Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod HonzaM » sob 14 lis, 2015 12:10 pm

czhunter píše:Je ale možné, že budoucnu získá Nko docela velkou výhodu.

Teď jsem zrovna připravoval nějaké modely na 3D tisk (vynechme, jestli je _právě teď_ kvalita dostatečná - bude se nadále zlepšovat), a zatímco model v H0 má objem 10,4 cm3, v TT 5,4 cm3, v N 3cm3.

Protože cena je prakticky lineární vůči objemu materiálu, tak výroba* stojí:
H0 : 45€
TT : 26€
N : 16€

* (Shapeways - Frosted Ultra detail)

Kamarád má "vytištěného" Brejlovce v N. Vypadá to dost dobře, kvality leptu to ale nedosahuje.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod czhunter » sob 14 lis, 2015 4:32 pm

Ano, je pravda, že 3D tisk ještě není na úrovni leptů (hlavně u "krabičkovitých") lokomotiv a už vůbec není na úrovni velkosériových vstřikovaných modelů do vyjiskřovaných forem, kde umí spáry 0,05 mm.
Ale už je nad úrovní střední třídy odlitků, což je slušné.
HP teď oznámilo že začne v roce 2016 prodávat nejlepší 3D tiskárnu na světě (ne na doma, ale právě pro velké výrobce): http://www8.hp.com/us/en/commercial-pri ... nting.html), tak by měla kvalita ještě vzrůst (a slibují i vyšší rychlost = nižší cenu tisku). Shapewyas už ji interně testuje a opravdu je to prý to nejlepší, co dnes v 3D tisku existuje.

Ale nechci tu nějak speciálně rozebírat technologii 3D tisku.

Jen že N je pro tuto progresivní technologii ideální měřítko :)
Samozřejmě by se dalo říct i Z nebo T, ale tam už je problém s mechanickou částí.
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 559
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod Stanin » ned 10 led, 2016 1:02 pm

Já s eNkem koketoval a skutečně by to pro mě z prostorových důvodů bylo nejlepší řešení. Ale..

1. I když nejsem počítač nýtů, tak mi nevyhovuje kolejivo. Proč sakra všichni dělají CODE 80? Vždyť to vypadá hrozně. Ani to CODE 55 od Peca není ono. Na Atlas se dá koukat o chlup líp, ale i tak.
2. Dále mi nevyhovuje zpracováni modelů aut. Neříkám, že a tom stojí kolejiště, ale detail tvoří celek, že?
3. Cena a rozdíly v detailech lokomotiv. Vždycky se mi líbila faustovka. Od FLM v N vychází cenově stejně, jako od Roca v H0. Ale kde má madla? Proč jsou jenom naznačený? V tomhle případě má člověk v hánule víc muziky za tejný peníze.
4. Dostupnost českých modelů. Mně osobně by stačila T334, M152, T444.1, T478 a Ypsilonky. Krom brejlí, které snad budou, je člověk odkázaný na samo-domo nebo malosérii. Rosnička od p. Heráčka mě kvalitou nepřesvědčila a M152 od TH Model taky ne. A to jsou výrobky profesionálů. Sám bych to těžko udělal líp.

Za mě je jediné plus eNka nenáročnost na prostor a z toho plynoucí výhody. Nemusel bych si lámat hlavu s tím, jak si doma dobře zajezdit a zároveň při tom nezabrat moc prostoru a to ani po uskladnění.

Závěrem chci říct, že enku fandím a výše zmíněné mě mrzí. Kdyby to bylo jinak, tak ho dávno mám.
Stanin
 
Příspěvky: 541
Registrován: ned 16 čer, 2013 8:48 pm
Bydliště: Brno

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod HonzaM » pon 11 led, 2016 4:43 pm

Stanin píše:Já s eNkem koketoval a skutečně by to pro mě z prostorových důvodů bylo nejlepší řešení. Ale..

1. I když nejsem počítač nýtů, tak mi nevyhovuje kolejivo. Proč sakra všichni dělají CODE 80? Vždyť to vypadá hrozně. Ani to CODE 55 od Peca není ono. Na Atlas se dá koukat o chlup líp, ale i tak.
2. Dále mi nevyhovuje zpracováni modelů aut. Neříkám, že a tom stojí kolejiště, ale detail tvoří celek, že?
3. Cena a rozdíly v detailech lokomotiv. Vždycky se mi líbila faustovka. Od FLM v N vychází cenově stejně, jako od Roca v H0. Ale kde má madla? Proč jsou jenom naznačený? V tomhle případě má člověk v hánule víc muziky za tejný peníze.
4. Dostupnost českých modelů. Mně osobně by stačila T334, M152, T444.1, T478 a Ypsilonky. Krom brejlí, které snad budou, je člověk odkázaný na samo-domo nebo malosérii. Rosnička od p. Heráčka mě kvalitou nepřesvědčila a M152 od TH Model taky ne. A to jsou výrobky profesionálů. Sám bych to těžko udělal líp.

Za mě je jediné plus eNka nenáročnost na prostor a z toho plynoucí výhody. Nemusel bych si lámat hlavu s tím, jak si doma dobře zajezdit a zároveň při tom nezabrat moc prostoru a to ani po uskladnění.

Závěrem chci říct, že enku fandím a výše zmíněné mě mrzí. Kdyby to bylo jinak, tak ho dávno mám.

Jako v každém oboru lidské činnosti, i tady je nutné se rozhodnout pro kompromis. Buď dám prioritu možnosti dobře si zajezdit a nepotřebovat k tomu velký prostor, respektive na daný prostor umístit kolejiště poskytující bohatý provoz a smířím se s méně detaily, nebo upřednostním provedení vozidel a smířím se s velkými nároky na prostor nebo na prostoru který mám k dispozici bude možný jen velmi omezený provoz.
Pokud jde o kolejivo, podle mého názoru poskytuje PECO CODE 55 velmi dobrý vzhle kolejiště. Príjď se podívat na setkání klubu Zababov a budeš možná překvapen vzhledem některých modulů. Nebo ke mně domů, ale tam jsem se zaměřil na provozní stránku a krajina není tak dokonalá. Ale je to v CODE55 PECO. Kolejiště můžeš vidět na www.1ku160.webnode.cz.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod Stanin » pát 15 led, 2016 5:38 pm

HonzaM: Však jsem se na setkání podívat byl, v Lobči. Nemůžu říct, že mě to nezaujalo. Dojmy z kolejiva se mi ale vytratily z hlavy.

Rád bych ještě navázal na úvodní příspěvek. Znamená to tedy, že když chci, dejme tomu, na 2 metrech něco postavit a budu chtít použít Peco Code 55, tak na ten prostor dostanu to samé, jako v TT?
Stanin
 
Příspěvky: 541
Registrován: ned 16 čer, 2013 8:48 pm
Bydliště: Brno

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod Dusan » pát 15 led, 2016 7:07 pm

Stando, jak jsme se bavili v hospůdce, tak přikládám v rychlosti pro představu a srovnání Podol v HO viewtopic.php?f=1&t=9675&start=45
ve WT přepočtený z mých rozměrů v HO do měřítka TT a N +/- pro představu a srovnání. S eNkem jsem si vyhrál víc :-) aby se ti líp rozhodovalo :-)))))
N peco 55 10°
TT tillig 15°
Přílohy
N Podol.jpg
TT Podol.jpg
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod Stanin » pát 15 led, 2016 7:55 pm

No, tak ti děkuju :D Už jsem doufal, že to TT dorovná na zhlaví.
Stanin
 
Příspěvky: 541
Registrován: ned 16 čer, 2013 8:48 pm
Bydliště: Brno

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod Petr S. » pát 15 led, 2016 8:02 pm

Nojo , já ho mám taky malého . Mám na mysli pejska , yorkšíráka Kulíška . Ta H0 má tu výhodu , že i kvrdlavejma rukama a třema dioptriemi si postavím potřebné .
Petr S.
PS. Teď jsem klepal dlažbu do kartonu razničkama 1,5 / 2 mm a skoro mě šiblo . Bylo toho na A4 . V eNku by mě s razničkami 0,8 / 1,2 mm šiblo určitě .
p.
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod HonzaM » sob 16 led, 2016 8:06 am

Dusan píše:Stando, jak jsme se bavili v hospůdce, tak přikládám v rychlosti pro představu a srovnání Podol v HO viewtopic.php?f=1&t=9675&start=45
ve WT přepočtený z mých rozměrů v HO do měřítka TT a N +/- pro představu a srovnání. S eNkem jsem si vyhrál víc :-) aby se ti líp rozhodovalo :-)))))
N peco 55 10°
TT tillig 15°

U N je jednoznačnou výhodou delší volná trať v poměru k délce vlaku, ncméně bych prodloužil nádraží (záleží samozřejmě na tom jak dlouhé vlaky chce provozovat. Ale není mi jasné co znamenají ty tři nikam nevedoucí koleje vlevo nahoře. 10° výhybky jsou samozřejmě modelovější, 15° u TT je nutnost pro zkrácení zhlaví.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod Dusan » pon 18 led, 2016 4:36 pm

V tom obrázku jde jen o představu velikosti púrostoru stanice v daném měřítku a použité geometrie. Nehledej v tom nic jiného, ty tři koleje jsou jen naznačením SN a není třeba řešit jestli tak či onak :-)
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod havrosu » ned 24 dub, 2016 5:08 pm

tak jsem dnes diskutoval s několika nadšenci a posílám zajímavý názor na oblíbenost/neoblíbenost eNka. Ceny modelů v eNku jsou ve většině případů téměř totožné s H0 takže logika českého modeláře je taková, že za stejné peníze je v HO více muziky:)) A když už ne tak je toho alespoň jednou tolik... Možná i to je důvodem.... já si teď pořídil T (1/450) a jsem ohromen... jen si myslím že oblíbenost Téčka se bude limitně blížit k nule, stejně jako u Zetek :)
havrosu
 
Příspěvky: 70
Registrován: ned 04 pro, 2011 10:35 am

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod HonzaM » pon 25 dub, 2016 6:48 am

Stanin píše:HonzaM: Však jsem se na setkání podívat byl, v Lobči. Nemůžu říct, že mě to nezaujalo. Dojmy z kolejiva se mi ale vytratily z hlavy.

Rád bych ještě navázal na úvodní příspěvek. Znamená to tedy, že když chci, dejme tomu, na 2 metrech něco postavit a budu chtít použít Peco Code 55, tak na ten prostor dostanu to samé, jako v TT?

Nezapomeň na to, že i kdyby byly v N stejné délky kolejí jako v TT, vejde se na ně víc vozů a vlak vypadá přirozeněji. Budeš-li mít čas a chuť, přijď se podívat na setkání do Šestajovic (těsně za východním okrajem Prahy). Viděl bys tam třeba nový modul depa. A také stanici na modulu délky 260 cm, která v Lobči nebyla. Setkání se koná ve dnech 6. - 8. 5.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod petr.machy » pon 25 dub, 2016 7:35 am

Mě se na Nku líbí to, že na ploše 70x150cm lze provozovat až 5 souprav (koncové nádražíčko, širá trať se zaústěním do tunelu se skrytým nádražím a vratnou smyčkou). To by H0 určitě nešlo :-). Na druhou stranu ale platí, že čím větší model, tím hezčí a věrnější skutečnosti. Takže ideální, když v rodině máme obě velikosti, každá má něco do sebe :-).
Machy
Uživatelský avatar
petr.machy
 
Příspěvky: 36
Registrován: úte 29 lis, 2011 2:30 pm
Bydliště: Tábor

Předchozí

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 36 návštevníků