První epocha

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: První epocha

Příspěvekod hank » sob 02 bře, 2013 7:31 pm

Vladimír_B - k přístavní mechanizaci: Jeřáby sice jo, ale vezmi si takové Ústí a labský přístav, před WWI - počítáno hmotností přeloženého zboží - největší přístav v celé monarchii, větší než třeba Terst : Zatímco pod Ferdinandovou výšinou (dnešní Větruše) překládalo zboží (bedny, pytle, kusové zboží) z vagónů ATE na šífy i obráceně vposledku až 5 parních jeřábů , překládku uhlí pod Mariánskou skálou se nikdy za dob ATE (ÚTD = Ústecko-teplická dráha) mechanizovat nepodařilo a zhruba milión tun uhlí ročně se přeložilo na čluny pomocí dřevěných koleček balancováním po volně položených fošnách nad vodou. (ATE tehdy - koncem 19. století - odvezla 4 - 5 miliónů tun uhlí ročně, tj. asi 2/3 těžby celé uhlí rakouské monarchie.) Takže nakladači si sice slušně vydělali (a většinou to rovnou prochlastali v přilehlých knajpách), ale jejich pády do Labe i s uhlím byly na denním pořádku a ztracené uhlí se jim samozřejmě strhávalo ze mzdy. Možná stojí za řeč i to, že tu "lopatovou" práci, tj. vlastní vykládku vagónů do těch koleček, většinou dělaly ženské. A taky to, že lodní náklady (nejen) uhlí se většinou prodávaly saským a pruským obchodníkům i s těmi dřevěnými šífy, které už se nevracely proti proudu, ale na místě určení se rozebraly a prodaly na stavební nebo palivové dříví. Proti proudu se vozily ložené čluny z Hamburku (třeba s rýží, v Ústí byla největší loupárna rýže v celé monarchii) ve vleku za řetězovými parníky - dneska už málokdo ví, že snad až do konce WWII byl na dně Labe položený řetěz a parníky po něm proti proudu "šplhaly". Do Německa se šífy vezly po proudu samy a občas jim pomáhal i vítr.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6099
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: První epocha

Příspěvekod hank » sob 02 bře, 2013 8:42 pm

Tak příklad té ořízky na osobním vozu je třeba tady:

Obrázek

Ten vůz je jeden z prvních rybáků (cca 1916), podobně byly graficky řešeny i 4nápravové vozy kkStB a ČSD rakouskou grafickou úpravu na převzatých rychlíkových vozech ponechaly.

A takhle

Obrázek

vypadaly vozy s "normálním", tj. svislým členěním plechů. I tento vůz z období cca 1895 - 1900 je kupodivu určen pro rychlíky, i když má rozvor jen 6,5 m, ale jinak všechny tehdy ještě nikoli samozřejmé náležitosti - sací brzdu, parní topení, plynové osvětlení.

Fotku "obyčejného" starorakouského vozu 3. třídy pro osobní vlaky s ořízkou jsem nenašel, a to ani mezi továrními fotkami úplně nových vozů. Asi se nepoužívala.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6099
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: První epocha

Příspěvekod juroH0 » sob 02 bře, 2013 11:57 pm

Ďakujem za fotky.
Ešte raz by som sa chcel spýtať či niekto nemáte fotky vozňov Ks.Od, či už osobných alebo nákladných?
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: První epocha

Příspěvekod radeksindy » ned 03 bře, 2013 5:52 pm

Jenom znovu upozorňuji, že na fotkách od hanka se nejedná o linkování související s označováním tříd, ale jen ozdobné linkování. V určitém období byly běžnou součástí barevného provedení vozů pro rychlíkový provoz. Připomínám to, protože o tom tu byla na začátku řeč, nikoli o linkování obecně.

Čo sa VDEV týka, nebolo to na územi RU tak jednoznačné, skôr odporúčané - viz konferencia riaditeľov

Pro členy VDEV byly závazné dohody závazné, doporučení byla doporučená :) Dohody o obězích nákladních vozů a závazných parametrech existují od samotného počátku (tzv. Sondervereinbarungen). Věci jako VWÜ nebo různé další dohody jsou jenom přirozeným prohlubováním spolupráce, ale ne začátkem.

k vozům KsOD:
Ke 4n rychlíkovým vozům byl nedávno článek v SŽ, jeden nákladní přikládám. Fotek bohužel moc není, protože KsOD je především Uhersko a vozy se tak většinou objednávaly tam.

Jkn_KsOD.JPG
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: První epocha

Příspěvekod juroH0 » ned 03 bře, 2013 6:06 pm

Ďakujem za fotku. Nevieš v ktorom čísle SŽ bol ten článok? Prípadne aj iné články o Ks.Od?
Predpokladám že označovací systém vozňov bol prevzatý od MÁV ako u lokomotív. Nevieš o nejakej tabuľke kde by bolo rozdelenie na rady podľa druhou vagónou?
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: První epocha

Příspěvekod Max » ned 03 bře, 2013 8:19 pm

Ještě k tomu překládání vozů :
zatímco za císaře pána jezdlily vozy po celé Evropě, tak půl roku po vzniku tohoto státu se to dělalo takto :
Přílohy
prekladani.jpg
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: První epocha

Příspěvekod Rudolf » pát 13 zář, 2013 11:14 am

V novinkách Roco 2013/2014 je čtyřvozový set kkStB k.č. 67101. Dle mizerného obrázku to vypadá na nákladní vozy bývalé firmy KMB.
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 917
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Re: První epocha

Příspěvekod Petr Šimáček » pát 13 zář, 2013 11:59 am

Dobrý den. Nejspíš hledám špatně, či na špatném místě...http://catalog.lokshop.de/ROC/2013-07_Roco_Hauptkatalog_2013-14.pdf ... nic nenacházím. Mohl byste prosím Rudolfe poslat odkaz? Díky, pěkný den.
HO, konec 1. + začátek 2. epochy v českých zemích
Petr Šimáček
 
Příspěvky: 70
Registrován: úte 30 pro, 2008 3:55 pm
Bydliště: Praha

Re: První epocha

Příspěvekod milan ferdián » pát 13 zář, 2013 12:23 pm

Hledáš v jiném katalogu.Odkaz http://www.roco.cc/uploads/documents/pd ... H-2014.pdf
str.47 .
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: První epocha

Příspěvekod Petr Šimáček » pát 13 zář, 2013 12:51 pm

Jo jo už to vidím!!!Díky moc...
HO, konec 1. + začátek 2. epochy v českých zemích
Petr Šimáček
 
Příspěvky: 70
Registrován: úte 30 pro, 2008 3:55 pm
Bydliště: Praha

Re: První epocha

Příspěvekod havrosu » pon 16 zář, 2013 6:32 pm

Hlásím se mezi nadšence pro první epochu. Kolejiště přelom století a jinak první epocha v dioaramatech vseho druhu....Belle epoque
havrosu
 
Příspěvky: 70
Registrován: ned 04 pro, 2011 10:35 am

Re: První epocha

Příspěvekod radeksindy » pon 16 zář, 2013 7:51 pm

Jak už jsem v jiném vláknu psal, tak mě trochu děsí popisek popisek v novinkovém katalogu ROCO - "vozy kkStB kolem roku 1900". Vozy jsou původem StEG a kkStB nápisy nesly až od roku 1913. Původní modely měly nápisy u kkStB a StEG variant téměř bezchybné, ČSD naopak úplně špatné. Bylo by škoda kdyby se to povedlo ROCO pokazit. Ani moc nevěřím tomu, že by ROCO udělalo nový spodek, takže to bude asi stejná hrůza. Snad jen poznámka "Modelle mit feinem Speichenradsätzen" dává naději na zlepšení oproti původním KMB modelům.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: První epocha

Příspěvekod juroH0 » pon 16 zář, 2013 7:56 pm

A nenašlo by sa nejaké foto koľajiska, diorám?
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: První epocha

Příspěvekod havrosu » pon 16 zář, 2013 9:22 pm

Něco málo z dioramat věnovaných 1. epoše. Vše v mém rodném eNku :)

Diorama z první války podle vzpomínek z válečého denníku....rok 1915 foto hotového dio nemám...zatim

Obrázek Obrázek Obrázek


Zastavený pokrok - diorama z roku 1996

Obrázek Obrázek


Koněspřežka Budějovice - Linz

Obrázek



A tak dále a tak dále a pořád dokola
havrosu
 
Příspěvky: 70
Registrován: ned 04 pro, 2011 10:35 am

Re: První epocha

Příspěvekod Myšpulín » úte 17 zář, 2013 4:25 pm

havrosu píše:A tak dále a tak dále a pořád dokola

Nádhera, když se to vyfotí, tak je to i vidět. :D Takže pořád dokola a tak dále, a tak dále (přeloženo do češtiny - pokračuj s fotkama).
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků