Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Je to velmi zajímavé zjištění,ale už zcela chápu,proč modelové velikosti N/1:160 a Z/1:220 nejsou příliš oblíbené v našich končinách.Zakopaný pes je totiž v geometrii výhybek.Pro srovnání vezmu všechny běžné modelové velikosti.
velikost/poloměr výhybek
H0-1:87-R425/15°(PILZ-ELITE)
TT-1:120-R310/15°(PILZ-TT)
N-1:160-R430/15°(FLEISCHMANN)
Z-1:220-R490/13°(MAERKLIN)
Už vidíte ty disproporce.Zatímco u H0 a TT je v pohodě i traťová kolej o těchto poloměrech,tak tvoří přirozený tvar na kolejišti,kterému oko lahodí a dá se ještě něco smysuplného navrhnout hlavně pro ty lokálky.Kdežto N a Z mají vyloženě charakter hlavní tratě.Když je budeme kombinovat u "N" s poloměry R192/R225,6 (FLEISCHMANN) a u "Z" s poloměry R195/R220,tak nám prostě vypadne paskvil.Zetko je ještě na tom proporcionálně líp než "N".Když u těchto velikosti použijeme shodné poloměry s poloměry výhybek,nabudou normální pohled,jenže ztrácejí svoji prostorovou výhodu.Proto je tak i z mé strany tak málo plánků pro modelovou velikost "N",což si všiml i nakladatel s otázkou,proč.Takže taková lokálka do kapsy pro "N" vyjde prostorově větší než u TT a přitom je srovnatelná již i s H0.Kdo se rozhoduje,kterou modelovou velikost si zvolit a začne srovnávat,je jasné,že vítězí tyto dvě modelové velikosti H0/TT a když už menší,tak zvolí "Z".
Vyvstává otázka,co s tím?Buď se vzdát prostorové výhody nebo stavět kolejiště,kde při prvním pohledu nám bude bít do očí ona disproporce.
Je tu ještě PECO,pro moduly a hlavní tratě ideální,nemluvě o třech imaginárních poloměrech výhybek.Zde se nabízí minimální poloměr R305 shodný s poloměrem výhybky nejkratší 123mm.Nevýhoda,úhel výhybek je 10°,což prodlužuje délku zhlaví.Další nevýhodou je i oblouková výhybka o poloměrech R457/R914.Zde však vidím nadějnější cestu,i když proporce se skoro shoduji s modelovou velikosti TT.Ale kdo je zanícený N-kař,tak tuto prostorovou nevýhodu využije při návrhu krajiny a kdybychom poloměr R305 přepočetly do H0 a TT,vyšly by nám tyto čísla H0-R561 a TT-R407.Při prostorové ztrátě nám vycházejí aspoň velmi příznivé traťové poloměry na lokálkách,což u těchto výše zmíněných modelových velikostech,jde jen při zvětšení prostorové plochy.
velikost/poloměr výhybek
H0-1:87-R425/15°(PILZ-ELITE)
TT-1:120-R310/15°(PILZ-TT)
N-1:160-R430/15°(FLEISCHMANN)
Z-1:220-R490/13°(MAERKLIN)
Už vidíte ty disproporce.Zatímco u H0 a TT je v pohodě i traťová kolej o těchto poloměrech,tak tvoří přirozený tvar na kolejišti,kterému oko lahodí a dá se ještě něco smysuplného navrhnout hlavně pro ty lokálky.Kdežto N a Z mají vyloženě charakter hlavní tratě.Když je budeme kombinovat u "N" s poloměry R192/R225,6 (FLEISCHMANN) a u "Z" s poloměry R195/R220,tak nám prostě vypadne paskvil.Zetko je ještě na tom proporcionálně líp než "N".Když u těchto velikosti použijeme shodné poloměry s poloměry výhybek,nabudou normální pohled,jenže ztrácejí svoji prostorovou výhodu.Proto je tak i z mé strany tak málo plánků pro modelovou velikost "N",což si všiml i nakladatel s otázkou,proč.Takže taková lokálka do kapsy pro "N" vyjde prostorově větší než u TT a přitom je srovnatelná již i s H0.Kdo se rozhoduje,kterou modelovou velikost si zvolit a začne srovnávat,je jasné,že vítězí tyto dvě modelové velikosti H0/TT a když už menší,tak zvolí "Z".
Vyvstává otázka,co s tím?Buď se vzdát prostorové výhody nebo stavět kolejiště,kde při prvním pohledu nám bude bít do očí ona disproporce.
Je tu ještě PECO,pro moduly a hlavní tratě ideální,nemluvě o třech imaginárních poloměrech výhybek.Zde se nabízí minimální poloměr R305 shodný s poloměrem výhybky nejkratší 123mm.Nevýhoda,úhel výhybek je 10°,což prodlužuje délku zhlaví.Další nevýhodou je i oblouková výhybka o poloměrech R457/R914.Zde však vidím nadějnější cestu,i když proporce se skoro shoduji s modelovou velikosti TT.Ale kdo je zanícený N-kař,tak tuto prostorovou nevýhodu využije při návrhu krajiny a kdybychom poloměr R305 přepočetly do H0 a TT,vyšly by nám tyto čísla H0-R561 a TT-R407.Při prostorové ztrátě nám vycházejí aspoň velmi příznivé traťové poloměry na lokálkách,což u těchto výše zmíněných modelových velikostech,jde jen při zvětšení prostorové plochy.