Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod HonzaM » stř 11 lis, 2015 8:22 pm

havrosu píše:Už kvůli těmto potížím je v Nku nejlepší dělat 1. epochu:)

Vidím, že je tady potřeba vysvětlit pár věcí:
A. Mám domácí kolejiště, u něhož je prioritou provoz.
1. Na tomto kolejišti provozuji z 90 procent vozidla elektrické trakce
2. Krajina a realita je zde v řadě důležitosti na druhém místě
3. Kolejiště je navrženo tak, aby umožňovalo bohatý provoz vlaků reálné délky, délka dopravních kolejí ve stanicích i délka úseků mezi stanicemi tomu odpovídají. Nezajímá mne posun a manipulace, naopak je mi potěšením sledovat vlaky jedoucí krajinou.
4. Nemá skryté nádraží, protože by bylo zdrojem provozních problémů (rozpojování a vykolejování vlaků a z toho pramenící havárie a pod).
5. Nemám instalováno a neplánují vrchní vedení z důvodů, které jsem zde uvedl - problémy s čištěním kolejí, odstraňováním prachu, nasazování vykolejených vozidel, atd. Kdysi jsem měl menší kolejiště s instalovaným vrchním vedením a neblahé zkušenosti vedly k rozhodnutí ho neinstalovat

B. Postavil jsem dvě modulové stanice.Tyto stanice jsou postaveny s důrazem na co největší věrnost krajiny (ta druhá je dokonce postavena podle reálné předlohy). Model této stanice je orientován do doby před elektrifikací trati.
Vrchní vedení nemá instalováno, neboť by to předpokládalo minimálně jednu elektrifikovanou stanici a hlavně dostatek elektrifikovaných traťových modulů. I zde ale je jedním z motivů tohoto rozhodnutí problematika údržby - vím jak pečlivě a jak často je během klubových setkání nutné čistit koleje a tato činnost by byla pod dráty téměř nerealizovatelná.

C. Kolegové v sekci nesouhlasí s provozem elektrických lokomotiv a vlaků se staženými pantografy nebo s pantografy fixovanými v určité výšce, ale bez skutečného vrchního vedeni. A platí problém slepice a vejce - nikdo si nepořizuje vozidla pro elektrickou trakci, protože nejsou stanice a moduly s vrchním vedením, a protože nejsou mezi členy vozidla pro elektrickou trakcí, není zájem stavět moduly s vrchním vedením. I kdybych svou stanici elektrifikoval (o čemž jsem jeden čas uvažoval), nenašli by se stavitelé elektrifikovaných modulů a minimálně jedné elektrifikované stanice. A sám to postavit nemohu. Navíc by byla omezena variabilita, takovéto moduly by nebylo možné používat kdekoli v layoutu a naopak by nebylo možné do elektrifikované trati použít neelektrifikované moduly z klubové zásoby.
Doufám že jsem tímto Milanovi dostatečně vysvětlil, proč stanici Sklené nad Oslavou nemíním elektrifikovat, ač mne k tomu tady vybízel.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod Rocky_MK » stř 11 lis, 2015 10:59 pm

Nic ve zlém, ale připadá mi, že neustále vnucuješ N všem s tím, že to je jediná možnost, jak udělat smysluplné kolejiště. Každý má jiné priority a už tu bylo asi 68x řečeno, proč kdo modeluje v jaké velikosti.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod HonzaM » čtv 12 lis, 2015 4:40 am

Ok, omlouvám se, popsal jsem svůj přístup a své důvody, a nikomu nevnucuji, že to je jediný možný způsob a jediný možný rozměr.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod Rocky_MK » čtv 12 lis, 2015 9:31 am

Ovšem jen mi to tak připadalo, tak jestli se pletu - jako bych nic neřek :)
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod Ferda » čtv 12 lis, 2015 9:50 am

HonzaM píše:C. Kolegové v sekci nesouhlasí s provozem elektrických lokomotiv a vlaků se staženými pantografy nebo s pantografy fixovanými v určité výšce, ale bez skutečného vrchního vedeni. A platí problém slepice a vejce - nikdo si nepořizuje vozidla pro elektrickou trakci, protože nejsou stanice a moduly s vrchním vedením, a protože nejsou mezi členy vozidla pro elektrickou trakcí, není zájem stavět moduly s vrchním vedením. I kdybych svou stanici elektrifikoval (o čemž jsem jeden čas uvažoval), nenašli by se stavitelé elektrifikovaných modulů a minimálně jedné elektrifikované stanice. A sám to postavit nemohu. Navíc by byla omezena variabilita, takovéto moduly by nebylo možné používat kdekoli v layoutu a naopak by nebylo možné do elektrifikované trati použít neelektrifikované moduly z klubové zásoby.
Doufám že jsem tímto Milanovi dostatečně vysvětlil, proč stanici Sklené nad Oslavou nemíním elektrifikovat, ač mne k tomu tady vybízel.

Kdo nechce, hledá důvody.
Kdo chce, hledá způsoby.
Kolegové v Rakousku, když začínali s elektrifikovanými moduly dělali horní vedení vyndávací, zas tam dací. Posléze přišli na to, že už je těch elektrifikovaných dost a začali to budovat napevno. V současné době z důvodu variability a pro případné další zájemce se k vyndávacímu systému vracejí a vytvořili pro tento případ i typizovanou šachtu. viz: viewtopic.php?p=180865#p180865
Což samozřejmě neznamená, že když vím jak na to, tak budu dělat elektrifikované moduly. :wink:
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod HonzaM » čtv 12 lis, 2015 10:06 am

Ferda píše:
Kolegové v Rakousku, když začínali s elektrifikovanými moduly dělali horní vedení vyndávací, zas tam dací. Posléze přišli na to, že už je těch elektrifikovaných dost a začali to budovat napevno. V současné době z důvodu variability a pro případné další zájemce se k vyndávacímu systému vracejí a vytvořili pro tento případ i typizovanou šachtu. viz: viewtopic.php?p=180865#p180865
Což samozřejmě neznamená, že když vím jak na to, tak budu dělat elektrifikované moduly. :wink:

Uvítal bych kontakt na ty rakouské kolegy, velmi mne zajímá zejména způsob spojování mezi moduly a napínání trolejí. Odnímatelnost je samozřejmě realizovatelná jen na traťových modulech, u stanice s pěti dopravními kolejemi a jednou manipulační přichází odnímatelnost těžko v úvahu. V jaké modelové velikosti to realizovali?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod Ferda » čtv 12 lis, 2015 12:02 pm

Měřítko je samozřejmě to jediné pravé -> H0. :roll:
Tady je odkaz na reportáž ze setkání: http://www.zababov.cz/index.php?id=1351&L=
A tady totéž na FREMO: https://www.fremo-net.eu/nc/termine/tre ... f37553b406
Přímý kontakt na Thomasse bohužel nemám, ale zkus se zeptat Martina Kejhara. Byl styčný pro ČR.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod mizl » čtv 12 lis, 2015 4:03 pm

Ferda píše:... V současné době z důvodu variability a pro případné další zájemce se k vyndávacímu systému vracejí a vytvořili pro tento případ i typizovanou šachtu. viz: viewtopic.php?p=180865#p180865 ...


Nemohu si odpustit poznámku nesouvisící s tématem. Nicméně by jste měli už konečně něco dělat s technikou focení. Člověk by se rád podíval na zajímavou fotku s detailem technického řešení a na místo toho ho čeká zklamání, jelikož fotka je tak rozmazaná, že není nic vidět. Proto bych rád poděkoval za fotky :(

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod milan ferdián » pát 13 lis, 2015 8:01 am

Ferda píše:Měřítko je samozřejmě to jediné pravé -> H0. :roll:

Má to smysl vůbec ještě komentovat :?: :P
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod fulda » pát 13 lis, 2015 8:57 am

milan ferdián píše:
Ferda píše:Měřítko je samozřejmě to jediné pravé -> H0. :roll:

Má to smysl vůbec ještě komentovat :?: :P

To máš tak, když je někdo méně než nula, tak je to asi poloviční nula :mrgreen:
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4888
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod HonzaM » pát 13 lis, 2015 9:31 am

milan ferdián píše:
Ferda píše:Měřítko je samozřejmě to jediné pravé -> H0. :roll:

Má to smysl vůbec ještě komentovat :?: :P

Nikdo by neměl tvrdit že je pravé jediné to jeho (ani já).
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod fulda » pát 13 lis, 2015 9:53 am

HonzaM píše:Nikdo by neměl tvrdit že je pravé jediné to jeho (ani já).

IMHO na to máme u nás v Čechách jedno přirovnání:
Každý si myslí, že právě jeho hejno hus jsou labutě
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4888
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod sidlo » pát 13 lis, 2015 11:30 am

Je sice pravda, že každá liška si chválí vlastní oháňku, ale pravda může být i trochu jinde.

Prostě každý modelář preferuje něco jiného. Někdo chce dlouhou soupravu, někdo hodně detailů, někdo české předlohy a epochu atd.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3605
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod HonzaM » pát 13 lis, 2015 12:32 pm

fulda píše:
HonzaM píše:Nikdo by neměl tvrdit že je pravé jediné to jeho (ani já).

IMHO na to máme u nás v Čechách jedno přirovnání:
Každý si myslí, že právě jeho hejno hus jsou labutě

Myslet si může cokoli, neměl by se ale snažit přesvědčovat ostaní, že má labutě.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod czhunter » sob 14 lis, 2015 9:50 am

Je ale možné, že budoucnu získá Nko docela velkou výhodu.

Teď jsem zrovna připravoval nějaké modely na 3D tisk (vynechme, jestli je _právě teď_ kvalita dostatečná - bude se nadále zlepšovat), a zatímco model v H0 má objem 10,4 cm3, v TT 5,4 cm3, v N 3cm3.

Protože cena je prakticky lineární vůči objemu materiálu, tak výroba* stojí:
H0 : 45€
TT : 26€
N : 16€

* (Shapeways - Frosted Ultra detail)
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 559
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků