První epocha

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: První epocha

Příspěvekod juroH0 » úte 17 zář, 2013 7:54 pm

Krása, súhlasím s Myšpulínom, pochváľ sa viacerími fotkami :-)
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: První epocha

Příspěvekod havrosu » úte 17 zář, 2013 10:47 pm

No mě to fotit nebaví a tak přidám pár obrázku z archivu....

Koněspřežná tramvaj na Karlově mostě.... pro tramvajáky

Obrázek Obrázek


A pak mám nafocenu sérii dioramat, které tvoří trochu jiný obraz a to v pracovním názvu - železničně neželezniční dioramata. Jedná se o skutečné historické události, kde figuruje železnice, ale není v hlavní roli :)

Tak vznikla diorama - Jan Kašpar při svém letu Pardubice - Praha přelétává nad železnicí

Obrázek Obrázek
Obrázek


nebo veselá příhoda, opět reálná - kdy se nedaleko Mladé Boleslavi při překonání přejezdu stal nepojizdným prototyp nového vozu z dílny továrny Laurin a Klement a byl tak definitivně odkázán na službu ochotného rolníka z krávou.....nebo volem.

Obrázek
Obrázek



A až jednou budu mít chuť a čas tak je nafotím všechny... ve skříni a v krabici se povalují takové kousky jako třeba - příjezd následníka trůnu Františka Ferdinanda do Chlumu u Třeboně, Vranovické neštěstí, příjezd prvního vlaku do Prahy, stavba viaduktu u Červené no a třeba taky zajímavý výjev z doby stavby tratí na táborsku... vzpoura sedláků proti stavbě železné dráhy--- z toho mám jednu ubohou fotu ze stavby...

Obrázek

Je toho mnoho a bylo cílem zmapovat různé momenty slavné belle epoque. Má to jen jediný háček.... nedá se to ukazovat páč je to strášně malý a nikdo na to nevidí a tak tím plním skříně a přemýšlím o změně měřítka na O.


A toto je trochu úlet do konce republiky...opět podle skutečné události s názvem Sudety 1938 ale to už je epocha 2 a nemá to tu co dělat..... no je za pár dní výročí tak se to hodí :))

Obrázek


A ještě mám někde útok "kotlářů" nedaleko Hluboké nad Vltavou a pak poslední z tryptychu neželzničně železničních... Rudá armáda jede na pomoc Praze....

Samé blbiny a práce žádná... ted si hraju se Ztkem což je supr protože je to malý a dává to větší prostor na detaily :)
havrosu
 
Příspěvky: 70
Registrován: ned 04 pro, 2011 10:35 am

Re: První epocha

Příspěvekod JanoH0e » úte 17 zář, 2013 10:54 pm

Je toho mnoho a bylo cílem zmapovat různé momenty slavné belle epoque. Má to jen jediný háček...

Fotky to zväčšia :D a bude to pozorovateľné :lol:
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: První epocha

Příspěvekod pekl024 » čtv 19 zář, 2013 12:48 pm

Ahoj,

náhodou jsem narazil na odkaz, možná se hodí.

Petr

http://de.cyclopaedia.net/wiki/KkStB-92
Uživatelský avatar
pekl024
 
Příspěvky: 900
Registrován: čtv 11 lis, 2010 2:40 pm
Bydliště: Plzeň

Re: První epocha

Příspěvekod tusakvlasta » pát 20 zář, 2013 11:41 pm

pekl024 píše:Ahoj,

náhodou jsem narazil na odkaz, možná se hodí.

Petr

http://de.cyclopaedia.net/wiki/KkStB-92

Dík za zajímavý odkaz, je tam toho opravdu hodně, i z našich drah. Bylo by skvělý kdyby některý z kvalitních výrobců zařadil do programu výroby aspoň 2-4 kousky ročně.
Uživatelský avatar
tusakvlasta
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 21 pro, 2010 11:03 pm

Re: První epocha

Příspěvekod hank » pon 30 zář, 2013 5:47 pm

pekl024: Ta dvaadevadesátka kkStb, u ČSD později 321.0, byla kmenovou řadou Moravské západní dráhy Prostějov - Chornice - Třebovice. Všechny stroje této řady bydlely ve výtopně Prostějov místní nádraží a později po zestátnění KFNB k nim přibyly ještě lokomotivy řady 51 kkStB, bývalé ferdinandkovské řady Vd, u ČSD 313.0. S tímhle archaickým strojovým obsazením si MZD vystačila až téměř do r. 1938, přičemž po rozdělení turnusů na osobní a nákladní byly 321.0 používány převážně v osobní a 313.0 v nákladní dopravě. (Dobový tisk se do této skutečnosti s chutí navážel zejména poté, kdy v r. 1925 majoritní část akcií dráhy odkoupil Tomáš Baťa se záměrem udělat z ní konkurenční páteřní trať západ - východ vůči trase Praha - Č. Třebová - Olomouc - Bohumín - Košice. Kritici právem poukazovali na to, že v době, kdy všude kolem na lokálkách už dýmaly moderní lokomotivy 423.0 nebo aspoň ještě přijatelné 422.0, tak Baťa, který jinak pro ČSD neměl dobré slovo, v zájmu ušetřit a vyrejžovat z tehdy už téměř šrotových strojů maximum používal ve svém "progresivním" podniku lokomotivy ze 70. let 19. století...) A obě řady z Chornice občas zajížděly i na boskovickou lokálku. Bohužel není dost pramenů k vozovému parku, je ale známo, že se tam hodně dlouho udržely v osobní dopravě kupáky, tj. neprůchozí oddílové vozy... Kdyby si to někdo vzal za své, měl by postaráno o životní modelářské dílo, počínaje prolézáním archívů a sháněním vzácných podkladů.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: První epocha

Příspěvekod radeksindy » úte 01 říj, 2013 5:29 am

Hank a vozový park MWB:
Vozy hlavní trati se dají dají poměrně pěkně dohledat, v r. 1888 tam byly dodány od Ringhoffera tehdy standardní vozy skupiny Ia - DF (4ks), Bi (3ks) a Ci (6ks). Větší část vozů se dožila ČSD, takže kupátkové vozy tam dosluhovaly asi v pozdějším období po postátnění. Nákladní vozy totéž, standardní vozy Ia (G s rozvory 4/3,8m, Jk 4,35m a Jh s rozvorem 3,8m), později přišlo 18ks uhláků.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: První epocha

Příspěvekod hank » stř 02 říj, 2013 4:51 pm

radeksindy:
Mám tady seznam osobních a služebních vozů MZD v roce 1914 pořízený v 80. letech z archivních pramenů známým modelářem, železničním historikem a nadšencem ing. Vladimírem Londinem z Olomouce.
As 1-395, 1-396
ACs 9-798
BC 16-006, 16-007
BCi 17-164
Ci 28-022, 023, 025, 026
Cs 35-113, 35-121
Cs (???) 50-676
De 54-771
D 50-076, 51-012
S (???) 40-011
Gsd 113-306
Vozy As, ACs a Cs pocházejí na 100% z ÖLEGu, zřejmě jde o vozy z hanáckého pacifiku (Olomouc - Kostelec na H., ale některé z nich už i tam v roce 1883 přešly jako nikoli nové, ale zánovní z loketské lokálky) o rozvoru 3 m. Vozy BC 16-xxx a Ci 28-xxx jsou z "centrálky" (MSCB - Moravskoslezská ústřední dráha Olomouc - Krnov - Jindřichov ve Sl.), do tebou zmíněné vozové skupiny Ia patří jen vůz BCi (odhaduju, že nejspíš pětiokeňák o rozvoru pod 5 m). Cs 50-676 je buď úřednická hovadina nebo osobní vůz přestavěný na hytlák, dtto platí pro S 40-011 - že by nějaký starý salon přestavěný na poštovní vůz? Takové věci se dřív děly celkem běžně. De 54-771 je asi běžný dlouhý hytlák pro osobní vlaky voz. sk. Ia, D 50-076 kapesní služební vůz (rozvor 3 m) z ÖLEGu, D 51-012 krátký hytlák pro nákladní vlaky voz. sk. Ia a Gsd "paklák", dnes bychom řekli spěšninový vůz určený pro provoz v osobních vlacích. Takže pestrá všechochuť vozů vyrobených většinou před rokem 1885 (ty dva kupáky řady BC v r. 1873) - MZD byla uvedena do provozu 1889, tudíž žádný z těch vozů (možná s výjimkou těch z vozové skupiny Ia) pro ni nebyl vyroben jako nový. Ale to bylo celkem běžné, že na soukromé místní dráhy ve státním provozu jejich provozní správy disponovaly to nejstarší, co měly v oběhu, kdykoli si na hlavní tratě pořídily nová vozidla na úrovni dobových standardů cestování. Což koneckonců platí stejnou měrou i pro lokomotivy, ale to je v případě MZD ještě složitější kapitola, takže si ji necháme na jindy.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: První epocha

Příspěvekod Vladimír_B » čtv 03 říj, 2013 9:56 am

Obdobných zajímavých námětů by se dalo najíti dosti. Třeba na trati Rakovník Bečov nad Teplou jezdily lokomotivy řady 59 (324,2) a 97 (310,0). Akorát vozový park nebyl tolik divoký. Teda jen do zestátnění. Nebo lokálka Zadní Třebaň - Lochovice - ještě na začátku 30. let tu pravidelně zaskakovaly parničky řady 324,2 (smíšené vlaky) a setkávaly se s motoráky M120,2 a 3 ...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: První epocha

Příspěvekod radeksindy » čtv 03 říj, 2013 10:26 am

hank: Pokud mne intuice neklame, nekoukáme se na seznam vozů MZD. Ale bude delší dobu trvrat než zjistím co to vlastně je.

Ale to bylo celkem běžné, že na soukromé místní dráhy ve státním provozu jejich provozní správy disponovaly to nejstarší, co měly v oběhu, kdykoli si na hlavní tratě pořídily nová vozidla na úrovni dobových standardů cestování.

MZD byla stejně jako jiné lokálky provozované státními kkStB soukromou společností a vozidla si objednávala sama. V objednávkách těchto vozidel jsou vždy uváděni koncesionáři/akcionáři. O změnách vozů se vždy museli rozhodnou oni, nikoli správa provozu. Vše se tedy řešilo prodejem, koupí nebo pronájmem vozů. MZD byla soukromou až do roku 1945 a ještě v meziválečném období jsou pochopitelně vozy vedeny jako majetek MZD. Jdu pátrat.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: První epocha

Příspěvekod hank » čtv 03 říj, 2013 4:18 pm

radeksindy: Ona ta MZD zdaleka nebyla z vlastnického ani provozního hlediska "normální" lokálka. Lokomotivy 92 = 321.0 byly jediné, které kdy byly její. Jak postupně dožívaly, tak si MZD pronajímala čím dál tím více strojů, v r. 1938 už měla jediný svůj stroj a 11 pronajatých, v r. 1939 už jen 6 pronajatých a žádný svůj. Pokud jde o vozy, tak Vladimír Londin i další známý drážní historik Zdeněk Bauer v 80. letech minulého století uvádějí, že ve vozové evidenci chybějí téměř jakékoli podklady. Problém osobních vozů MZD v dobách ČSD byl ten, že některé nevyhovovaly předpisům, navíc Z. Bauer uvádí, že od r. 1921 ČSD používaly dva vozy MZD mimo domovskou dráhu. V r. 1927 už podle V. Londina bylo v provozu na MZD jen 5 vlastních osobních vozů, další 2 se používaly mimo MZD a jeden byl odstaven, protože nevyhovoval předpisům ČSD, a dále MZD vlastnila 2 poštovní vozy, odstavené pro změnu kvůli tomu, že nevyhovovaly předpisům pošty. Provozní vozy byly Ci 4-1370, -1377, -1378, -2652, -2654, trvale odstaven byl Bi 2-2747, v provozu mimo MZD (ředitelství Brno) byly Ci 4-2632 a -2644, pošťáky byly F 5-0233 a -0234.

Ale necituju primární prameny a oba historici se samozřejmě mohli mýlit.

A taky jsem ve svém předminulém vstupu trochu křivdil Baťům. (Šéfem správní rady MZD v r. 1926 se stal J. A. Baťa - ještě za života Tomáše Bati, který zahynul v r. 1932.) Firma Baťa sice zakoupila majoritní balík akcií MZD, jenže ČSD neuznaly platnost původní smlouvy MZD s kkStB o vyplácení 51% provozních příjmů na účet dráhy a od roku 1921 se hromadily na účtu vlastníka provozní ztráty. Jejich úhrada, kterou fa Baťa odmítala (šlo o desítky miliónů Kč), byla podmínkou souhlasu ČSD s předáním provozu do rukou dráhy. Takže na tom, co na MZD do jejího zestátnění v říjnu 1945 jezdilo, měly svůj díl viny obě strany.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: První epocha

Příspěvekod radeksindy » ned 06 říj, 2013 8:30 pm

To už jsou lepší čísla vozů. Všechno jsou to vozy voz. sk. Ia, s rozvorem 4,5m, větší část zakoupena přímo pro MZD. Ale tady v těch číslech je hrozný zmatek - třeba uvedený odstavený Bi 2-2747 a provozní Ci 4-1370. Ve skutečnosti se jedná o stejný vůz, původní ABi vyrobený v Semmeringu pro MZD, který už od kkStB přišel jako Bi a nakonec skončil jako Ci. Na druhou stranu dva vozy MZD v provozu u ředitelství v Brně nepatří mezi ty původně pořízené pro MZD. Ale i ty jsou stejného typu (voz. sk. Ia) a určitě mohly k MZD dostat.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: První epocha

Příspěvekod hank » pon 07 říj, 2013 5:54 am

radeksindy: Aha, takže z modelářského pohledu situace celkem přehledná - jestli šlo o vozy vyráběné koncem 80. let 19. stol., muselo jít vesměs o 5okeňáky.

Ještě mě napadlo, jestli ten seznam z r. 1914 není seznamem vozů obhospodařovaných správou provozu, pod kterou kromě MZD patřily i jiné hanácké lokálky - především tedy "pacifik" Olomouc - Kostelec na H. Že jsou některé citované vozy původem od ÖLEG, to jsem si 100% jistý.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: První epocha

Příspěvekod radeksindy » pon 07 říj, 2013 7:55 am

Ano, zřejmě je to seznam vozů trati z blízkého okolí. Jedná se opravdu o směsku vozů zejména ÖLEG a MSCB. Buď se může jedna o tiskovou chybu nebo jen nějakou záměnu. To se stává. Je to třeba i vidět i na číslech vozů ČSD z textu. Jsou zřejmě opsaná z nějakých hlášenek nebo dopisů. Alespoň to má logiku, z neprovozního Bi je provozní Ci :) Autoři těchto textů se maximálně soustředí na detaily související s provozem trati a zjišťování podobných detailů by zabralo času jako zbytek knihy.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: První epocha

Příspěvekod Rtep » pát 27 pro, 2013 12:33 pm

Přeji Vám všem ještě dodatečně pěkné Vánoce. nevím zda už náhodou zde toto téma neprošlo, ale na adrese :
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno-plus?apm=0&aid=lok je část digitalizovaného archivu časopisu Die Lokomotive vydávaného od roku 1904.
Archiv obsahuje vydání od roku 1904 do roku 1942
Uživatelský avatar
Rtep
 
Příspěvky: 353
Registrován: stř 08 dub, 2009 8:23 am

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků