• Reklama

První epocha

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: První epocha

Příspěvekod JanoH0e » pon 22 říj, 2012 8:25 pm

Dobrý deň. Nemá niekto rozmery "Sklonovníku - šipky" aj so vzorom písania hodnôt? " Opis - Skloník (též sklonovník) je označení železniční trati, které udává velikost a délku spádu nebo stoupání (sklonu) v následném traťovém úseku. Starší typ [Skloník]-u je ramenový, který je upraven ze dvou dřevěných ramen, dlouhých asi 40 cm v rovině rovnoběžné s tratí na dřevěných sloupech, vysokých asi 2 m. Ramena směřují do směru přilehlého úseku a na každém z nich je červeně napsán sklon (v %) a černě délka příslušného úseku. "
JanoH0e
 
Příspěvky: 668
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: První epocha

Příspěvekod hank » ned 18 lis, 2012 3:44 pm

Já jsem to tu z osobních důvodů (úraz, léčení, ztráta práce, hledání nového zaměstnání, pak přes rok podnájem a dojíždění jen na víkendy, stěhování na Moravu a zabydlování v novém...) poslední dobou sledoval jen nesoustavně, takže toto vlákno jsem našel až dnes. Ale teď už (konečně!!!) zase začínám upadat do stereotypu a zase bude víc času věnovat se něčemu zajímavému :-)

Právě při stěhování jsem zjistil, že můj papírový drážní archív váží už asi dva metráky. Jak někteří víte, něco z něj už jsem tady dal do placu. A I. epocha mě zajímá taky, především vozy - o mašiny se zajímá kdekdo, o vozy málokdo.

Dobrý zdroj výkresů je Vagónářské muzeum Studénka, které převzalo kompletní výkresový archív bývalé vagónky. S ředitelem dr. Šmídou se dá domluvit, když aspoň zhruba víte, co chcete, je ochoten vám za rozumné peníze okopírovat skoro cokoli. Studénka dost vyráběla i pro KFNB. Sehnat výkresy starších osobních vozů je však obecný problém. Pokoušel jsem se o "kupáky" (= neprůchozí oddílové vozy) starých společností jako StEG nebo právě KFNB - skoro nemožné. (Milan Ferdián byl tak laskav a něco mi poskytl...) Přitom třeba StEG i na hlavních tratích ještě začátkem 20. stol. v podstatě provozoval jen kupáky. (Stockklausner v té knize o osobních vozech píše, ž v r. 1892 byla výroba nových oddílových vozů v Rakousku zakázána - nějak se mi nechce věřit takhle kategorickému tvrzení...)

Ty citované rakouské knížky jsou dobré, ale pro naše účely nekompletní, koneckonců jsou psány z pohledu Rakušanů, takže návaznost na ČSD není zmapována úplně. BTW, tu Honsovu knihu nemám - mám si ji pořídit? Na K-reportu jsem hodil dotaz a Ivo Mahel mi odpověděl, že přehledy v ní nejsou úplné. Jsou tam i nějaké výkresy?

Dobré jsou i knihy Alfreda Horna, který napsal a v r 1970 vydal dějiny KFNB a ÖNWB. Dají se sehnat v některých německých a rakouských antikvariátech i přes internet. Připravte si na každou tak kolem 50 EUR :twisted:

Jo a ještě jednu zásadní věc: Máte někdo ucelený přehled o barevných schématech nátěrů rakousko-uherských vozů kkStB a velkých soukromých společností? Já jsem našel jen ÖNWB (= Rakouská severozápadní dráha): Osobní vozy I. třídy žluté s hnědou linkou, 2. třídy olivově zelené s černou linkou, 3. a 4. třídy tmavě červenohnědé, nákladní vozy tmavozelené. Vím, že nákladní vozy kkStB byly světle šedé, nové uhláky ATE bílé - ta bílá samozřejmě rychle zešedivěla :) - ale co dál?

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
hank
 
Příspěvky: 402
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: První epocha

Příspěvekod hank » ned 18 lis, 2012 5:15 pm

Na K-report jsem dal tento dotaz:

Přátelé, dostaly se mi do ruky dvě pamětní publikace o dějinách lokálek provozovaných KFNB, tj. Severní dráhou císaře Ferdinanda.

V roce 2001 vydal Historicko-vlastivědný spolek v Odrách svůj zpravodaj č. 55 věnovaný 110. výročí dráhy Suchdol nad Odrou - Budišov nad Budišovkou. Na dvou fotografiích jsou zajímavé vozy KFNB.

Tady
Obrázek

je záběr ze zastávky Jakubčovice. Ten zadní vůz by mohl být ze série Ci 3527 až 3536 (Kopřivnice 1892), rozvor 6 m, přečíslováno 1896 ještě u KFNB na na 32136 - 145, kkStB Ci 28-193 až 202.

Ten druhý vůz si nechám na konec.

Další fotka je z Budišova.

Obrázek

Lokomotiva je jasná (pozdější ČSD 310.1), ten hytlák je pravděpodobně ze série vozů Dz z let 1895 - 1900 (KFNB 44172 - 231, kkStB D 50-296 až 355), vůz za strojem vypadá jako některý z vozů původní Kroměřížské dráhy od Ringhoffera z r. 1884 (u KFNB Cs 3477 až 82, po r. 1896 39000 až 5, kkStB Cs 35-129 až 134).

Ty ostatní vozy si nechám na konec.

Poslední obrázek

Obrázek

je z Tovačova z roku 1895 a našel jsem ho v publikaci Zdeňka Fišera Obrazy z dějin železnice na Přerovsku, vydalo Muzeum Komenského v Přerově 1995, v článku Místní dráha Kojetín - Tovačov a další projekty. Lokomotiva je opět pozdější 310.1, služební vůz jako na obrázku z Budišova, zbývá nám ten osobní vůz.

Takže: Prosím znalce, kteří sem chodí, aby se pokusili identifikovat ten vůz, který je na všech třech obrázcích. Dá se dohledat historie označení? Nenašel by se výkres? Přešly tyto vozy k ČSD? Pod jakými čísly?

Na totéž bych se rád zeptal v souvislosti s "pětiokeňákem" na fotce z Budišova.

A další historie u ČSD by mě zajímala u všech zobrazených vozů, včetně těch které jsem dohledal - doufám že správně, kdybyste mi to někdo potrdili nebo opravili, budu jen rád.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
hank
 
Příspěvky: 402
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: První epocha

Příspěvekod radeksindy » ned 18 lis, 2012 10:26 pm

Podle mě je ten dotazovaný vůz BCs, ale z fotek se nic víc nepozná. Vyráběl se v letech 1895 - 1901 s rozvory 5 a 5,1m, původní čísla u KFNB 259xx, kkStB BCs 18-5xx. K ČSD se dostaly, ale část zřejmě přišla o druhou třídu a tak jejich identifikace porovnáním není možná.

Knihy A. Horna o ÖNWB a KFNB jsou jen velice obtížně k sehnání a 50Euro na ně často stačit nemusí :) Stojí za to, ale ÖNWB dodnes nemám. Kapitoly o vozech v Honsově knize o KFNB psal Z. Maruna, takže to má úroveň. Jsou tam i některé přečíslovací KFNB - kkStB - ČSD výše zmíněných vozů BCs.

Co se týče barevných natěrů, tak mám pocit (ale ruku do ohně za to nedám, protože osobní vozy nejsou moje parketa), že barevné provedení jednotlivých tříd bylo předepsáno pro všechny společnosti stejné. Hlavně to zmíněné schéma platilo jen do období formování státních drah.

U nákladních vozů je to komplikovanější, společnosti barevné schéma během života měnily, takže jen namátkově to nejzajímavější z našich luhů a hájů:

ATE - nikdy bílá, to je nesmyl, byla vždy šedá a to až do postátnění
BEB - tmavě zelená, po roce 1900 přechod také k šedé
kkStB - nikoli světle šedá, ale "silbergrau", tedy trochu tmavší odstín, doporučuji podívat se k plastikářům do vzorníku, nicméně toto neplatí pro vozy soukromých drah, které byly v provozu kkStB, ty mohly mít jinou barvu (a občas měly)
KFNB - zelená nebo tmavě šedá, nicméně tady si výrobci mrskají co chtěji, viz vozy KFNB od Ferro-Train
radeksindy
 
Příspěvky: 862
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: První epocha

Příspěvekod Radek » úte 20 lis, 2012 8:17 pm

Trocha historie kroměřížské trati: http://www.kmd.bilysklep.cz/stripkyz.pdf
HO-II.-Ve stádiu oťukávání
Uživatelský avatar
Radek
 
Příspěvky: 421
Registrován: pon 03 pro, 2007 8:02 am
Bydliště: Pražmo

Re: První epocha

Příspěvekod juroH0 » stř 27 úno, 2013 12:46 am

Trocha to tu oživím. Zaujímali by ma nátery vozidiel Ks.Od. Podľa toho čo som zistil boli lokomotívy zelené s červenými kolesami. Potvrdzujú to prvé dva kolorované kresby a model malletky zrejme od Micrometakitu.

1. Lokomotíva radu Ip s rýchlikom v stanici Poprad, mašina je síce čierna no tender je zelený, kolesá červené.
Obrázek

2. Lokomotíva radu TVa so zmiešaným vlakom v Prešove, prichádzajúca z Bardejova. Je zelená, s červenými kolesami.
Obrázek

3. Model VIm (pravdepodobne) Micrometakit.
Obrázek

Takže mašiny by boli vyriešené. Otázko ale ostávajú vozne. Rýchlikové vozne na prvom obrázku sú tmavšie a svetlejšie zelené a hnedé, služobák tmavozelený. Strechy majú sivé. To bude rozdelenie podľa tried. Vedel by niekto špecifikovať bližšie ako to bolo?
Na druhom obrázku je osobný vozeň červeno-biely s krémovou? strechou, viete mi zo niekto vysvetliť? Môže to byť preto, že trať Prešov-Bardejov bola prevádzkovaná Ks.Od. na účet vlastníka a teda tento vagón patrí inej spoločnosti, nie Ks.Od.?

A čo sa nákladných vozňov týka, na druhom obrázku je v hnedej farbe, na štvrtom je väčšina hnedá, len tri uhliaky sú zelené. Čím to je? Môže to byť napríklad určením vozňa, teda že tieto sú uhliaky, tieto sú otvorené vozne pre iný tovar?
Akej farby mali nákladné vozne strechy?

4. Nákladný vlak pred vjazdom do strečnianskeho tunela.
Obrázek

Vedeli by ste mi niekto povedať niečo bližšie najmä o osobných ale aj nákladných vozňoch Ks.Od.? Nenašiel by sa nejaký výkres, fotka, prípadne odkaz na nejaké pramene?
Nech to para tlačí..
H0(e), analog, epocha IIb
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 896
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Raslavice, Slovensko

Re: První epocha

Příspěvekod E27 » stř 27 úno, 2013 8:17 am

juroH0,

odporúčam ti spojiť sa cez stránky K-report s Tempotaxi, on robí zaujímavé vozy aj z toho obdobia keď sa nemýlim, ale možno druhú epochu, ale približuje sa to. Zasurfuj na K-reporte, sú tam aj jeho stavby vozov. Možno sa mýlim s inou epochou čo stvárňuje.
Hute, doly, chemička - to je moja jednička
http://modellayoutsh0n3.jex.cz/
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 832
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: První epocha

Příspěvekod JanoH0e » stř 27 úno, 2013 8:32 am

Ahoj Juro. Asi najlepšie odpovede nájdeš tu : http://www.mdc.sk/index.php . Skús ich osloviť.
JanoH0e
 
Příspěvky: 668
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: První epocha

Příspěvekod radeksindy » stř 27 úno, 2013 8:41 am

1. Kolorované fotografie jsou značně nespolehlivý zdroj, jejich autoři měli mnohdy velice bujnou fantazii. Autor, retušér a ten kdo fotografii koloroval, mohli být tři různé osoby, které to mohli dělat s velkým odstupem.

2. Kromě typických (obvykle osobních vozů) nepoznáte, zda se opravdu jedná o vůz KsOD nebo o vůz cizí správy.

3. Pro osobní by mělo platit tehdy platná obecná schémata (určená ministerstvem a vyhlášená věstníkem) jako pro ostatní společnosti.

4. Nákladní vozy KsOD byly šedohnědé, popisy na nich bílé, u některých původně částečně stínované černou barvou.
radeksindy
 
Příspěvky: 862
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: První epocha

Příspěvekod juroH0 » stř 27 úno, 2013 11:46 am

to E27: diky za tip, skúsim ho osloviť.

to JanoH0e: To som skúšal, no vraj majú veľa roboty čiže jedine tam ísť osobne a zistiť čo potrebujem, len to je trocha ďaleko...no asi mi nič iné neostane.

radeksindy:
1. Jo, to som nevedel ale diky, budem si to pamätať.

2. A tie zelené uhliaky by sa dali ako vyvsetliť? To že prifarbil šedohnedé vagóny na hnedo, budiž ale zelená je už dosť mimo. Či to bude tiež len fantázia autor?

3. Ako to teda bolo? Aké vagóny mali akú farbu? Keď to tu už odznelo tak som to prehliadol.

4. Diky, to mi dosť pomôže, nevieš o známej fotke na ktorej by bolo vidno popisy, ide mi o to čo všetko obsahovali.
H0(e), analog, epocha IIb
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 896
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Raslavice, Slovensko

Re: První epocha

Příspěvekod radeksindy » stř 27 úno, 2013 12:13 pm

2. A tie zelené uhliaky by sa dali ako vyvsetliť? To že prifarbil šedohnedé vagóny na hnedo, budiž ale zelená je už dosť mimo. Či to bude tiež len fantázia autor?

Zelená byla tehdy velice často používanou barvou na nákladní vozy, v předlitavsku ji původně používala např. BEB nebo KFNB. ÖNWB dokonce skoro po celou dobu své existence. Z drah na území Německa jsou nejtypičtějším příkladem kBayStB nebo Würtemberské železnice. Na ČB fotografii zelenou nebo šedohnědou nerozlišíš.

3. Ako to teda bolo? Aké vagóny mali akú farbu? Keď to tu už odznelo tak som to prehliadol.

Původně byly vyhrazeny žlutá pro první, zelená pro druhou a červená/hnědá pro třetí třídu, což se v druhé půlce 80. let 19. století změnilo na jednotnou zelenou (pro III. třídu byla povolena i červenohnědá) s označením třídy barevným linkování v uvedených barvách. Nakonec jen zůstalo stínování označení třídy, i linky z ekonomických důvodů zmizely.

4. Diky, to mi dosť pomôže, nevieš o známej fotke na ktorej by bolo vidno popisy, ide mi o to čo všetko obsahovali.

Podívám se, ale chtělo by to asi říct z jakého období.
radeksindy
 
Příspěvky: 862
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: První epocha

Příspěvekod juroH0 » stř 27 úno, 2013 5:05 pm

2. Takže to bude skôr autorova fantázia. Prípadne, bolo v tedy možné/bežné že sa cudzia vagóny dostali na vlak Ks.Od?

3. Diky. Linky boli nad oknami ako je tomu teraz u 1. triedy?

4. Najviac ma zaujíma obdobie cca 1900-1914, no nepohrdnem žiadnymi podkladmi z akéhokoľvek obdobia. Spodný limit je 1893 - otvorenie trate Prešov - Bardejov ale rád by som raz prevádzkoval aj novšie rady ako VIm, Ip, TVa a tie prišli na Ks.Od v rokoch 1912, 1907, 1912. Ak niečo nájdeš bolo by to určite super. Diky :-)
H0(e), analog, epocha IIb
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 896
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Raslavice, Slovensko

Re: První epocha

Příspěvekod JanoH0e » stř 27 úno, 2013 5:43 pm

K nákladným vagónom - na KBŽ prechádzala záťaž v nákladnej doprave nielen z iných spoločnosti, ale aj štátov. Nebolo vzácne vidieť tam vagóny nielen z celej monarchie a Nemecka ale aj Srbska a Rumunska. Takže tie vagóny zelené kľudne. Väčšina spoločnosti už mala vzájomne zmluvy - v Uhorsku všetky, výnimky kedy sa prekladal tovar z vagónu do vagónu medzi spoločnosťami boli asi iba v Čechách. Takže kľudne. Ja osobne by som tie zelene typoval buď nejakej nemeckej - pruskej železnici, poprípade ako už písal radeksindy. Ale zelené vozne používali aj uhorské železnice.
JanoH0e
 
Příspěvky: 668
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: První epocha

Příspěvekod radeksindy » stř 27 úno, 2013 5:48 pm

2. Samozřejmě, že nákladní vozy musely přecházet z kolejí jedné na koleje druhé dráhy. Na rychlících pochopitelně přecházeli i rychlíkové vozy. Ale o autorově fantazii moc nepochybuji, ta mohla být hodně bujná :-)

3. V předpisech se psalo o linkování ("Beschneidung"). Teď nevím jestli bych našel nějaký příklad z prostoru Rakouska-Uherska, ale dobrým příkladem mohou být asi některé modely německých vozů (např. KPEV). Tam je toto linkování použito také, byl to dáno předpisy VDEV.

4. Podívám se.
radeksindy
 
Příspěvky: 862
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: První epocha

Příspěvekod radeksindy » stř 27 úno, 2013 5:52 pm

Väčšina spoločnosti už mala vzájomne zmluvy - v Uhorsku všetky, výnimky kedy sa prekladal tovar z vagónu do vagónu medzi spoločnosťami boli asi iba v Čechách. Takže kľudne.

Obecný přechod vozů neřešily vzájemné dvoustranné smlouvy, ale obecnější předpisy VDEV. Členy tohoto spolku byla valná většina železničních správ v našem blízkém i vzdáleném okolí.
radeksindy
 
Příspěvky: 862
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Bing [Bot], JanoH0e a 2 návštevníků

  • Reklama