechápu.
Předně, jak píše Ivan, je škoda dělat dlouhé úseky podél okrajů - nevypadá to dobře a nedá se to nijak rozumně zapojit do přírody. I v reálu je málokde fakt rovná trať, pokud je v kopcích (tady je potřeba myslet na to, že kolejiště neznázorňuje jen těch v lepším případě pár set metrů délky vlaku, ale vlastně kilometry krajiny).
Zastávka na dvoukolejce nemá perón na druhé straně?
Pak nerozumím odbočce na lokálku - to jako vlak odbočí vzadu tou kolejí směrem doprava, aby se po objetí nějakého půlkruhu vynořil o fous vedle, ale v protisměru? To není úplně typická situace, bych řekl.
Dále - ta stanička, či co to je, na lokálce, cca uprostřed nahoře - to je k čemu? Je totiž blíž, než bude vjezdové návěstidlo koncové stanice.
Koncová je na čtyři vozy a šukafon asi trochu velká, taky jsou dost v nepoměru ty "cafourky" vleček na konci.
Na to, jak je to obrovské, je tam prakticky liduprázdno a navíc si nedovedu představit údržbu skrz ty průlezy, hlavně na horní části.

Pokud bych to nechtěl nějak překopávat, navrhl bych aspoň tohle (jen tak u kafe po obědě).
Snímek obrazovky 2023-12-22 124753b.jpg

Jestli rozumím, máš rád dlouhé úseky tratí, tak jsem je tam zachoval. Dvojkolejku bych prohnul, aby působila elegantně v krajině. Zastávku na ní bych umístil třeba na středový díl, před tunel k přední hraně panelu. I s podchodem nebo lávkou.
Odbočku z dvojkolejky bych dal třeba doleva, stoupání na lokálku skrýt v levém horním rohu. Pak tedy bude na lokálce to nákladiště, ale bacha na potřebné délky k návěstidlům, abys před koncovou stanicí měl kde ten vlak zastavit. Koncovou o kousek zmenšit, dát na panel úhlopříčně, klidně může být i trochu v oblouku (to tady kolegové ukazovali, že i v TT se dá udělat oblouková stanice a vozy se přesto spřáhnou), její vlečky udělat tak nějak v proporcích k ní, aby ti tam třeba těch pět Easů, co jedou pro klády, vešlo.

Z hlediska scénického by ti měly tratě a krajina stoupat odpředu dozadu - kolejiště tak bude vypadat větší. Když na konci panelu utopíš dvojkolejku někam dolů, bude tam divný zářez a konec světa. A je dobré si napřed udělat představu o terénu, resp. aspoň si ujasnit, odkud kam to kde klesá a stoupá a pak tomu uzpůsobit koleje, aby terén měl nějaké logické spády z kopců do rovin. Dále - nikdy nespojuj silnicí či cestou dvě úrovně tratí nad sebou. Ty tratě tam kroutíš proto, aby to dělalo dojem širé krajiny, jak vlak projíždí různými scenériemi a pak prásk, je tam 20 cm silnice, která spojí ta místa jako červí díra ve vesmíru. A iluze je v tahu. Nepočítej délku tratě podle délky vlaku, to nevyhraješ. Krajina je divadlo a naskládáním většího množství různých prvků okolo tratě, někdy i nereálně blízko k sobě, uděláš dojem rozsáhlejšího území. Oko přijme tu hru, že je to "jako" a že věci jsou tam zkrácené, tak mu to nekaž vkládáním prvků o reálné délce. Mimochodem, těch 15 vozů je taky nerozum, najednou se ukáže, jak malé to kolejiště vlastně je, celé kilometry krajiny budou vyplněné jedním vlakem :D

Nechci se vnucovat, ale pro inspiraci mrkni na moje vlákno Velké Paky, nebo třeba jak jsem dříve navrhl něco podobně zakrouceného na cca polovinu tvého účka.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 22 pro, 2023 3:12 pm

Pánové Ivane a Zlámalíku a HonzoM, když má některé vlákno 75 stran, dá se předpokládat, že návrh prošel nějakým vývojem.
Potom je dobře zabrousit dál než jednu stranu z5. Vyhneme se motání v kruhu, protože podobné návrhy, výkresy i fotky ze stavby, kde je např vidět stupeň rozpracování kolejiště, včetně SN (na obou koncích) už tam jsou. Ba se tam dá i vysledovat, proč se návrh ubírá daným směrem. :wink:
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod HonzaM » sob 23 pro, 2023 8:14 am

Michal Šuhajda píše:Pánové Ivane a Zlámalíku a HonzoM, když má některé vlákno 75 stran, dá se předpokládat, že návrh prošel nějakým vývojem.:

Michale, je těžké se v těch 75 stránkách orientovat. Myslím, že by neškodilo, kdyby sem autor dal informaci a pár obrázků co je hotové a nemění se, a kde ještě má v úmyslu něco měnit a zajímá ho názor ostatních.
Pro návrh tratí se mi osvědčil XTrackCAD pro jeho práci s flexi kolejemi, kdy lze třeba vzít přímou kolej za prostředek, ohnout ji do oblouku a nemuset se trápit s vkládáním obloukových kolejí, mít automaticky vyřešeny přechodové úseky v nichž se plynule mění rádius jako v reálu.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4085
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Zlámalík » sob 23 pro, 2023 11:54 am

Michal Šuhajda píše:Pánové Ivane a Zlámalíku a HonzoM, když má některé vlákno 75 stran, dá se předpokládat, že návrh prošel nějakým vývojem.
Potom je dobře zabrousit dál než jednu stranu z5. ...

Michale, já se hluboce omlouvám, situace je mnohem horší, já se nedíval ani tu jednu stranu zpět :lol: Vyšel jsem z toho obsáhlého příspěvku, kde to vypadalo, že "všechny možnosti jsou otevřené" (a do skrytých částí jsem nezasahoval). No a tedy, když jsem teď náhodně prolezl asi dvacet stran, tak vidím, že jsem se zas tak moc neseknul :D Nicméně autorovi přeju hodně sil a ať je se svým dílem spokojený.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Michal Šuhajda » sob 23 pro, 2023 2:10 pm

Netřeba se omlouvat, to bylo jen upozornění, aby znovu nevzniklo dalších 70 stran :D Kdybych sem nepsal už dřív ( a náhodou si to nepamatoval :), tak bych taky nevěděl.
Souhlasím, že orientovat se v dlouhých tématech je problém.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Jiri Dvoracek » ned 24 pro, 2023 3:32 pm

Zdravím pánové,

možná to byla moje chyba. Měl jsem upozornit hned, že nepotřebuju poradit s plánkem. Tak, jak je, tak se mi to líbí. Navíc už je drtivá většina hotova. Jediné místo, kde trošku ještě váhám, je ten průmyslový areál na cestě do koncové stanice. Koncová stanice je již taky hotová, kromě dvou vleček. A druhé takové místo, kde se ještě rozhoduji, je zda před odbočkou do koncové stanice ponechat jednoduchou kolejovou spojku anebo dát dvojitou. Toť asi vše. Jinak k plánku. Ano, vím, že to táhnout takhle podél hran není ideální, ale nějak to vyplynulo ze situace. Nádraží na hlavní trati nechci. Muselo by být velké a zabralo by zbytečně moc místa. Zastávka má samozřejmě nástupiště na obou stranách typu Rakvice. Cesta pod mostem a schody k nástupištím. Jinak mám jasno. Dvoukolejná trať stoupá celou dobu od výjezdu z tunelu pod JZD a oběhne celý panel přes zastávku až k odbočce Jezero. Ano, vedlejší trať opravdu udělá jenom oblouk a vyjede v protisměru, ale asi o 7 cm výše. Tunely pod pivovarem půjdou pořádně zamaskovat hlubokým lesem. Stejně tak silnice. Řeka protéká hlubokým údolím a podél ní povede nově zbudovaná cyklostezka včetně vodáckého kempu s hospodou. Obrázky z wintracku dodám později, až trošku pokročím. :D
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1166
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Ivan » sob 30 pro, 2023 4:16 pm

Když se to líbí tobě, tak to je samozřejmě hlavní a jsem rád, že jsi spokojen :wink:.

Je docela praktické, dát základní shrnutí a finální plánek do prvního příspěvku. Omluvám se, ale listovat 75 strany nebudu. Pravděpodobnost jsem je četl, ale už si prostě nepamatuji :mrgreen:

Líbí se mi oddělení hlavní trati bez nádraží, umožní provoz dlouhých vlaků.
Nesouhlasím s HonzouM ohledně tunelu v rohu u ostrých oblouků. Zrovna na jeho kolejišti sice tunel hezky kryje ostrý oblouk, krajinářsky je to však nesmysl. Kopec tam nepůsobí vůbec přirozeně.
Osobně bych raději zakryl hustým lesem, zářezem, nebo klidně i tunelem, ale musí být rozumný přechod kopce do okolní krajiny. No a nebo to prostě brát jak to je, jako nutný kompromis.

Prosím tě, připomeň mi smysl plánku. Ta vedlejší trať je úplně oddělená? Nebo jiný rozchod?
Díky za vysvětlení a držím palce do stavby. Skrytak vypadá famozne.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Jiri Dvoracek » čtv 11 led, 2024 10:22 am

Zdravím pánové,

jak už tady bylo napsáno, tak plánek prošel dlouhým vývojem od mého paskvilu na úvod, přes plánek s velkým nádražím na dvoukolejné trati až po upravený návrh Milana F s pomocí zdejších mistrů do současného stavu. Líbí se mi i to prohnutí, ale raději se budu držet kolmých přechodů na hranách jednotlivých dílů. Kolejiště se skládá z 5 čtverců o rozměrech 122x122 cm a dvou obdélníků o rozměrech 122x61 cm. Co se týče námětu kolejiště, tak se jedná o hlavní elektrifikovanou koridorovou trať s odbočnou větví. Dvoukolejná trať je ve své podstatě velký okruh. Vychází ze SNA (+130 mm) a pokračuje spirálou o poloměru 439 mm do výjezdu z tunelu (+230 mm) pod budoucím JZD. Dále obkrouží celý panel v dlouhém táhlém stoupání až po odbočku Jezero (+270 mm) a přes skrytou část a spirálou o poloměru 396 mm do SNB (+0 mm). Cesta zpět je totožná, ze SNB v poloměru spirály 353 mm do odbočky a kolem celého panelu pod JZD a spirálou 482 mm do SNA. Z odbočky Jezero pak odbočuje vedlejší trať přes průmyslovou zónu (+335 mm), kde bude probíhat výroba betonu, do koncové stanice Dřínov (+400 mm). Do této stanice jsou pak zaústěny ještě dvě vlečky a sice z pivovaru a ze sila místního JZD a také k místnímu skladišti. Hlavní nádraží má 5 kolejí (5-3-1-2-4). Z koleje číslo 5 pak vede kolej do depa, které má tři koleje. Dvě vedou do remízy a třetí ke zbrojení naftou, pískování a vodojemu. Hlavním námětem je pak areál JZD, který zabírá nejvíce místa a menší městečko s autobusovým nádražím, školou, obchodem, poštou, atd.

Dalším tématem je velká řeka s lodní dopravou vedle které vede nové zbudovaná cyklostezka z dotací od EU. Z jedné strany budou vysoké a kolmé skalní útesy a z druhé vedle cyklostezky pak pozvolné stoupání s hustým lesním porostem. Zastávka Jezeří s hradní zříceninou se nachází na nejdelší straně panelu u zdi s kulisou při výjezdu z tunelu a prošla v důsledku koridorizace velkou modernizací s nástupištní hranou dle předpisů a je dlouhá 1000 mm, aby se vešla na ten jeden segment. U zastávky je pár domečků a cesta k místní vyhlídce, která se tyčí na hraně útesu. Vozový park budou hlavně dlouhé ucelené soupravy (uhlí, písek, cisterny, rajky, atd.). Osobní doprava pak vlaky EC, EN a R a RJ o cca 8 až 15 vozech. Na závěr tedy ještě pár obrázků.

PS: Můj dotaz byl pouze na skutečnost, zda: A) je lepší dát na hlavní trať před odbočku dvojitou kolejovou spojku a nebo dvě jednoduché a za B) zda je průmyslový areál takto v pořádku (uspořádání kolejí jsem čerpal z jednoho plánku od MIlana)

JIrka
Přílohy
Průmyslová zóna.jpg
Město.jpg
Celkový pohled.jpg
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1166
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Jiri Dvoracek » čtv 11 led, 2024 10:23 am

A ještě:
Přílohy
Skrytá část.jpg
SNB.jpg
SNA.jpg
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1166
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Jiri Dvoracek » čtv 11 led, 2024 10:26 am

Poslední dva
Přílohy
Celkový plánek.jpg
Řeka.jpg
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1166
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Jirkátor » čtv 11 led, 2024 6:26 pm

Jiri Dvoracek píše:... A) je lepší dát na hlavní trať před odbočku dvojitou kolejovou spojku a nebo dvě jednoduché ...

Dvojitá kolejová spojka je krásný kus a vždy jsem záviděl každému, kdo ji na své kolejiště smysluplně dostal, ale dvě jednoduché asi budou praktičtější a co se týká elektrického zapojení i jednodušší.

Jiri Dvoracek píše: ... za B) zda je průmyslový areál takto v pořádku ...

Jakýkoliv posun v areálu bude nutné provádět "do tratě". Asi bych zvážil přidání výtažné koleje.
Také vlečkové vlaky budou muset být na vlečku sunuty, jelikož nenabízí možnost jejich objetí lokomotivou v areálu vlečky. V reálném provozu se něco takového jistě najde, ale sunutí více vozů na kolejišti, v oblouku a na takovou vzdálenost, by mohlo způsobovat problémy.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod StandaR » čtv 11 led, 2024 6:36 pm

ad Dvojitá spojka - Pokud je myšlena odbočka na horní straně plánku kolejiště kde z "paradestrecke" odbočuje jednokolejka, tak tam by ani nedávala smysl. Na vedlejší trať i z ní se dostane vlak všude. Pokud se tedy nikde neblíží nádraží, bylo by to i ve skutečnosti nejspíš mrhání prostředky.
StandaR
 
Příspěvky: 645
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Ivan » čtv 11 led, 2024 6:48 pm

Cyklostezka, EU... usuzuji tedy na VI. epochu.

V tom případě dvojitou kolejovou spojku nedávej, protože se už nepoužívají. Raději se dají dvě jednoduché spojky za sebou, je to jednodušší na údržbu a odpadá křížení. Když je před stanicí oblouk, mohou být spojky i vcelku kus před stanicí, aby se vyhnuli DKS.
Tím netvrdím, že nejsou výjimky. Když se při modernizaci dvě spojky prostě nevejdou a není jiné řešení, občas se DKS použije.
Takže záleží, co se ti líbí, DKS vypadá na kolejišti rozhodně efektně.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod MichalM » čtv 11 led, 2024 7:34 pm

Ahoj,

U odbočky z hlavní trati před tunelem bych dal jednoduchou spojku a následně odbočku s odvratem. DKS tam nedává úplně smysl. Spíš bych se zamyslel nad tím průmyslovým areálem. Takto mi to vůbec nedává smysl. Napojil bych ho do stanice, je to relativně velký areál, takže by měl mít výtažnou kolej a asi i možnost objíždět. V tomto rozsahu by mohl mít vlastní lokomotivu na posun a potom by všechen posun měl probíhat na jeho kolejišti. Ve stanici by mohla být předávací kolej, kde staniční posun přebírá nebo chystá vozy pro vlečku. To mi přijde jako zajímavý námět.

Možná zásadní otázka: z té stanice už máš něco postaveno nebo zatím plánuješ? Jak je to pohledově? Můžu koukat z té strany, kde je ten velký areál něco bude za kopcem?
MichalM
 
Příspěvky: 174
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Předchozí

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků