Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Jiri Dvoracek » pát 18 říj, 2019 6:06 am

Jenom rychlý update: Byl to boj, ale kolejiště je již přestěhováno a úspěšně jsme dorazili do Hradce Králové :D
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1165
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Jiri Dvoracek » čtv 07 lis, 2019 1:01 pm

Zdravím pánové, když tak koukám na to rozložené kolejiště, tak si pohrávám s myšlenkou na jeho rozšíření (z důvodů menšího počtu kolejí na přechodech mezi jednotlivými díly SN) a sice o střední díl 120*120 tak, že bych se dostal na konečný tvar 360*360. Ale na druhou stranu mne nenapadá nic kloudného, čím vzniklé volné místo zaplnit. Tedy nějaké nápady mám a tak jsem si řekl, že se poradím s odborníky. S viditelnou dvoukolejnou tratí bych nerad hýbal a napadlo mne vložit do levého horního rohu koridorovou zastávku. Další nápady jsou:
A) vedlejší trať nechat tak jak je a na vzniklé místo zkusit vymodelovat povrchovou těžbu uhlí a přivést do stanice další vlečku
B) upravit vedlejší trať například do osmičky a přivést ji na současný vjezd do nádraží Dřínov
C) odkrýt další části dvoukolejné trati, která je v současnosti vedená v tunelu
D) udělat ze stanice například stanici úvraťovou
Zatím u mne vede takový mix A+B+D :D A teď babo raď :D

Edit: Tohle je zatím jediná kloudná myšlenka, co ze mne vypadla :-) Počítám se štěrkovnou nebo nějakým uhelným dolem. Akorát tedy přemýšlím, zda se mi nějak změní návěstidla na vedlejší trati? Zatím tam mám jenom předzvěst (žl+z) kousek za tunelem, vjezdové (žl+č+b+žl) návěstidlo a trpaslíka (m+b) u strážního domku.
Přílohy
Final.jpg
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1165
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Jiri Dvoracek » úte 12 lis, 2019 11:32 am

A nebo jak tak koukám na stránky wepe, tak by se tam hodila třeba i nějaká fabrika, betonárka, kamenolom, cukrovar a nebo tak něco. Protože ucházející stavebnici uhelného dolu ve velikosti TT jsem nenašel. :mrgreen:
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1165
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Trixt » úte 12 lis, 2019 1:16 pm

A co malá úvraťová stanice. Moc se na modelovém kolejišti nevyskytuje, spíše na modulech. Asi by docela ozvláštnila provoz. Nevím ale, zda by se ti tam vlezla.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod milostt » úte 12 lis, 2019 3:14 pm

Přílohy
kwk Barbara Chorzow.jpg
kwk Barbara Chorzow.jpg (17.73 KiB) Zobrazeno 6195 krát
TT moje hobby http://www.mancicke-vlaky.wz.cz/
milostt
 
Příspěvky: 876
Registrován: úte 29 črc, 2008 4:01 pm
Bydliště: Kolín

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 13 lis, 2019 1:01 pm

Ahoj,

Povrchová těžba je náročná na prosto a situovat ji doprostřed kolejiště moc šikovné není. Pořád to bude paskvil. Pokud na ní trváš, zkusil bych ji naznačit na okraji kolejiště, jako že pokračuje někam dál a vlečku bych k němu vedl z hlavní trati, ale je to na přemýšlení..
Úvraťovou stanici bych taky nedělal. Tvoje koncová stanice je poměrně rozsáhlá a má dlouhé koleje. Je blbost, aby v koncová stanice za úvratí byla větší stanice než je samotná úvraťová, (ano Moldava v dobách největší slávy byla větší než Dubí, ale to byl přechod do Německa (Saska).
Já bych využil prostor k rozvinutí vedlejší trati. je jedno jestli ji povedeš po obvodu, nebo do osmy jako mám v přiloženém návrhu. Při osmičce bude stanice lépe přístupná. Ten můj obrázek ber s rezervou. V Tvém obrázku nejsou výšky a při klikání zpět po stránkách a hledání origo plánku jsem po čase ztratil trpělivost.
Na trať bych doplnil výhybnu, která umožní zajímavější provoz na vedl. trati. Z výhybny může odbočovat i nějaká vlečka. Než doly bych navrhnul nějaký jiný závod. Uhelný důl není jen šachta se strojovnou (viz obrázek milostt), ale i zázemí. I v minimalistické verzi aspoň nějaká násypka a třídírna uhlí, dále šatny, dílna...
No a když to máš takhle uprostřed dispozice, nejde předpokládat, že chybějící stavby jsou za kolejemi.
Co bych ještě doporučil je schovat ten kousek dvoukoljené tratě mezi tunely za rybníkem, zakrytím získáš prostor, který trochu schází (uspořádání JZD).
Vždyť tím prodloužením získáš mnohem lepší kus viditelné dvoukolejky, kam se Ti vejdou i dva oddíly autobloku, tak ten kousek můžeš oželet.
Přílohy
TT-JD.jpg
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Jiri Dvoracek » čtv 14 lis, 2019 12:14 pm

Dal jsem tedy na Michala a vyšlo mi tohle. Zastávku jsem hodil dolů, aby nebyla blízko nádraží. Trať bohužel do osmičky vést nelze kvůli výškám. Výšky jsem doplnil do plánku. Z průmyslu se mi nejvíce asi líbí cementárna a nebo betonárka.
Přílohy
Final.jpg
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1165
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 14 lis, 2019 2:11 pm

Ahoj,
tu horní trať zkrať, ať ji nemáš tak rovnoběžně s dvoukolejkou i za cenu, že budeš mít výhybnu do oblouku. Nebo tu rovnou část (nad zastávkou) veď trochu šikmo.
K vloženému nádraží - navrhoval jsem výhybnu, protože nepotřebuje velkou staniční budovu (nádraží) - stačí domek velikosti stavědla, dále není nutný kdovíjaký přístup (silnice) a nemusí tam být ani os. zastávka, ani manipulační kolej. Zato bývají celkem typické delší dopravní koleje.
K námětu vlečky:
Cementárna opět chce nějaké to zázemí, kde se těží surovina - stačí třeba jen dopravník, jako je např. ve Velkých Hydčicích.
Betonárku zkombinuj s výrobou bet. dílců, protože beton bys vlakem nikam nedovezl. Jinak je to je dobrá volba (a nejen proto, že ji mám na kolejišti taky :D ), ale kvůli množství zajímavých vozů, které se mohou na vlečce vyskytnout. Např:
Uacs/Raj apod. - na cement a další sypké suroviny
Taes/ Utz apod. - dtto
Faccs/ Sas apod. - návoz kameniva (písek, štěrk)
Es/ V apod. dovoz ocel. prutů, sítí apod. na výztuž ŽB dílců, odvoz hotových prvků
Gb /Zt apod. - dovoz chemie a přísad do betonu
Rmms/Pao apod. - odvoz hotových prvků
Hlubinové vozy na speciální velké prvky...
A to jsem teď ještě určitě na některé zapomněl.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Jiri Dvoracek » stř 20 lis, 2019 2:05 pm

Tak jsem to teda ještě trošku upravil a vyšly mi dvě varianty.
Final.jpg
a nebo
Final2.jpg

Akorát by mne zajímalo, jak se změní návěstidla. Zejména se mi jedná o potenciální návěstidla A,B (vjezdy do výhybny), Q,R,S,T (odjezdy z výhybny).
Počítám, že návěstidlo C (předzvěst Z,Žl), D (vjedzdové Žl,Č,B,Žl), E,F,G (seřaďovací M,B), H,L (manipulační koleje - seřaďovací M,B), I,J,K (dopravní koleje - Žl,Č,B,Z,Žl), M (cestovní návěstidlo -Č,B) a N (Cestovní návěstidlo - Žl,Č,B,Z,Žl) by měly zůstat stejné. :mrgreen: Eventuelně bych mohl dosadit ještě oddílová návěstidla autobloku někam dolů k zastávce, kdyby někdo poradil. :twisted:
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1165
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 21 lis, 2019 10:14 am

Ahoj,
Mě se líbí víc první varianta, kdy neprochází trať středem zemědělského objektu.

Chápu, že pozice návěstidel nejsou přesně, ale praštilo mne do očí pár věcí:
1. Návěstidla A,B - posunul bych je dále od výhybny. Minimálně u B budeš vytahovat vozy z vlečky a na to potřebuješ místo.
2. I vjezdy do výhybny by měly mít předvěsti (Ž,Z) Sice bys mohl předvěstit vjezd B na odjezdu z koncové stanice, ale máš-li předvěst v jednom směru, udělal bych opačný směr stejně.
3. Máš-li v plné palbě (rozumněj se seř. návěstidly) koncovou stanici, udělal seř. návěstidla místo označníků i do výhybny
4. Budeš-li mít ve výhybně obyčejné výhybky (rychlost do odbočky 40km/h) budou návěstidla vypadat takto
A,B - Pětisvětlové Žl,Č,B,Z,Žl (Dtto I,J,K,N)
Q,S - třísvětlová Č,Z,B
R,T - čtyřsvětlová Žl,Č,B,Z
Na trati není autoblok a odjezdová návěstidla nic nepředvěstí, tedy nejsou nutná návěstidla s pěti světly
Pokud bys chtěl použít štíhlé výhybky, je možné mít do odbočky vyšší rychlost (60, 80 Km/h) a návěstidla (vč. vjezdových) budou doplněna o pruhy (žlutý pro 60 nebo zelený pro 80)
5. Na dvoukolejku se autoblok určitě ano. Umístily bch návěstidla na konec zastávky vlevo dole, ale možná bych se nebál i tří oddídlů. Návěstidla v polovině oblouku a u silnice před rybníkem
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Jiri Dvoracek » čtv 21 lis, 2019 11:45 am

Díky Michale. Návěstidla budou samozřejmě dále od vjezdu do výhybny. :mrgreen: Ve výhybně předpokládám obyčejné výhybky. :) Návěstidlo B bych tedy posunul někam k silnici poblíž návěstidla C. Předzvěst pak pod označením B1 někam ke konci areálu JZD zhruba na úroveň konce vlečky. Návěstidlo A bych tedy asi zrušil a předpokládal, že bude za tunelem. Poslední blbá otázka. Návěstidla autobloku na dvoukolejce se umísťují pouze ve směru jízdy a nebo na obě strany a kolik mají světel? :idea:
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1165
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Jiri Dvoracek » čtv 21 lis, 2019 1:47 pm

Takhle nějak myšleno? :mrgreen:
Přílohy
Final3.jpg
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1165
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 21 lis, 2019 6:53 pm

Ahoj, umístění v jednom nebo obou směrech záleží na to zda je na trati tzv. banalizovaný provoz. Pokud ano, jsou koleje rovnocenné a návěstidla jsou v obou směrech. Ovšem i na vjezdech jsou u obou kolejí stejná návěstidla.Vzhledem k tomu, ze na odbočce máš v protisměru jen Č,B banalizace k Tobě ještě nedorazily. Návěstidla autobloku mají tři světla ž,z,č a stožár resp. návěstní štít je bílý. Základní návěst je volno = zelená. Na rozdíl od návěstidel s červenobílými pruhy, kde je základní návěst stůj=červená
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod lajblt » čtv 21 lis, 2019 7:40 pm

Ahoj Jirko,

k tomu plánku bych měl ještě jeden návrh. Co takhle udělat manipulační koleje obráceně, tj. zprava šikmo doleva dolů? Mezi koncem manipulačních kolejí a tratí nebude tak velký výškový rozdíl.

Dvousvětlové vjezdové návěstidlo odbočky (u nesprávné koleje) musí mít svou vlastní předvěst, protože před ním není žádné návěstidlo autobloku.
Výhybna není výhybnou, ale stanicí, protože má nakládkové manipulační koleje. Vjezdové návěstidlo "B" by tedy stálo dál od krajní výhybky, zhruba tam, kde je nejnižší bod oblouku, aby bylo ze stanice kam posunovat. Pak by nebyla předvěst ani v jednom směru, odjezdová návěstidla mezilehlé stanice budou předvěstí vjezdového návěstidla koncové stanice a naopak.

Ať se dílo daří.
Přílohy
Final3n.jpg
lajblt
 
Příspěvky: 873
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Návrh kolejiště tvar L v TT/1:120

Příspěvekod Jiri Dvoracek » čtv 21 lis, 2019 8:29 pm

lajblt píše: Co takhle udělat manipulační koleje obráceně, tj. zprava šikmo doleva dolů? Mezi koncem manipulačních kolejí a tratí nebude tak velký výškový rozdíl.


Nad tím jsem taky přemýšlel, ale musel bych buď posunout stanici do oblouku, nebo zkrátit koleje ve stanici a nebo posunovat do tunelu :wink:
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1165
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot], jirmicz, Michal Dalecký a 7 návštevníků